Lindex Group (Stockmann Group)

Stockmann er et traditionelt børsnoteret selskab, som alle finner kender og tidligere har elsket, og som i de seneste år har været i store vanskeligheder. Lad os åbne en tråd på Inderes’ forum for at fejre vendingen.

image

Som følge af mange års fejl og udfordringer drev coronakrisen til sidst det velrenommerede selskab i virksomhedsrekonstruktion.

Stockmann Oyj Abp indsendte den 6.4.2020 en ansøgning om rekonstruktionsbehandling til Helsingfors byret.

Helsingfors byret har ved beslutning af 9.2.2021 stadfæstet Stockmann Oyj Abp’s rekonstruktionsplan, og rekonstruktionsbehandlingen er afsluttet. Advokat Jyrki Tähtinen blev udpeget som tilsynsførende for rekonstruktionsplanen. Rekonstruktionsplanen bygger på en fortsættelse af Stockmanns stormagasinsvirksomhed, salg og tilbageleje (sale and leaseback) af stormagasinejendommene i Helsingfors, Tallinn og Riga samt Lindex’ fortsatte drift som en integreret del af Stockmann-koncernen.

image

Pengene fra ejendomssalgene skal bruges til at betale gæld, og i bedste fald vil der også være et betydeligt beløb tilbage i Stockmanns kasse. Minimumssalgsbeløbet er cirka 450 mio. EUR, men ledelsen taler om en mulighed for over 1000 mio. EUR. Salget er lovet gennemført i løbet af 2021, og der er tid til at gennemføre det frem til udgangen af 2022.

Ved udgangen af juni var selskabets økonomiske stilling meget stabil med kontantbeholdninger på over 150 mio. EUR. Den samlede rekonstruktionsgæld var på lidt over 550 mio. EUR. Husk IFRS 16-ændringen for noget tid siden, som betyder, at leasingaftaler i dag er gæld på balancen! Denne gæld er altså ikke et lån, men en lejeomkostning!

image

image

Økonomisk er Stockmann Groups position forbedret betydeligt som følge af de seneste tiltag og rekonstruktionsprocedurer.

image

image

image

I løbet af 2. kvartal 2021 er de hårde tiltag endelig begyndt at bære frugt, og Stockmann Group foretog en historisk vending midt i den svære coronasituation og sprang fra underskud tilbage til et klart overskud! Her skal man selvfølgelig bemærke, at 2. og 4. kvartal normalt er betydeligt stærkere for selskabet end 1. og 3. kvartal på grund af salgets stærke sæsonbetonede karakter.

image

Omsætningen i Stockmann Retail stamper stadig lidt i bunden som følge af eftervirkningerne fra coronakrisen. Retail-forretningens vending er en afgørende del af selskabets turnaround-historie. Stockmanns ledelse forventer at se tydelige tegn på forbedring, når coronasituationen letter, vaccinationsdækningen øges, og turismen vender tilbage til Finland.

image

image

Lindex fortsætter derimod med at storme fremad på trods af, at butikker blev lukket i løbet af andet kvartal. Afslutningen på den internationale coronakrise forventes at øge Lindex’ salg betydeligt, medmindre der indføres nye væsentlige restriktioner.

image

image

image

Guidance for 2021 er særligt positiv med det forbehold, at corona ikke medfører væsentlige yderligere problemer. Især den aggressive spredning af deltavarianten er således en betydelig risiko for resten af året og især for den særligt vigtige julehandel.

image

Inderes’ hidtil seneste video om Stockmann fra januar 2019:

https://www.youtube.com/watch?v=F2qJ1Ju67zk

Og den seneste (omend meget forældede) rapport:

https://www.inderes.fi/fi/seurannan-lopetus-0

Årsregnskaber, præsentationer, webcasts og delårsrapporter kan findes via nedenstående link:

http://www.stockmanngroup.com/fi/tilinpaatokset-ja-osavuosikatsaukset

124 Synes om

Den nuværende gæld er nok heller ikke gratis, så om det går mere til husleje end til renter på den nuværende gæld – det kan jeg ikke selv sige. Når ejendommene er solgt, er gælden væk.

Stockmanns stormagasin gav stadig underskud i Q2, og Lindex er den del, der skaber overskud.

16 Synes om

Interessant at se dette få opmærksomhed. Jeg tog selv en position i starten af 2020 – passende lige før covid.

Siden da har jeg opbevaret dette lidt skamfuldt i bunden af porteføljen, men jeg har alligevel ikke solgt det.

Min tanke er, at disse salg af aktiver og omstruktureringer kan vende udviklingen. Hvis en vending skete, kunne kursen stige med gearing.

For at være ærlig er jeg ret kynisk med hensyn til fremtiden, men lad os nu se. I det mindste brænder pengene i folks lommer efter restriktionerne, så mon ikke handlen går godt på Aleksanterinkatu.

4 Synes om

Lad os se et par regnskaber mere, før vi bliver begejstrede for et vendepunkt. Det er selvfølgelig fantastisk, at vi nu har positive tal. Der var lidt samme ekko før corona, da et fantastisk julesalg overraskede markedet.

Der er altså potentiale, men det store billede er stadig ret uklart. Hvis man fjerner Lindex fra ligningen, hvad er der så tilbage? Hvad er den fremtidige vision, hvormed mærket kan konkurrere mod internationale giganter?

Markedet venter nok stadig primært på, hvornår denne forretning går konkurs. Jeg har selv været ejer i halvandet år, og i den tid har der nu kun været dette ene positive regnskab (hvis man ikke tæller Q1 2020 med). Der skal meget til, før tilliden til den langsigtede historie er genoprettet.

8 Synes om

For et par år siden var Stockmann i en meget vanskelig situation, da Retail var tabsgivende, men virksomheden havde omvendt ikke penge til at dække omkostningerne ved at lukke Retail (ifølge Inderes’ estimat fra 2019 var det 100-200 mio. euro). Derfor overvejede virksomheden bl.a. at sælge Lindex og forsøgte desperat at gøre Retail rentabelt eller i det mindste break-even. Nu, hvor ejendommene sælges, er det så stadig værd at opretholde Retail-delen, når den indtil videre har været et uendeligt pengehul, og tendenserne efter corona i stigende grad er gået mod e-handel?

Et vildt scenarie, jeg har overvejet, er, at Retail lukkes helt ned, og Stockmann i stedet bliver Lindex. Stockmann genforhandlede sine lejekontrakter under omstruktureringsprocessen, hvilket reducerede størrelsen af lejeforpligtelserne og gør det muligt at lukke Retail ned meget billigere end tidligere:

Lejeforpligtelser:
30.06.2020: Stockmann 207,1 mio. euro
01.01.2021: Stockmann 92,9 mio. euro
30.06.2021: Stockmann 66,6 mio. euro

Stockmann har i øjeblikket over 150 mio. euro i kontanter, og pengestrømmen er positiv takket være Lindex’ indtjening, så en lukning vil ikke være vanskelig. Inderes vurderede i 2019 Lindex’ værdi til 220 mio. euro, men virksomheden er i dag i en betydeligt bedre stand, og de generelt accepterede markedsvurderingsmultipler er højere, så jeg mener, at en markedsværdi på 500 mio. euro ville være et ganske rimeligt udgangspunkt for det. Minimumsprisen for salg af ejendommene, som omstruktureringsprogrammet tillader, er 434 mio. euro (en skammelig underpris), men der er mulighed for at få over en milliard, hvis ledelsen skal troes!

image

Hvis 600 mio. euro af salgsindtægterne bruges til at betale omstruktureringsgæld og andre gældsposter, vil den nye Lindex-Stockmann-kurs ligge i intervallet 2,15 euro - 5,8 euro. Dette er naturligvis blot simpel servietmatematik, og f.eks. skatter og andre faktorer, der komplicerer beregningerne, er ikke taget i betragtning, men jeg mener, det er tilstrækkeligt til at demonstrere, hvorfor der er opstået en mindre hype omkring virksomhedens aktie.

Balancesatsninger er ret sjældne i 2021, og det er i det hele taget sjældent, at man støder på en sag, hvor størstedelen af virksomhedens ejerværdi afhænger af salgsprisen for et par ejendomme. Her opstår der uundgåeligt muligheder for at opnå betydelige afkast, hvis man vurderer Stockmanns fremtid korrekt, især da Inderes ikke følger virksomheden, og de grundlæggende bullish-meninger enten er rent negative eller uundgåeligt fuldstændig forældede.

78 Synes om

Forhåbentlig vil virksomhedens ledelse og ejere endelig være lige så kloge, men jeg er lidt forbeholden over for at afslutte detailhandlen på grund af ejerne. I hvert fald tidligere har den største ejer, Föreningen Konstsamfundet, tvangsmæssigt ønsket, at Stockmann-varehuset fortsætter som det er nu og i fremtiden. Historiske værdier og symbolik har måske været vigtigere for dem end aktionærernes interesser. Jeg tror derfor, at Stockmann ikke lige med det samme vil blive til udelukkende Lindex, da Konstsamfundet sikkert stadig vil se detailkortet til ende nu, hvor corona også letter. Jeg gætter på, at denne nedlukning af detailhandlen er det allersidste kort, de vil bruge.

Jeg betragter derfor selv denne investering mere som en ren vending-historie. Jeg vil gerne understrege ordet historie. Min største tro hviler på, at detailhandlen endelig bliver rentabel. Det bliver ikke let, og det kan tage tid, men jeg anser det for fuldt muligt. Stockmanns grundlæggende brand er dog i orden, men konceptet og brandets aktualitet trænger efter min mening til at blive pudset og luftet ud. Heldigvis er der dog taget skridt i den rigtige retning, i hvert fald hvis man ser på dagens Q2-tal.

Der er dog stadig meget arbejde at gøre. Stockmann har desværre efter min mening ikke været det for folk de seneste år, som det engang var. Før corona var varehuset ifølge mine observationer primært et indkøbssted for midaldrende og ældre kvindelige stamkunder. Nogle af disse stamkunder er også tabt. En anden finsk ikonisk mode- og livsstilsvirksomhed var for nogle år siden i en meget lignende situation, hvad angår brandets støv og kundekredsens aldring. Alle kan se, hvordan Marimekko, der led af “bedstemortendensen”, klarer sig nu.

Historien og traditionerne er også fantastiske hos Stockmann. De har overlevet både Anden Verdenskrigs bombninger og corona. Også næste jul vil folk samles foran Stockmanns julevindue, uanset hvad der sker i verden omkring dem. Nu er tiden dog kommet for dette ikoniske, men skrøbelige gamle selskab til at rejse sig igen med sine sidste kræfter. Stockmann skal igen være det sted, som alle taler beundrende om og ønsker at hente alt til både hjemmet og fritiden. Ellers tændes lysene i julevinduet ikke mange gange mere.

Eller alternativt vil det netop gå så platonisk, som Eka malede det. Den kloge markedsøkonomi vinder. Julevinduet fuld af proteinshakes-reklamer og Stockmanns ur ned fra Aleksanterinkatu. Historiske værdier glemmes, men det engang så unyttige og overflødige svenske køb fra Stockmanns gamle guldår redder hele virksomheden. Denne mulighed ville også være acceptabel som aktionær, selvom det selvfølgelig ville være mest fantastisk at se Stockmann i sin gamle glans igen.

36 Synes om

Porteføljebyggerens oversigt over Stockmanns nuværende situation:

4 Synes om

Hvad lå der bag dette gode Q2-resultat? Har virksomheden foretaget væsentlige ændringer i produktsortimentet, prissætningen el.lign., eller skyldtes det mere en generel opblomstring i detailhandelen?

På grund af corona har de dybtgående turister været fraværende, måske er dette delvist blevet kompenseret af den indenlandske efterspørgsel, da folk fra Finland ikke har rejst så meget til udlandet for at shoppe.

Hvad er Stockmanns styrker i dag? Engang kunne de takket være deres størrelse tilbyde rimelige priser, og under de skøre dage (Hullut Päivät) var tilbudene billige. Nu er de sandsynligvis i mange produktsegmenter højst en mellemstor aktør, og hvis man oveni lægger omkostningerne til et dyrt forretningssted og glamour, hvorfor skulle nogen så købe produkter der, som de kan få billigere andre steder?

Dyrt mærkevaretøj, som man ikke kan få andre steder, er en anden sag, men er efterspørgslen tilstrækkelig?

3 Synes om

Nogle gange behøver et firma ikke at være godt for at være groft undervurderet på markedet, og i denne sammenhæng er der også en ejendomssalgssituation, der potentielt kan overraske markedet.

Jeg kan også godt lide, hvor overset firmaet er, det har ikke engang sin egen tråd her.

18 Synes om

"På samme måde kunne jeg ikke have forestillet mig at investere i dette, men da prisen er lav, og det ser ud til, at der kunne komme et resultat, så kunne jeg i det mindste starte med 1-3 kvartaler.

Hvad hvis Q3 er rimelig, og julehandlen giver et godt Q4, og der var et resultat, og et par OK kvartaler, så ville man vel begynde at overveje, om man skulle betale lidt mere for dette?"

3 Synes om

Jeg ser det sådan, at aktien lige nu prissætter Retail til at fortsætte med at give tab, og at salgsindtægterne fra ejendommene ender i den lave ende af intervallet (dvs. ingen ekstra penge i kassen efter gældsbetaling). OP har i sin tidligere værdiansættelse sat et kursmål på 1,7 euro per aktie med en 80/20-forhold mellem sit basis-scenarie (2,0 euro per aktie) og sit pessimistiske scenarie (0,5 euro per aktie). Jeg forventer, at de hæver kursmålet til omkring 1,8-1,9 euro i næste uge på grund af det gode Q2-resultat og det deraf følgende pres for at hæve prognoserne. Jeg gætter på, at de dog stadig vil være forsigtige nok til ikke at ændre 80/20-vægtningen.

ps. Jeg var forresten inde i Stockmann i Helsinki centrum for omkring en time eller to siden. Kundestrømmen var jævn, og der var kunder ved kasserne. Der var dog på ingen måde køer eller trængsel nogen steder. En ret positiv og måske endda lidt overraskende observation var, at der var forholdsvis mange par i 30-40 års alderen. Altså købestærke kunder, hvis gennemsnitlige køb kan være betydeligt, hvis for eksempel konen giver mandens garderobe en såkaldt makeover.

11 Synes om

Her er et par grafer, der viser, hvorfor jeg selv investerede i Stockmann i fredags.

Lindex’ rentabilitet har støt udviklet sig opad, og lige nu er Lindex i topform. Omsætningen har indtil videre været i et konstant fald, men jeg tror, at faldet nu vil begynde at aftage, da det ser ud til, at de mindre profitable butikker i høj grad er lukket, og onlinehandlen er for alvor kommet i gang (andel 19,5 % i Q2). Lindex’ salgsmargin har været i en konstant stigning efter den svagere periode i 2017, og det ser ud til, at de for alvor har gjort de rigtige ting de seneste år.

Den justerede EBIT for de seneste 12 måneder er også på ATH-niveauer for perioden med 61,9 MEUR. Hvis Lindex f.eks. blev værdiansat med en EV/EBIT-multipel på 10, ville det give en virksomhedsværdi på temmelig saftige 619 MEUR, hvilket ville være et godt stykke over Stockmanns nuværende markedsværdi på 227 MEUR. Dette giver hurtigt et billede af den skjulte værdi i Stockmanns dele, selvom Retail + Ejendomme skulle have en nettoværdi på 0e, hvilket selvfølgelig ikke kan være muligt, uanset hvor pessimistisk man er med hensyn til Retail, taget ejendommenes værdi i betragtning.

Jeg vurderer, at Lindex kunne opnå en driftsindtægt på 70,4 MEUR i år, hvis der ikke sker noget radikalt i resten af året. Sidste år var Q3 rigtig stærk, og i min analyse antog jeg, at den ville være lidt svagere i år, men i stedet var Q4 svag sidste år, og der er en klar mulighed for forbedring, især med det nuværende præstationsniveau. I Q4-prognoserne var jeg også ret konservativ og forventer en omsætning på Q2-niveau med en EBIT-margin på 16,3 % (Q2 19,9 %). I tidligere år har Q4-omsætningen normalt været højere end Q2, men EBIT-%'en lidt lavere.

Her er en simpel hurtig beregning af dette års indtjeningspotentiale. Og et scenarie baseret på den nuværende fundamentale analyse.

Alle ved, at summen af Stockmanns dele er betydeligt højere end den værdi, den får på børsen. Jeg har dog længe undgået Stockmann som investor, fordi man i et sådant tilfælde kan vente på, at summen af delene udfolder sig, i al evighed, og hvis virksomhedens præstationer hele tiden går støt nedad, så vil markedet heller ikke så let male positive scenarier.

Men nu, takket være Lindex, er Stockmann en fuldt fundamentalt berettiget sag. Man kan også forvente i det mindste lidt bedre fra Detailhandlen i fremtiden, når coronaen aftager. Derudover ser det ud til, at saneringsprocessen har givet Stockmann nyt liv, og nyheder om salg af ejendomme kan praktisk talt komme når som helst. Når man dertil lægger den opmærksomhed, Stockmann kan få i medierne, når skibet nu for alvor begynder at vende, og Stockmann stadig er et velkendt navn for enhver investor. Hvad der gør denne sag endnu bedre er, at der ikke engang var en separat tråd om dette her før fredag, hvilket betyder, at investorernes tillid til virksomheden har været fuldstændig nul, så retningen er sandsynligvis opad. En klar negativ drivkraft for aktien er, at de nye aktionærer, der fik aktier gennem konvertering af lån, kan begynde at sælge store mængder nu, hvor der er likviditet, men med Lindex’ nuværende præstation kan man roligt sidde med og vente, når folk igen begynder at strømme til indkøbscentre eller nyheder om, hvor mange hundrede millioner ejendommene indbringer :sunglasses:

Edit. Lindex har i de seneste 12 måneder modtaget ~7,5 MEUR i Covid-19-støtte, hvoraf der ikke findes en præcis omtale af, om de er inkluderet i den justerede driftsindtægt, men de er formentlig, da positive poster sjældent justeres derfra. Justeret for disse ville LTM EBIT være 54,5 MEUR, så det ændrer ikke det store billede af den fremragende udvikling selv midt i coronaen.

66 Synes om

Det er længe siden, der har været så spændende en start på ugen, når man venter på kommentarer og opdateringer. OP havde vel i det mindste den under observation?

Ifølge http://www.stockmanngroup.com/fi/analyytikot siden kunne der desuden forventes en opdatering fra i det mindste: Evli + Handelsbanken?

9 Synes om

Hvis Stockmann kom til fornuft og lukkede detailhandelen, samtidig med at resten af ejendommene blev afhændet, kunne dette være en topdestination. Jeg er lidt skeptisk over for, om detailhandelen nogensinde kan blive rentabel igen. Stockmanns stormagasinkoncept for den bedre del af befolkningen fungerer ikke rigtigt som en forlængelse af onlinehandelen på samme måde som f.eks. en rentabel Elgiganten.

En anden god mulighed kunne have været at nedlægge detailhandelen og udleje ejendommen i centrum, men det er ikke længere muligt på grund af saneringen.

At sælge værdifulde aktiver eller en god forretningsenhed for at støtte en dårlig “kerneforretning” er ikke særlig bæredygtigt. Det minder mig om Yahoos Alibaba-handel eller herhjemme f.eks. Primula, som solgte sit meget profitable bageri for hamburgerboller for at investere i sin øvrige bagerivirksomhed og siden gik konkurs.

Har der i øvrigt været tale om eller blot rygter om at opgive detailhandelen?

7 Synes om

God åbning fra Pilot, jeg investerede bl.a. i Nimbus som følge af dine velbegrundede beskeder.
Nu hvor du tydeligvis har tænkt over dette mere og mindre, er du eller nogen andre kommet i tanke om det samme som mig; Stockmann stoppede med at præsentere ejendomsforretningen i sin egen resultatopgørelse efter 2018, og den blev fusioneret ind i detailhandlens tal. Til trods for dette er detailhandelsforretningens rentabilitet i bund, selvom den blev kombineret med en ejendomsforretning, der genererer titusinder af millioner i resultat om året.
Nu hvor ejendommene sælges, går titusinder af millioner i lejeindtægter tabt, og derudover vil disse tidligere indtægter blive til udgifter, da der skal begyndes at betales husleje for ejendommene, så detailhandlen kan generere et betydeligt tab i disse lokaler. Er detailhandelsforretningen så i virkeligheden meget, meget mindre rentabel, end de nuværende tal antyder, fordi lejeindtægterne fra ejendommen har reddet situationen (?)

19 Synes om

Sådan ser det stadig ud til at være, detailhandlen er den store sorte sky, som det er svært at træffe radikale beslutninger om, blandt andet på grund af dens historie. Her skal det dog huskes, at corona har påvirket detailhandlen meget, så det er svært at drage andre pålidelige konklusioner ud fra de nuværende tal, end at det næppe går værre efter corona. Jeg kan i hvert fald ikke huske nogen offentlige kommentarer om nedlukning af detailhandlen, og det har der næppe heller været. Fra aktionærens synspunkt ville det naturligvis være en god beslutning, især nu hvor det på grund af rekonstruktionsprocessen ville være betydeligt billigere end tidligere. Jeg går ud fra i mit grundlæggende scenarie, at detailhandlen forbliver en del af koncernen. Jeg tror også, at der på grund af rekonstruktionsprocessen og corona er truffet strengere beslutninger med henblik på at forbedre rentabiliteten, men så skal der dernæst træffes beslutninger, der kan øge toplinjen. I mine papirer kompenserer Lindex’ top præstation dog for detailhandlens svaghed, hvilket betyder, at den nuværende værdiansættelse er berettiget af den nuværende indtjeningsevne selv midt i corona.

Det ville også være interessant at høre, om nogen kunne give et skøn over det sandsynlige beløb for et omstridt erstatningskrav, som i sådanne tilfælde normalt stadig skal betales?

3 Synes om

Kom der ikke yderligere op til 30 millioner aktier senere i forbindelse med konvertering af omstruktureringsgæld, eller læste jeg det for hurtigt?

Dette ville dog stadig have en udvandende effekt på dit scenarie.

1 Synes om

Lindex klarer sig godt nu, men de største problemer for Stockmann (Stokka) er stadig uløste; onlineshop og opmærksomhed på loyale kunder. Desuden er den vigtigste målgruppe for virksomheden stadig bag grænsen.

Desværre, selvom der er lys for enden af tunnelen, løber batterierne snart tør, og lyset falmer… Den reelle værdi er kun i ejendommen. Fundamentalt set er casen attraktiv, i hvert fald i et par kvartaler.

Jeg forstår ikke målgruppen for loyale kunders månedlige marketing-flyer (markkinointiläpyskän); varerne er uinteressante, og antallet af sider falder støt, og de samme varer kan fås billigere andre steder. Tilbuddene lokker ingen til at shoppe, og flyeren lander vist kun i postkassen hos “niveau X eksklusive kunder” nu om dage. Fjernelsen af den gratis parkeringsfordel i centrum var den sidste dråbe, i hvert fald for mig.

Gamle kunder gider ikke længere shoppe, og velhavende personer er også gået over til online shopping. Unge går kun og kigger på alternativer og bestiller de samme varer billigere online. Selv delikatessen (Herkku) lokker ikke længere kunder til stormagasinet på samme måde, da glansen forsvandt ved outsourcing. MustaPekka tilbyder nu et bedre udvalg og er åben 24 timer.

Ja, der er hurtige gevinster at hente her, men jeg tror ikke på en stor vending, snarere en langsom død mod et ejendomsselskab, der er tvunget til at sælge resten af sine ejendomme og Lindex, mens de stadig har en vis værdi.

Tak til den første for åbningen og som en påmindelse om, at Stockmanns udvalg af vandtætte, overprisjakker er bredere end en løve - gå og vælg din egen, før det er for sent.

19 Synes om

Jeg havde også formuleret en form for Stockmann-kædeåbning, men det er godt, at den første endelig fik åbnet en tråd for dette brandfirma på forummet.

Stockmann er et brand i højeste grad, selvom dets nuværende brandværdi er noget falmet fra storhedstiden og trænger til at blive pudset op.
Jeg ser stadig potentiale i detailhandlen, men det ville kræve personaleudskiftninger.
Jeg har selv handlet i Stockmann næsten ugentligt, siden jeg begyndte at tjene mine egne penge, og i den tid har stormagasinafdelingen mistet fokus på, hvad de egentlig vil sælge.
Stockmann er konsekvent 12-18 måneder bagud med nye tøjmærker i forhold til, hvor trendene bevæger sig hen, og når Stockmann får disse mærker på deres egne afdelinger, har folk allerede købt dem fra for eksempel Zalando.
Dette ville kræve skarphed og vision fra indkøberne, og at man turde prøve nogle nye mærker, selv med risikoen for at boomere måske aldrig har hørt om det pågældende mærke, eller i hvert fald ikke i tyve år.

En anden sten i skoen er netbutikken, hvor jeg selv foretog et support-/forskningskøb for en måned siden. Jeg valgte afhentning i stormagasinet i centrum som leveringsmetode, og det tog otte arbejdsdage, før produktet ankom. Et andet produkt, jeg bestilte, var åbenbart solgt to gange i netbutikken, og de kunne ikke levere det. Det tog dog ufattelige 14 dage at meddele dette, og processerne kan derfor være lidt ineffektive. :roll_eyes:

Alt i alt er der i summen af Stockmanns dele stadig meget mere værdi end den nuværende aktiekurs antyder, og kortsigtede afkast burde være tilgængelige, hvis ejendommene kan sælges til en ordentlig pris.

Et andet spørgsmål er, hvad der så sker med Stockmann? Stormagasinafdelingens omkostninger stiger og gør det endnu sværere at drive denne forretning rentabelt. Er udviklingen i fremtiden så, at Stockmanns Lindex og måske skønhedspleje forbliver som en slags små fysiske butikker i gadebilledet for at minde om brandets storhedstid?

Tiden vil vise, men dette er en interessant sag, og jeg håber personligt, at Stockmann stadig vil være en del af Helsingfors’ gadebillede langt ud i fremtiden.

14 Synes om

Ja, det kan det potentielt, men disse aktier kan, så vidt jeg ved, ikke længere konverteres til 0,9106 € som dem for et par uger siden. I så fald ville gælden blive konverteret til aktier 1/1 eller sandsynligvis lidt mindre.

Den forventede afkast, jeg skitserede der, er i praksis kun et muligt kortsigts-scenarie, baseret på dette års indtjeningsevne og næste års potentielle resultatforbedring. Jeg ønskede at fremhæve, hvordan Stockmann i øjeblikket er en fuldt berettiget investering også med hensyn til dens indtjeningsevne.

Den virkelige værdi findes efter min mening i værdien af ejendommene og Lindex, som er betydeligt højere ifølge min vurdering sammenlignet med, hvor meget markedet i øjeblikket tillægger det, når gælden tages i betragtning. Og lige nu er der en klar vej åben for frigørelse af værdi sammenlignet med f.eks. for 2 år siden + som grafen viser, er Lindex’ EBIT ca. 2x, hvad det var i 2019. Inderes estimerede Lindex’ værdi til 750 mio. EUR i slutningen af 2016. Dengang var Lindex’ LTM EBIT på ca. samme niveau som nu, og når man tager i betragtning, at andelen af onlinesalg var minimal sammenlignet med i dag og en højere bruttofortjeneste + sandsynlig vækst i driftsresultatet i de kommende år, begynder f.eks. en værdi på 500 mio. EUR for Lindex allerede at føles som et konservativt skøn, når koncernrabatten tages i betragtning.

14 Synes om