Ilkka - Pungen i orden og hvorhen?

> Jeg har forstået, at Liana er god til små og mellemstore virksomheder, og HubSpot er bedre til store og meget digitaliserede virksomheder.

Jeg har selv lært Lianas koncept at kende gennem deres referencer. Umiddelbart ser det ud til, at Liana er velegnet til små og mellemstore virksomheder, men måske i en lidt afvigende opfattelse tror jeg ikke, at HubSpot er valget for større virksomheder. HubSpot opfordrer til at tage en stor del af deres løsninger direkte fra deres Cloud. Jo større en virksomhed er, jo flere separate og uafhængige systemer er der ofte. Især med hensyn til CRM. I hvert fald, set fra Capterras sider, ser det ud til, at SalesForce er mere involveret i de helt store kunder.

> Jeg ville ikke blive overrasket, hvis markedsandele om et par år ville se ud som om, Liana har formået at erobre små og mellemstore virksomheder i Finland, og HubSpot har mineret store, internationale virksomheder og e-handelsoperatører.

Liana og HubSpot ser ud til at konkurrere om stort set de samme kunder ifølge min egen og deres brochure. HubSpot er måske ikke det bedste for e-handelsvirksomheder, da de typisk har et stort antal kunder, og HubSpots prismodel er, så vidt jeg forstår, baseret på antallet af brugere.

> Der er også ekstra penge til virksomhedsovertagelser, og Almas udbytte vil fortsat strømme ind. Ville der mon være en passende HubSpot-ekspert til en god pris på markedet?

Ilkka havde faktisk allerede før Liana ekspertise inden for HubSpot via Myynninmaailma:

Umiddelbart kunne man forestille sig, at Myynninmaailma også har rådgivet Ilkkas topledelse om Lianas konkurrencefordele inden købsbeslutningen.

Det skal dog stadig bemærkes, at Liana adskiller sig ved, at automatiseringer kun er én af dens løsninger. Hjemmesiden nævner seks. Man kunne endda forestille sig, at et lille fokus kunne give endnu mere merværdi?

1 Synes om

Jeg håbede primært, at Ilkka ville udlodde kontanter som udbytte, udlodde Alma-aktier, sælge aviser og trykkerivirksomheder og udlodde pengene. Det vil sige likvidation. Jeg kan på en eller anden måde ikke se, hvordan værdien af Ilkkas besiddelser ellers kan realiseres for aktionærerne. Summen af delene er 5,59 EUR mod en kurs på 3,4, selvom >4 EUR er rent likvide kontanter og Alma Media-aktier.

Nå, Ilkka købte Liana, og Lianas tilbud ser ret interessant ud. Selvom verden har været digital i lang tid, får den et nyt boost fra coronaen. Dybden øges, hvilket betyder, at der gøres flere ting, og rækkevidden øges, hvilket betyder, at der kommer flere brugere. Og SaaS er en god ting med hensyn til potentiel rentabilitet og skalerbarhed.

Jeg kan dog slet ikke vurdere, om Liana er en vinder eller en taber.

Samme her! Det er faktisk ret fascinerende, at der inden for denne klassiske værdiinvestering potentielt kan ligge en interessant SaaS-forretning og ulme. Jeg råber stadig efter, om der mon er nogen her, der forstår dette bedre. Havde @Raha-aasi en mening? Og hvilke veje ville @Petri_Gostowski male for Liana under Ilkkas pleje? Ordet er frit :slight_smile:

I hvert fald rapporteres det nu som et separat segment, så dets udvikling er i hvert fald let at følge i forhold til tallene. Fra Lianas hjemmeside:

Fra delårsrapporten 1-6/2020 var omsætningen for marketing- og kommunikationsteknologitjenester omkring 7 mio. € og driftsresultatet 250k €, så det ser ud til, at vi går nogenlunde i takt med sidste år?

Jeg håbede primært, at Ilkka ville uddele kontanter som udbytte, fordele Alma-aktier, sælge avis- og trykkerivirksomhederne og fordele pengene. Dvs. likvidation.

Jeg har dog på en eller anden måde fået det indtryk via Pyysings kommentarer (jeg tror, det var på Nordnets investeringsskole 12/2019), at dette nok ikke er et særlig sandsynligt scenarie i Sydösterbotten.

Samme her! Det er faktisk ret fascinerende, at en interessant SaaS-virksomhed kunne ligge og ulme inden i denne klassiske værdifulde investering.

Ja, SaaS-kontinuiteten ser ud til at være på et godt niveau i virksomheden, og her skal det bemærkes, at Liana sandsynligvis har tilbudt dette med en SaaS-model i længere tid, dvs. den har ikke gennemgået en transformation fra projektforretning til kontinuerlig forretning. Selvom nogle af løsningerne sandsynligvis er og også er projektorienterede, som f.eks. hjemmesider og webshops.

Jeg råber stadig, om der skulle være nogen her, der forstår dette endnu bedre.

Jeg påstår ikke at være utroligt dybt inde i scenen, men reklamebureauverdenen er kendt for mig, og jeg ved, at Lianas produkter er velkendte blandt marketing- og kommunikationsfolk. Især LianaPress-løsningen, hvis anden konkurrent i Finland er STT.

Jeg kunne åbne op for min forståelse af Lianas tilbud vs. tilsvarende løsninger senere. Jeg skal lige tale med et par bekendte, der arbejder tæt sammen med disse løsninger.

3 Synes om

Jeg kan se, at Lianas største udfordring som uafhængig aktør var at ekspandere til et relativt stort område. På grund af manglen på en forretningsmodel og den nødvendige regionale skala, blev det en udfordring at vokse ved hjælp af indkomstfinansiering, hvilket udløste behovet for finansiering. Delvis som et resultat heraf kom Ilkka-Yhtymä ind i billedet, da den nye ejer især kunne tilbyde ressourcer (kapital) til vækst.

Nu hvor dette er rettet, handler det stort set kun om, hvor succesfuldt kapitalen bruges til vækst. Jeg tror, at produkterne er i orden, så nøglen til vækst er succesfuld kundeanskaffelse. Jeg vil vurdere, at virksomheden vil accelerere dette gennem opkøb, hvor man specifikt ønsker at købe kundebaser og ikke teknologien som sådan. Succesen med dette er også afgørende for værdiskabelsen, når væksten forventes at skalere med SaaS-modellen på sigt.

Mere om Liana-casen findes i den omfattende rapport på side 10

5 Synes om

Ilkalta er kommet med Q3-tal, der vist overgik alles forventninger! :smile:

JULI-SEPTEMBER 2020

• Omsætning 11 462 tusind euro (8 639 tusind euro)
  • Driftsresultat 1 263 tusind euro (406 tusind euro)
  • Justeret driftsresultat for egen virksomhed 986 tusind euro (100 tusind euro)
  • Driftsresultat 11,0 procent (4,7 %) af omsætningen og justeret driftsresultatprocent for egen virksomhed 8,6 (1,2)
  • Netto finansielle poster var 249 tusind euro (-77 tusind euro).
  • Resultat før skat 1 512 tusind euro (330 tusind euro) og periodeoverskud 1 466 tusind euro (313 tusind euro).
  • Resultat/aktie 0,06 euro (0,01 euro)

Ilkka-Yhtymäs Q3-tal forventninger er ude! Omsætningen steg som forventet med en tredjedel, men rentabiliteten overgik klart forventningerne. Ved en hurtig gennemgang ser det ud til, at medie- og marketingtjenester og marketing- og kommunikationsteknologitjenester (Liana) overgik forventningerne relativt tydeligt. Mere detaljerede kommentarer i morgenens rapport i vanlig stil

2 Synes om

Hej,

Ilkka har opnået et flot resultat i dag, og især glæder jeg mig over betydningen af Lianas bidrag allerede på nuværende tidspunkt.

• Omsætning over forventning
  • Klar overskridelse af driftsresultatet

Det er også positivt, at EPS er tre gange bedre end forventet. Det var også positivt, at Lianas SaaS-andel faktisk er 85 %.

Jeg vender tilbage til de produkter, jeg tidligere lovede, senere, når jeg har fået drøftelserne med de relevante parter.

Hmm, interessant udvikling, når man ser på segmenterne (ekskl. tværsegmenter)

• Medie- og marketing (magasin + ): Omsætningen fortsætter med et kraftigt fald på -4% og YTD -6%
  • Printtjenester styrtdykker -17% og YTD -21%
  • Teknologitjenester (Liana): -5% under tempoet fra årets start (3448 kEUR/Q). 2018 var 14161, hvor en jævn Q ville være 3540, og 9 måneder ville være 10620. Sammenlignet med 9 måneder 2018 er YTD -3%

Så der er ingen vækst, selv ikke i vækstforretningen

Men rentabiliteten pr. segment. Denne 3Q2020 er ligefrem fremragende

• Medie- og marketingtjenester, sidste års YTD-niveau er overgået med gode 3Q2020-tal
  • Printtjenester er faldet, hvis det nu er et tilstrækkeligt adjektiv sammenlignet med YTD2020. Vendte dog til plus
  • Teknologitjenester (Liana) - resultatniveauet er fordoblet i forhold til de første to kvartaler, og da Ilkka købte firmaet, var driftsresultatet i 2018 -276kEUR (2018). Hvilken vending!

Lad os se, om den kommende julesæson og kommunalvalget til foråret (valg 18. april) vil gøre godt for magasin- og printforretningerne, før vi får alt ud af reklamerne, når vi får corona-vaccinen i røven sidst på foråret…

1 Synes om

@Petri_Gostowski Forventer du en positiv resultatadvarsel for slutningen af året, fordi:
“Efter Q3’20 har selskabet et justeret driftsresultat på 1 MEUR (Q1-Q3’19: 0,6 MEUR). På kort sigt forårsager den anden bølge af pandemien stadig betydelig usikkerhed, og derudover forventer vi, at effekten af nogle af justeringerne vil forsvinde i Q4. Selv med disse faktorer er barren for resultatet sat lavt i vejledningen, og vores prognose for 2020 er 1,3 MEUR og lidt over sidste år.”? :slightly_smiling_face:

Jeg spekulerer bare på, hvad negativt der kunne komme ud over pandemien og den delvise fjernelse af tilpasningsforanstaltninger, der kunne påvirke Ilkkas justerede driftsresultat, så de ikke turde hæve deres vejledning, selv forsigtigt. Situationen med covid i Finland er dog ved at stabilisere sig, og det kunne bane vejen for gode reklamemarkeder, f.eks. med hensyn til julesalget.

Ja, det er rigtigt! Ifølge vores vurdering er en betydelig del af besparelserne faktisk kommet fra afskedigelser, og det forventes derfor, at effekten af tilpasningsforanstaltningerne vil falde markant i Q4. På trods af dette er prognosen over vejledningsniveauet.

I sig selv er denne forsigtighed fra bestyrelsens side forståelig, da denne pandemisituation har vist, at situationen kan ændre sig hurtigt. Derudover skal det bemærkes, at tallene på indkomstniveauet i absolutte tal er relativt små, hvilket betyder, at omkostningerne ikke behøver at svinge meget for at ændre situationen. Det er derfor forståeligt, at der i dette driftsmiljø ikke tages forskud på en eventuel revision af vejledningen.

2 Synes om

Hej,

Nu styrker Seinäjoki-virksomheden sin position i Oulu på reklamebureau-feltet.

Dette vil sandsynligvis styrke ekspertisen inden for Hubspot og andre uafhængige teknologier. Digimoguli ser ud til at være en forholdsvis lille aktør i regionen (450k), men er vokset fra 150k i 2018 til det nuværende niveau i et godt tempo.

https://www.finder.fi/search?what=Digimoguli%20Oy

Myynninmaailma (SalesWorld) havde allerede en let tilstedeværelse i Oulu.

Det ser endda ud til, at Ilkka hurtigt bliver en stærk konkurrent til Avidly. Der ser ikke ud til at være mange konkurrencefordele tilbage for Avidly, hvis Ilkka har følgende i sin portefølje:

• Egen teknologi samt uafhængige teknologier som Hubspot (Avidly har kun Hubspot)
  • Indholdsproduktion
  • Distributionskanaler

Lidt forsimplet og overdrevet ser det ud til at være en ret god konkurrencestrategi.

1 Synes om

Jeg tænkte også det samme om Hubspot og søgte som en lægmand efter, hvordan det forholdt sig. I hvert fald i starten har Digimoguli tilsyneladende ikke taget Hubspot ind i sit tilbud, fordi:
“Vi har testet Hubspot gennem årene og overvejet det seriøst, men det passer simpelthen ikke til en lille mikrovirksomhed som vores på grund af prisen. Vi ser ingen fordel i at investere så mange penge i ét system, som det ville kræve, og samtidig binde os til én leverandør.”

Men de endte med at:
“Vi satte os ind i ActiveCampaigns marketingautomatiseringssystem i begyndelsen af 2016 og tog det først i brug for os selv. Vi har nu i over et år udført flere kundeprojekter med det… Priserne på marketingautomatiseringssystemer var længe uden for rækkevidde for mindre virksomheder, men situationen har ændret sig. ActiveCampaigns pris er en brøkdel af Hubspots pris, og implementeringen af systemet er ret hurtig.”

Så jeg tror, at Ilkka via to forskellige forretningssegmenter er ved at blive en stadig mere seriøs konkurrent til Avidly og en konsolidator i branchen i Finland. Med Hubspot (Myynninmaailma), Liana og ActiveCampaign (Digimoguli). Men dette virksomhedskøb kan have den virkning, at størrelsen allerede er tilstrækkelig til at tage Hubspot ind i tilbuddet, da Myynninmaailma allerede har det.

1 Synes om

Et lille indlæg om Ilkkas formueopdatering.

Alma Medias aktiekurs er i skrivende stund 8,46 euro. Ilkkas andel af Alma er
8.993.473 (stk) * 8,46 euro = 76,1 mio. euro, altså 2,99 euro pr. Ilkka-aktie! Plus kontanter og andre aktiviteter.

Der er mange tyre på børsen, men Ilkka er hverken blevet ramt af tyrene eller hypen. Substansrabatten er dog vokset endnu mere. Jeg var nødt til at tilføje mere Ilkka, især nu, hvor Alma Medias kurs har været stigende. Ilkka kunne allerede nu kaldes den mest iøjnefaldende arbitrage på den finske børs.

2 Synes om

{“content”:"Opdatering af værdiansættelsen.

Alma Medias aktiekurs 8,86e → andel pr. Ilkka-aktie 3,13e
Likviditetsværdi pr. aktie ifølge Inderes’ beregning 1,59e
I alt = 4,72e pr. aktie

Ud over dette, andre aktiviteter, Inderes’ skøn 1,56e pr. aktie
→ summen af delene 6,28e pr. aktie

Jeg må bare konstatere igen, at undervurderingen er betydelig i forhold til summen af delene lige nu med Alman’s kursstigning. Kursen er altså 3,76e lige nu.",“target_locale”:“da”}

5 Synes om

Jeg var inde og spekulere i tråden, hvor man taler om virksomheder, der bliver købt ud af børsen…
Almas indløsning med en lille præmie er faktisk allerede på niveau med Ilkkas aktie…
Man kan altid spekulere… :blush: :money_mouth_face:

Ilkka, Alma Medias ejerandel er 3,15 EUR/Ilkkas aktie, og Ilkkas aktie er 3,75 EUR. Så sælg Alma, og køb meget af Ilkka. BTW nettokassen er 1,55 EUR oveni. Og så forretningerne selv oveni. Se summen af dele i Ilkka-tråden. Med Almas nuværende kurs (8,98 EUR) skulle der kun en indløsning med en præmie på 18% (10,65 EUR) til, så ville Almas indløsningspris være 3,75 EUR/Ilkkas aktie…

{“content”:“Novemberstatistikkerne om medieannonceringens genopretning styrker min tro på, at en positiv resultatadvarsel er nær. Ilkkas vejledning i Q3-rapporten: \n\n"På grund af virksomhedskøb vurderer vi, at Ilkka-Yhtymä-koncernens omsætning vil stige i forhold til sidste år. Coronavirus-epidemien og de dertilhørende restriktioner svækker vores forretnings rentabilitet, hvorfor vi vurderer, at vores justerede driftsresultat vil falde i forhold til sidste år."\n\nI 2019 var det justerede driftsresultat fra egen drift 1,2 mio. euro. Ved udgangen af Q3 havde Ilkka opnået et justeret driftsresultat fra egen drift på 1,0 mio. euro. Det er bemærkelsesværdigt, at Q3 "Justeret driftsresultat fra egen drift 986 tusind euro (100 tusind euro)". Statistikken for medieannoncering i oktober-november, Lianas gode præstation i Q3 og de delvist gældende tilpasningsforanstaltninger burde let være nok til at lukke et gab på KUN 0,2 mio. euro, så vejledningen overskrides.\n\nUdover resultatadvarslen kan en anden positiv kortsigtet drivkraft være Alma Medias virksomhedskøb. Adm. direktør Telanne har flere gange nævnt, at der kommer flere. Han har næppe kun ment Bolts 20% andel, som dog også var en god nyhed i sidste uge. Alma har haft en god medvind på børsen, som Ilkkas kurs ikke fuldt ud har fulgt i forhold til sin andel. Jeg var simpelthen nødt til at tilføje dette til min portefølje igen. Jeg er stadig af den opfattelse, at dette er en arbitrage.”,“target_locale”:“da”}

2 Synes om

{“content”:“Vurderingen er forholdsvis lav, men hvordan tror du, vurderingen kan udløses? \n\nSom skrevet ovenfor ville den sandsynligvis økonomisk bedste løsning være at opsplitte firmaet og fordele pengene til ejerne. Det er dog svært at tro på dette scenarie.\n\nVirksomhedskøb – nogen ville købe hele firmaet med en god præmie? Meget usandsynligt, da det drejer sig om et sandt sammensurium, og værdien hænger næsten udelukkende på Almas aktier, ikke forretningen.\n\nDet mest sandsynlige scenarie er nok, at man fortsætter med den nuværende stil, som indtil videre producerer rimeligt, men jeg ser ikke, at vurderingen er ved at rette sig. Har dette ikke længe ligget tydeligt under bogført værdi?\n\nI mine øjne fremstår dette som en klassisk værdiaktie, men samtidig en værdifælde. Ved at investere i Ilkka investerer du praktisk talt også i Alma, som igen er tydeligt strammere prissat. Ellers er nedadgående risici her selvfølgelig begrænsede.\n\nEDIT: Episk dårlig timing med beskeden :grin: Den store billedet ændrer nyheden selvfølgelig ikke.”,“target_locale”:“da”}

4 Synes om

Værdien er virkelig begyndt at folde sig ud. Dette vil medføre en pulje på ca. 15 millioner euro til kassen, hvis bogførte værdi vist kun var et par millioner (altså ca. 40% af Arena Partners’ ejerskab)

5 Synes om

Nå, nå :smile:

Fra Ilkkas meddelelse:
"Arena Partners Oy vil bogføre en salgsgevinst på anslået 40 millioner euro i resultatet for 2020. Salgsgevinsten har ingen indflydelse på Ilkka-Yhtymäs justerede driftsresultat for egen virksomhed, men den har en betydelig indflydelse på Ilkka-Yhtymäs resultat for regnskabsåret 2020 via resultat fra associerede selskaber. Ilkka-Yhtymäs resultat fra associerede selskaber for regnskabsåret 2020 forbedres med anslået 15 millioner euro som følge af salgsgevinsten fra Arena Partners Oy."

I Inderes’ omfattende rapport:
“Arena Partners har kun en bogført værdi på 2,4 mio. euro. Vi har vurderet ejerandelens dagsværdi til omkring 17 mio. euro.”

Hvad kunne værdien af Arena Partners’ resterende aktiver være? @Petri_Gostowski var helt på bølgelængde med værdien af Alma Media Partners :+1:

1 Synes om