HKFoods som investeringsobjekt

For god ordens skyld skal det først konstateres vedrørende påsken, at den selvfølgelig gentager sig hvert år. Det er derfor naturligvis ikke en tydelig differentierende faktor for 2025, bortset fra periodiseringen mellem Q1/Q2.

I note 5 til årsregnskabet faldt jeg over endnu et interessant punkt:

Afsnit 1: “Af det udskudte skatteaktiv på 18,9 millioner euro stammer 17,7 millioner euro fra tab i koncernens finske aktiviteter, udskudte afskrivninger (hyllypoisto) og ikke-fradragsberettigede renteudgifter.”

Afsnit 2: “De udskudte skatteaktiver forventes for tabenes vedkommende at blive udnyttet i 2026, og for de udskudte afskrivninger og de ikke-fradragsberettigede renter forventes de i det væsentlige at blive udnyttet inden udgangen af dette årti.”

Hvis jeg forstår det ret, forventes skatteaktiver på 17,7 millioner euro således at blive udnyttet i 2026. Man skal selvfølgelig være opmærksom på, at ordlyden er forventes udnyttet.

Der skal godt nok være et ret stort skattepligtigt resultat, for at det fører til 17,7 millioner euro i skat, eller også har jeg misforstået noget. Skattemyndighederne udbetaler næppe disse tilgodehavender som kontanter, men de er blot en ret til at modregne i fremtidige skatter.

Uanset hvad blev der i 2025 bogført 4,5 millioner euro i indkomstskat i resultatopgørelsen. Mit ræsonnement siger mig, at der i 2026 slet ikke vil blive bogført indkomstskat, så det ville give en besparelse på 4,5 millioner i forhold til 2025. Per aktie svarer det til omkring 5 cent. Med det lille forbehold, at jeg ikke nødvendigvis forstår regnskabspraksis helt korrekt.

Fradrag af tab er selvfølgelig kun en engangsfordel, men ikke desto mindre en fordel her.