Honkarakenne Oyj

{“content”:“Lad os åbne en separat tråd for Honkkis, selvom det ser ud til at være stille på den front lige nu.\n\n

\n\nHar nogen undersøgt det nærmere? Jeg stødte tilfældigvis på dette tweet:\n\nhttps://twitter.com/contra__capital/status/1160599071591141381?s=21\n\n![kuva|690x378](upload://iMCbfBm1sN0KG0jp08GkPTDF0GJ.jpeg)",“target_locale”:"da”}

6 Synes om

Super, fedt at Honkarakenne har fået sin egen tråd!
Den seneste delårsrapport var rigtig god, især salget af bjælkehuse voksede. Ruten til Kina er åbnet.
I regeringsprogrammet var der et punkt om, at træbyggeri skal støttes som et svar på klimaforandringerne. Mange skoler og daginstitutioner skal fornyes på grund af indeklimaproblemer, og træbyggeri er svaret på dette.
Tendenserne er på virksomhedens side i denne henseende!
Desuden moderniseres Karstula-fabrikken.
Jeg tænkte selv på at snuppe en lille bid igen på torsdag, når det er lønningsdag.
Hvis bare dette også kunne komme med i vores overvågning!

4 Synes om

Det, der har bekymret mest i et stykke tid, er den generelle økonomiske cyklus, der vender nedad, og dens indvirkning på byggeriet. Men måske gælder det ikke så meget for dette på grund af de gunstige tendenser ovenfor.
Desuden er aktien, som det kan udledes af den første meddelelse, nu ret billig.

Hvor fik tweetforfatteren resultatet på 2,7 mio. euro fra? I årsrapporten for 2018 var resultatet 1176 tusind euro, dvs. resultat pr. aktie 1176/5874=0,2.
Aktiekursen nu 2,3/0,2 = P/E 11,5.

Det ser umiddelbart ud til, at balancen er sund, og selskabet er næppe en tidsbombe. Her er ordrebogen sandsynligvis også central. Skulle jeg se nærmere på det?

Resultatet for de seneste 12 måneder, dvs. 2019 H1 + 2018 H2.

4 Synes om

Præcis, her er der brugt et rullende resultat for de seneste 12 måneder. Det ser ud til, at H2 2018 var stærkere end det samlede resultat for 2018, hvilket betyder, at virksomheden havde tab i første halvdel af 2018. Tak!

1 Synes om

{“content”:“I år investeres der flere millioner i produktionslinjerne på Karstula-fabrikken. Der må være lys for enden af tunnelen, hvis man agerer på denne måde.”,“target_locale”:“da”}

2 Synes om

Honkarakenne’s bestyrelsesformand har i dag købt 10.000 stk. Honkarakenne-aktier til en pris af 2,33 euro.
Disse er altid gode tegn!

2 Synes om

Jeg solgte mine Honka-aktier i dag med et godt overskud på 2,89.
Et fremragende selskab med gode produkter, men dagens stigning på 14% og over 20% i løbet af ugen er måske ikke helt berettiget i den nuværende økonomiske situation.

3 Synes om

Hej.

Jeg hoppede på Honkarakente-vognen midt i juni i år, da jeg stiftede bekendtskab med Taaleris børnehaveejendomsfond.

Jeg synes, Honkarakenne har en god historie. Finland er fuld af mugne børnehaver, skoler og plejehjem. Jeg tror, at forældre hellere vil sende deres børn til en ny, sund ejendom end til en skimmelsvampsbombe, hvilket skaber pres for forandring og ifølge mig øger efterspørgslen på blandt andet bjælkehuse til børnehaver.

Tiden vil vise, hvad der sker :slight_smile:

1 Synes om

Jeg er enig i, at dette er en virkelig interessant og voksende fremtidig virksomhed. Det ville være rigtig godt at få dette med i Indes overvågning, vinkvink!!

2 Synes om

Nyheder fra saunaverdenen til din information.

https://twitter.com/saunafromfinlan/status/1189191646421733381?s=21

Ping @Saapasjalkakissa

1 Synes om

https://blog.kauppalehti.fi/80-plus-paivassa-osakesijoittajaksi/honkarakenne-on-tervehdyttanyt-seka-taseen-etta-tuloksen

3 Synes om

https://www.inderes.fi/fi/tiedotteet/honkarakenne-nostaa-tulosohjaustaan-vuodelle-2019

Meget positiv resultatvarsel!!!

Jeg læser det sådan, at rentabiliteten har været bedre end forventet, og hvis omsætningen er på niveau med året før, og rentabiliteten er steget lidt, så er mine beregninger:

H219 EPS = 0,34 €/aktie

2019 EPS = 0,43 €/aktie

Aktiens værdi vil da være:

Med en lav P/E på 10x = 4,3 euro/aktie

Efter min mening ville en P/E på 12x også være acceptabel med denne vækst:

12x P/E = 5,2 euro/aktie

Der er altså stadig plads til stigning!

God præstation!!!

10 Synes om

Jeg begyndte at tænke på det på en pessimistisk måde - da jeg overvejede at investere i virksomheden; omsætningen var steget med 10 % i første halvdel, og guidance holder væksten på nul, hvilket betyder, at h2 vil have samme tilbagegang i forhold til referenceperioden.

På den anden side forbedres rentabiliteten forholdsmæssigt, da den forbliver stort set den samme i forhold til sammenligningen.

Ordrebogen var faldet med -10 % i h1.

Masser af god hype, men den værste undervurdering er blevet fjernet.

E: i forhold til virksomhedens track er det positivt, at resultatet forbedres markant, dette var allerede kendt efter h1. Efter min mening har den fået en lidt for stor skala, men tidsmæssigt tager jeg ikke stilling?

2 Synes om

På den anden side er megatrenden inden for træbyggeri kun lige begyndt, og Honka er markedsleder med en meget stærk balance, store konkurrenter er faldet (f.eks. Mammuttihirsi), og det er ikke let at komme ind i branchen.

I fremtiden vil for eksempel børnehaver i stor stil blive bygget af træ, fordi byerne er trætte af problemer med indeklimaet, og store virksomheder planlægger også træhovedkvarterer af image- og andre årsager.

Hongas free float er ikke særlig stor, hvilket betyder, at Saarelainen og andre insidere ejer omkring 40 % af aktierne, og nu hvor CapMan har solgt alt, er der ingen store sælgere i sigte.

6 Synes om

Dagens Kauppalehti havde en generelt positiv artikel om Honka:

Derudover en artikel om konkurrenten Honkamaja. Den giver et ret godt markedsoverblik over bjælkebyggeri.

3 Synes om

Citeret fra Kauppalehti-nyheden, som @lee2sos postede:

Branchen er i høj grad afhængig af offentligt byggeri. Skoler og daginstitutioner bygges mere af træ end tidligere. Store projekter kræver dog økonomiske ressourcer og ny ekspertise. Ikke alle aktører har tilstrækkelige ressourcer til dette.

Ifølge en undersøgelse fra Byggeforskning RTS forventes der i alt at blive bygget omkring 650 pleje- og daginstitutioner samt skoler i Finland i årene 2020-2021. Ifølge en undersøgelse blandt kommunale beslutningstagere kunne lidt over ti procent af disse være bygninger med træ- eller massivtræsramme.

Honkarakenne kan have ret gode udgangspunkter i denne konkurrence. Uddrag fra Honkarakenne’s delårsrapport:

Investeringsprogrammet, der blev startet i anden halvdel af 2018, fortsætter indtil 2020, og Honkarakenne investerer i denne periode i alt 7,3 millioner euro i udviklingen af sin produktion. De gennemførte investeringer effektiviserer fabrikkens produktionsprocesser og øger virksomhedens kapacitet især inden for by- og projektbyggeri

…Den fornyede linje forventes at være i effektiv produktionsbrug i sommeren 2020.

2 Synes om

Hongalla har en ret stor trend i ryggen, mon ikke Hongalla kommer med større boligblokke en dag? Lige nu er de største vist såkaldte rækkehus-småboligblokke, altså 2-3 etager.

1 Synes om

Honkarakenne laver bygninger af limtræ. Træhøjhusene laves hovedsageligt af CLT-elementer, hvilket kræver forskellige maskiner og produktionslinjer. Jeg ser ikke, at trækonstruktionsvirksomheder lige med det samme ville begynde at udføre entrepriser på højhusbyggeri.

2 Synes om