Harvia-forum eller Haarumi - International vækst og velfærds-megatrends

Harvias direktør var i dag til ROAST, og jeg bemærkede, at Harvia ikke har sin egen tråd her endnu. Så lad os oprette en.

Et af børsens mest defensive selskaber: stabil rentabilitet, pengestrøm og godt udbytte. Risikoprofilen fra den omfattende rapport fortæller meget:

Er der nogen her, der har den i porteføljen, eller overvejer I den?

7 Synes om

Overvejer, roasten vækkede min interesse, og den omfattende rapport skal jeg sætte mig ind i. Det kan dog være svært at få dette med en sikkerhedsmargen på 20 %, som jeg ikke vil give afkald på.

Redigering: den omfattende rapport er nu gennemgået. Virker velledet og stabil. Lavere risiko, men lavere afkastforventning, ikke en multibagger. Man fristes til at give afkald på den sikkerhedsmargen på 20 %, fordi markedet allerede er modent, og der er brug for defensivitet… :thinking::thinking::thinking:

7 Synes om

Jeg er bekymret for den goodwill-bombe, virksomheden har på sin balance. Ellers ville jeg i det mindste have købt denne til min mors dovne portefølje. :grinning_face_with_smiling_eyes:

Jeg kan godt lide, når en virksomhed har en ledelse, der virker vidende og kompetent. Hos Harvia virkede det til at være tilfældet baseret på interviewet.

3 Synes om

God roast i dag, selvom den var ret let, og der ikke var sved på panden hos CEO’en. Harvia har virkelig rene papirer, og kedsomhed er godt, når man investerer, som med Sampo… Videre til næste… jeg starter et købsprojekt i morgen.

3 Synes om

Det virker på alle måder som en kvalitetsbevidst og passende kedelig virksomhed. Jeg er selv så meget en vovehals, at jeg stadig overvejer det til min egen portefølje, men til min søns portefølje, der har en længere horisont, passer dette.

10 Synes om

Hvad får især Harvia til at falde så kraftigt på denne interessante børsdag? Det skulle være en defensiv aktie, og i går kom der allerede en meddelelse om det første gode og i fremtiden voksende udbytte til efteråret.

Jeg er nødt til at prøve at fange den under 5,4 €, selvom jeg skal finansiere det fra min nødkasse, da lønningsdagen først er snart :joy:

2 Synes om

Det var nok netop det, du nævnte, der var årsagen, altså udbyttedatoen, 0,18 €.

1 Synes om

“Udbytte udbetales til den aktionær, som på udbytteafstemningsdatoen, den 12. oktober 2018, er registreret i selskabets aktionærregister, som føres af Euroclear Finland Oy. Udbyttet udbetales den 19. oktober 2018.”

Hvis man køber i dag, er man så berettiget til udbytte? Eller skulle man have været ejer senest i går?

1 Synes om

Hej,

Havde Harvia en telefonkonference for investorer/analytikere, da @Mikael_Rautanen kommenterede emnet på Twitter? Eller var det et gammelt indlæg, da jeg husker, at Harvias administrerende direktør har kommenteret noget lignende tidligere.

https://twitter.com/mikaelrautanen/status/1057722017447854081

2 Synes om

@otoo84 det var fra denne H1-konference, som også var på InderesTV :smiley: https://www.inderes.fi/fi/videot/harvia-puolivuosikatsaus-2018-webcast-1682018-alkaen-kello-1300\n"No new hokkus pokkus on the things" 4:31 :sweat_smile: Næste Webcast er den 14.11.2018, når Q3’2018-resultatet offentliggøres. Harvia - Let's sauna. | Harvia

3 Synes om

Ja, det regnede jeg også med. Lad os så vente og se, hvilke sjove ting der sker den 14. november :grin:

2 Synes om

Jeg satte en bestilling ind for 300 aktier til 5 euro pr. stk. for næste uge, for at fejre de fremragende Harvia-saunaer i lørdags. Er der nogen chance for, at det lykkes? Hvilke tanker har I om den kommende delårsrapport og aktiekursudviklingen? Nå, pocus pocus, men…

1 Synes om

Jeg tror, at Trump/Xi i december, udviklingen af Italiens økonomiske problemer og FED’s signaler om 2019-renterne vil påvirke hele markedet samt dette papir i de kommende måneder.

Jeg er pessimistisk med hensyn til de ovennævnte makroøkonomiske forhold, men til en langsigtet portefølje anser jeg Harvia for at være et godt køb til den nuværende pris. Jeg købte selv @5,2€ i denne uge efter lang overvejelse.

2 Synes om

Det er interessante tider på markederne, netop på grund af de ting, du nævner. Derfor spekulerer jeg på, hvor meget værdien af denne aktie, som i sig selv er værdifuld baseret på alle tal og fundamenter, stadig kan falde.
Kortsigtet markedsudsving har i sig selv ikke stor betydning for mig, da jeg forhåbentlig vil beholde disse aktier i porteføljen meget længe som arv til mine børn. Hvis jeg kunne få de 300 aktier mere, ville jeg også eje 1000 af dem.

3 Synes om

Interessante tanker. Jeg har ikke rigtig tænkt over aktiekursens udvikling i fremtiden, jeg er mere interesseret i indholdet af rapporten. Men jeg tror ikke, at den vil byde på nogen verdensomvæltende overraskelser.

Med hensyn til “pilkkiminen” (fiskefangst-strategi), giver det mig ikke rigtig mening (hvis man køber en langsigtet investering). Hvis du synes, aktien er billig, så køb den. Hvis ikke, så lad være, det er simpelt. Hvis du har en langsigtet case i tankerne til din portefølje, gør det så en forskel, om du køber den til 5,0 eller 5,3 euro? Det ville ikke være sjovt at springe et profitabelt mål over på grund af 0,3 euro, og jeg taler nu generelt og ikke nødvendigvis om Harvia.

Harvia kan koste 4 euro om en måned, intet forhindrer det. Eller også har vi allerede set bunden. Jeg vil i hvert fald ikke spekulere.

Men vi har alle været opmærksomme på risici, der kan påvirke markederne i et stykke tid, og først nu har markederne “ordentligt” reageret på risiciene. Efter min mening var denne korrektion mindst et år for sent, så er det værd at time markedet? Nej, i hvert fald ikke med mine evner og mavefornemmelse. Derfor har jeg overladt spekulationerne til andre. Jeg har ikke de bedste erfaringer med spekulationer.

PS. Jeg fordømmer dog ikke “pilkkiminen” (fiskefangst-strategien). Den har sin egen rolle i visse situationer, f.eks. ved at placere ordrer i kvalitetsvirksomheder til " latterligt lave niveauer" (helt i tråd med @DayTraderXL’s seneste blog, hvis du altså er den samme fyr! =D) Normalt har jeg dog bare købt en aktie til den nuværende pris, som jeg har set som et profitabelt og billigt mål, især på længere sigt. Med disse tanker, god fortsættelse på lørdag aften.

4 Synes om

Hvis det antal aktier, der skal købes, er f.eks. 100 stykker, ændrer det faktisk ikke livet, om det koster 500 eller 530 euro, eller om man får 26,5 eller 25 euro i årligt udbytte. Jeg synes dog, at man altid skal tænke, som om man købte hele virksomheden. Så kan man bedre relatere til den prisstigning på 6 millioner euro. Det kan være virksomhedens årsresultat. En aktieinvestering er en risikabel investering, og prisen er afgørende for dit fremtidige afkast. I det eksempel får den evighedsholder, der køber aktier til 5 euro, et 6 % bedre afkast af investeringen end den evighedsholder, der køber aktier til 5,3 euro, forudsat altså at virksomheden fortsat tjener penge i fremtiden og ikke går konkurs. Den, der køber til halv pris, laver dobbelt så stor fortjeneste i al evighed. Jeg synes, det betyder noget. Langsigtet investering handler om at vente – at vente med aktier i porteføljen og på den anden side at vente på at kunne købe aktier til en fornuftig pris. Du kan se på en virksomhed i årevis og gå glip af mange udbytter, men du foretager stadig et bedre køb, når du køber billigt.

Der er ingen fordel ved en tabsgivende investering, og man bør ikke købe aktier bare for at være i en ugunstig position. Rentabilitet/tab beregnes simpelthen:
aktuel aktiekurs + modtagne udbytter - aktiens købspris.
Fra denne formel kan man også se, at jo billigere aktierne er købt, desto større er de modtagne udbytter, og de indhenter hurtigere den risiko, der blev taget ved købet.

Aktieafkastet kan også opdeles i følgende faktorer:

• Ændringer i værdiansættelsesmultipler
  • Ændringer i resultat
  • Ændringer i udbytte

Jeg bruger ordet “ændring”, fordi ikke alle virksomheder vokser eller overhovedet tjener penge, og aktiemarkedet kan ikke forudsiges. Det første afhænger af din egen timing, og de sidste to af fundamental analyse. Historien indeholder perioder, hvor folk har hadet aktier, troet at fremtiden ville gå ad helvede til, og værdsat alt til P/B 0,5. Den nuværende situation er ikke det øjeblik.

4 Synes om

Jeg kunne selv hoppe med på samme vogn… på mandag, når børsen åbner igen. Dette hører efter min mening til samme kategori som Sampo. Kedeligt er godt! Nu hvor den også er faldet fra sit højdepunkt sammen med de andre.

2 Synes om

Ok @Juippi, du havde helt ret. Jeg vil rette lidt i mit indlæg: Er det vigtigt, om man køber en aktie for 5 euro eller 5,3 euro? Selvfølgelig er det det! Men dette kunne blive et evighedsspørgsmål: Skal man så have aktien til 5 euro for eksempel til 4,8 euro? Eller en aktie til 4,5 euro til 4,2 euro, hvis det teoretiske svar altid er, at man skal. Min pointe var måske, at da det næsten aldrig er muligt at købe på bunden, er det så værd at forsøge at kigge efter bunden? Hvad nu hvis man bare køber aktien, når den føles billig og rentabel.

Dette kunne man diskutere i en evighed. Nogen ligger på lur efter en aktie på det lavest mulige niveau. En anden køber bare aktien, når den virker billig. En tredje venter derimod på et stort kollaps og foretager sine køb da. I teorien handlede alle forkert: Den første type kan springe hurtigt stigende sweetspots over. Den anden får aldrig købt på bunden. Den tredje kommer måske tættest på målet, men han er sandsynligvis heller ikke i stand til at gætte, hvor langt aktierne i sidste ende vil falde.

Lidt om kernen i denne tråd, nemlig Harvia. Jeg kunne være ret sikker på, at når markederne virkelig ryster (når den værste pessimisme er til stede), vil man sandsynligvis også kunne få Harvia billigere end dagens kurs (hvad end dagens kurs så er). Hvorfor så ikke vente til da og ikke eje nogen selskaber i øjeblikket? Svære spørgsmål, og jeg ved ikke, hvad der ville være den bedste fremgangsmåde. Selvom jeg selv venter på unikke købsmuligheder, holder jeg alligevel ikke hele porteføljen i kontanter, fordi:
-man kan aldrig vide, hvornår børserne kollapser
-man kan aldrig vide, hvor meget de kollapser, og hvilke aktier der får mest klø
-hvis (når) børserne kollapser, vil jeg ty til yderligere køb med mine nuværende kontanter
-ved at købe, hvad man selv synes er billigt, uanset markedssituationen, kan man ikke være meget forkert på den i det lange løb. Men forkert er man dog, man kunne altid have handlet bedre.

Som sagt, svære ting, som det er svært at give et korrekt svar på, især for mig, der nogle gange tænker tingene lidt simpelt. Men man gør sit bedste.

Ps. Dette emne tog lidt overhånd for mig, jeg skulle jo faktisk tale om Harvia!

3 Synes om

Jeg blogger ikke i Finland i øjeblikket, så det er en anden fyr :sunglasses:

1 Synes om