Ok @Juippi, du havde helt ret. Jeg vil rette lidt i mit indlæg: Er det vigtigt, om man køber en aktie for 5 euro eller 5,3 euro? Selvfølgelig er det det! Men dette kunne blive et evighedsspørgsmål: Skal man så have aktien til 5 euro for eksempel til 4,8 euro? Eller en aktie til 4,5 euro til 4,2 euro, hvis det teoretiske svar altid er, at man skal. Min pointe var måske, at da det næsten aldrig er muligt at købe på bunden, er det så værd at forsøge at kigge efter bunden? Hvad nu hvis man bare køber aktien, når den føles billig og rentabel.
Dette kunne man diskutere i en evighed. Nogen ligger på lur efter en aktie på det lavest mulige niveau. En anden køber bare aktien, når den virker billig. En tredje venter derimod på et stort kollaps og foretager sine køb da. I teorien handlede alle forkert: Den første type kan springe hurtigt stigende sweetspots over. Den anden får aldrig købt på bunden. Den tredje kommer måske tættest på målet, men han er sandsynligvis heller ikke i stand til at gætte, hvor langt aktierne i sidste ende vil falde.
Lidt om kernen i denne tråd, nemlig Harvia. Jeg kunne være ret sikker på, at når markederne virkelig ryster (når den værste pessimisme er til stede), vil man sandsynligvis også kunne få Harvia billigere end dagens kurs (hvad end dagens kurs så er). Hvorfor så ikke vente til da og ikke eje nogen selskaber i øjeblikket? Svære spørgsmål, og jeg ved ikke, hvad der ville være den bedste fremgangsmåde. Selvom jeg selv venter på unikke købsmuligheder, holder jeg alligevel ikke hele porteføljen i kontanter, fordi:
-man kan aldrig vide, hvornår børserne kollapser
-man kan aldrig vide, hvor meget de kollapser, og hvilke aktier der får mest klø
-hvis (når) børserne kollapser, vil jeg ty til yderligere køb med mine nuværende kontanter
-ved at købe, hvad man selv synes er billigt, uanset markedssituationen, kan man ikke være meget forkert på den i det lange løb. Men forkert er man dog, man kunne altid have handlet bedre.
Som sagt, svære ting, som det er svært at give et korrekt svar på, især for mig, der nogle gange tænker tingene lidt simpelt. Men man gør sit bedste.
Ps. Dette emne tog lidt overhånd for mig, jeg skulle jo faktisk tale om Harvia!