Historiehörnan: börsens historia, finanshistoria

I historiekroken kan man diskutera börsens historia, global historia och alla kuriositeter som dyker upp i tankarna :slight_smile:

Låt oss börja med detta: om 2018 slutar på plus, har vi den längsta uppgångsperioden på börsen sedan första världskriget.

image

7 gillningar

Vi fortsätter med en historisk titt. Credit Suisse har publicerat nya data om börsernas långsiktiga utveckling. (Om ämnet kan man också kolla in InderesQA).

Här är en intressant och illustrativ bild på hur världsekonomins tyngdpunkt har flyttats bort från Europa under drygt hundra år:

De europeiska stormakternas, dvs. det brittiska imperiets, Tysklands och Frankrikes, andelar har krympt samtidigt som USA har vuxit och fortfarande är en verklig ekonomisk supermakt. Storleken på den kinesiska börsen är fortfarande liten: kanske ser vi den passera USA före år 2100 om den ekonomiska tillväxten fortsätter?

2 gillningar

Kumulativ och real (inflationsjusterad, utdelningar återinvesterade) avkastning 1900–2017:

06

Källa.

Idag är det 10 år sedan Lehman Brothers kollapsade. Juha Kinnunen, Erkki Vesola och Petri Aho från oss har minnen från var de var när Lehman kollapsade och hur marknadsfallet såg ut i deras ögon. Juha har också bra poänger om likheterna mellan tiden före krisen och idag och hur börskraschen påverkade hans investeringsstil.

2 gillningar

Åh, gamla tider. Tänk om vi kunde få uppleva något liknande igen :smiley:

Tack för den utmärkta videon!

Jag minns finanskrisen som om det vore igår, jag hade själv gjort mina första aktieköp sommaren 2008.

Mitt första köp var Sponda via Eqonline i juli 2008.
De första två månaderna var ganska lugna på marknaden, jag gjorde till och med en knapp vinst med mina första investeringar. Lite visste jag vad som var på gång…

I september 2008, efter Lehmans konkurs, började det hända saker. Plussen vändes till minus väldigt snabbt och därefter blev det mycket mer minus varje dag…

Sedan fick man stryk i över 6 månader i sträck nästan varje dag, med undantag för tillfälliga bear market-rallyn :smiling_face:

Som nybörjarinvesterare kunde jag förstås inte vänta på att botten skulle hittas, utan de ständigt sjunkande aktierna kändes bara billigare och billigare och man var ju tvungen att köpa när man fick dem billigt. Som snabbast halverades priset nästan på några veckor efter att jag hade köpt (såg detta t.ex. med Rautaruukki och Metso)

Någon gång sålde jag allt när jag inte orkade längre. Och sedan köpte jag samma aktier billigare tillbaka, förstås. Då lyckades jag undvika bear market en stund, men jag kunde nog inte hålla mig borta från marknaden längre än en vecka. Man tänkte att bull market var precis runt hörnet och det ville man absolut inte missa.

Pengarna tog slut många gånger under hösten 2008, om man lyckades skrapa ihop mer, så stoppades allt in i aktier. Tålamod hade varit en dygd, men det hade jag inte…

Men jag skulle verkligen inte byta bort den upplevelsen, när man upplever det med sina egna pengar på spel är det en oerhört lärorik upplevelse och jag tror själv att jag lärde mig mer under den tiden än under många goda år tillsammans.

Intressant ämne, hoppas det kommer fler kommentarer från andra som minns den tiden…

Hösten 2008, never forget…

3 gillningar

Tack :blush: och en intressant och livlig redogörelse, hoppas att fler sådana kommer att dyka upp här med tiden!

{“content”:“"Till ära" av oktoberrevolutionen (juliansk kalender 25.10., hos oss 7.11.) en liten påminnelse om vad revolutionen i Ryssland gjorde med börsen 1917:\n\n

\n_En Leninliknande figur från Eisensteins film Oktober._ \n\nKanske det mest extrema exemplet (förutom Maos Kina och Weimar-Tysklands hyperinflation) på vad social omvälvning kan göra med värdet på tillgångar; den här gången gick tillgångarna bokstavligen till noll. Ryssland var före första världskriget en "het" tillväxtmarknad där särskilt fransmännen investerade sina pengar. Av någon anledning handlades dock det kejserliga Rysslands skuldebrev i Paris ännu ett par år efter revolutionen, trots att hoppet om återbetalning var nästan obefintligt.”,“target_locale”:“sv”}

2 gillningar

En liten översikt, kanske något för en historie-nörd att fördjupa sig i.:nerd_face:

I helgen var det 100 år sedan första världskriget slutade.

Aktiemarknaderna behandlades av kriget på ett varierande sätt. Krigsutbrottet överraskade marknaderna helt, vilket orsakade århundradets värsta finanskris (endast 30-talets depression gick möjligen före): unikt nog stängdes börserna i ett halvår (detta har inte hänt en enda gång i global skala varken före eller efter, åtminstone inte ännu, första världskriget). Många tror att första världskriget var förutsägbart, men för många samtida var dess förverkligande en total överraskning, eller åtminstone för finansmarknaden var det (marknaden är generellt sett mycket dålig på att förutsäga politiska vändningar).

I USA och Storbritannien klarade sig börsen bra även med inflationen i åtanke, tyskarna fick smaka förlust även på börsen då inflationen helt förstörde besparingarna.

Här är en bra rapport av Ferguson om marknaderna under världskrigen.

Edit. I Blummas morgonbrev finns också en bra samling artiklar:

"Risken för ett nytt världskrig

Ett sekel efter slutet av första världskriget verkar chanserna för att en sådan mardröm ska hända igen avlägsna. Naturligtvis verkade de ganska avlägsna för 100 år sedan också.

Strax före det stora krigets början, skriver Hal Brands, hade Europa inte sett kontinentomfattande fientligheter på ungefär ett sekel, och experter trodde att globaliseringen hade avslutat sådana stormaktkonflikter för gott. Låter det bekant? Sedan bröt helvetet löst. Lärdomarna från det, skriver Hal, är att freden är skörare än du inser; att kriget kommer att vara mycket, mycket värre än du förväntar dig; och att riskerna ökar när USA drar sig tillbaka från världsscenen – som det verkar göra under president Donald Trump. Läs hela artikeln.

För att understryka den sista punkten tillbringade Trump helgen med att göra minneshögtider för första världskriget i Frankrike så besvärliga som möjligt, och lyfte fram sin ambivalens gentemot europeiska allierade och den efterkrigsordning som USA förankrade och åtnjöt i årtionden. Än så länge är detta mestadels yttre sken och skryt: Hans administration har tyst ökat sina utgifter i Europa, noterar Bloombergs redaktörer. Emmanuel Macron har, som svar på Trumps blandade signaler, efterlyst en ny europeisk självförsvarsstyrka. Men Europa kan fortfarande inte uppbåda den typ av manskap och eldkraft som USA tillhandahåller NATO, noterar Bloombergs redaktörer.

Ändå, som Leonid Bershidsky noterar, kommer att undvika framtida konflikter att kräva en nivå av samarbete och flexibilitet som för närvarande inte finns. Efterdyningarna av första världskriget, skriver Leonid, är bevis på hur dåligt hanterad fred kan leda till årtionden av skräck.

Mer läsning om första världskriget: Kriget förändrade militären för alltid; på många sätt kämpar dagens arméer, flottor och flygvapen fortfarande det. – James Stavridis"

2 gillningar

Imorgon fyller Finland 101 år. Som finländare kan man vara stolt över mycket under de senaste 101 åren: Finland har varit en fantastisk framgångssaga från en fattig jordbruksnation till en mycket välmående välfärdsstat. Även finska företag har varit framgångsrika och har samtidigt rikligt belönat sina ägare: börsen har, inflationsjusterat, 390-dubblats under självständighetstiden, om man hade återinvesterat utdelningarna. I genomsnitt har börsen gett en avkastning på cirka 6 % per år kumulativt under självständighetstiden.

Låt oss fira det. :clap::finland:

Under denna tidsperiod har det funnits inbördeskrig, två världskrig, ett par nästan hyperinflationer, flera kriser, kalla kriget, omvandlingen av ekonomin från jordbruk till industri och sedan till en tjänstebaserad ekonomi, Sovjetunionens kollaps, globalisering. Totalt sett har börsbolagen anpassat sig och lyckats skapa värde för sina ägare. De stora temana för de kommande 100 åren är omöjliga att förutse, om det ens finns en börs om 100 år, men den globala uppvärmningen och den teknologiska utvecklingen kommer med stor sannolikhet att färga den.

4 gillningar

{“content”:“Inför julen, vad kan vara bättre tidsfördriv än amatörhistorisk forskning? Jag kom att tänka på denna gamla men informationsmässigt relativt omfattande webbplats om finska börsbolag:\n\nhttps://www.porssitieto.fi/\n\nDär hittar du i princip grundläggande information om aktieserier, emissioner etc. för alla börsbolag (även de som sedan länge har avnoterats).\n\nEn av de märkligaste fåglarna på börsen var nog "Holding" eller Ersättningsaktiernas förvaltningsbolag, vars aktier användes för att kompensera dem som förlorat sin egendom i kriget (marken hade förlorat sitt värde kraftigt, så Holdings börsaktier var en bra likvid vara).\n\nhttps://www.porssitieto.fi/osake/holding.html\n\n![holding|548x500](upload://ebMKTR1LmnYX7N0S9gKy4pWp7ld.jpeg)\n\nGod jul till alla forummedlemmar.”,“target_locale”:“sv”}

5 gillningar

De senaste siffrorna från börsen finns tillgängliga igen, så låt oss uppdatera här också:

Den kumulativa, reala avkastningen (inflationsjusterad) från Helsingforsbörsen, beräknad med återinvesterade utdelningar, har varit 5,35 % under dess historia.

• Det har varit 39 minusår av 106, och en nedgång på över 50 % har noterats under tre år och motsvarande uppgång under tio år, i reala termer.

• Om man tittar på rullande 20-årsavkastning, ser man att det inte alltid lönar sig att börja investera med en engångsinsats: grattis till de som började på 80-talet, de som började år 2000 har förhoppningsvis haft sin tidsmässiga spridning i ordning.

Tillägg: här är en mer omfattande artikel om Helsingforsbörsens historia Helsingin pörssin historiaa: kuplia, manioita ja unohduksen kausia - Inderes

4 gillningar

Tack. Viktig statistik och det är bra att den finns tillgänglig här.

Fråga: Senast 2018 var CAGR i bilden 6%. Nu har den sjunkit till 0,65%, vilket är ganska mycket. Varför har det blivit så?

1 gillning

{“content”:“På den sista bilden var 5,5 % avrundat till 6 % för enkelhetens skull. CAGR påverkas naturligtvis också en del av slutet av året, förståeligt nog.”,“target_locale”:“sv”}

1 gillning

{“content”:“Jag stötte på en tweet på Twitter om Storbritanniens långsiktiga ekonomiska tillväxt, som var det första landet att utvecklas till en industrination och där det finns mycket data tillgänglig:\n\n

\n\nStorbritanniens ekonomi har vuxit med 2,1 % både under 1800- och 1900-talen, om man tittar på BNP. Medelarbetstimmarna har samtidigt minskat och produktiviteten har ökat. Många nutida kommentatorer och ekonomer klagar alltid när tillväxtperioderna på 3-4 % i slutet av 1900-talet i västländerna är mer eller mindre över, men den nuvarande perioden av svag tillväxt är i stort sett ”normal” eller en återgång till det normala, en tillväxt på ett par procent. Den snabba tillväxten efter andra världskriget förklaras delvis av bland annat kvinnors deltagande i arbetslivet, ett trick som är svårt att upprepa (robotar?).”,“target_locale”:“sv”}

1 gillning

{“content”:“Jag kopierar dagens tips här, som jag lade upp i gruppen Aktieinvesteringar:\n\nDagens tips: statsskuld. Jag undrar varför många kommentatorer ofta har en svartvit uppfattning om statlig skuldsättning. För hög skuldsättning är alltid för mycket, men skuldsättning är inte alltid dåligt: tvärtom. I Alphaville (kräver gratis registrering) finns en bra och koncis artikel om ämnet:\n\n"The basic message in the end was: debt is probably not good on net, but you can use it, it’s not the end of the world, but use it for the right things. If the economy is very weak and monetary policy cannot be used, use it. If there is public investment to be done, the infrastructure is in terrible shape, use it. Don’t use it for no reason at all, so don’t have the deficits we have in the US at this point. It doesn’t make any sense. But you can use it. It’s a tool, it’s not a tool you should avoid to use at any price. It’s a tool you should use when you need to. "\n\nhttps://ftalphaville.ft.com/2019/01/30/1548824403000/Give-the-kids-permission-to-fool-around/\n\nFör företag kan skulder vara ett sätt att expandera eller "optimera" kapitalstrukturen och alla accepterar det, men statlig skuldsättning bemöts med fanatism eller skam.\n\nKort sagt: konsumtionsskulder och för stora underskott under för lång tid är dåligt och begränsar statsekonomins manöverutrymme, kontrollerade underskott och investeringar i förnuftiga projekt är bra.\n\n

\n\n***\n\n\nTill exempel har Storbritannien klarat sig från stora skulder genom ekonomisk tillväxt. Efter Napoleonkrigen minskades skulderna verkligen, men efter andra världskriget krymptes skuldpotten med hjälp av tillväxt.”,“target_locale”:“sv”}

2 gillningar

Japp. När man växer ordentligt, så blir även skulder till fordringar::slight_smile:

Funderar,

FA Masse

Samma känsla efter femte groggen också…

1 gillning

Finland kan ses som ett fint tillväxtexempel från ett ”utvecklingsland” till en utvecklad ekonomi från 40-talet till 2000-talet, men de senaste 10 åren är inte så smickrande, som bilden visar. Bland länderna i euroområdet ligger Finland i botten när det gäller BNP per capita-utveckling.

Blogginlägg om ämnet (min professor i ekonomisk historia vid universitetet): Paluu tulevaisuuteen – Taloutta ja historiaa

Detta diagram är också ”beskrivande” i enlighet med sitt syfte: jämfört med sina motsvarigheter halkar Finland också efter. Före finanskrisen kunde man fortfarande tänka sig att vi skulle kunna minska den där skillnaden på några procent, men nu ser det svårt ut att uppnå.

2 gillningar

Massiv studie om vilken stil som mest sannolikt genererar överavkastning på ett folkligt sätt (för supernördar)

GlobalFactorPremiums.pdf (1016,4 Kt)

Måste smältas ännu, men kort sagt: trenden är din vän, carry trade lönar sig och det lönar sig att sälja i maj.

Lite att tugga på för värdeinvesterare. :wink:

2 gillningar