Följ med i en tankelek. Om du fick en tidsmaskin som var förinställd på den 17 mars 2020, vad skulle du göra med den kunskap du har idag? Jag vet inte varför, men igår sjönk jag djupt in i den här tanken och började redan ta den så långt i mitt huvud att jag blev riktigt ledsen när jag vaknade upp till verkligheten.
Min rutt skulle gå ungefär så här:
- Få in pengar. Från någonstans, spelar ingen roll varifrån. Snabblån, investeringslån, det spelar ingen roll.
- Första köpet: för alla pengar Neste, för kort innehav och 50 % vinster hem.
- Sedan trycker vi in hela förmögenheten i Genius Brands, säljer i topp i början av juni.
- Vid det här laget har förmögenheten mångdubblats, så vi tar till exempel Tesla, som i övergången mellan juni och juli steg med cirka 50 %. Det “duger” och pengarna ut.
- Och sedan tar vi tag i hypen igen och lägger hela förmögenheten på Kodak. Säljer på toppen, ja.
- Trycker in pengarna i Tesla och säljer hela förmögenheten den 1 september.
- Väntar några dagar och sedan lägger vi in allt i Vow Asa igen. Jag skulle sälja allt under den här veckan – potten skulle vara så stor att det inte skulle gå att sälja allt på en gång.
- Vinst.
Vid det här laget skulle jag ringa chefen och tacka för åren. Jag skulle leva ett miljonärsliv som pensionär, men ändå njuta av familjelivet på ett måttfullt sätt och inte slösa bort mina pengar.
Tanken är helt absurd nu och om detta anses dumt, så flagga bort det.
11 gillningar
Jag vet inte om det är absurt eller dumt, det fick mig åtminstone att skratta.
Ja, jag tycker att en väsentlig del av lärandet är att reflektera tillräckligt över händelser och ens egna handlingar. Jag tror att även om varje dipp är annorlunda, så finns det många saker i denna coronadipp och marknadens beteende som kommer att studeras flitigt i framtiden – och utan tvekan även läras ut till AI. En lärdom från ditt inlägg skulle åtminstone kunna vara att vissa aktier reagerar snabbare än andra – förmodligen både nedåt och uppåt. Och att man inte nödvändigtvis behövde vara på köpknappen just den 17 mars, utan att man kunde ha gjort så kallade bra affärer även senare.
2 gillningar
Bra sagt 
För mig var covid-19 faktiskt den första stora börsdippen i vuxen ålder och som investerare. Som tur var var jag vaken och gjorde några bra köp, men överlag ångrar jag att jag var för försiktig trots att min investeringsstrategi annars är ganska våghalsig och ofta dum.
Jag lyssnade mycket på poddar (t.ex. rahapodi) som gav dåliga influenser, osäkerhet och rädsla smittade från media och jag tog för många steg tillbaka. I efterhand tänker jag att jag bara borde ha följt min intuition och lagt in alla kontanter. I mars fick man riktigt bra kvalitetsbolag till löjligt låga priser, och jag ångrar mest att jag inte insåg att jag skulle köpa amerikanska teknikjättar (Amazon, Microsoft, Tesla) för nu skulle portföljen vara ganska fint på plus…
Som tur var rekommenderade någon finska defensiva kvalitetsbolag, så jag kunde plocka upp Fortum och Sampo från botten. Ett annat mycket bra köp under dippen var iShares Global Clean Energy ETF som har stigit ganska bra.
Nästa gång en stor kris kommer och kurserna faller så är det bara att lägga in alla kontanter direkt. Sunt förnuft borde redan ha sagt att man nu får Amazon, Microsoft m.m. billigt, och de kommer bara att växa med tiden.
Jee. Efter att ha upplevt tre börsdippar har de alla varit olika och startat av olika anledningar. Man borde alltid fundera på vad som är relevant den här gången… eller borde man? Kanske inte. Jag har åtminstone tänkt att man borde ha tillräckligt många företag “under utredning” hela tiden, så att den underliggande kvaliteten hos företagen är tydlig (tillräckligt stark finansiell ställning) och å andra sidan skulle man kanske bättre och snabbare komma på hur den aktuella krisen påverkar deras verksamhet.
Om man har sett tre krascher så lär man sig att man egentligen inte vet något om någonting och att man inte kan förutsäga framtiden. I kraschen 2008 köpte folk för tidigt och förlorade ordentligt när kurserna fortsatte att falla och man var nere ganska länge. Nu, efter att ha lärt sig av detta, under Coronadippen, förväntade sig folk att det skulle gå på samma sätt och många avstod från att köpa aktier i mars-april eftersom de förväntade sig att det skulle gå ännu djupare. RobinHood-ungarna slog därför Warren Buffetter. Man måste bara hålla huvudet kallt och börja köpa med tidsspridning så fort det verkar “tillräckligt” billigt.
6 gillningar
Bra poäng. Och det gjorde jag också, genom att köpa både före och efter botten. Mitt största “misstag” den här gången var nog just att jag underskattade hur snabbt uppgången skulle gå, och därför var jag (i efterhand) för försiktig och köpte för små poster. I förhållande till tidigare ras hade jag faktiskt en del kapital ledigt… 
1 gillning
Den första meningen är viktigast
. Under finanskrisen frös jag till is, gjorde ingenting. Under coronakrisen köpte jag först för tidigt, sedan mer från botten av gropen (till och med på den billigaste dagen). Jag tog till och med hävstång trots att det skrämde mig. Men misstagen under coronakrisen: jag köpte bara på vägen ner i gropen, i stort sett ingenting på vägen upp. Dessutom förlorade jag hävstången alldeles för tidigt, även om investeringsgraden fortfarande är 100%.
1 gillning
Jag gjorde ett liknande misstag, jag köpte hela resan med små summor när det gick neråt.
Jag gjorde också köp vid botten, men när det började gå upp slutade jag köpa alldeles för tidigt. Men jag fick några bra köp till portföljen, mycket erfarenhet och framför allt lärde jag mig om mig själv när portföljens siffror var blodröda. Nu saknar jag redan de stora negativa dagarna och känslorna. 
{“content”:“Samma vibbar. Jag köpte fortfarande under nedgången i mars. Den svåraste månaden var enligt mig april, det vill säga när man redan hade stigit cirka 20% från botten. Tanken började smyga sig på att man borde lätta och jag lättade också lite. Vågade inte köpa. Hade en stark känsla av att vi kunde dippa ner i botten igen och köpen var på is. I maj började tanken klarna att vi skulle upp och det ganska snabbt.\n\nVad skulle jag göra annorlunda? Precis som trådstartaren, alltså med allt från botten, även Tesla. Lätt att säga i efterhand. Man måste dock komma ihåg, tänk om Fed hade dragit ut på det och vi hade sjunkit ytterligare 20-30% från marsbotten? Ett fullt möjligt scenario, så ingen anledning att kritisera sig själv om man inte skrapade med allt som fanns på den faktiska botten.”,“target_locale”:“sv”}
{“content”:“Själv upplevde jag också mitt första börsras, koronadippen, och min egen erfarenhet är också att man under ett ras drunknar i det motsägelsefulla bruset runt omkring. \n\nJag vet inte om man, när nästa ras börjar, skulle kunna fördjupa sig i orsakerna till raset och göra köp till exempel från fibonacci-nivåer. Jag kommer också att göra som det sades i tidigare inlägg, det vill säga jag försöker först bedöma helhetsbilden, och sedan försöker jag bedöma vinnarna och förlorarna i situationen.\n\nDessutom kommer jag nästa gång inte att spekulera i onödan om det inte finns riktigt starka skäl.”,“target_locale”:“sv”}
2 gillningar
{“content”:“Jag har liknande erfarenheter och skulle kunna lära mig av dem i framtiden. Men det här passar nog bättre i tråden för investeringsmisstag.\n\nMin svåger bor i Oslo och i våras, som sportmänniska, började han satsa på XXL, köpte något för 3,5€ och tipsade mig också. Jag vågade inte köpa då, men inom några månader kunde man sätta en 2:a framför den kursen.”,“target_locale”:“sv”}
Japp, precis, i princip kunde man ju inte förutsäga hur lång en kollaps skulle bli, eller förutsäga att centralbankerna skulle pumpa in pengar på det sättet, vilket gör att kollapsen blir riktigt kort.
Men sunt förnuft borde omedelbart ha skrikit ”KÖP” till just de amerikanska teknikjättarna, eftersom deras affär inte smälter bort på grund av coronan, utan tvärtom växer, och det förstod man direkt i fallet. + Oändliga mängder pengar fastnar inte i krisen (Amazon, Microsoft, Facebook, Apple, etc.). Jag skulle inte lägga en euro i traditionell tillverkningsindustri, inte heller i finansbolag.
Och nu när värderingarna är rekordhöga skulle jag ha sålt av, jag tror att vi kommer att se en liten dipp i samband med valet eller något annat, teknikjättarnas värderingsnivåer är inte helt motiverade ändå.
{“content”:“Nåja, det påverkade också när det var så mycket oro överallt och när man inte har erfarenhet av krascher började man själv bli orolig, nästa gång smartare och följer sin egen instinkt.\n\nDet här var också bra sagt: ‘‘Ja. Efter att ha sett tre börsdippar har de alla varit olika och startat av olika anledningar. Man borde alltid fundera över vad som är relevant denna gången… eller borde man? Kanske inte’’\n\nI princip är varje krasch ett köptillfälle för kvalitetsbolag inom megatrendbranscher, oavsett vad kraschen beror på.”,“target_locale”:“sv”}
1 gillning
Man bör också ta med sig Eurojackpot-numren för de kommande veckorna i tidsmaskinen
.
Jag anser att det viktigaste hjälpmedlet för att utvecklas inom investering är en så kallad investeringsdagbok, där jag åtminstone noggrant antecknar vad som gjorts när och VARFÖR. Jag går ofta igenom mina åtgärder och försöker lära mig av mina misstag. Dessutom, när kurserna sjunker, söker jag stöd för mina beslut i mina anteckningar. För varje företag har jag antecknat investeringsmål, investeringstid, möjliga risker och motiveringar till investeringsbeslutet.
7 gillningar