Antti har uppdaterat den nya bolagsanalysen baserat på den senaste informationen
Herantis Pharma har publicerat ytterligare information om nästa kliniska studie med läkemedelskandidaten HER-096 för Parkinsons sjukdom. Fas 2a-studien, som syftar till att visa preliminär effekt, kommer sannolikt att inledas nästa år och pågå i cirka två år. Det tar längre tid än vi tidigare prognostiserat innan resultaten är klara, vilket gör att vi flyttar fram vår bedömning av läkemedlets lansering till 2034 (tidigare 2033). Förskjutningen av kassaflöden sänker aktiens värde i DCF-kalkylen, och vi reviderar därför vår riktkurs till 2,2 euro (tidigare 2,4 €). Vår bedömning av avkastning i förhållande till risk förblir otillfredsställande, varför vi sänker vår rekommendation till Minska (tidigare Öka).
En ganska väsentlig nyhet saknas fortfarande, nämligen hur finansieringen ska ordnas. Det börjar se lite ut som agerandet i ett visst läkemedelsutvecklingsbolag från Åbo. Man skapar en grund och tro på framtiden, och sedan ändras det kommunicerade huvudmålet – partnerskap – till en mer självständig verksamhet. Det ska bli spännande att se hur saker och ting fortskrider för det här företaget.
Jag förstår synvinkeln, men jag anser att Herantis trots allt har skött sina kort ganska väl.
Även om ett partnerskap ännu inte har uppnåtts (oavsett om orsaken är att det inte finns någon villig partner, att man inte nått en överenskommelse ännu, eller att man inte vill ha med en partner än), så har Herantis ändå lyckats extremt väl med kapitalanskaffningen, inklusive icke-utspädande kapital, och kostnadsstrukturen är lättare än hos det Åbobaserade bolaget.
Man har redan säkrat 8 M€ i helt icke-utspädande EU Horizon-medel för genomförandet av Fas 2, och det finns 10,8 M€ i EIC-medel som ännu inte utnyttjats. Vårens riktade emission på 4,2 miljoner genomfördes till kursen 1,75 €, och aktiekursen har nästan hela tiden därefter legat över emissionsnivån. Enligt bolagets egna ord är över 50 % av finansieringen för Fas 2 identifierad/säkrad. Jag tror att de Parkinson-stiftelser som var med och finansierade Fas 1, Michael J. Fox Foundation och Parkinsons UK, säkert är intresserade av att vara med och finansiera även Fas 2, om bolaget beslutar sig för att genomföra det utan en partner. Efter detta skulle det troligen behövas ytterligare en emission på x antal miljoner för att få ihop de medel som krävs för Fas 2.
Personligen skulle jag inte längre ha något emot om man beslutade sig för att genomföra detta i egen regi, då jag inte tror att det skulle påverka kursnivån nämnvärt. Men ur ett riskhanterings- och värdeskapande perspektiv välkomnar jag givetvis nyheter om ett partnerskap med öppna armar
Eli Lilly verkar ha köpt bolaget Ajax Therapeutics, vars läkemedelskandidat är på väg in i fas 1-studier.
Köpeskillingen uppgår totalt till 2,3 miljarder dollar.
Jag kom bara att tänka på att med tanke på de pågående partnerskapsdiskussionerna, där det rapporteras finnas över tio intresserade kandidater, kan detta i slutändan leda till ett företagsförvärv?
Lilly to acquire Ajax Therapeutics to advance outcomes for patients with myelofibrosis and polycythemia vera | Eli Lilly and Company
Inte konstigt att Nurix var ett miljardbolag redan före det där tillkännagivandet. De spelar nämligen med flera kort:
Nurix Therapeutics Reports Second Quarter 2026 Financial Results and Provides Corporate Update
Google-översättning:
Utöver samarbetet med Roche fortsätter Sanofi utvecklingen av STAT6-nedbrytaren, NX-3911, i IND-möjliggörande studier. Efter att klinisk proof-of-concept har påvisats har Nurix rätt att delta i en 50/50-fördelning av vinst och samutveckling i USA. Gilead fortsätter utvecklingen av IRAK-4-nedbrytaren, GS-6791, i den pågående fas 1-studien på människa med friska frivilliga. Efter fas 1 har Nurix rätt att delta i en 50/50-fördelning av vinst och samutveckling i USA, med vissa begränsningar. Nurix och Pfizer fortsätter att driva flera prekliniska program för nedbrytar-antikroppskonjugat (DAC). Under det andra kvartalet 2026 erhöll Nurix en milstolpsbetalning på 2 miljoner dollar från Sanofi.
Där skulle de finska bolagen (Herantis, Faron) ha något att lära. Aiforia verkar göra ett försök.
Att ett nytt läkemedel når marknaden påverkar hela sektorn, och förhandlingar om partnerskap är säkerligen komplicerade för Herantis (AI) eller vem som helst. Varifrån kommer uppgifterna om en förhandlingstid på 7–9 månader? Tänk om man gick in i förhandlingarna med försäljning i åtanke? Och samtidigt accepterar vi den nuvarande marknaden, där de stora blir ännu större och mäktigare. Ett företag i fas ett som skrapar ihop miljoner euro här och där… det är en lång väg till intäkter. Bara tryck på säljknappen, Herantis
“The results – both from our Phase 1b study of rexaceract and open-label extension – continue to support our hypothesis for the drug candidate and its mechanism of action and we continue to observe safety and tolerability through five months of treatment. We also continue to see strong engagement in the open-label extension. All 16 participants who entered the ongoing Phase 1b extension study remained on study at Day 150, and following the most recent review on July 6, 2026, an independent Data Monitoring Committee recommended the study continue without modification.”
"While longer term outcomes in this dosing extension are anticipated to read out in October 2026, we have already released encouraging data from Part 1 and Part 2 of the study which includes the first 90 days (3 months) administration of rexaceract, during which reduction in cerebrospinal fluid (CSF) levels of glucosylsphingosine (GluSph) in patients with elevated levels at baseline correlated with an early clinical benefit. That response is largely maintained after at least five months of administration, while the entire cohort of 16 patients can be categorized as non-progressors at both three and five months regardless of baseline characteristics. We look forward to the next updates at 270 days and 360 days, which will occur over the summer and at the conclusion of the study in October 2026. "
Detta är kanske det bästa jämförelsebolaget för Herantis som jag har hittat. Liknande resultat så här långt, det vill säga god tolerabilitet för läkemedelskandidaten i fas 1-studier och indikationer på läkemedlets biologiska effekt. I övrigt är resultaten fortfarande för tidiga för att kunna utläsa någon effekt.
Gains läkemedelskandidat är en β-glukocerebrosidas-aktivator och dess mekanism påverkar sannolikt, via lysosomernas funktion, samma vägar för proteostas som HER-096 gör. Jag är dock inte helt säker på om alla Parkinsons-patienter potentiellt skulle dra nytta av Gains behandling, eller endast patienter som har brister i funktionen hos detta β-glukocerebrosidas.
Här är Anttis förhandskommentarer inför Herantis H1-resultat på torsdag den 20 augusti.
I rapporten följer vi särskilt förberedelserna för den kliniska fas II-studien av läkemedelskandidaten HER-096, utvecklingen av finansieringssituationen samt eventuella uppdateringar gällande partnerskapsförhandlingar.
Jag lyssnade på webbcasten och där ställdes en fråga under Q&A om tidsplanen för en eventuell fas 3. Nu i efterhand slog det mig (efter att ha följt Farons resa), att om Herantis skulle få riktigt övertygande resultat från fas 2, skulle ett påskyndat marknadsgodkännande vara möjligt i det här fallet?
I samtal med Antti om Herantis H1-resultat deltog VD Antti Vuolanto samt medicinsk direktör Juha Savola
Ämnen:
(00:00) Inledning
(00:13) Medicinsk direktör presenterar sig
(02:17) Händelser under årets början
(04:31) Kostnadsutveckling
(06:30) Genomförd studie
(08:59) Fas II-studie
(10:30) Studiens omfattning och struktur
(13:25) Vad syftar studien till att besvara?
(14:28) FDA:s roll
(16:08) Observationer från branschen
(18:18) Fokusområden för slutet av året
Ett övertygande första framträdande av Savola Verkar vara en mycket bra rekrytering, och förhoppningsvis har han/hon tillfört rätt sorts kompetens till Herantis.
Fas 1-resultaten är verkligen bra och Mr. Savolas inlägg var sannerligen intressanta och präglade av erfarenhet. Helhetsintrycket blev positivt. Om en allmän emission blir av, stämmer något inte. En summa på ca 15–20 miljoner euro är ganska lite pengar i förhållande till den potentiella belöningen.
Som ett minus nämns vikten av att välja ut patienter i faserna, men sedan talar man generellt om marknadens storlek för Parkinsons-patienter. För vilken andel skulle Her-096 vara lämplig, eller är det här med patienturvalet bara en nyans?
6+6 månader ändrades till 9+6 månader, skulle Herantis ha gått på grund direkt utan Mr. Savola?
Savola talade om licensiering, Vuolanto “styrde” i sitt påföljande inlägg Savola att tala ur ett neurologiskt perspektiv. En försnackning från Savolas sida eller taktik inför förhandlingar etc.?
Jag reflekterade lite över samma sak när det nämndes att det rörde sig om ett multinationellt bolag, men menade han ändå Michael J. Fox Foundation, som har varit med på resan under en längre tid… Själv blev jag i alla fall förvånad när det dessutom nämndes i samband med FDA, att de skulle ha expertis om hur saker fungerar i USA, men marknaden är av den åsikten att allt går åt pipan och aktien kommer sannolikt att notera nya 52-veckorslägsta idag (1,44) då det låg nästan 45 000 aktier i säljorder inför slutcallen.
Herantis H1-rapport erbjöd inga större nyheter. Bolaget förbereder sig för start av fas 2 under H1 2027, för vilket förhandlingar om att ordna den saknade finansieringsandelen pågår. Kostnaderna för förberedelserna inför den kommande studien översteg våra prognoser under H1. Till följd av detta justerar vi våra resultatprognoser för de närmaste åren måttligt nedåt. Vi uppdaterar vår riktkurs i linje med prognosändringarna till 2,0 euro (tidigare 2,2 €). I och med kursnedgången anser vi att risk/reward-förhållandet återigen är attraktivt, varför vi höjer vår rekommendation till Öka (tidigare Minska).