Vad tycker ni om Orion som investering just nu?
Har någon satt sig in mer ingående i potentialen på forsknings- och utvecklingssidan? Bland annat skulle fas 3-studierna för ett läkemedel mot prostatacancer publiceras i september. Hur mycket skulle projektet, om det lyckas, kunna öka resultatet under till exempel 2020-talet?
@Tottoropoika
Jag ser de lagar och förordningar som stater (särskilt Finland) infört, vilka skär i vinsterna, som bromsar för resultatutvecklingen. Konkurrensen är hård när det finns många producenter av generiska preparat.
Å andra sidan kommer den totala läkemedelskonsumtionen säkerligen att öka i framtiden, bland annat till följd av den åldrande befolkningen och den medicinska utvecklingen.
1 gillning
Inga problem, om läkemedlet är nytt har det trots allt patentskydd. Jag anser att Orion har åtminstone en ganska ny broms inom hemmasektorn, nämligen Oriolas försvagade ställning överlag. Apotekens allmänna attityd mot Oriola har försämrats, vilket indirekt också påverkar Orion, eftersom Orions produkter levereras via Oriola. Å andra sidan anser jag att Orion ändå är mycket populärt bland finska läkemedelsanvändare, nu och säkert länge framöver.
Det återstår att se hur Tamros framtidsplaner påverkar produkter som inte beställs via dem – dvs. bland annat Orions produkter.
Befolkningens åldrande är ett evigt argument, men det går åt lite olika håll. Befolkningen åldras, men den ökningen garanterar inte säker avkastning för alla aktörer inom läkemedelsbranschen. Endast några kommer att klara sig.
2 gillningar
"I fronten av omsättningen finns Orion, som handlas för 31,49 euro, en nedgång med 6,59 procent. Kursen pressas av en rekommendationsändring från Jefferies, som sänkte Orions riktkurs till 23,40 euro från tidigare 30,20 euro. Rekommendationen är nu “underperform”, medan den tidigare var “hold”.
Banken anser inte att avkastningen på Orions aktie är tillräcklig för att motivera den nuvarande värderingsnivån. Enligt Jefferies är Orion för beroende av Easyhaler och Darolutamid och behöver nya ledande produkter. Detta tvingar företaget att hålla forsknings- och utvecklingskostnaderna (T&K-kulut) höga."
Vad tycker ni om Jefferies riktkurs? Både Inderes och Nordea har riktkurser över 30 euro. Det är bra att kunna förlita sig på åtminstone Easyhaler, eftersom den inte kan bytas ut mot andra företags inhalatorer på apoteket. Såvitt jag förstår är användarfeedbacken för inhalatorn också positiv.
Darolutamid har, baserat på forskningsresultat, en bättre selektivitet och säkerhetsprofil jämfört med andra antiandrogener (APX) i samma läkemedelsgrupp. Det är svårt att säga hur betydande dessa gynnsammare egenskaper kommer att visa sig vara för patienter i verkliga livet. Men darolutamid kommer säkert att kunna ta sig in på marknaden.
Själv tänker jag nog köpa mer om kursen faller till omkring 27-28 euro 
1 gillning
Jag hann redan göra en snabb trade (30.85-31.07) när jag tänkte att vi på dagsbasis redan var ganska nära botten.
Jag håller dock normalt sett inte trades över resultatsläpp, vilket var ett lönsamt mönster igen.
Nu återstår endast veckonivåns stödnivå 28.64 och månadens 27.30.
Ett H&S-mönster håller på att bildas på veckonivå, vilket indikerar en förändring i riktning.
“Hold your horses”
TJ sålde sina aktier. Vad kan vara anledningen? Ska jag också börja köpa?
1 gillning
Det verkar ha varit en annan försäljning från ledningen.
Orion verkar inte vara forumets favorit; det är nog mer en pålitlig arbetshäst för den äldre generationen som gör sitt jobb år efter år, oavsett väder.
En märklig déjà-vu fick mig att fundera på om det var dags att återvända till Orion: Jag sålde mina långa Orion-positioner i januari, och när jag nu snabbt tittade på inköpspriserna och Orions utsikter i ljuset av dagens kunskap, var beslutet enkelt. Det blir ingen Orion-rad i min egen tabell till dessa priser.
Jag vet inte. Det kommer att dröja åtminstone till slutet av april, det vill säga till Q1-delårsrapporten, innan jag tänker på saken igen.
1 gillning
På Helsingforsbörsen finns det några företag som är så kallade säkra hamnar, vars värderingar för närvarande ligger i en helt egen sfär.
2 gillningar
Jag stötte på den här nyheten från Yle, och tänkte lägga upp den här, ifall den skulle väcka tankar om Orions möjligheter, sett över en kort tidsperiod.
”Hydroxiklorokinets två största tillverkare är franska Sanofi och finska Fermion Oy, som är verksamt i Esbo och ägs av läkemedelsbolaget Orion.”
Initialt har man fått positiva första intryck av hydroxiklorokin i behandlingen av coronasymptom. Kan detta vara en potentiell kortsiktig drivkraft för Orion?
Synd att jag var tvungen att sälja mina vid 34, medan jag fortfarande kan, för jag behövde säkerhetskontanter.
Länkar till nyheterna.
4 gillningar
Här skulle du kunna ge åtminstone en liten förklaring till varför du anser att det är så?
Orions värdering förutsätter därför en kraftig resultatökning
Orion har en utmärkt palett av befintliga läkemedel, som räcker långt och säljs med utmärkt marginal. Men i aktiekursen finns förväntningar på cirka 15 € per forskningspipeline, och cirka 100 miljoner euro per år läggs på forskning. Stora läkemedelsjättar (JNJ, MRK, PFE, etc.) lägger 2-4 miljarder dollar per år på forskning, det vill säga 20-40 gånger mer än Orion, och de har råd att anställa världens absolut bästa forskare. Av denna anledning, och trots de befintliga läkemedlen, skulle jag inte investera i Orion, eftersom sannolikheten att upptäcka något betydande läkemedel är helt obefintlig.
Är det en nödvändighet för Orion? Man kan se det som en bra utdelningsaktie, bara man lyckas pricka köpen i dipparna. Darolutamid hade en positiv inverkan på kursen och i praktiken har aktien klarat sig bra även på grund av denna kris.
Kanske folk som jag, som bara gissar, köpte “för att läkemedelsföretag måste dra nytta av detta.”
Jag sålde dock själv hälften i december och resten i februari, och det gick helt okej för en amatör, eftersom inköpspriset var 29 euro per aktie.
Okej, du accepterar tillväxtfaktorer utan tillväxt! Jag gör det inte.
1 gillning
Bra poänger. Enligt min mening skulle 10 euro vara en rimligare andel av tillväxten. Orion har ett superstarkt varumärke på Finlands receptbelagda och egenvårdsmarknader, vilket innebär att man kan betala ganska höga värderingsmultiplar för ett säkert kassaflöde. I dagens värld, där kassaflödena minskar kraftigt för många företag och företag går i konkurs, har Orion sin plats i många investerares portföljer.
2020 ser soliditetsgraden också ut att vara 73%, och nettoskuldsättningsgraden -15%. Marknaden kommer nog att prissätta aktien ganska rättvist.
Så, är drivkraften för tillväxt enbart läkemedelsutveckling? Är inte växande försäljning av receptfria läkemedel också tillväxt, samt potentiella företagsköp, samarbetsprojekt…
Du kanske svarade på min fråga om betydelsen av läkemedelsutveckling för Orion, men svaret var lite tunt.
Jag ifrågasatte bara synen på betydelsen av läkemedelsutveckling för Orion. På det sättet skulle vi få igång en diskussion, och på ett kvalitativt sätt kunna jämföra diskussionspunkter med egna beslut gällande Orion.
Det är tydligt att jag inte har en klar uppfattning om Orion och jag tror inte att jag kommer att återvända till den på ett tag.
Edit: Ja, jag gick ju med på grund av darolutamid i sinom tid, eftersom jag såg att det möjligen skulle ha en positiv inverkan på kursen på kort sikt. En blind höna hittade ett korn i mitt fall.
Termen “handmedicin” är lite missvisande (jfr ögonmedicin). Du menar förmodligen OTC- (over-the-counter) eller receptfria läkemedel. Ibland hör man också termen “handelsmedicin”.
1 gillning
Orions kurs bara fortsätter att gå bra i dessa svåra tider. Har legat i portföljen länge, och jag hann redan sälja av lite för att finansiera andra köp. Undrar lite över prisets beständighet när världen stabiliseras? Jag skulle åtminstone inte köpa till nuvarande priser, då utdelningen inte heller är något fantastiskt. Det är förstås en ganska garanterad produkt.