Vilken aktie tänker du hålla länge?

Låt oss skapa en tråd om långsiktiga investeringar för andra än daytraders eller bara hajpaktier. Så, berätta din historia: varför just den aktien, till vilket pris, när och varför? Det kan vara en aktie som redan köpts. Låt oss säga att investeringshorisonten är minst 5-10 år framåt, en längre tidsperiod är förstås alltid bättre.

28 gillningar

Det här är på sätt och vis en ironisk hype-aktie och den löjligaste tropen på det här forumet, men Harvia.

Harvia kommer att ligga kvar i portföljen de närmaste 5+ åren. Jag köpte Harvia redan innan jag gick med i forumet, alltså för ett par månader sedan, men analyserna som gjorts här har bekräftat min uppfattning om en långsiktig compounder.
Jag har skrapat Harvia med blodiga naglar vid varje dip, men med långa kikare på ögonen.

En annan trolig långsiktig investering är faktiskt Inderes.

Den här tråden är en bra start! Jag är intresserad av att höra era tankar!

33 gillningar

Modulight. 6,49 €/st från emissionen. Drömmen om dess storhet lever och utvecklas i all evighet och ännu längre: till svarta hålets rand, till händelsehorisonten…

Och det vore ju fantastiskt att äga en tiofaldigare!

70 st av dessa har jag förstås bara…

Upplyst

Bosaboi

:star:

17 gillningar

I princip är allt alltid till salu, om priset är tillräckligt högt.

Denna tråds rubrikkategori kommer alltså att förbli tom. Aktier är bara rader på ett konto. Visst kan jag hålla flera under en lång tid, men jag binder mig inte till något oavsett kurs.

9 gillningar

Kanske fel tråd för dig?

22 gillningar

“Har läst det här forumet i ett år nu, så de flestas sentiment om “4 ever” är ganska korta. Alltså söker man helst en långsiktig syn, men var och en bestämmer det för egen del…”

2 gillningar

Nej, 2-5 år är också ganska långt bort för alltid, man hinner ju inte ens utnyttja anskaffningsutgiften.

Men min egen långa portfölj består av:

Remedy, någon gång när priset var 7 euro
Sampo, medelpriset är nog 25 euro
Nordea, medelpriset någonstans mellan 6 och 7 euro, har köpt så många omgångar att jag inte orkar följa det
Fortum, medelpriset 15 euro, köpte en hel del under coronakraschen

För mig känns de här bekanta och trygga, och affärsverksamheten rullar på.

Edit: Jaha, var det meningen att jag bara skulle välja en aktie..

17 gillningar

Eller är det? Jag kommer med intresse att följa i vilken riktning diskussionen i tråden rör sig. Jag har svårt att uppfatta affärsmodellen som beskrivs i inlägget som investering.

Jag vet inte riktigt vad det är. Kanske jämförbart med någon slags samlarhobby… Man måste ha en viss Muminmugg och förvara den i sitt skåp, för den är bara så fin. Oavsett andra yttre faktorer.

Antagligen kommer avkastningen att lida här, men de är knappast något mål här, så det är nog helt okej.

3 gillningar

Det här! Bland de gamla serviserna i min egen släkt hittades bland annat dammiga Nokia-aktier. Alltså från det urgamla gummistövelsföretaget. Så vissa gillar att spara saker. :innocent:

7 gillningar

Jag ändrade investeringshorisonten till 5-10 år, :+1:

4 gillningar

Jag ändrade rubriken till den form @ChuckPeddle rekommenderade, är det okej? :slight_smile:

LeadDesk, växer bra och allt har gått som det ska, men jag tror att de bästa tiderna fortfarande ligger framför oss. Det känns som att det fortfarande är ganska okänt för många och få har enligt mig satt sig in i detta företag väl förutom analytikerna.

Marimekko, är förvisso inom modebranschen, där vad som helst kan hända, men på något sätt tror jag att Mekko kommer att bli något mycket större. I Heikkilä & Vilén-avsnittet skämtade Heikkilä väldigt lekfullt och inte seriöst om att Mekko skulle kunna vara en tenbagger, när de funderade med humor och avslappnade vibbar över vad som skulle kunna tenbagga. :grin:

Orthex, känns tryggt, men kommer samtidigt att växa mycket och stort. :slight_smile:

Jag har även andra aktier som jag har valt för att jag skulle kunna behålla dem länge, men jag tänkte välja denna intressanta trio här. :slight_smile:

Edit 1: Jag ändrade ordet “pitää” (behålla) till “hodlata” (hodla) i rubriken. Rubriken är alltså gjord i samarbete med JanneBoin + ChuckPeddle. :upside_down_face:
Edit 2: Jag tänkte att detta är en mer avslappnad tråd, så motiveringarna är avslappnat korta och kanske inte så analytiska. :slightly_smiling_face:

13 gillningar

Okej, jag skulle ha hållit i mig fram till idag :sweat_smile:

3 gillningar

Mina egna aktier är RDS B med en nuvarande 90%+ säkerhetsmarginal YOC 8% med nuvarande utdelning, växande utdelning och framtida investeringar i förnybara energikällor, vilket naturligtvis återstår att se i framtiden.

2 gillningar

Tecnotree. För att citera Padmaa “very clear five year plan”.

22 gillningar

Jag lämnar bort rena utdelningspapper från listan (det finns 13 olika – sprid och överväg?), som jag i princip håller så länge de ger avkastning :slight_smile:

• Hyzon förmodligen i 5 år, eftersom min grundtes är att 2025 i stort sett är toppen, så 2026 kommer ett eventuellt resultat att synas även i priset
  • Voxtur ganska likt Hyzon, även om högsäsongen kan komma tidigare, beroende på hur historien utvecklas
  • Microsoft och Apple som “nobrainers”
16 gillningar

Ta nu fram även de som faktiskt producerar :+1:

1 gillning

Precis det här. Hyzons prognoser och vätgasfrågor är alla tidsatta till 2025, så Hyzon, Nel, Hexagon Purus, PowerCell stannar kvar tills dess.
Kryptoaktier BTC, ADA, MANA, ETH också +5 år.
Dessa tas inte bort om inget större alarmerande händer.

6 gillningar

Verkkokauppa och Tecnotree i minst 10-15 år, om inte berättelsen förändras drastiskt. Tecnotree verkar oändligt lovande och Verkkokauppa.com har varit ett viktigt företag och en handelsplats för mig i åratal i samband med mina hobbyer.

5 gillningar

Neste, Nibe: Portföljens hörnstenar. Framgångsrika val för år sedan. Jag ser den gröna trenden till slut. Nibes värdering så hög med nyckeltal att jag lättade lite. Resten stannar, bra produkter.
Sampo: Samma sak, har funnits i portföljen länge och har även lagts till på vägen. En jämn ström av utdelningar och värdestegring samtidigt.
Oma säästöpankki: Detta är en nyare investering, men vi får se hur historien slutar även här.

4 gillningar

UPM. Mycket mer än bara massa.

Har ägt Nordea i 30 år, sedan SYP-tiden :thinking:

17 gillningar