Hvilken aktie vil du holde på lang sigt?

Lad os oprette en tråd for langsigtede investeringer for andre end daytradere eller kun hypede aktier. Fortæl din historie: hvorfor denne aktie, til hvilken pris, hvornår og hvorfor? Det kan også være et aktiv, der er købt tidligere. Lad os sige, at investeringsperioden er mindst 5-10 år frem, selvom en længere periode altid er bedre.

28 Synes om

Dette er på en måde en ironisk hype-aktie og det mest latterlige troper (trope) på dette forum, men Harvia.

Harvia forbliver i porteføljen de næste 5+ år. Jeg købte Harvia allerede før jeg kom med i forummet, altså for et par måneder siden, men analyserne udført her har bekræftet min opfattelse af en langsigtet compounder.
Jeg har skrabet Harvia til mig med blodige negle ved hver nedgang, men med langsigtede briller på.

En anden sandsynlig langsigtet investering er faktisk Inderes.

Denne tråd er en god start! Det interesserer mig at høre jeres tanker!

33 Synes om

Modulight. 6,49 €/stk fra emissionen. Drømmen om dens storhed lever og udvikler sig evigt og hinsides: til randen af det sorte hul, til begivenhedshorisonten…

Og det ville være fedt at eje en ti-dobling!

Jeg har dog kun 70 stykker af disse…

Oplyst

Bosaboi

:star:

17 Synes om

Udgangspunktet er, at alt altid er til salg, hvis prisen er høj nok.

Så denne kategorikategori i trådens titel forbliver tom. Aktier er kun linjer på en konto. Selvfølgelig kan jeg holde flere i lang tid, men jeg forpligter mig ikke til noget uanset kursen.

9 Synes om

Måske den forkerte tråd til dig?

22 Synes om

Jeg har nu læst dette forum i et år, og flertallets sentiment om “for evigt” er ret kort. Det vil sige, at man helst søger en langsigtet vision, men hver enkelt bestemmer det selv…

2 Synes om

Nå, 2-5 år er også ret langt fra for evigt, man når ikke engang at udnytte anskaffelsesomkostningsformodningen.

Men min egen langsigtede portefølje består af:

Remedy, engang da prisen var 7e
Sampo, gennemsnittet er nok 25e
Nordea, gennemsnittet er et sted mellem 6e og 7e, har købt så mange portioner, at jeg ikke orker at følge med
Fortum, gennemsnittet 15e, købte en masse under corona-dykket

For mig føles de velkendte og sikre, og forretningen kører derudad.

Edit: nå, var det meningen at jeg kun skulle vælge én aktie..

17 Synes om

Eller er det? Jeg glæder mig i hvert fald til at se, hvilken retning trådens diskussion bevæger sig i. Jeg har svært ved at opfatte den forretningsmodel, der er beskrevet i indlægget, som investering.

Jeg ved ikke rigtigt, hvad det er. Måske kan det sammenlignes med en slags samlerhobby… Man skal have en bestemt Mumikop og opbevare den i skabet, fordi den bare er så fin. Uanset andre eksterne faktorer.

Antageligvis lider afkastet under dette, men det er sandsynligvis heller ikke et mål her, så det er nok helt i orden.

3 Synes om

Dette! Blandt de gamle service i min egen familie fandt jeg bl.a. støvede Nokia-aktier. Altså fra den ældgamle gummistøvlefabrik. Så nogle kan godt lide at gemme ting. :innocent:

7 Synes om

Jeg har justeret investeringshorisonten til 5-10 år, :+1:

4 Synes om

Jeg har redigeret titlen til den form, som @ChuckPeddle anbefalede, er det ok? :slight_smile:

LeadDesk, vokser godt, og alt er gået op i en højere enhed, men jeg tror, at de bedste tider stadig er foran os. Det virker stadig lidt ukendt for mange, og efter min mening er det de færreste, der har sat sig grundigt ind i dette firma, bortset fra analytikere.

Marimekko, er selvfølgelig inden for modebranchen, hvor alt kan ske, men på en eller anden måde tror jeg, at Marimekko vil blive noget meget større. I Heikkilä & Vilén-episoden jokede Heikkilä på en meget legesyg måde og ikke alvorligt, at Marimekko kunne være en tenbagger, da de med humor og afslappethed overvejede, hvad der kunne ti-dobles. :grin:

Orthex, føles tryg, men vil samtidig vokse meget og stort. :slight_smile:

Jeg har også andre aktier, som er valgt, så jeg kunne beholde dem lææænge, men jeg tænkte, at jeg ville vælge denne interessante trio her. :slight_smile:

Redigering 1: Jeg redigerede stadig ordet “pitää” (beholde) til “hodlata” i titlen. Titlen er lavet i samarbejde med JanneBoin + ChuckPeddle. :upside_down_face:
Redigering 2: Jeg tænkte, at dette er en mere afslappet tråd, så begrundelserne er afslappede og koncise og måske ikke så analytiske. :slightly_smiling_face:

13 Synes om

Åh, okay, jeg skulle have holdt fast indtil i dag :sweat_smile:

3 Synes om

Min egen aktie er RDS B med en nuværende sikkerhedsmargin på 90 %+ og et YOC på 8 % med det nuværende udbytte, et voksende udbytte og fremtidige investeringer i vedvarende energiformer, som naturligvis vil vise sig i fremtiden.

2 Synes om

Tecnotree. For at citere Padmaa, “en meget klar femårsplan”.

22 Synes om

Jeg udelader rene udbytteaktier (der er 13 forskellige – spred og overvej?), som jeg som udgangspunkt beholder, så længe de giver afkast :slight_smile:

• Hyzon sandsynligvis i 5 år, da min grundtese er, at 2025 stort set er toppen, så et muligt resultat vil kunne ses i prisen senest i 2026
  • Voxtur stort set det samme som Hyzon, selvom højsæsonen kan komme tidligere, afhængigt af hvordan historien udvikler sig
  • Microsoft og Apple som no-brainers
16 Synes om

Få nu de virkeligt produktive frem :+1:

1 Synes om

Lige præcis. Hyzons prognoser og brintrelaterede ting er alle timet til 2025, så indtil da forbliver Hyzon, Nel, Hexagon Purus, PowerCell.
Krypto-porteføljen BTC, ADA, MANA, ETH også +5 år.
Disse tages ikke ud, medmindre der sker noget mere alarmerende.

6 Synes om

Verkkokauppa og Tecnotree i mindst 10-15 år, medmindre historien ændrer sig drastisk. Tecnotree virker ekstremt lovende, og Verkkokauppa.com har været en vigtig virksomhed og markedsplads for mig personligt i mange år i forbindelse med mine hobbyer.

5 Synes om

Neste, Nibe: Hjørnestenene i porteføljen. Succesfulde valg for år tilbage. Jeg ser den grønne trend til ende. Nibes værdiansættelse er så høj på nøgletallene, at jeg lettede lidt på beholdningen. Resten bliver, gode produkter.
Sampo: Samme historie, har været i porteføljen i lang tid og er også blevet tilføjet undervejs. Konstant udbyttestrøm og værdistigning på samme tid.
Oma Säästöpankki: Dette er en nyere investering, men vi ser historien til ende her også.

4 Synes om

UPM. Meget mere end bare papirmasse.

Har ejet Nordea i 30 år, siden SYP-tiden :thinking:

17 Synes om