Harvia-forum eller Haarumi - International vækst og velfærds-megatrends

I Harvias Q2-interview kastede administrerende direktør Järnefelt næsten i en sidebemærkning den udtalelse, som også blev løftet til overskrift på videoen: “Vi ser muligheder for at mangedoble Harvias størrelse…” Med den baggrund er det ret ligegyldigt, hvis der opstår lidt små bump på vejen i et enkelt kvartal (som f.eks. Q2 2026 ERP). Under Järnefelts ledelse har Harvia leveret det, de har lovet, hvis ikke lidt mere. Jeg antager stærkt, at Harvia vil forblive i en vækstfase på omkring 10 %, og at ledelsen er på bolden og formår at fortolke selv svage markedssignaler. Jeg ser spændt frem til det næste opkøb, selvom den organiske præstation i sig selv allerede er stærk nok.

Dampkategorien var overraskende svag, men efter min mening kan det retfærdiggøres med krydssalg. Jeg ville heller ikke piske mig selv på grund af Kirami, og jeg antager stærkt, at Harvia identificerer vækstsegmenter/-lommer, hvormed de i det mindste kan forsvare sig, hvis ikke ligefrem innovere ny vækst og rentabilitet.

Jeg sidder med på bænken og nyder dampen. :nerd_face::sweat_smile::+1:

Redigering: slåfejl..

19 Synes om

Hvad mon marginerne er for infrarøde saunaer i USA? Det er trods alt den største enkeltstående saunamarknadstype i USA. Gemini sagde følgende:

"Amerikanske virksomheder inden for infrarøde saunaer har typisk bruttomarginer på 40-60 % og driftsmarginer (EBITDA / EBIT) på 15-25 %, hvilket gør dem meget kompatible med Harvia, der tilstræber en justeret driftsmargin på over 20 %.

De fleste af de førende amerikanske virksomheder inden for infrarøde saunaer (såsom Sunlighten, Clearlight / Sauna Works og Dynamic Saunas / Golden Designs) er privatejede, så præcise officielle tal offentliggøres ikke."

Med den vækst, vi ser i USA, tror jeg på, at bundlinjen også vil kaste flere penge af sig. Järnefelt har jo udtalt, at marginerne forbedres, jo længere væk fra Finland man kommer :slightly_smiling_face:

Ved sparring med Gemini ser det ud til, at potentielle infrarøde emner har en årlig omsætning på ~20-60 mio. USD. Det svarer altså til 10-30 % af Harvias omsætning. Det er en opkøbsstørrelse, hvor man skal være ret grundig med tingene. Måske er det også derfor, Harvia ikke ønsker at forhaste sig med opkøbsplanerne.

4 Synes om

Det er sandt, men det startede allerede i starten af året; man kan f.eks. finde dette insta-klip: Så dette har delvist understøttet væksten allerede i løbet af H1.

På Costcos hjemmeside kan man nemt se, at denne ene model nu bliver udrullet til butikkerne, mens de andre er “online only”. Jeg tror ikke selv på, at de vil tage ret mange saunamodeller ind i butikkerne, men hvis bare denne ene model bliver bredt distribueret i Costcos butikker, vil det helt sikkert støtte salget af de andre modeller også.

25 Synes om