Inderes' kaffestue (Del 3)

Denne tråd er en fortsættelse af kommentaren: Inderesin kahvihuone (Osa 2) - #10327 käyttäjältä Charlie_Younger - Sijoittaminen - Inderes forum.

Tidligere tråd:

5 Synes om

Jeg købte næsten Harvia, men nej… Jeg gik med Teknopuuhun. :slight_smile: Jeg ville ønske, jeg havde Harvia…

Redigér. Trilogien Kaffe Lounge del 4 starter muligvis på samme måde, men med virksomhederne omvendt. :wink:

12 Synes om

Med disse ord begyndte den længe ventede, episke trilogi, Kaffestuen del 3.

22 Synes om

Selvfølgelig er det bedst bare at sidde på hænderne. Men med tre konti har jeg nu bare drejet det rundt, og jeg nyder det vel, når jeg ikke er på arbejde og har tid (alt for meget, åbenbart). Harvia har ikke været min største hele tiden; i går var det stadig Konecranes, nogle gange Evo, listen fortsætter … :joy:

19 Synes om

Jeg er helt enig i, at @Masse som en adelsmand bør åbne disse kaffestue-diskussioner. Det skaber en følelse af værdighed, når de blåblodede holder en festtale.

28 Synes om

Modsen kan flytte mit indlæg et andet sted og lade @Masse åbne tråden ;D helst med et smukt digt, selvfølgelig relateret til penge eller endda blomster. X)

6 Synes om

Nej, Masse åbner så fjerde del af Trilogien.

1 Synes om

Del 3 er skiftet fra Kaffestuen, men dagens tema har mere været Saunastuen end Kaffestuen

https://thumbs.gfycat.com/HugeCapitalAmbushbug-max-1mb.gif

23 Synes om

Efter Harvia-saunaen kan man se, hvem der svømmer nøgen

• W. Buffet
13 Synes om

https://mobile.twitter.com/noobking39/status/1433435778944839680 Dagens tema-meme.

23 Synes om

Onkel-Kenobi råber noget visdom på et højere niveau fra den øverste bænk :wink:

1 Synes om

August-tal, inklusive det finske saunafirma, der er blevet talt så meget om i dag :smirk:

14 Synes om

Lad os tage en let snak sent på aftenen :wink:

Vi ser kollektivt på Inderes-forumbrugernes investeringsafkast.

Lad os starte med at vælge et benchmarkindeks. Nordic small cap ville sandsynligvis være et passende udgangspunkt. Det skulle måske justeres lidt, men jeg er ikke sikker på, hvordan.

På tilstrækkeligt ineffektive markeder kan man opnå stor merindtjening ved systematisk at være meget bedre informeret end modparten. Men Inderes-forumbrugerne handler ikke på særligt ineffektive markeder. Selvom der er en overvældende mængde information på forummet, er grænsenydelsen af den næste informationsbidrag til at opnå merindtjening meget lille.

For eksempel giver det i Haarum helt sikkert folk en følelse af tryghed, at der er så meget information. Men det, at hver en møtrik, der falder i Muurame, bemærkes i Haarum, giver ikke længere mere end små bidder af merindtjening sammenlignet med at være lidt dårligere informeret.

Lad os sige, at 1-2 %-point p.a. er den maksimale fordel, som informationsstrømmen på forummet kan give forumbrugerne i forhold til benchmarkindekset.

Ved at være en yderst disciplineret værdiinvestor – altså ved at undlade at handle langt det meste af tiden og kun gribe chancer, når de reelt er der – kan man opnå merindtjening selv på et ret effektivt marked.

For Inderes-forumbrugere er jeg nødt til at sætte den værdiinvestors merindtjening til nul, fordi folk er utålmodige. Det glider så over i minus, fordi folk bevæger sig som en sværm af små fisk, der hurtigt skifter retning i synk.

På grund af omkostninger og især spreads er jeg nødt til at trække mindst et procentpoint om året fra forumbrugernes porteføljeafkast. Måske er jeg for optimistisk selv der. Hvor mange stopper overhovedet op for at tænke over, at et spread er en lige så reel omkostning som en kommission?

Når man ser på de tre nævnte punkter som en helhed, ligger Inderes-forumbrugerne en smule bag deres benchmarkindeks. I en anden børstunnel, hvor folk er tålmodige nok til at leve mere af deres liv og handle mindre, forbedres præstationen i forhold til benchmarkindekset.

Krystalkuglen viser et glimt af fremtiden. Med lidt held vil forumbrugernes porteføljer før omkostninger bevæge sig horisontalt de næste seks måneder. Vi er så meget bag USA i cyklussen.

På den anden side er det kendt, at markedet af grundlæggende psykologiske årsager under hypervurderinger sandsynligvis ikke vil bevæge sig mere horisontalt end bestemt. Sammenlignet med de enorme forventninger forud for den horisontale periode vil en horisontal flyvning før eller siden tære for meget på tyrenes nerver. Og på den anden side tager værdiinvestorer ikke imod, hvis spekulanternes nervøsitet og usikkerhed vokser. Enten tager animal spirits igen over, dvs. vi går op, eller også kollapser det.

44 Synes om

Harvia var så den tredjemest handlede aktie på dagen. Bag sig efterlod de bl.a. små firmaer som Fortum og Sampo :grin:

29 Synes om

Dette kan også være en observationsfejl. Der er selvfølgelig mange aktive handlere på forummet, men du antager nu ud fra de højlydte individer, at alle handler aktier frem og tilbage. Dem, der ikke handler aktivt så meget, rapporterer heller ikke om det på forummet :wink:

45 Synes om

Derudover er der den lille ting, at der er dem, der baseret på køb/salg-tråden ser ud til at handle meget, men i virkeligheden spiller de med en lille del af porteføljen eller en handelspost for sjov, og det meste af kapitalen er investeret i en langvarig beholdning. Jeg vil sige, at i løbet af en måned forbliver 80% af min portefølje urørt, og jeg kan så lege lidt med de 20%. Nogle gange er 20% kontanter, nogle gange 0% kontanter, og så svinger jeg derimellem, får erfaring og forsøger at snyde Hr. Indeks. Den største fortjeneste kommer fra at sidde på langvarige beholdninger af velvalgte aktier, der konsekvent har klaret sig bedre end indekset de sidste par år. Og ja, eksistensberettigelsen af disse i porteføljen overvejes mindst et par gange om måneden.

Og ja, jeg har også gentagne gange beregnet fordelene ved månedens handler, og indtil videre har jeg konsekvent opnået lidt mere udbytte, end hvis jeg ikke havde foretaget mig noget med den del af porteføljen i løbet af måneden. Jeg vinder ikke altid, men jeg har beregnet disse som månedlige sæt, og der har været et lille overskud fra handlerne samlet set, og det er sjovt og giver en grund til at følge markedet lidt mere, så hvorfor ikke. Mægleren kan også lide det :smiley:

29 Synes om

Det meste af min egen handel er enten tidsmæssigt spredte tilføjelser eller køb ved et dip. Nogle gange køber jeg en “sjov” aktie i stedet for en tilføjelse, og så flytter jeg de penge tilbage til de rigtige aktier. Det er det.

Der er ikke meget at rapportere om “evigheds-holds”, så de små hurtige handler, jeg foretager i en fart eller bare for sjov, bliver fremhævet. Det er jo også en hobby. Det drejer sig dog om meget små beløb i forhold til det samlede billede.

2 Synes om

Hvis du ikke har købt en faldende kniv, der falder 20% mere efter købet, eller hvis du ikke har holdt en medicinaktie gennem et negativt fase 3-forsøg, har du så overhovedet levet?

80 Synes om

Lige præcis. Jeg har prøvet knivene, men jeg har stadig holdt mig væk fra medicinsager… :sweat_smile:

5 Synes om

Hvis nogen unge læser dette, vil jeg anbefale det til alle, men på det tidspunkt, hvor det er ligegyldigt for dig, hvilket hold der vinder hvilken pokal, og du har set din partner i Adam/Eva-kostume i årevis, skal du finde spænding et andet sted.

Rediger. Hov for fanden, @Meri er tilbage på forummet i en anden tråd. Velkommen tilbage​:handshake:.

48 Synes om