Jeg tænkte, at dette kunne være en sjov og nyttig tråd. Idéen med tråden er at fortælle, hvad du vil følge på markederne ugentligt. Du kan måske fortælle, hvilke nyheder du lægger mærke til, hvilke du ikke gør, eller hvad du eventuelt vil købe/sælge. Disse er dog intentioner, og derfor er det en plan. Du er også velkommen til at dele tanker om den kommende markedsuge!
Det mest logiske ville selvfølgelig være at skrive meningerne mandag i begyndelsen af ugen, men jeg starter denne gang tirsdag med mit eget eksempel:
Uge 45: (2.11 - 8.11)
Valg
Som mange andre vil jeg fokusere meget på det amerikanske præsidentvalg. Investorer håber mest på en rolig sejr, uanset hvilken kandidat det er. En klar sejr for enten Joe Biden (demokrat) eller Donald Trump (republikaner) er ønskelig, da det vil fremskynde forhandlingerne om potentielle støttepakker.
Harvia Q3
Harvia offentliggør sin Q3-rapport torsdag den 5.11. Jeg har Harvia i min portefølje, så jeg glæder mig til at se, hvad rapporten bringer. Jeg forventer positive nyheder. Jeg tror ikke, at renoveringsarbejdet i sommerhuse/hjem er stoppet, selvom efteråret er begyndt, så jeg forventer ikke, at forretningen aftager. Coronavirus er jo stadig i gang, og folk tilbringer mere tid derhjemme. Hvis der kommer en positiv rapport, tror jeg dog ikke, at jeg vil sælge mine Harvia-aktier. Jeg mener, at Harvia har gode konkurrencefordele i branchen. I tilfælde af en “dårlig” rapport vil jeg overveje at købe mere, hvis aktiekursen falder.
Det var kort mine hovedpunkter for den kommende markedsuge. Hvis emnet interesserer dig, eller hvis du gerne vil dele dine egne planer/tanker, så feel free!
Jeg handler månedligt, i løncyklusser Der er stadig et par måneders udkast, som så vil blive præciseret. Og så er der en separat målsætning, som ikke har en tidsfrist, men som styrer de kortsigtede planer. Så småt mod den ønskede portefølje
Halvdelen af denne måneds mål er allerede nået i form af yderligere køb af Peptonic Medical og AroCell. Jeg har stadig planer om at købe mere New York Mortgage Trust og overvåge Genovis’ situation. 25 kr er allerede oversolgt - RSI er også 25. Det kunne give et dejligt ekstra boost til begyndelsen af året.
{“content”:“Stilen er fri! Den gode ting ved månedlige intervaller er efter min mening, at man roligt kan følge med i markedets udvikling. Hastværk er mindre udbredt ”,“target_locale”:“da”}
{“content”:“Mine planer for resten af året:\n\nNokia exit\n\nDe har været gamle og hængt ved i håb om bedre tider, men tålmodigheden er løbet ud.\n\nDynacert exit\n\nHvis den næste kvartalsrapport ikke bringer nye oplysninger om salg, bliver disse solgt. Jeg tror, at tiden er løbet fra denne teknologi, og de er 5 år for sent på den.\n\nPlug Power tilføjelse\n\nDette vil ske, når prisen er passende, og de andre exits er gennemført.\n\nÉn ny åbning\n\nJeg følger et par forskellige virksomheder fra hele verden for at erstatte Dynas exit.”,“target_locale”:“da”}
Heller ingen ugentlige planer. Men det er en vane at notere fra tid til anden - i en traditionel blå notesbog på bordet - hvad jeg skal fokusere mine tanker på og hvorfor. De seneste noter er eQ, Sievi og Altia.
Notesbogen er nødvendig, så man senere kan evaluere sine handlinger. ( I ll get me coat )
Køb Sampo, se resultatannonceringen, sælg ved dagens slutning. Køb mere Harvia med de solgte Sampoer, se resultatannonceringen, måske sælg de nykøbte Harvias og find et nyt passende mål. Det kan være, det ikke bliver til noget, men nu prøver vi et lille spil. Hvis resultatet er elendigt, bliver det nok det sidste forsøg kun små indsatser i brug…
{“content”:“Efterårets mål er porteføljespredning til det svenske marked: Denne uge fordyber jeg mig i Genovis, Smart Eye og Embracer Group. Måske køber jeg Genovis i dag med en lille indsats, da Q3-udgivelsen er i morgen (begrundet i at EUR/SEK er på et ret godt niveau, selvom det ikke er helt i top).\n\nValgovervågning er selvfølgelig i fuld gang, og jeg spiller lidt valgspil med ubegrænsede turboer, hvis muligt. Hvis der kommer et ordentligt drop, vil jeg gå long med en stor hånd.”,“target_locale”:“da”}
Et sjovt emne for en tråd. Jeg skriver også ofte mine egne tanker, nuværende situation og fremtidige træk/overvejelser/planer ned, og målet er at investere mere i at skrive sådan en personlig dagbog og dens indhold i fremtiden. Selvfølgelig er aktiviteten i min portefølje meget lille, men det er netop godt, at selv den lille aktivitet er baseret på mange velovervejede og gennemtænkte ting, som jeg har kunnet aflade i f.eks. min egen notesbog. Jeg ser, at denne tråd inspirerer/udfordrer investorer til at overveje deres kortsigtede investeringsplaner generelt, og ikke nødvendigvis kun og alene begivenhederne i den næste uge?
Stadigvæk er de eviggrønne investeringsplaner skrevet på en tændstikæske, som opfordrer til at fokusere på langsigtede investeringer og fundamentale principper. Denne såkaldte ugentlige plan omhandler kortsigtede overvejelser og relaterede ting. Og er f.eks. “markedet kan falde på kort sigt, jeg sælger stadig ikke, fordi jeg ser på casen 10 år frem” også en kortsigtet plan?
Nå, til sagen. Jeg har overraskende klare visioner for investeringer sammenlignet med for et par uger siden. Målet om at tage et synspunkt på it-markedet blev pænt suppleret med købet af TietoEvry, og der er i øjeblikket intet i den sektor, jeg har i kikkerten. Jeg fik også fjernet lidt af den kroniske diversificeringsbekymring. Kontantbeholdningen er på et helt acceptabelt niveau, og det er heller ikke nødvendigt at øge/mindsætte den. Fremtidige planer; jeg følger primært med i, hvordan de mest almindelige indekser bevæger sig under valget. Hensigten er at tilføje gode selskaber, hvis markederne falder. Jeg sælger intet foreløbig. Hvis vi i USA skulle komme længere ned af en eller anden grund (hvilket nu virker lidt usandsynligt), ville jeg gerne tilføje Berkshire. Jeg fortryder, at jeg købte så lidt af det i coronadippet, men jeg har nu tænkt mere detaljeret over størrelsen af de næste køb på forhånd (altså hvor mange hundrede kroner der skal lægges oveni tusindvis haha )
BRK er altså i kikkerten, men jeg ser det ikke som verdens undergang, hvis jeg ikke får mere af det. Jeg lever behageligt forsikret; hvis markederne falder - køber jeg, hvis de stiger - nyder jeg turen. Det er ikke et must at købe/sælge noget, og i den tilstand tåler man også huller og bump godt. Måske er mit næste fokus inden for investering at planlægge porteføljen til den næste arving. Jeg vil sandsynligvis bygge en lignende portefølje som til den førstefødte. Men dette kræver et par nætters overvejelse og er ikke noget, der sker i næste uge endnu. Nogle gange tænker jeg dog, hvorfor jeg sparer op til efterkommerne, de kan jo spare op selv, men nå, det er allerede gjort.
Hen over slutningen af året er det hensigten at skille sig af med en small cap-fond og flytte pengene til en ny investering, eller alternativt købe mere af den medicinalfond, der allerede er i porteføljen. Jeg ved endnu ikke, hvad jeg vil gøre, så jeg beholder mine midler på markedet, indtil jeg foretager flytningen. Ellers forsøger jeg at modstå fristelsen til at træffe forhastede beslutninger og forblive passende passiv resten af året.
Morgendagens offentliggørelse af Harvias resultat er en god test - Harvia er den største beholdning i min portefølje, og nu har jeg en fornemmelse af, at der vil komme en større kursreaktion i den ene eller anden retning. Målet er ikke at gøre noget som helst, medmindre der sker noget helt revolutionerende.
Tak, fordi du deler dine tanker; der er meget godt i din kommentar! Jeg er selv også fortaler for, at der skal ligge en plan bag en investeringsbeslutning. Der skal være en god grund til at købe, f.eks. fundamentale analyser, tendenser eller endda at støtte virksomheden. Det ses til en vis grad, at investorer går ind i spillet uden at sætte sig ind i selskaberne, altså med bind for øjnene.
Jeg synes, det er vigtigt at følge en konsekvent investeringsplan. På den måde reduceres fejl, i hvert fald for mig. I denne tråd er der også kommet månedlige eller endda årsplaner frem, og hvorfor ikke? Lad det bare komme!
Konsekvenserne af valgresultaterne
Det er kommet frem, at Joe Biden har vundet det amerikanske præsidentvalg. Min plan inkluderer at overvåge konsekvenserne af Bidens valgsejr. Jeg vil ikke blive overrasket, hvis Trump begynder at kæmpe imod alt muligt, efter at han har tabt valget. Det bedste scenarie ville være, hvis dette ikke skete. Bidens valg kan have positive effekter på forholdet mellem USA og Europa.
Kamux Q3
Kamux udgør ca. 23% af min portefølje, så Q3-resultatet er på agendaen fredag. Handlen med brugte biler har været på samme niveau som sidste år her i efteråret, hvilket kan betragtes som en ret god ting i betragtning af coronavirussen. Jeg forventer derfor gode tal fra Kamux. Derfor øgede jeg min Kamux-position for en uge siden. Gennemsnitsprisen ramte fremragende @ 9,16 €, så der er allerede opnået en fortjeneste på 11,8% herfra. Det ser godt ud
Sentimentet ser ud til at være mere præget af tyre; sandsynligvis som følge af sidste uges børsrally. Typisk har børserne steget under amerikanske præsidentvalg. Teknologisektoren er steget usædvanligt meget.
Smart Eye
Planen er at begynde at lede efter et købssted til Smart Eye. Inden da vil jeg dog sætte mig grundigt ind i selskabets forretningsvirksomhed.
Selv har jeg en ret kedelig plan for fremtiden, ingen klar gameplan. Jeg tog 3k ud fra min OST, da jeg fik hurtige gevinster fra Alphabet, Biogen og Smart Eye. Min lange position i Nokia var tilpas i minus, så skattevæsenet ikke kunne slå til. Investeringsmål for de udtrukne penge: førstegangsbolig og ASP-konto.
Nu føler jeg, at der ikke er meget upside i indekserne fra dette niveau, så jeg følger aktierne på individuelt niveau og prøver at finde markedsoverskridelser, som jeg kan drage fordel af. Jeg køber måske Nokia-købswarrants, da jeg ikke tror, at vejen går nedad.
Edit: Vi fik en coronavaccine, så hele markedsudsigten tages tilbage. Nokias købswarrants ramte faktisk ret pænt.
Indeksrally!
Pfizer annoncerede bedre nyheder om vaccinen end forventet, hvilket sendte aktieindekserne i vejret. For mange kan sådan en markedsadfærd ændre planerne. For mig er regel nr. 1, at man ikke skal forhaste sig (i dette tilfælde i markedets rus)!
Jeg holder mig stort set til min plan, selvom to af mine store beholdninger (Harvia & Remedy) trak min portefølje ned i dag. Jeg venter stadig på Kamux Q3 nyheder. Som det ser ud nu, planlægger jeg at reducere min Kamux-position med ca. 1/3, hvorefter jeg vil lede efter en købsmulighed for Smart Eye.
Som det fremgår af billedet, er stemningen vendt voldsomt til tyrenes fordel med de gode vaccinnyheder. Jeg tjekkede status på Fear & Greed-indekset på CNN Business-siden, som viste følgende:
Investorerne har altså i øjeblikket meget høje forventninger, og en sådan overvægt af tyre er ikke sund for børsen. Risikoniveauet er ret højt, hvilket betyder, at man skal være forsigtig resten af ugen og i starten af næste uge. Kamux’ Q3 offentliggøres i morgen ca. kl. 9:00. Jeg vil dog lytte med til Petri Kajaans resultat-live et kvarter før rapporten.
På samme måde som sidste uge vil jeg overvåge investorsentimentet, og denne gang mere detaljeret. Markedet er meget optimistisk lige nu, og en sådan ubalance er farlig for markedet.
Fortum Q3
Fortum, den sidste af mine beholdninger i rapporteringssæsonen, offentliggør sin Q3-rapport i morgen omkring kl. 9. Vi håber selvfølgelig på et godt resultat, og hvis det sker, vil jeg reducere min Fortum-position.
Smart Eye
Det begynder at se attraktivt ud at åbne en position i Smart Eye. Aktiekursen er faldet pænt i løbet af den seneste uge, og med Fortum-reduktionen kan jeg måske allerede begynde at handle med aktien.
Jeg holder stadig øje med Smart Eye, hvis der bare kommer lidt teknisk support… lige nu lader jeg den falde i fred. Jeg drømmer stadig om Genovis. Har også Fortum i porteføljen, men forventer ikke andet end et lunkent/håndvarmt resultat. Måske stiger den, eller også falder den, det er ligegyldigt, for jeg tror, bevægelsen bliver lille.
Jeg følger også med i SP500-indeksets vending. Den ugentlige lysestage ser lidt ud, som om vi skal holde øje med den resten af ugen for at se, om den retter sig nu eller ej. Og hvis den retter sig, så et lille short-long-spil med turboer i et par uger.