Harvia-forum eller Haarumi - International vækst og velfærds-megatrends

Tak for et godt interview @Rauli_Juva! Man kan ikke rigtig være særlig bekymret for Harvias fremtid, når målene for hele året i praksis ikke blev nået på grund af dollarens svækkelse og toldsatser :sweat_smile:

20 Synes om

Ja, jeg er enig, Harvias stærke resultatfremgang fortsætter, og med aktien skal man kunne se skoven for bare træer.

Det er nytteløst at lede efter ting i delårsrapporten med en lup, bare for fornøjelsen ved at brokke sig.

Et flot år 2025 og bare mere i vente.

17 Synes om

Tak! Matias gør det virkelig godt, uanset hvad man spørger om, men i dag føltes den session virkelig flydende :slight_smile:

Opkøbskortet blev der antydet ret tydeligt til både i webcasten og i det sidste spørgsmål, som Tomi nævnte ovenfor. Det er selvfølgelig også blevet kommunikeret tydeligt tidligere, at man gerne vil lave opkøb, når der findes passende emner.

56 Synes om

Raul har ændret anbefalingen med to hak på én gang, så nu er det KØB med en målkurs på 44 euro (tidligere REDUCER 43 euro).

Man ser nok næppe nogen Inderes-effekt i mid-caps længere nu om dage, men jeg er ret tilfreds med, at jeg fik købt mere allerede i torsdags. Hvis kursen stadig bevæger sig lidt sidelæns i et stykke tid, kunne Modelporteføljen også nå at tilføje kvalitetsselskabet som en del af sin portefølje.

Jeg kan personligt godt lide Harvias tilgang med ikke at offentliggøre nogen kortsigtede forventninger (guidance). I sådan et selskab er de store linjer mere end rigelige. Jeg forstår selvfølgelig godt, at analytikerne gerne ville have udsigter med et par måneders præcision. Det er i øvrigt sjovt, at der var nogen i webcasten, der foreslog, at Harvia kun skulle rapportere resultater hvert halve år. Jeg indrømmer ikke, at det var mig, der foreslog det.

Der kan faktisk godt være et opkøb undervejs. Matias har jo flere gange sagt, at han ikke selv har købt Harvia-aktier, da han hele tiden er involveret i insider-projekter. Ikke ligefrem med de ord, men alle forstår pointen. Man må bare håbe, at det er et vellykket køb. Kirami var det jo ikke, men de andre har, så vidt jeg forstår, været det.

56 Synes om

På dette tidspunkt er man nødt til at tage hatten af for Matias’ fremragende, jordnære og tydelige kommunikation over for os investorer i disse regnskabsaflæggelser og interview.

Jeg har været med på Harvias rejse i +5 år, og alt muligt er sket undervejs. I øjeblikket føler jeg mig dog meget fortrøstningsfuld omkring virksomhedens fremtid. Der stresses ikke fra kvartal til kvartal, men toget tøffer derimod videre med en klar strategi & fokus. Nogle gange giver valutakurserne modvind, og andre gange medvind. Aktiekursen lever så sit eget liv.

Efter min mening er han uden tvivl en af de mest tillidsvækkende direktører i Helsingfors :top_hat:

75 Synes om

Jeg foretrækker personligt altid en eller anden form for guidance frem for ingen guidance. I Harvias tilfælde kunne virksomheden sagtens guide på årsbasis, for eksempel at de forventer at nå de finansielle mål i år (10 % vækst og 20 % EBIT). Det ville måske ikke påvirke aktiens volatilitet forårsaget af kvartalsresultaterne, men det ville give en vis retning også på årsbasis. Dette kan selvfølgelig også håndteres gennem verbal kommunikation, hvilket Matias i sandhed gør fremragende. Matias ville tydeligvis også have været i stand til at guide for dette år, da han sagde, at målet i starten af året var 200 MEUR og 20 %. Hvis han havde tilføjet et “cirka” til de tal, ville guidancen have været gældende for hele året :slight_smile:

51 Synes om

Enig, og vil gerne tilføje, at gårsdagens interview var usædvanligt overbevisende, da alle de gamle tal kom direkte fra hukommelsen uden tøven. Man kommer næsten til at tænke på Rain Man, på den gode måde. :brain:

PS. Har været med på rejsen med Harvia i snart 8 år. :fire:

28 Synes om

Almanakka har skrevet om Harvia efter Q4-resultaterne :slight_smile:

Jeg og andre Google Trends-kiggere fik skruet forventningerne alt for højt op før fjerde kvartal. Det gik på ingen måde dårligt, men en værdiansættelse som denne tåler ikke selv små skuffelser. Lidt overraskende kom kvartalets mest positive overraskelse fra hjemmemarkederne, da Nordeuropa vendte tilbage til god vækst, mens Nordamerika samtidig virkede – i det mindste på overfladen – mere afdæmpet. Efter en korrektion på 10 % handles selskabet stadig til 18x de seneste 12 måneders driftsresultat.

35 Synes om

Vi købte Harvia-aktier til Modelporteføljen med en vægtning på 6 %. Harvia har efter vores mening stærke konkurrencefordele og vækstudsigter og er i stand til at levere et stærkt afkast af kapitalen. Vi tror på, at væksten vil understøtte en forventning om et årligt afkast på over 15 % i de kommende år. Efter handlen faldt Modelporteføljens kontantandel til et ret lavt niveau på 8,5 %, og dermed er mulighederne for nye opkøb nu begrænsede.

De tidligere Harvia-aktier i modelporteføljen blev jo solgt for næsten præcis 2 år siden (13.2.2024), da aktien lå omkring 31-32 €.

59 Synes om

Det er bedre, at modelporteføljen indrømmer fejlen fra det tidligere salg og vender tilbage nu, hvor kursen er faldet uden reelle grunde. Harvia passer glimrende ind i modelporteføljen som en langsigtet investering.

43 Synes om

Bottas reklamerer for Harvia:

https://x.com/valtteribottas/status/2028759435343278500?s=46&t=UOAR__YJT3hJUdqJ5kUU4A

33 Synes om

Spottet på BBC:

Artiklen handler om saunagang generelt og dens udvikling i Sydengland. Efter min mening var det en let “feel-good” artikel, som jeg vil anbefale at læse, selvom den måske ikke ligefrem sprænger banken med sit informationsindhold.

Her er de punkter, der nok er mest interessante for forummet:

• Over 600 offentlige saunaer er tilgængelige for befolkningen i Storbritannien.
  • Siden 2018 er antallet af saunaer næsten fordoblet hvert år (-British Sauna Society).
  • Saunaer blev tidligere opfattet som luksus og fandtes kun i forbindelse med kurbade. Nu begynder de at rykke mod fritidscentre, svømmehaller og strande. De bliver mere kendte for den brede offentlighed.
  • Artiklen omhandler primært offentlige saunaer, som ofte ser ud til at kombinere muligheden for svømning, og “cold plunge” er også blevet en ting for briterne.
  • 10 pund / person / 1 times sauna er slet ikke en dårlig pris efter lokale forhold.
  • Der lægges vægt på sundhedsfordele, endorfiner og socialt samvær.
  • Finland er nævnt, dog i forbindelse med Skandinavien.
33 Synes om

400 stk. køb

30 Synes om

Man finder altid på noget nyt, Finland nævnt.

23 Synes om

Jeg gennemgik Harvias årsrapport, der blev offentliggjort i dag, og bemærkede, at de venligst efterfølgende offentliggør direktørens årlige bonusmål (“personlige mål”), som svarer til 30 % af bonussen, mens driftsresultatet tegner sig for 70 %. Nedenfor ses Matias’ fokusområder fra sidste år. Af disse har Matias kun modtaget omkring halvdelen af den maksimale bonus, så alt er ikke gået helt efter planen.

Inkluderingen af infrarød-strategien der tyder stærkt på, at Harvia på den ene eller anden måde vil satse stærkere på det område i de kommende år, hvilket er positivt for den internationale vækst. Dette er selvfølgelig ikke overraskende, men hvis strategien blev udarbejdet sidste år, begynder der måske at høres noget konkret i år. Selvfølgelig, hvis strategien kræver et virksomhedsopkøb, er realiseringen ikke i egne hænder. Jeg må spørge ind til dette i de kommende interviews.

image

Til sammenligning er her målene for 2023-24; i forhold til dem var målene for '25 efter min mening mere præcist afgrænsede områder.
image

86 Synes om

Jeg læste analytikerens Q4-analyse, da jeg selv investerede et mindre beløb i Harvia. Til sidst blev det også nævnt, at Harvia anses for at være et potentielt opkøbsmål. Har der været nogen tidligere indikationer på dette, eller hvor stammer denne tanke fra, og hvem kunne være potentielle køberkandidater?

12 Synes om

Så vidt jeg forstår, har denne forventning været en del af analyserne i et stykke tid, bl.a. nævnt 5/2025. Jeg har ikke set noget konkret eller håndgribeligt om dette emne. Måske kan klogere folk rette min opfattelse, hvis det er nødvendigt?

3 Synes om

Hvis man ønsker flere kommentarer til analysen, er den seneste omfattende rapport normalt et godt udgangspunkt. Om dette emne findes der et sådant uddrag:

Denne omtale af Harvia som et potentielt opkøbsmål har faktisk været til stede i lang tid, efter de nævnte konkurrenters opkøb. Generelt kan man sige, at Harvia er et potentielt opkøbsmål, da det er en globalt voksende brancheleder, men stadig af en størrelse, der gør det relativt nemt for en større aktør eller kapitalfond at opkøbe selskabet.

45 Synes om

Her er en historie fra Yle om, hvordan ifølge The Guardian Storbritannien kan blive det førende saunamarked inden 2033. :slight_smile:

Måske hvis Storbritannien bliver rigtig begejstret for saunaer, så vil Harvia måske også drage fordel af det. :slight_smile:

I Finland er der anslået tre millioner saunaer. Den administrerende direktør for den finske sauna- og ovnproducent Harvia, Matias Järnefelt, afviser estimaterne om Storbritanniens opstigning til at blive nummer et på saunamarkedet.

– Det kan ikke passe. Retningen er dog rigtig. Nummer et på saunamarkedet er USA.

Ifølge statistikken har Storbritannien en lang vej til toppen.

Det britiske saunamarked var i 2025 omkring 86 millioner dollars, eller omkring 74 millioner euro. Det forventes at vokse til 168 millioner euro inden 2032.

Alene Harvias omsætning var sidste år 200 millioner euro.

23 Synes om

Jeg har endnu ikke set nogen herinde nævne KLAFS’ nye saunakoncept, så jeg poster det også her. Nu kan man få en sauna, selv i soveværelset!:smiley: S1 sauna - DISCOVER THE SAUNA OF THE FUTURE. - KLAFS

11 Synes om