Aldrig tidigare stött på ett sådant meddelande i Harvia:s webbutik. Butiken går varmt ![]()
https://webshop.harvia.com/?srsltid=AfmBOop12Mys29anoHSODH8MF0cU9QSuYfJzmwMpVhfi3Mg_oByMuVMI

Aldrig tidigare stött på ett sådant meddelande i Harvia:s webbutik. Butiken går varmt ![]()
https://webshop.harvia.com/?srsltid=AfmBOop12Mys29anoHSODH8MF0cU9QSuYfJzmwMpVhfi3Mg_oByMuVMI

Jag följer ganska aktivt reddit-gruppen r/Sauna och har lagt märke till att bastumärket Homecraft har blivit allt vanligare i diskussionerna, och deras bastuaggregat har också börjat dyka upp alltmer i bilder som publiceras där. Jag kollade och det verkar inte ha funnits något omnämnande av denna konkurrent här. Det är ett kanadensiskt familjeföretag som fokuserar på försäljning av bastuaggregat och bastur i Nordamerika. I deras produktsortiment finns även Narvi- och Harvia-aggregat, dock endast vedeldade och 2 st från vardera tillverkare, medan deras eget utbud naturligtvis är betydligt mer omfattande. Företaget har varit verksamt i över 30 år. Detta bara som ett “nice to know”, jag hittade inga siffror om företaget, så det är svårt att börja jämföra.
Jag ser den här typen av konkurrenter som något väldigt positivt. Även detta företag publicerar bloggar, medverkar i podcaster och på bastuevenemang i syfte att sprida bastubadandets glada budskap och öka medvetenheten, vilket också bidrar till Harvia:s försäljning.
Mer information här:
Ja, fenomenet Bara Bada Bastu ger synlighet åt bastubad och öppnar diskussionen för nya idéer. Nyligen hade MTV3 i sändningen efter fem ett långt inslag om bastubad med mera. De konstaterade att Finland borde produktifiera bastubad bättre även inom turismen.
Nu bara riktiga bastuvärldar med stora utomhuspooler etc. och så vidare till skidcentren. Titta på det inslaget om det finns på Katsomo.
Ja, Harvia kan också växa ordentligt i Europa, så länge bastubadets fördelar lyfts fram mer systematiskt. Nu när Tyskland vaknar ur sin dvala och snålhet, så kommer handeln att ta fart även där..![]()
Det här är grymt ![]()
Som någon kanske redan skrev, försöker man begränsa detta Eurovision/KAJ-prat på Harvia:s investeringsforum? Huruvida den där Eurovision-låten är etta eller trettonde på listorna har egentligen ingen betydelse för ett börsbolag av Harvia:s storlek.
Den låten och dess popularitet är en trevlig observation, men om tråden går ut på att följa bandets framgångar, så är vi ganska långt från trådens ursprungliga syfte.
Tack och förlåt.
Enligt den här artikeln kan man snabbt ha lite olika åsikter om hur väl Harvia:s tillväxt i USA fortsätter inom en snar framtid:
De mindre bemedlade har inte haft råd med bastur hittills, och den kraftiga nedgången i aktiekurserna får de rikaste att hålla hårt i pengarna. I Europa används pengarna till upprustning etc. Enligt min mening ser detta inte bra ut.
Dessutom har tillväxten där i världen varit så pass stark att de första entusiastiska nog snart har skaffat sig en bastu.
Inte köper väl europeiska konsumenter de där vapnen till sig själva, för all del?
Efterfrågan i Europa har varit ganska svag. Är det möjligt att det byggs upp en “uppdämd efterfrågan”? Traditionellt har efterfrågan varit ganska stabil, nu har situationen blivit lite mer cyklisk.
PS. Harvia:s årsredovisning har publicerats, jag bläddrar igenom den just nu.
Nej, naturligtvis inte. Men i t.ex. Finland, om försvarsanslagen måste höjas kraftigt, tas det från något annat ställe. Om man sedan måste skära ner på konsumtionen, är det ganska snabbt bastun som ryker snarare än mat och mediciner. Och ju mer man läser om saker, desto mer förvirrande blir just situationen i USA. OM tillväxten i USA skulle stanna av, skulle tillväxten på andra håll räcka för att motivera Harvia:s nuvarande pris? Jag söker bara riskerna här nu, så att diskussionen inte bara handlar om bastubadandets härlighet. Och ja, jag gillar också att basta och har en vedeldad Harvia Legend hemma.
David Ahonen, regionchef för Asien, Stillahavsområdet, Mellanöstern och Afrika på bastu- och kaminföretaget Harvia, har sålt 7 000 aktier i det Muurame-baserade börsbolaget.
Kvar i portföljen fanns fortfarande drygt 92 000 aktier.
Aktier ut ur en ficka och in i en annan.
Nyss var Harvias Päivi Juolahti i Yles regionala nyheter på TV1 och kommenterade fenomenet Bara Bada Bastu.
Harvia och den Mellersta Finlands bastuförening Sauna From Finland söker synlighet för bastubadande, kanske till och med i Basel i Schweiz i samband med Eurovision.
Juolahti var entusiastisk och de tar saken på allvar ur ett marknadsföringsperspektiv, som sig bör. Detta KAJ:s engagemang och synlighet är ingen liten sak. Programmet var alltså kl. 21.53 på TV1 Yle Nyheter Nyhets-Finland, kan hittas på Areena…
Edit, från 4.40
Danske Bank publicerade sin uppdaterade syn på Harvia. Rekommendationen kvarstår på KÖP-nivå, målkursen stiger till 53,00 euro (tidigare: 52,00 €). ![]()

Om samma ämne verkade det finnas en artikel skriven av Yle (+ inspelning från nyheterna). ![]()
Sveriges Eurovision-låt är kanske det bästa för bastubranschen på länge – bastutävlingsvisningar planeras globalt
Sveriges Eurovision-låts popularitet lyfter också bastuns rykte i världen. Finska företag vill utnyttja fenomenet för att ge affärerna ett uppsving.
Bastuugns- och bastutillverkaren Harvia:s marknads- och varumärkeschef Päivi Juolahti är nöjd med att Sveriges Eurovision-låt har ökat medvetenheten om bastun och bastubadande utanför Finland.
Företagsnätverket Sauna from Finland, som grundades i Mellersta Finland för 15 år sedan, har fått många förfrågningar sedan Vörå-bandet KAJ vann Sveriges Eurovision-uttagning.
I meddelandena uppmanas nätverket att marknadsföra den finska bastun på allvar nu.
På något sätt känns det som att Trumps tullar kommer att vara en svår sak för både Harvia och hela branschen på kort sikt. De kommer oundvikligen att höja priserna (om man inte prutar på marginalerna) och en högre prisnivå minskar efterfrågan.
På längre sikt är Harvia väl positionerat på den amerikanska marknaden i förhållande till konkurrenterna tack vare sin lokala produktion, vilket förbättrar företagets ställning i förhållande till konkurrenterna. Men på kort sikt kommer det att bli tufft.
Nu vet vi tullarna, Kina fick hårdare tullar än EU, det blir intressant att se vad detta innebär ur bastuaggregatsexportens perspektiv. Och om det är möjligt att detta nu gav en knuff till att börja tillverka bastuaggregat även i USA. Och vad detta innebär ur konkurrensperspektiv.
Det vore intressant att höra era åsikter, både från analytiker och forummedlemmar.
Jag har en känsla av att detta på kort sikt är ett bakslag, men på längre sikt kan det förbättra Harvia:s konkurrenskraft på den amerikanska marknaden. Det kan vara att de närmaste kvartalen går med sämre marginaler, tills situationen är under kontroll igen. Men detta är bara grova gissningar.
Tullavgifterna kan ändras, försvinna ännu flera gånger som den Stabile Geniets nycker och förhandlingsresultat. Försök då att fatta strategiska beslut som företagsledare.