Jag tänkte att det här kunde vara en rolig och användbar tråd. Idén med tråden är att berätta vad du planerar att följa på marknaden varje vecka. Du kan kanske berätta vilka nyheter du uppmärksammar, vilka du inte gör eller vad du eventuellt tänker köpa/sälja. Dessa är dock avsikter och därför handlar det om en plan. Tankar får också delas fritt om den kommande marknadsveckan!
Det mest logiska vore förstås att skriva åsikterna på måndag i början av veckan, men den här gången börjar jag på tisdag med mitt eget exempel:
Vecka 45: (2.11 - 8.11)
Val
Som många andra kommer jag att ägna stor uppmärksamhet åt USA:s presidentval. Investerare hoppas mest på en fredlig seger, oavsett vilken kandidat det blir. En tydlig seger för antingen Joe Biden (demokrat) eller Donald Trump (republikan) är önskvärd, eftersom det påskyndar förhandlingarna om eventuella stödpaket.
Harvia Q3
Harvia publicerar sin Q3-rapport torsdagen den 5 november. Jag har Harvia i min portfölj, så jag ser fram emot vad rapporten kommer att innehålla. Jag förväntar mig positiva nyheter. Jag tror inte att renoveringsarbetet av stugor/hem har upphört trots att hösten har börjat, så jag tror inte att verksamheten kommer att sakta ner. Dessutom är coronaviruset fortfarande aktivt och människor tillbringar mer tid hemma. Om en positiv rapport kommer, tror jag dock inte att jag kommer att sälja mina Harvia-innehav. Jag anser att Harvia har goda konkurrensfördelar i branschen. Vid en “dålig” rapport kommer jag att följa en eventuell ökning om aktiekursen blir billigare.
Detta var kortfattat mina huvudpunkter för den kommande marknadsveckan. Om ämnet intresserar dig eller om du vill dela med dig av dina egna planer/tankar så feel free!
Jag agerar månadsvis, i lönecykler Det finns fortfarande ett par månaders skisser som sedan kommer att förfinas. Och sedan finns det en separat målplan, som inte har någon tidsgräns, men som styr kortsiktiga planer. Så småningom mot den önskade portföljen
Halva denna månads mål har redan uppnåtts, i form av ytterligare köp av Peptonic Medical och AroCell. Jag planerar fortfarande att lägga till mer New York Mortgage Trust och övervaka Genovesis situation. 25 kr är redan översålt - RSI är också 25. Det kan ge en trevlig extra boost för början av året.
{“content”:“Mina planer för slutet av året:\n\nNokia exit\n\nAktierna är gamla och har hängt med i hopp om bättre tider, men jag har inte längre tålamod.\n\nDynacert exit\n\nOm nästa kvartalsrapport inte ger någon ny information om försäljning kommer dessa att säljas. Jag tror att tiden har sprungit ifrån denna teknik och att de är 5 år för sent ute.\n\nPlug Power tillägg\n\nDetta kommer att ske när priset är rätt och andra avyttringar har gjorts.\n\nEn ny öppning\n\nJag följer några olika företag från hela världen för att ersätta Dynas exit.”,“target_locale”:“sv”}
Inte heller några planer på veckobasis. Men det är min vana att då och då skriva ner – i en traditionell blå anteckningsbok på skrivbordet – vad jag ska fokusera på och varför. De senaste anteckningarna är eQ, Sievi och Altia.
Anteckningsboken behövs så att man senare kan utvärdera sina handlingar. (Jag tar min rock)
Köp Sampo, titta på resultatpresentationen, sälj i slutet av dagen. Köp mer Harvia med de sålda Sampo-aktierna, titta på resultatpresentationen, kanske sälj de nyköpta Harvia-aktierna och hitta ett nytt lämpligt mål. Det är möjligt att det inte kommer att bli av, men nu provar vi ett litet spel. Om resultatet är dåligt blir det nog sista gången jag provar endast små insatser används…
Hösten har som mål att diversifiera portföljen till den svenska marknaden: Den här veckan fördjupar jag mig i Genovis, Smart Eye och Embracer Group. Eventuellt köp av Genovis idag med en liten insats eftersom Q3-rapporten släpps imorgon (med anledning av att EUR/SEK är på en ganska bra nivå, även om den inte är på topp).
Valbevakningen är naturligtvis igång för fullt och om möjligt spelar jag lite valspel med obegränsade turbos. Om det blir ett rejält fall kommer jag att gå long med stor hand.
Sammons resultat “mjukt” Man borde verkligen aldrig förvänta sig stora saker från Sampo. Jag skulle inte bli förvånad om kursen knappt stiger eller sjunker.
Roligt ämne för tråden. Jag skriver också ofta ner mina egna tankar, nuvarande situation och framtida rörelser/reflektioner/planer, och avsikten är att i framtiden satsa mer på att skriva en sådan personlig dagbok och dess innehåll. Visst är rörelsen i min portfölj mycket liten, men det är just bra att bakom även den lilla rörelsen finns många väl genomtänkta och övervägda saker som man har kunnat skriva ner i sin egen anteckningsbok. Jag ser att den här tråden inspirerar/utmanar investerare att fundera över sina kortsiktiga investeringsplaner i allmänhet, och inte nödvändigtvis bara och enbart nästa veckas händelser?
Fortfarande är de evigt gröna investeringsplanerna skrivna på sidan av en tändsticksask, som uppmanar att fokusera på fleråriga investeringar och fundamenta. Denna så kallade veckoplan gäller kortsiktiga funderingar och därmed förknippade saker. Och är inte till exempel ”marknaden kan sjunka inom kort, jag säljer ändå inte eftersom jag tittar på caset 10 år framåt” en kortsiktig plan det också?
Nå, till saken. Själv har jag överraskande klara visioner när det gäller investeringar jämfört med för några veckor sedan. Målet att ta en syn på IT-marknaden kompletterades fint med köpet av TietoEvry och just nu finns det inget från den sektorn i kikarsiktet. Jag fick också bort lite av den kroniska diversifieringsångesten. Kassaflödet är på en helt okej nivå, och det behöver inte heller ökas/minskas. Framtida planer; jag följer nu under valen främst hur de vanligaste indexen rör sig. Avsikten är att lägga till bra företag om marknaden sjunker. Jag säljer inget än så länge. Om det skulle bli en rejäl nedgång i USA av någon anledning (vilket nu verkar lite osannolikt), skulle jag vilja lägga till Berkshire. Jag ångrar att jag köpte så lite under coronadippen, men storleken på nästa köp har jag nu funderat mer noggrant på i förväg (det vill säga hur många hundra läggs till på tusenlappen haha )
BRK är alltså i siktet men jag ser det inte som världens undergång om jag inte får mer av det. Jag lever tryggt försäkrad; om marknaden sjunker – köper jag, om den stiger – njuter jag av resan. Jag behöver inte köpa/sälja något och i det tillståndet klarar man även gropar och dalar bra. Kanske nästa fokus när det gäller investeringar blir att planera portföljen för nästa arvinge. Jag kommer nog att bygga en likadan portfölj som till förstfödda. Men detta kräver några nätters funderingar och är inte riktigt en fråga för nästa vecka än. Ibland tänker jag dock att vad fan ska man spara till avkomman, de får väl spara själva men nåja, det är redan gjort.
Under slutet av året är det tänkt att jag ska avyttra en småbolagsfond och flytta pengarna till en ny investering, eller alternativt köpa mer av den läkemedelsfond som redan finns i portföljen. Jag vet ännu inte vad jag kommer att göra, så jag håller mina medel på marknaden tills jag gör flytten. Annars försöker jag motstå frestelsen att fatta förhastade beslut och förbli lagom passiv under resten av året.
Morgondagens resultat från Harvia är ett bra test - Harvia är min största innehav i portföljen och jag har en känsla av att det kommer att bli en större kursreaktion åt ena eller andra hållet. Målet är att inte göra någonting alls, om det nu inte kommer några helt revolutionerande underverk.
Tack för att du delar dina tankar; mycket bra i din kommentar! Jag är själv också av den åsikten att det ska finnas en plan bakom investeringsbeslutet. Det är bra att det finns en anledning till köpet, t.ex. fundamenta, trender eller till och med stöd till företaget. Man ser i viss mån att investerare går in i spelet utan att sätta sig in i företagen, det vill säga de går in på planen med bundna ögon.
Jag anser att det är viktigt att följa en konsekvent investeringsplan. På så sätt minskar felen, åtminstone för mig. I den här tråden har det också kommit fram månatliga eller till och med årsplaner, och vad är det med dig? Bara kör på!
Konsekvenser av valresultatet
Det har visat sig att Joe Biden har vunnit det amerikanska presidentvalet. Min plan är att övervaka konsekvenserna av Bidens valseger. Jag skulle inte bli förvånad om Trump börjar bråka om allt möjligt efter att ha förlorat valet. Det bästa scenariot vore om så inte skedde. Bidens val kan ha positiva effekter på förbindelserna mellan USA och Europa.
Kamux Q3
Kamux utgör ca 23 % av min portfölj, så Q3-resultatet står på fredagens agenda. Handeln med begagnade bilar har legat på samma nivå som förra året i höst, vilket kan anses vara ganska bra med tanke på coronaviruset. Jag förväntar mig därför goda siffror från Kamux. Därför ökade jag min Kamux-position för en vecka sedan. Medelpriset var utmärkt @ 9,16 €, så detta har redan gett en avkastning på 11,8 %. Det ser bra ut
Sentimentet verkar luta mer åt tjurarnas sida; troligen som ett resultat av förra veckans börsrally. Typiskt sett har börserna varit gröna under de amerikanska presidentvalen. Teknikaktierna har stigit exceptionellt mycket.
Smart Eye
Planen är att börja leta efter ett köpläge för Smart Eye. Innan dess ska jag dock sätta mig in ordentligt i företagets verksamhet.
Jag har en relativt tråkig plan för framtiden, ingen tydlig spelplan. Jag tog ut 3k euro från ett aktiesparkonto när jag gjorde snabba vinster från Alphabet, Biogen och Smart Eye. Min långa position i Nokia är lämpligtvis på minus så att skatteverket inte kan slå till. Investeringsmålet för de uttagna pengarna: första bostad och ett ASP-konto.
Nu upplever jag att det inte finns någon enorm uppsida i index på denna nivå, så jag följer aktier på individuell nivå och försöker hitta marknadens överreaktioner att köpa in mig i. Jag kanske köper Nokia-köpwarranter då jag inte tror att resan går nedåt.
Edit: Vi fick ett coronavaccin så vi tar tillbaka hela marknadsutsikten. Nokias köpwarranter träffade ganska bra.
Indexrally!
Pfizer meddelade om bättre vaccinyheter än förväntat, vilket fick börsindexen att stiga kraftigt. För många kan sådant marknadsbeteende tvinga fram nya planer. För mig är regel nummer 1 att inte agera förhastat (i detta fall i marknadens rus)!
Jag håller mig till min plan i stort, även om två av mina största innehav (Harvia & Remedy) drog ner min portfölj idag. Jag väntar alltså fortfarande på Kamux Q3-nyheter. Som det ser ut nu planerar jag att minska min Kamux-position med cirka 1/3, varefter jag kommer att leta efter ett köpläge för Smart Eye.
Ni som har “coronaförlorare” ombord, njut av rallyt!
Som bilden visar har sentimentet svängt kraftigt till tjurarnas fördel tack vare goda vaccinnyheter. Jag kollade in Fear & Greed-indexet på CNN Business, som visade följande:
För närvarande är investerarnas förväntningar mycket höga, och ett sådant övertryck från tjurarna är inte hälsosamt för börsen. Risknivån är ganska hög, vilket innebär att jag måste vara försiktig under resten av veckan och början av nästa vecka. Kamux Q3 publiceras i morgon runt kl. 9:00. Jag kommer dock att lyssna noga på Petri Kajaans resultatlive en kvart före rapporten.
På samma sätt som förra veckan kommer jag att följa investerarsentimentet, men denna gång mer noggrant. Marknaden är för närvarande mycket optimistisk, och en sådan obalans är farlig för marknaden.
Fortum Q3
Den sista aktien i min portfölj som rapporterar under resultatsäsongen, Fortum, publicerar sin Q3-rapport imorgon runt kl. 9. Jag hoppas naturligtvis på ett bra resultat, och om så blir fallet planerar jag att lätta på min Fortum-position.
Smart Eye
Att öppna en position i Smart Eye börjar se lockande ut. Aktien har sjunkit fint den senaste veckan, och i samband med att jag lättar på Fortum-positionen kanske jag redan tar tag i aktien.
Jag har fortfarande Smart Eye i sikte, bara det kommer lite teknisk support… just nu låter jag det sjunka i lugn och ro. Jag drömmer fortfarande om Genova. Har också Fortum i portföljen, men förväntar mig inget annat än ett ljummet/handvarmt resultat. Kanske stiger det eller så sjunker det, spelar ingen roll eftersom jag tror att rörelsen blir liten.
Jag följer även SP500-indexets vändning. Den där veckokandeln ser lite ut som att man måste vänta till slutet av veckan för att se om det korrigeras nu eller inte. Och om det korrigeras, då blir det lite short-long-spel med turbos i några veckor.