Jeg svarer nu her igen vedrørende Harvia:
Hvis Harvia ender med at gå i den retning, som regulering og/eller forbrugerefterspørgsel styrer (i dette tilfælde at lave en “mere energieffektiv” saunaovn på bekostning af saunakomforten, som du har nævnt mange gange), påvirker det Harvias resultatudvikling markant? Trusler det fremtidige cash flow? Hvis kun Harvia lavede “gennemstrømningsvarmere” (og kun dem) og konkurrenterne stadig “ordentlige” elektriske saunaovne, så ville det sandsynligvis påvirke og true, men er det tilfældet? Hvis det er, vil jeg gerne se beviser for det, altså mere end blot enkelte datapunkter om dårlige tekniske løsninger i individuelle saunaovnsmodeller.
Komikernes komiker Nick Mullen har konstant talt om saunaens og saunabadningens storhed; om svedige mænd og fantastiske samtaler og træpaneler og så videre. Det er ikke underligt, at amerikanerne er i sauna-rusens dampe, når talrige berømtheder, som min bedste ven Nick, fortæller noget om emnet i hver talkshow-episode. Jeg satte videoen til at starte der, hvor hypen begynder
At beskytte modstandene er sikkert en fornuftig grund til at samle dem i et beskyttende hylster, men jeg forstår ikke, hvordan det igen hænger sammen med den artikel fra Helsingin Sanomat, du linkede til, hvor jeg på grund af betalingsmuren stort set kun ser billedet af en praktisk talt stenløs vægmonteret ovn.
Hvorfor er man efter din mening begyndt at lave sådanne “gennemstrømningsvarmere”, hvis ikke netop på grund af den tilsyneladende energieffektivitet? Når man ikke opvarmer sten, men kun luft, opnår saunaens termometer hurtigere saunatemperaturen, hvilket betyder, at opvarmningen (i hvert fald tilsyneladende) forbruger mindre energi. En anden mulighed ville vel være, at der findes en gruppe mennesker, der faktisk kan lide, at saunaen er som middagsheden i ørkenen
Infrarøde saunaer er jo også meget populære, og de er vel ikke fugtige? Jeg har ikke prøvet dem, men de adskiller sig vel alligevel fra en tør sauna på andre måder?
Edit: Men for at pointen ikke skal forsvinde: Adskiller Harvias produktudviklingsretning sig tydeligt fra konkurrenternes på en sådan måde, at man skal begynde at frygte for fremtiden af sin investering?
Dejligt at holde tråden aktiv, men langt over 99% af dem, der køber en saunaovn, ved absolut intet om de elektriske og varmetekniske forskelle mellem ovnene. Energieffektivitet er næppe et kriterium for mange, medmindre man tager sauna hver dag. Mon ikke valget af saunaovn primært påvirkes af størrelse, pris, udseende og opfattelsen/oplevelsen af dampens kvalitet.
der er jo sten i midten på HS’s billede,
I kommentarerne til HS-artiklen, under den pågældende artikel, er der noget ret godt, ikke ligefrem en genial innovation
“Mon ikke designeren af den sauna har arbejdet med at fremstille husholdningsapparater i sit tidligere job. Baseret på beskrivelsen lyder den sauna mest som en gigantisk airfryer.”
der kommer næppe en saunaovns- eller saunapris, men en designpris kan dog komme
god damp - godt design - energieffektivitet - forebyggelse af modstandselementernes nedbrydning er ikke i modstrid, men det kræver to ændringer
“Adskiller Harvias produkters udviklingsretning sig tydeligt fra konkurrenternes på en sådan måde, at man skal begynde at frygte for sin investerings fremtid?”
Harvias modstandstunnelløsning er jo bedre end den i HS-artiklen, og sandsynligvis en stor fabrik bag den, Harvias løsning er ret tæt på Huums (hvis teknikken interesserer nogen, er det vigtigste for mig den bedste damp og det bedste design, ikke teknikken under motorhjelmen)
Harvia kan jo have en klar forbedring på vej i baglommen, eller også ikke, i stil med Verdens bedste el-saunaovn og sauna
Interessant information om effekten af et lille incitament, samt hvor mange der overvejer en ny saunaovn.
Her er et link til Miljøministeriets publikation, som er kilden, selvom TE-artiklens korte opsummering af resultaterne dækkede hovedpointen ret godt, nemlig hvor mange der overvejer/ville overveje at udskifte deres saunaovn.
https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/166109/YM_2025_9.pdf?sequence=1
Nu er selv musikken blevet udnyttet til saunakulturen ![]()
Det finske band KAJ, der har fundet vej til finalen i de svenske Eurovision-kvalifikationer, altså Melodifestivalen-konkurrencen, bliver i øjeblikket lyttet flittigt til. Bandet er nemlig klatret til toppen af musiktjenesten Spotifys top 50-liste i Sverige og Finland med deres sang Bara Bada Bastu.
Nu skal Harvia indgå et samarbejde!
Emma Kimiläinen i Saudi-Arabien: That one thing you didn-t think you’d find in Saudi Arabia: HARVIA from Finland!

Der kommer rigtig meget gratis markedsføring og en saunaboom i Norden og Europa, når finske KAJ vandt Sveriges Melodifestivalen og dermed repræsenterer Sverige i konkurrencen!
Denne sang vil genlyde i saunaaftener hele sommeren!!
Jeg føler mig ret pessimistisk lige nu, da omkring 25% af min portefølje er Harvia på grund af dens gode kursudvikling.
Jo mere man læser nyhederne, jo tydeligere bliver det, at Trump og Musk vil få USA til at gå i mindst en recession, hvis ikke en depression, og med toldsatser og en truende handelskrig vil hele verdensmarkederne i værste fald blive rodet sammen. Europa begynder for alvor at satse på forsvar osv. Jeg tænker, hvem der så snart vil købe saunaer, og Harvia’s kurs kan bestemt ikke tåle nogen tilbageslag.
Selskabet er virkelig godt og af høj kvalitet. Produktion i USA, så toldsatser er ikke hovedproblemet her. Men hvad skal der ske, for at dette udsyn kan blive bare en smule positivt? Trump har kun svinget taktstokken i lidt over en måned, og resultatet har været virkelig grimt.
Hvad tænker andre, når man ser det fra denne vinkel?
Mine fem cent:
- USA: Saunagus er stadig en ret premium-aktivitet, mere at klassificere i luksussegmentet. Jeg har svært ved at tro, at en potentiel recession/depression i USA vil ramme Harvias kundegrundlags købekraft særlig hårdt. En let negativ effekt er dog ubestridelig. Harvia vil sandsynligvis ret effektivt kunne indregne prisstigninger forårsaget af told i priserne.
- Europa: Spillets ånd er tydeligt anderledes på det gamle kontinent. Væksten kan være svær, men det er værd at bemærke, at sammenligningstallene er ret dårlige. Jeg har svært ved at tro, at vi vil falde dramatisk fra disse tal, selvom den geopolitiske situation fortsat er usikker. Hvis der selvfølgelig kommer en storstilet krig i hele Europa nu, så vil Harvias salg i hele euroområdet gå ad helvede til.
- Resten af verden: karavanen går videre
Opsummering: USA udgør allerede løvens del af koncernens resultat. På grund af ovenstående årsager tror jeg, at USA vil fortsætte sin vækst. Dette vil også drive koncernens resultatudvikling opad i de kommende år, selvom euroområdet kan fortsætte med at være en slags bremse.
Selvfølgelig skal den grundlæggende ansvarsfraskrivelse nævnes, at hvis vi nu får en storstilet 3. verdenskrig, så går dette naturligvis i afløbet ligesom så meget andet.
Forhåbentlig er Harvias marketingmaskineri allerede derude og gnider deres lodne hænder sammen og arbejder på en form for samarbejde med disse saunavekkuli’er.
Det kunne være godt at starte med for eksempel en lignende saunavogn, som Käärijä havde med sig i Liverpool for et par år siden, samt selvfølgelig de obligatoriske sociale medier-gags. Disse kommende Eurovision-vindere vil være på alles læber i Europa hele foråret ![]()
Idéen blev også godt modtaget på nabotråden.

Harvia har i hvert fald lykønsket KAJ-bandet på Insta

Jeg vil nu være en festbrems, men kunne denne Eurovision-diskussion fortsættes i kaffestuen? Kai kan have en lillebitte indflydelse på fremtidige pengestrømme, men ikke så stor som den opmærksomhed, der nu er givet sagen i Haarumi ![]()
Jeg har aldrig før set en sådan meddelelse i Harvia’s webshop. Forretningen boomer ![]()

Jeg følger ret aktivt med i Reddit-gruppen r/Sauna og har bemærket, at saunabrænde Homecraft er blevet mere udbredt i diskussionerne, og deres ovne er også begyndt at dukke op i stigende grad på de billeder, der publiceres der. Jeg tjekkede, og det ser ikke ud til, at denne konkurrent er blevet nævnt her.
Det er en canadisk familieejet virksomhed, der fokuserer på salg af ovne og saunaer i Nordamerika. Deres produktsortiment omfatter også Narvi- og Harvia-ovne, dog kun brændefyrede og 2 stk. fra hver producent, mens deres eget udbud naturligvis er betydeligt mere omfattende. Virksomheden har været i drift i over 30 år. Dette er blot som en ‘nice to know’, jeg fandt ingen tal om virksomheden, så det er svært at begynde at sammenligne.
Jeg ser denne type konkurrenter som en meget positiv ting; denne virksomhed udgiver også blogs, deltager i podcasts og saunaarrangementer i et forsøg på at sprede glæden ved at bade sauna og øge kendskabet, hvilket også fremmer Harvias salg.
Mere information her:
Ja, Bara Bada Bastu-fænomenet skaber synlighed for saunagus og åbner for diskussion om nye idéer. Lige før var der et langt indslag om saunagus m.m. i MTV3-udsendelsen efter kl. fem. De konstaterede, at Finland burde markedsføre saunagus bedre, også inden for turisme.
Nu skal der bare laves ordentlige sauna-verdener med store udendørs swimmingpools osv. i skicentre. Se det pågældende klip, hvis det findes på Katsomo.
Ja, Harvia kan også vokse ordentligt i Europa, så længe fordelene ved saunagus fremhæves mere systematisk. Nu hvor Tyskland vågner op fra dvalen og spareiveren, så vil handlen også tage fart der..![]()
Nu er det fedt ![]()