Harvia-forum eller Haarumi - Internationell tillväxt och välfärdens megatrender

När du hänvisade till mig där, bara en kort kommentar om köpstrategin. Jag försöker själv se till att jag är medveten om trenden, om den är fallande eller stigande. Att köpa i en fallande trend är alltid riskabelt, som du själv nämnde – att hitta bottnar är utmanande, och i värsta fall hittas de aldrig. Det är alltid säkrare att köpa i en stigande trend, även om man förlorar lite jämfört med bottenpriset. Dessutom, använd stop loss för alla objekt beroende på din egen tidsram för investeringen. Man kan aldrig betona användningen av stop loss för mycket.

1 gillning

Rapporten “Oöverraskande bra siffror” säger att de stabila resultaten fortsätter. Riktkursen är fortfarande 6,5 € / rekommendation: köp. Utdelningsprognoserna har höjts med 6 % från tidigare.

Skulle detta också vara valet för “kvalitetsgurun” författaren… :thinking:

3 gillningar

Ett ganska förutsägbart kvartalsresultat när jag läste om det i morse. Omsättningen hade ökat bra men resultatet hade legat på samma nivå som jämförelseperioden (juli-september) och lönsamheten var därmed lite sämre. Bland annat hade valutakurserna en negativ inverkan, vilket var känt. Men det fanns väl inget särskilt anmärkningsvärt. Jämn ånga.

2 gillningar

Jag och Kaja kommenterade Harvia ganska intensivt under morgonliven. Jag ställde många frågor om marginalerna och potentialen för att höja dem, men naturligtvis också om riskerna (till exempel att vara för girig med projektintäkterna).

5 gillningar

Inderes prognostiserade utdelning 2019 är 0,35 €.

I videon från investeringsmässan lovar VD:n att nästa års utdelning startar på 0,36 € :+1:

3 gillningar

För detta år, det vill säga prognosen för utdelningen som ska betalas ut under nästa år, är 0,33 €. Pajuharju säger ju i och för sig ganska rakt ut att ungefär det dubbla av höstens engångsutdelning, 0,18 €, skulle vara utgångsnivån. Så man skulle kunna gissa att utdelningen som ska betalas ut nästa år skulle kunna vara så mycket som 0,36 euro. Jag tror åtminstone inte att de kommer att börja sänka den utdelning som ska betalas ut “för ett halvår” utan en giltig anledning.

1 gillning

Så om hela nettoresultatet delas ut som aktier och det ses som en positiv sak, så tror man samtidigt inte på företagets förmåga att investera nytt kapital lönsamt. För vissa investerare verkar utdelningen i sig vara det viktigaste, och ändå återinvesterar de sedan utdelningarna i samma företag. Smart.

5 gillningar

Tack till användaren Totherescue på Shareville för att hen hjälpte mig att gräva fram Harvias mäklarstatistik-sida.

Denna svenska mäklarstatistik erbjuder bra hjälp med övervakningen, så det lönar sig att spara länken.

För Harvia finns det intressanta utdrag från den senaste månads inköpen.

2 gillningar

Jag har en känsla av att vi, trots förväntningarna, kommer att få se de där “hokus pokus”-effekterna nästa år. Det här är visserligen kopplat till aktiveringen av skattefordringar, inte den dagliga verksamheten.

I prospektet nämndes cirka 8 miljoner i ägarlån som varit ej avdragsgilla. På grund av noteringen och förändringen i ägarstrukturen kan dessa dock utnyttjas i framtiden under vissa villkor. En del av dessa aktiverades redan under 2018 och nästa klump kommer troligen att aktiveras under de första kvartalen 2019.

Tack vare detta kommer resultatet efter skatt att bli högre än förväntat, och det kan även delas ut en utdelning som är ett par gånger större än årets, kanske till och med ökad.

Min egen utdelningsprognos för 2019 är 0,18+0,19.

2 gillningar

Rapporten har en mycket positiv ton för framtiden, trots att undervärderingen har försvunnit. Det finns gott om kraft kvar i det här fallet för en längre tid :sweat_smile:

1 gillning

Harvia shoppar

https://www.inderes.fi/fi/tiedotteet/harvia-vahvistaa-asemaansa-yhdysvalloissa-ostamalla-almost-heaven-saunas-llcn

3 gillningar

En affär som är betydligt billigare än Harvia:s egen verksamhet på omsättningsnivå, med en EV/Sales-multipel under 0,5 när Harvia själva har cirka 2. Finansiellt sett är det inte heller något särskilt stort steg, då den skuldfria köpeskillingen på fyra miljoner euro motsvarar Harvia:s nettovinst för ett halvår.

Men AHS:s EBITDA har varit negativ, så det finns mycket arbete att göra för att i efterhand kunna säga att detta var ett lyckat förvärv. Lite hokus pokus behövs. Harvia har säkert en plan på papper för hur detta ska bli bra. Nu är det bara att vänta och se hur implementeringen kommer igång.

Men jag är försiktigt positiv. För många andra företag och branscher skulle jag inte vara det med dessa specifikationer. :smile: Ett starkare fotfäste i USA till ett ganska blygsamt pris, och Harvia som köpare har bevisat sin kompetens inom branschen.

2 gillningar

Harvia förtydligar kring affären.
https://www.inderes.fi/fi/tiedotteet/harvia-taydentaa-taloudellisia-tietoja-almost-heaven-saunas-llcn-liiketoiminnan-ostosta

"Justeringar av nyckeltal för den köpta verksamheten:

• Omsättning 2017 = 8,7 miljoner US-dollar

• Omsättning 2016 = 6,4 miljoner US-dollar

• Rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) 2017 = -0,2 miljoner US-dollar (-2,4 % av omsättningen)

• Rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) 2016 = +0,1 miljoner US-dollar (+1,1 % av omsättningen)

• Rörelseresultat (EBIT) 2017 = -0,3 miljoner US-dollar (-3,5 % av omsättningen)

• Rörelseresultat (EBIT) 2016 = +0,0 miljoner US-dollar (+0,4 % av omsättningen)

Den totala summan av tillgångar som överförs vid affären är cirka 3,2 miljoner US-dollar, fördelat enligt följande:

• Kundfordringar = 0,3 miljoner US-dollar
  • Lager = 1,1 miljoner US-dollar
  • Anläggningstillgångar = 0,5 miljoner US-dollar
  • Övriga tillgångar = 0,2 miljoner US-dollar
  • Immateriella rättigheter (IFRS) = 1,1 miljoner US-dollar

Köpeskillingen, cirka 4,6 miljoner dollar (cirka 4 miljoner euro), fördelas enligt följande:

• Betalning vid tidpunkten för affären ca 1,5 miljoner US-dollar
  • Skulder som överförs till köparens ansvar ca 3,1 miljoner US-dollar
  • Av de överförda skulderna är ca 2,7 miljoner US-dollar leverantörsskulder och andra liknande räntefria skulder relaterade till företagets verksamhet.
  • Räntebärande skulder som överförs till köparen efter affären uppgår till 0,4 miljoner US-dollar."

Det ser bättre ut än vad det lät som innan detta förtydligande.

3 gillningar

Hur mycket av dessa överförda inköpsskulder var ursprungligen skulder till Harvia? Jag minns att Pajuharju i Roast motiverade försäljningsfordringarna med att de hade varit flexibla i USA och stöttat en betydande kunds tillväxt – någon får gärna rätta mig om jag minns fel.

Å andra sidan, med samma logik, har en del av den förvärvade omsättningen faktiskt redan funnits i Harvias böcker, om de en gång har sålt varor för 1,5 MEUR till Almost Heaven. Täckningen för den försäljningen går då nog inte att få fram.

Hur som helst är jag av samma åsikt att denna affär åtminstone inte låter dålig ur ett ägarvärdesperspektiv.

1 gillning

Det handlar nog om egna leverantörsskulder. Jag var själv på väg att skriva exakt samma sak.

Nu kan de tas bort från balansräkningen med egen betalning och samtidigt minskar leverantörsskulderna.

Hokus Pokus.

1 gillning

Handels morgonöversikt 2018-12-31:

Harvia förstärker sin position med senaste förvärvet i USA

Almost Heaven Saunas, som Harvia har köpt, är ett av de ledande företagen inom bastu- och spaprodukter i USA. Affären möjliggör för Harvia en bättre och bredare produktpalett i Nordamerika och är värd cirka 4 miljoner euro. Affären gör det möjligt för Harvia att etablera ett eget lager i USA, vilket förbättrar kundservicen.

Almost Heaven Saunas har vuxit snabbt de senaste åren, och dess omsättning uppgick förra året till 9 miljoner dollar. Tillväxten har dock belastat företagets lönsamhet och rörelseresultatet är negativt. Åtgärder för att förbättra lönsamheten kommer att inledas. Detta inkluderar bland annat att avsluta olönsamma produkter och förnya produktportföljen.
Affären är ett bra steg för Harvia att förbättra sin marknadsposition i Nordamerika och stödjer dess tillväxtmål. Vi anser att prislappen inte är särskilt hög. Vi är positiva till Harvia. Dess verksamhet är mycket defensiv och direktavkastningen är nästan 7 procent. Enligt våra prognoser kommer affären att öka Harvias skuldsättning så lite att utdelningen inte är i fara.

MER – riktkurs 6,3 EUR

2 gillningar
4 gillningar

Den 14.2 kommer vi att se hur det går för noteringsåret. Det har varit en jämn ström av hetta och kursen ligger runt 6 euro.

De sex euro är ett magiskt tal, för vid den kursen visar Harvia-aktien en direktavkastning på 6%, vilket är en mycket blygsam värdering för en defensiv, utdelningstillväxtaktie.

Sex euro var också det ursprungliga övre intervallet för det första erbjudandet, vilket förmodligen skulle ha uppnåtts om det inte vore för några misslyckade noteringar före Harvia.

1 gillning

Jag håller koll på ett tillägg till Harvia samtidigt som jag överväger att köpa Nokia Tyres, om priset sjunker till en lämplig nivå, till exempel den här veckan, på grund av svängningar i handelsförhandlingarna eller Q4-resultaten.

Min första position tog jag in på 5,2€ och det känns lite trögt att köpa på 6€-nivån. Å andra sidan, om jag håller riktigt länge, verkar inte ens 6€ vara dyrt…

2 gillningar

Jag är själv med på lång sikt. Men låt oss lägga till lite substans också, nämligen att de kommande åren ser ganska bra ut åtminstone när det gäller skattefordringarna, nedan ett citat från den första delårsrapporten. Dessa samma fordringar kommer säkert att aktiveras även i framtiden, bolaget gör god vinst, så de kommer inte att förbli oanvända. En ganska stor betydelse för aktieägarna, som till exempel Inderes inte alls tar hänsyn till i värderingen.

"I Harvias koncernredovisning per den 31 december 2017 hade ingen uppskjuten skattefordran redovisats för koncerninterna, icke avdragsgilla räntekostnader från tidigare år uppgående till 8,2 miljoner euro. Dessa nettoräntekostnader som Harvia Group Oy har betalat är räntor på transaktioner med närstående parter, vars avdragsgillhet är begränsad enligt skattelagstiftningen. Avdragsgillheten för dessa nettoräntekostnader och deras användning i beskattningen under kommande år var tidigare osäker och därför hade inga uppskjutna skattefordringar redovisats vid utgången av 2017.

I mars 2018 konverterades merparten av Harvia Group Oy:s koncerninterna lån till bolagets fria egna kapital och dessutom stärktes bolagets egna kapital med en kontantinsättning. Som ett resultat av detta kommer Harvia Group Oy framöver att ackumulera betydligt färre koncerninterna räntekostnader. Detta förbättrar Harvia Group Oy:s förutsättningar att dra av alla sina nettoräntekostnader i beskattningen och möjliggör även avdrag för tidigare års icke avdragna nettoräntekostnader i Harvia Group Oy:s beskattning under kommande år. Som en följd av detta redovisades en ökning av uppskjuten skattefordran med 1,6 miljoner euro i resultat för januari-mars. Avdragsperioden för dessa räntekostnader från tidigare år är inte begränsad i beskattningen."

I jämn takt räcker skattefordringarna för de kommande fem åren.

1 gillning