Varumärkesstyrka är ingen lätt sak att mäta eller tolka, såvida man inte tittar direkt på marknadsandelar (vilka för Harvias del för övrigt inte heller finns tillgängliga). Harvia gav en del data om detta i noteringsprospektet en gång i tiden, men de är förstås nästan 10 år gamla vid det här laget. Så jag har inget särskilt exakt svar på detta.
Harvias varumärke och marknadsposition är visserligen extremt stark på ”traditionella marknader (dvs. Nordeuropa)” och firman är ju globalt sett etta på marknaden för bastuaggregat och komponenter. På motsvarande sätt är Almost Heaven Saunas marknadsposition stark; jag skisserade USA-marknaden lite i den omfattande analysen, men exakta siffror finns inte tillgängliga där heller. Om man tänker på expansion till nya marknader tror jag inte att Harvias varumärken i sig är väsentligt bättre eller sämre än andras. Varumärkesbilder formas förstås även av produkter, prissättning etc.
Jag får fundera på om detta går att öppna upp mer/bättre i nästa omfattande analys.