Greenlane Renewables - På megatrendernes bølge

Hmmm. I Market screener 18/11/2020 PE-forudsigelser: 2021 70x og 2022 24x.

Haywood er altså helt på linje med Market screeners oplysninger, EPS-forventningen er på et helt andet niveau. En PE på 12x for næste år lød lidt for godt, og jeg forholder mig nu med stor reservation til den prognose. Hvad angår kursmål, er Haywood dog ikke alene, det er på linje med de andre.

3 Synes om

Hvad skete der i dag, steg pludselig næsten 20%:smiling_face_with_sunglasses:

Er faktisk ude, når ikke at tjekke på computeren.

Hvis nogen har en idé :slight_smile:

4 Synes om

{“content”:“Volumen er af en sådan art, at den kan accepteres af institutioner efter Q3-resultatet.”,“target_locale”:“da”}

2 Synes om

https://www.bioenergy-news.com/news/connecticuts-first-dairy-biogas-project-almost-complete/

4 Synes om

https://twitter.com/thedave2006/status/1329892021658669060?s=21

1 Synes om

Sælgerne løb simpelthen tør. Dette er dog en mikrokapital.

Tidligere har hver god nyhed været fulgt af en nedadgående korrektion. Flere større aktører, der kan bevæge prisen, har handlet denne aktie, og mange er også hoppet med på vognen, når de har bemærket bevægelsen.

Dette blev ret tydeligt forsøgt i går, og det lykkedes også. Et hurtigt prisfald gjorde køberne mistænksomme, og budene hobe sig op til .72-.74-niveauet. I dag fortsatte det, men der var simpelthen alt for mange købere, og aktierne flyttes til holdere, så disse købere, der venter på et dyk, gik nok lidt i panik, da raketten syntes at stikke af.

Dette er altså min egen mavefornemmelse efter at have fulgt handelshistorikken i 2 dage. Jeg har dog ikke formået at spotte institutioner med store køb, især ikke i den sidste spurt. Det kan være, at årsagerne findes et helt andet sted.

Det var den første +10k€ dag i min investeringshistorie :sunglasses:

10 Synes om

I et perspektiv på et par måneder var der vel tale om en fortsættelse af trenden. Q3 var helt sikkert en ny impuls, resultatet ser ud til at have været tilstrækkeligt for markedet til at fortsætte i den retning.

1 Synes om

{“content”:“Sådan startede aftenen her også, med en lille optimistisk ekstra fisk (og i går købte vi også lidt ekstra til .74), men det lykkedes ikke, for den satan kan jo kun stige. Det var nok den næststørste dag målt på volumen i firmaets børshistorie, så vidt jeg kunne se, med 50k aktier bagud i forhold til februar (den 19.), hvor aktieudstedelsen blev afsluttet.\n\nJeg flyttede først min fisk et par centimeter op, men besluttede mig for at se, hvordan faldet nu ser ud, mens jeg undrede mig over disse kurver. Hvis det altså ser ud. God dag, ingen tvivl om det.”,“target_locale”:“da”}

2 Synes om

{“content”:“Jeg har nu placeret min egen EPS-prognose mellem Haywood og Market Screeners data: 2021 ca. P/E 40x og 2022 P/E ca. 17x.\n\nJeg synes, den stadig ville være ret rimeligt prissat selv med disse tal, hvis bare den observerede vækst fortsætter. Det bedste er, at virksomheden efter min forståelse allerede er tæt på break-even. Alt for ofte skal man vente i årevis på rentabilitet. :money_mouth_face:”,“target_locale”:“da”}

3 Synes om

Hvis resultatet er lille, men virksomheden vokser, og ordrebeholdningen vokser og rent faktisk er rentabel, så falder multiplikatorerne.

2 Synes om

Den her var også i den anden tråd, men jeg kiggede lidt på dette landskab og prøvede at overveje casen.
Først og fremmest er det jo fantastisk, at sådan en hotdog-stand til et par millioner euro overhovedet er på listen! Og helt roligt viser de disse slides, hvor Air Liquide med 67.000 ansatte og 22 milliarder euro i omsætning er en udfordrer, for ikke at tale om lille Wärre :joy: Vi har brug for meget mere af denne mentalitet i Finland!
Men det føles godt at smage på det, lige nu. Der kommer helt sikkert et pænt træk fra megatrenden, og hvis patentporteføljen virkelig indeholder noget saftigt, er der potentiale til alt muligt. Da Cap er omkring 50 millioner euro nu, så hvis dette vokser til en ordentlig maskinfabrik, vil der let komme multibagging. På den anden side, hvis det træk af en eller anden grund ikke kommer, ville jeg i hvert fald ikke have lyst til at lade mine penge ligge i nogen form for gylle…

Virksomheden er faktisk af typen “en millimeter forkert, og det er i øjet”. De næste to-tre år vil enhver kunne samle dette op, når som helst, og hvis markedet virkelig begynder at trække, vil GNL’s ressourcer ikke række til de store aftaler, overhovedet. Bortset fra selvfølgelig som en velfungerende underleverandør. Men også der kommer der en masse risiko, når ens egen underleverandørvirksomhed skal (dvs. faktisk får lov til) udvides. Selv større spillere tåler ikke at klokke i mange projekter, som de, der har fulgt Wärre, ved.

Men sammenlignet med de andre spillere i landskabet ser det ud til, at GNL har et meget klarere fokus specifikt på RNG, hvilket er rigtig godt på dette tidspunkt; jeg kan alligevel godt lide pindsvinekoncepter. Og den allermest klare læringsfase er sandsynligvis bag dem, og der er allerede ordentlige projekter på referencelisten forskellige steder, så der er måske ekspertise. Dog er der sandsynligvis et tælleligt antal (på én hånd) gode projektledere og ingeniører (vi er 45 mennesker og tæller), så sælgerne burde ikke sælge for meget…

Forretningsmodellerne er indtil videre lidt mystiske for mig, jeg skal studere dem lidt. Leasingordningerne med deres finansielle finesser skræmmer mig lidt; balancen behøver ikke ekstra. På den anden side, hvis man sælger til små aktører, er finansieringen ofte en reel betingelse for handlen. Dertil er der helt sikkert brug for en nordamerikansk SWEN som partner.

Men der er også en kortsigtet mulighed i, at hvis RE-hypen tager fat, kan man med koefficienterne for brintcellemaskinfabrikker få en pæn procentdel ret hurtigt.

8 Synes om

Interessante indsigter, tak for dem.

Firmaet har eksisteret i over 30 år og leverede den første leverance i '93. Der er også erfaring med meget store leverancer. Udskillelsen fra Pressure Technologies og børsnoteringen skete i sommeren 2019. Før dette har de fungeret som en afdeling af et større firma.

Den nuværende direktør overtog roret i forbindelse med børsnoteringen og virker meget kompetent, LinkedIn er værd at kigge på.

Når denne pakke får et stærkt løft fra en megatrend, tror jeg, at der vil komme vækst og indtjening. En stor bonus er også, at dette sker lige nu og ikke måske engang i fremtiden. Lovgivning, der øger rentabiliteten, findes allerede i mange lande, og der kommer hele tiden mere. Infrastruktur relateret til naturgas og køretøjer, der kører på det, findes allerede. Fra gas kan man også producere direkte emissionsnegativ elektricitet på stedet.

Jeg synes også, det er meget positivt, at man fokuserer på én ting og forsøger at blive markedsleder inden for dette. Biogasmarkedet vil helt sikkert vokse, man ved bare ikke, hvor store dimensioner det vil antage.

Jeg er stadig lidt skeptisk over for leasingmodellen, men den er i hvert fald blevet solgt som en idé til SWEN Capital Partners. Der er potentiale for skalerbarhed og rentabilitet, hvis det slår igennem. Ægte SaaS-boom.

9 Synes om

Enig i, at potentialet i sagen er baseret på, at en lille, men sandsynligvis dygtig virksomhed fokuserer på én “niche”-teknologi/produktion inden for grøn teknologi.

Det er en skam, at man ikke kan købe det i Nordea Investor. De beder om at kontakte kundeservice. På hvilke kriterier udvælges disse aktier til formidling, f.eks. lige netop til Investor, og er der nogen mulighed for at påvirke det?

Den er noteret på TSX Venture, og du kan slet ikke handle der fra Nordea.

2 Synes om

Jeg har en AOT (aktiemarkeds- og investeringskonto) hos Nordnet specifikt til disse.
Nordea har ikke langt fra alle de aktier, jeg finder interessante, selvom Nordnet selvfølgelig heller ikke har dem alle.

2 Synes om

Jep, samme her hos OP.

Hos Nordnet kan man, og Nordea har helt sikkert via en mæglerordre, ret så pebrede handelsomkostninger hos Nordnet, ca. 30 euro per ordre, men hvad betyder det, bare man ikke handler for meget eller køber i små portioner.

Jeg har også en Nordnet-portefølje specielt til disse vækstaktier :slight_smile: den kan ikke konkurrere med det, en traditionel bank tilbyder.

1 Synes om

Jeg har selv overvejet dette ud fra den vinkel, at da eksisterende systemer kan opdateres og modificeres til at fungere med biogas, hvorfor skulle dette så ikke være den hurtige “go green”-løsning. Efter at have sat mig ind i produktet de seneste måneder, er det svært at finde negative sider, og stort set alle forbrugere, hvad enten det er bilister eller boligopvarmere, er tilfredse.

For et par uger siden sendte jeg en e-mail til virksomheden og spurgte om mulige nye planer, og om de også havde til hensigt at gøre andet end at fokusere på gas. Planerne blev høfligt sagt, at det ikke vedrørte mig, hvad de havde tænkt sig at gøre lige nu, men det blev understreget, at de netop ser et stort potentiale i biogas, og at det er deres ting.

Der var en kommentar ovenfor om stalddriftsgas, og jeg må også nævne, hvor gerne jeg ville se dette gøre landbruget “renere”, især nu hvor man på en eller anden måde også forsøger at gøre det til en dårlig ting, ligesom alt andet i herrens år 2020. Hvis man foretager ændringer i landbruget, altså ved fødevareproduktionens kilder, så er man involveret i noget stort, selvom det måske ikke umiddelbart føles sådan. Dette er altså min egen rene spekulation.

Hvis jeg var virksomhedens marketingchef, ville jeg straks lancere sloganet “Greenlane Renewables - fra lort til guld”.

7 Synes om

Har Nordnet ikke canadiske aktier til 20 euro pr. transaktion? Det er stadig dyrt.
Jeg tænkte på at købe en lille portion til Osti i morgen. Jeg samler på disse vækstvirksomheder i min portefølje, men de må kun udgøre 25 % af den samlede portefølje.

20 euro, hvilket er ca. 30 CAD, er NN’s gebyr til Canada. Det er dyrt, og derfor køber jeg selv for mindst tusind ad gangen. Det er meget ærgerligt, at dette ikke er på hovedlisten endnu, for så kunne man købe det i små portioner fra Nordea.

Redigering: Har der været noget nyt om en flytning til hovedlisten?

1 Synes om