I sidste uge kom der et par positive meddelelser:
Skien-fabrikken startede: NewsWeb
Information om Vitols og VTTI’s samarbejde: NewsWeb
Samt denne i slutningen af ugen: NewsWeb
Det var ikke kendt for mig før, men branchen er meget interessant i denne plastalder.
Jeg er nødt til at læse mere om det med tiden, alle teknikker, der genbruger plast og holder det ude af f.eks. havene, er værd at sætte sig ind i. Og man behøver ikke engang at være helt grøn for at tænke sådan.
En forretningsmodel, der hjælper med at reducere brugen af fossile brændstoffer, er yderst relevant i dag og et meget interessant aspekt her.
Dette er et godt billede. Vi følger med i, om behandlingsanlæggenes ramp-up forløber efter planen i de kommende kvartaler. Det er lidt bekymrende, at der kun er én anlæg under arbejde, og at der med det samme er meldt om en forsinkelse, hvilket selvfølgelig er forventeligt med tanke på corona. Er byggeriet af Nor 1-anlægget påbegyndt?
En solid åbning fra Jaska. Jeg købte den i dag, selvom det irriterer mig lidt, at jeg ikke opdagede den tidligere. Hvis virksomhedens prognoser holder bare en smule stik, er der en ret kraftig stigning i vente. Med i en stor megatrend.
Den vil helt sikkert komme på min følgeliste, men jeg kiggede også på kursen, og den er faldet 9 % i dag. Hvis byggeriet skrider frem som planlagt, så tør man måske hoppe med på vognen, måske næste år.
Samtidig kom jeg dog i tanke om en bestemt installation, der skal bygges i Olkiluoto, som aldrig bliver færdig.
“Konstruktionen af Skive-anlægget har taget længere tid og resulteret i højere omkostninger end oprindeligt planlagt, og Covid-19-pandemien har yderligere påvirket fremskridt gennem vores adgang til interne projektressourcer, udstyrsleverandører og eksterne ressourcer. Alligevel har vores team ydet en ekstraordinær indsats under de sidste faser af den varme idriftsættelse og har formået at opretholde fremskridt og en positiv teamånd.”
Jeg ville dog ikke sammenligne et reguleret atomkraftværk med en plastikaffaldsproduktionsanlæg. Selvfølgelig er alt muligt, men det handler nok mere om, at Quantafuels proces virker.
{“content”:“Jeg googlede dette i sidste uge, da jeg bemærkede, at Jaska havde købt . Jeg vil nok hoppe med, når det passer. Der har været et hype-spring i kursen i sidste uge, og nu søger man nok et nyt passende niveau. Det vil stadig tage lang tid, før nye anlæg startes op, og der er som regel altid forsinkelser, så i den forstand er der ikke et kæmpe hastværk med at hoppe med endnu. Men jeg kan godt lide virksomhedens forretningsområde. Neste er også ved at komme ind i denne plastikvirksomhed ved at behandle affaldsplastik.”,“target_locale”:“da”}
Præcis. Opførelsen af et anlæg i større skala har selvfølgelig sine egne udfordringer, samt processens funktionalitet/justering og om kvaliteten af det færdige produkt forbliver i orden.
DNB-billedet NOR I henviser, så vidt jeg forstår, til dette anlæg.
Jeg er sikker på, at QFUEL vil informere om fremskridtene i disse projekter på samme måde som med Skive, se disse f.eks.
Jeg er ikke professionel inden for området, men en udtalelse er blevet hængende i mit hoved vedrørende emissionsfrihed: “Det er ikke en god idé at brænde noget som helst.” Så selvom slutproduktet her er “lav-emission”, vil det sandsynligvis producere CO2-emissioner? Selve slutprodukterne er selvfølgelig også andet end brændstoffer. Derudover, hvis processen kræver temperaturer over 400 grader, kræver selve processen sikkert også meget energi, som bør produceres grønt.
Et andet perspektiv er anskaffelsesomkostningerne for plastaffald. Svaret findes sandsynligvis i disse rapporter, men har udfordringen ikke været at få fat i plastaffald billigt i projekter som dette? Selvom havene og lossepladserne er fyldt med det, lever jeg i den opfattelse, at det koster meget at indsamle affald (jeg kan tage fejl). For eksempel producerer dette firma drikkeflasker af plastaffald i havet, som det sælger til en premiumpris https://oceanbottle.co/ så selvom virksomheden er meget miljøvenlig, er forretningen baseret på “velgørenhed” (folk betaler ekstra for tanken om, at havene renses takket være deres køb).
Bare sådan en spekulation. Jeg holder øje med købsknappen, da morgenens fald allerede er købt op af forummet
I disse vedvarende projekter er prisen normalt ikke en af drivkræfterne. For eksempel koster produktion af vedvarende flybrændstof mere end fossilt brændstof, og det vil det også gøre i fremtiden. Det er sandsynligvis det samme med plastik og andre brændstoffer. Især de konstant strammere emissionsmål driver virksomheder til at investere i grønnere løsninger, selvom det er dyrere.
Dette er et fantastisk eksempel på, hvordan man laver en salgbar investorpræsentation. Tami Tamminen ville sige “fakta fra højre, fakta fra venstre, over midten og mod mål, bum-bum!”
@jaska1 Fantastisk åbning, jeg følger med stor interesse.
En helt fantastisk trådstart @jaska1! Et interessant selskab, der løser verdens største affaldsproblem. Et selskab, der er stærkt forbundet med megatrenden bæredygtig udvikling, og processen ser ud til at være funktionel.
Analytikere ser i hvert fald ud til at have tillid til en kursstigning i den nærmeste fremtid.
I Finland er problemet med disse pyrolyseanlæg, at deres drift betragtes som affaldsforbrænding, hvilket skaber udfordringer for anlæggenes miljøtilladelser. Jeg har ikke sat mig ind i norsk lovgivning, men det er i øjeblikket en stor snublesten, i hvert fald i Finland. Desuden går det ikke helt hånd i hånd med genanvendelsesmålene at fremstille brændstof af plast, da en sådan aktivitet ikke tæller som genanvendelse (produktet kan ikke genanvendes efter brug som brændstof). En god ting ved disse pyrolyseanlæg er, at de ikke er så nøjeregnende med plasttyper, hvilket betyder, at alt plast kan bruges uden nøjere sortering.
Det kan også være udfordrende at finde slutbrugere – hvilken fordel opnår slutbrugeren ved at anvende netop dette brændstof?