{“content”:“Lad os starte en ny tråd om dette, så det forbliver mere synligt. Jeg har selv kun investeret i det et par gange i denne uge. Jeg får lidt flere brintinvesteringer til Plug, Nel og Bloom. Jeg har ikke lavet nogen dybdegående analyse af virksomheden, kun læst fra forummerne, så jeg investerer mere ud fra følelser. Jeg håber på ægte ekspertise i dette forum, tak til deltagerne på forhånd.\n\nTilføjelser til introduktionen (redigeret af @Johannes_Sippola, forfattet af @Pohjolan_Eka):\n\nhttps://www.youtube.com/watch?v=fvEWETboiOs\nInvestorpræsentation (november 2020):\nhttps://investors.xebecinc.com/wp-content/uploads/2020/11/2020-11-13-Investor-Presentation-English.pdf \n\n\n
\n\nHer er Xebecs strategi:\n\n\n\nVirksomheden har haft meget interessant aktivitet på det seneste og har blandt andet udvidet til Tyskland gennem en virksomhedsovertagelse:\n\n\n\nHer er virksomhedens Q3-resultatopgørelse:\n\n\n\nSamt Q3-balance:\n\n”,“target_locale”:“da”}{“content”:“Der har været en del snak om dette på Twitter. Lidt som Greenlane Renewables’ (GRN) storebror. Markedsværdi over 800 mio., selvfølgelig er omsætningen også større sammenlignet med GRN. Jeg har ikke kompetencerne til at vurdere dem op mod hinanden, men begge er med i den samme megatrend. Der er marked nok til begge.”,“target_locale”:“da”}
Xebec er også blevet nævnt fra tid til anden i energitråden.
Her er et direkte link til Xebec-søgeresultaterne i tråden, jeg anbefaler at du tager et kig på disse: https://keskustelut.inderes.fi/search?q=Xebec%20topic%3A2568
Og hvor er det fedt, at der er åbnet en tråd for Xebec. Der er helt sikkert efterspørgsel og behov for dette!
Tak! Xebec er en helt anstændig virksomhed efter min mening, og det ser ud til, at man også kan beregne odds og den slags. Vi er med, også her!
Tak for alle tilføjelser og kommentarer, det er et godt udgangspunkt!
Der har været en usædvanlig lille diskussion omkring Xebec.
Dér er forresten Q3 webcast.
Det skrider frem, og målprisen er også blevet hævet.
Her er også virksomhedens egen præsentation fra november 2020, som kan downloades her:
Må lige tjekke det. Da jeg købte Xebec, virkede det som en kedelig, sikker vækstaktie med opkøbsmuligheder (dvs. købe andre). Passende på en god, voksende sektor. Og så var der en Hydrogen twist som bonus.
Eller det var hintet, at udviklingen også har været god i kursen. Ikke så ustabil som hos nogle andre.
Mandatums oversigt viser disse tal.
Mon de holder stik.
Her er de opdaterede tal. Omsætningen er fortsat med at vokse, men resultatet er faldet til negativt.
Omsætningen udgjorde 50,2 mio. USD for ni-månedersperioden, der sluttede den 30. september 2020, sammenlignet med 35,7 mio. USD for samme periode i 2019, en stigning på 41 %. Stigningen forklares primært af et højere volumen af store Cleantech-kontrakter og opkøbet af servicevirksomheder.
Bruttofortjenesten udgjorde 11,7 mio. USD eller 23 % af omsætningen for ni-månedersperioden, der sluttede den 30. september 2020, sammenlignet med 11,4 mio. USD eller 32 % for samme periode i 2019. Virksomheden havde en lavere bruttofortjeneste i Cleantech-segmentet på grund af investeringer i produktudvikling, standardisering og højere anlægsomkostninger for steder påvirket af COVID-19-regler.
Nettoresultat på -3,7 mio. USD eller (-0,04 USD) pr. aktie for ni-månedersperioden, der sluttede den 30. september 2020, sammenlignet med et nettooverskud på 2,5 mio. USD eller 0,04 USD pr. aktie for samme periode i 2019, en forringelse på 6,2 mio. USD og 0,08 USD pr. aktie. Faldet forklares primært af en reduktion i bruttofortjenesten, en stigning i SG&A-udgifter og reduceret produktivitet forårsaget af COVID-19-pandemien.
Ordrebeholdningen steg med 17,4 mio. USD i løbet af de sidste 12 måneder, fra 71,0 mio. USD den 11. november 2019 til 88,4 mio. USD den 9. november 2020.
Fremtidige investeringer, ville jeg sige!
Præcis. Her er tallene fra den købte Hygear, så resultaterne skulle vel vende tilbage, når væksten fortsætter:
HyGear genererede 11,4 millioner euro i omsætning, 3,4 millioner euro i EBITDA og 2,5 millioner euro i driftsresultat i 2019 og forventes at opleve tocifret årlig omsætningsvækst fra 2019 til 2021 og opretholde stærke EBITDA- og driftsresultatmargener
Der var engang tale om disse, så jeg markerede ovenstående til overvågning. Xebec og Greenlane er i porteføljen med en position på ca. 10-20k, og de næste to med mindre.
Jeg har læst materialerne for Xebec og Greenlane Renewables. Jeg har kun kigget kort på de to andre, og tallene bagud syntes at være i orden, dvs. omsætningen og resultatet voksede, hvis jeg husker rigtigt; den nederste er helt uden kendskab.
{“content”:“Lyder som et interessant selskab. Tak til trådstarter og de, der har skrevet i tråden. Jeg er ikke helt sikker på, hvordan det foregår i resten af verden, men i hvert fald i Finland er der nu fældet dom over fossilt brændsel i form af kul (2029), og jeg tror stærkt, at diskussionen på et tidspunkt vil intensiveres omkring naturgas. Her ville teknologier som denne være en fremragende løsning.\n\nDumt spørgsmål, men jeg kunne ikke finde dette selskab i Nordeas søgning. Er jeg bare dårlig til at søge, eller er det virkelig ikke tilgængeligt? Jeg ville være lidt interesseret i at tage en lille bid i OST, bare for at følge med.”,“target_locale”:“da”}
Xebec har som mål at være aktive inden for virksomhedsopkøb. 3-5 virksomhedshandler skal/er målet at foretage om året, virksomhedernes størrelse: 5-10 mio. CAD i omsætning, 8-12% EBITDA-margin og 10-10 ansatte.
{“content”:“Offtopic ligesom den forrige, flyt den venligst til en bedre tråd. Har det overhovedet nogen skattemæssig betydning, når det er en AOT? FIFO gælder stadig for personen, ikke kontoen?”,“target_locale”:“da”}
First in first out er, så vidt jeg forstår, kontospecifikt… Hvis du har flere konti… Nå. Jeg slettede dog min forrige besked. Gør, hvad I vil.
Her, I må gerne flytte det til kaffestuen, hvis I kan finde ud af det, det er tydeligvis ny information for jer, så det er sikkert nyttigt. Værsgo.
Xebecia tilbydes ikke af Nordea. Derfor oprettede jeg en konto hos Degiro, hvor handelsomkostningerne for canadiske aktier er lavere end hos f.eks. Nordnet. Jeg ejer også Greenlane og Clear Blue hos Degiro.
Tak. Jeg sendte feedback til Nordea for at se, om den kunne komme på listen over køb. Jeg holder ikke vejret, mens jeg venter.