Genovis AB - Biovetenskapliga verktyg och tjänster

Jag öppnar en ny tråd om mitt för närvarande näst största portföljinnehav.

Genovis affärskoncept är att utveckla, producera och marknadsföra innovativa tekniker som underlättar och möjliggör utvecklingen av nya behandlingsmetoder och diagnostik för kunder inom medicinteknik och läkemedelsindustrin.

Genovis utvecklar och säljer tekniker från två unika produktportföljer. Den första innehåller enzymer som underlättar utvecklingen och kvaliteten på antikroppsbaserade läkemedel. Den andra består av nanoteknik i nya kontrastmedel och fokuserar på design, produktion och karakterisering av nanostrukturer som kontrastmedel inom medicinsk bildbehandling. Projekten är huvudsakligen interna, men de omfattar även samarbete med bland annat forskargrupper vid Lunds universitet. Försäljningen på den amerikanska marknaden är 42 % och 37 % på den europeiska marknaden.

Idag publicerades en ny rapport från Redeye, där riktkurserna har reviderats uppåt ganska kraftigt. Detta berodde såvitt jag förstår på att Genovis i augusti fick sin största order någonsin inom ett nytt affärsområde, och detta hade inte prisats in i de tidigare riktkurserna.

Redeyes riktkurser har utvecklats enligt följande:
BEAR BASE BULL
28.3.2019 5.0 11.0 26.0
30.5.2019 8.0 14.0 33.0
11.9.2019 12.0 23.0 70.0

Den senaste Redeye-rapporten hittas här:

Det verkar som att en hel del värderingsmultiplar är “inbakade” i företaget vid nuvarande priser. Hoppas att någon som förstår siffror bättre än jag blir intresserad av företaget och benar ut om värderingsmultiplarna har sprungit iväg helt och hållet.

5 gillningar

Idag erbjuds företagspresentationer i form av ”Investor After Work”, där Genovis är ett av de presenterade bolagen. Livesändningen av presentationen bör finnas här ikväll:

1 gillning

Marknaden kvitterade redeye-informationen som mottagen med en kursuppgång på cirka 12 %.

2 gillningar

Trevlig uppgång.

2 gillningar

Vi är i salongsvagnen, företaget skalar riktigt bra, det vill säga att tillväxten i omsättningen syns tydligt på sista raden. Det är en Revenio-aktig känsla.

2 gillningar

Genovis har sakta passerat Redeyes Base-nivå (23 SEK) och har lovande nog rört sig uppåt. Många undrar säkert vad kvartalsrapporten för Q3 den 21.11 kommer att avslöja och spänningen stiger. Är vi på väg mot ett lönsamt räkenskapsår 2019 eller hur ser utsikterna ut?

Fint företag, teknik och en uppåtgående trend. Det är svårt att säga något om aktiens prisnivå, då man borde kunna uppskatta framtida omsättning och marginaler. Samma utmaning finns i alla dessa bioteknikföretag i tidigt skede. Analytikernas analyser är säkert den bästa gissningen för en lekman som jag.

Bäst om man har hoppat på i början då ens genomsnittspris blir löjligt lågt, då är det enkelt när affärerna börjar rulla: bara att njuta av den hårda uppgången. Svårigheten är att sålla ut de företag som någon gång kommer att bli lönsamma.

2 gillningar

Q3 ute idag: Genovis Investor Relations » Investor Relations

Inga affärer eller avtal har offentliggjorts sedan den föregående ordern i augusti (13M SEK), så mitt intresse fokuserar på orderboken och hur skalbarheten fortskrider.

Min resa med företaget började i början av året och det har hittills blivit min bästa investering tillsammans med Hoivatilat (köperbjudandet accepterat). Jag har förberett mig för att köpa mer om företaget vänder till vinst och fortsätter att växa och skala upp.

1 gillning

Rapporten finns redan där:

\u003e Vi går in i fjärde kvartalet med ett starkt kassaflöde från föregående kvartal och starkare likviditet. Vi genererar nu ett överskott, som vi planerar att initialt investera i produktutvecklingsprojekt för att öka lanseringshastigheten för nya produkter under 2020.

Nya produkter kommer 2020. I väntan på det. :blush:

Redeye har uppdaterat sin rapport, och höjt värderingen av basscenariot…
[https://www.redeye.se/research/584911/genovis-nar-lugnet-har-lagt-sig-fortsatter-tillvaxt-resan?utm_source=report&utm_medium=email]

2 gillningar

Redeyes scenario utveckling:\nBEAR BASE BULL\n28/3/2019 5 11 26\n30/5/2019 8 14 33\n11/9/2019 12 23 70\n27/11/2019 15 27 70\n

1 gillning
3 gillningar
1 gillning

Redeye har släppt en preliminär bedömning av Genovis för 2019; inget dramatiskt i bedömningen och det konstateras att bolagets verksamhet har utvecklats som förväntat. En förhandsinformation i slutet anger att en mer grundlig analys kommer att följa, men den kommer inte att innehålla några ”större” förändringar.

2 gillningar

Idag tillkännagavs Genovis förvärvsprojekt från USA. Ett ganska lovande projekt. Kursen har faktiskt piggnat till på sistone, idag verkar den ha ökat med +9%.

Genovis avser att förvärva QED Bioscience och genomföra en nyemission om 50 miljoner SEK. Genovis har tecknat en avsiktsförklaring för förvärv av alla aktier i det privatägda företaget QED Bioscience Inc. (QED), baserat i San Diego, Kalifornien. Förvärvet förväntas slutföras under första kvartalet 2020 och är föremål för sedvanliga villkor för besittning. Genovis avser att göra en kontant betalning för förvärvet och uppskattar att köpeskillingen inklusive transaktionskostnader kommer att uppgå till cirka 20 miljoner SEK. Genovis styrelse har samtidigt godkänt en företrädesemission för Core Ny teknik, Coeli SICAV II – Absolute European Equity, Islet 2AB, Andra AP fonden och Aktia Asset Management Ltd. som kommer att tillföra cirka 50 miljoner SEK till bolaget.

5 gillningar

Redeye har den 20 februari publicerat en ganska omfattande rapport om Genovis, dock endast på svenska.\nhttps://www.redeye.se/research/585543/genovis-slutar-aldrig-att-leverera?utm_medium=email\u0026utm_source=report

4 gillningar

Ny rapport om Genovis från Redeye i distribution.

7 gillningar

Det är tyst i tråden trots att Geno slår nya ATH varje dag och med rejäla procent.

Uppgången är redan skrämmande stark, men jag har lärt mig (genom många pinsamt dåliga affärer) att man inte ska hetsa upp sig utan bara njuta av resan. Insiders köper och branschen i sig är het.

Man kan tänka sig att även detta företag skulle kunna vara på någon storspelarens inköpslista, i väntan på ett bud får vi njuta av frukterna.

6 gillningar

Japp, några gånger har tangenterna nästan sjungit här, men jag har inte vågat så att flygningen inte avbryts. :grinning:
Det skrämmande med det är att jag inte har sett någon annan information än att Q2 kommer att vara dålig.
Kommer det fortfarande att erbjudas en möjlighet att lägga till när man börjar ta hem vinster från denna uppgång före Q2?

Redigering.
De första köpen gjordes för ett och ett halvt år sedan, men jag har ÅTERIGEN sysslat med helt onödig handel.
kuva

3 gillningar