Scanfil - Kontraktstillverkare som portföljfyllnad

Det är obegripligt att det inte har öppnats en egen tråd om bolaget. Kontraktstillverkning är inte den sexigaste branschen, men Scanfil har vuxit stadigt och säkert och utökat sin produktportfölj från nätverksutrustning till lite allt möjligt. Avkastningskurvan har varit relativt svag de senaste åren, men på lång sikt har värde skapats och Sievi Capital knoppades ju också av därifrån i tiderna. Under det här årtiondet torde avkastningskurvan vara bland de bästa på OMXH.

Bolaget kommer utan tvekan att konsolidera branschen och göra fler förvärv likt det i dag. Värderingsnivån är fortfarande mycket låg, så det är svårt att se hur det här kan gå särskilt snett på nuvarande nivåer under fyra euro.

5 gillningar

Lite tråkig kvartal och goodwillen för en fabrik skrevs ner, men andra halvåret förväntas vara mycket starkt. Vägledningen höjdes i den nedre delen av försäljningen och något mer i rörelseresultatet. Tidigare vägledning var 36-41 miljoner, nu är den 39-42 miljoner.

Nu verkar vi ligga cirka fyra miljoner euro efter fjolårets nivå under första halvåret. Justerat rörelseresultat förra året var knappt 38 miljoner, så med enkel matematik borde rörelseresultatet öka med cirka sex miljoner jämfört med förra året.

Lönsamheten är på en bra nivå och resultatet stämde ganska väl överens med prognoserna, så den ökande försäljningen under resten av året borde lätt återspeglas på sista raden.

2 gillningar

Insynsköp, bolaget köper sina egna, detta bolag presterar annars utmärkt. Mina egna tankningar påbörjades lite över en euro och slutade på 3.5 euro för några år sedan. Kan det vara dags att återvända till köpsidan?

3 gillningar

Scanfil-koncernens rapport för tredje kvartalet och januari-september 2019

Q3/2019: Ökad omsättning och stark lönsamhet. HASEC-integrationen fortsätter enligt tidplan.
Juli-september

 Omsättning 152,3 (Q3 2018: 131,5) MEUR, en ökning med 15,8 %
 Rörelseresultat 12,1 (8,8) MEUR, 7,9 % (6,7 %) av omsättningen, en ökning med 38 %
 Resultat under rapportperioden 8,8 (6,9) MEUR
 Resultat per aktie 0,14 (0,11) euro

Bra kvartal. Försäljnings- och resultatprognosen för hela året justerades ner en aning, men med tanke på marknadens osäkerhet verkar det inte så illa som för många andra företag.

1 gillning

Rapporten var verkligen bra! Ändringarna i vägledningen var ganska kosmetiska och det behövdes knappast några prognosändringar. Speciellt resultatet kommer i år att betonas något mer under Q3 än väntat.

Det finns en betydande potential i försäljningen av volymproduktion till HASEC:s nuvarande kunder, om bara några kunder skulle flytta den volymproduktion som nu huvudsakligen utförs av större kontraktstillverkare i Centraleuropa till Scanfil, till exempel i Polen eller Kina. Detta är inte med i prognoserna. Processen (inklusive förhandlingar, bedömningar, revisioner etc.) tar som bäst två-tre kvartal per kund, så vi kan vara klokare när det gäller framstegen under andra halvåret nästa år.

4 gillningar

Salkuntäyte håller fast vid sitt ursprungliga förslag till utdelning, 0,15 euro.

1 gillning

Jag och Joonas publicerade Scanfils omfattande rapport i tisdags. Den finns att läsa gratis här: Luotamme yhtiön haponkestävyyteen - Inderes.

Coronapandemins påfrestningar och en avmattning i den ekonomiska tillväxten kommer sannolikt att drabba även Scanfil, och vi förväntar oss en vinstvarning från bolaget inom kort. Å andra sidan är Scanfils historik imponerande även under perioder med svagare ekonomisk tillväxt: bolaget har aldrig redovisat en justerad rörelseförlust, den sämsta EBIT-% under 2000-talet är 4,3 % och under finans- och eurokriserna minskade omsättningen med endast 10-15 %. Följaktligen är förtroendet för bolagets syrafasta förmåga högt, och vi förväntar oss att ett bolag med en stark balansräkning kommer att ta sig igenom även denna kris på ett rimligt sätt. På lång sikt är utsikterna också goda, förutsatt att bolaget lyckas med sin organiska och oorganiska tillväxt (tillväxt är den viktigaste resultatdrivaren på lång sikt, eftersom marginalerna redan förra året närmade sig sin hållbara långsiktiga potential). Aktiens verkliga värde är enligt vår uppfattning 5-6 euro, och kursen ligger nu på 4 euro, så säkerhetsmarginalerna börjar bli rimliga. Trots de höga kortsiktiga riskerna ändrade vi därför inte vår syn på bolaget, utan fortsätter att vara positiva till Scanfil.

4 gillningar

Men resultatmötet har inte dykt upp – kommer coronan inte att slå hårt trots allt? Senast nästa vecka får vi en antydan, eftersom delårsrapporten Q1/2020 kommer dagen efter bolagsstämman, dvs. den 24 april. Det ursprungliga utdelningsförslaget, 0,15 euro i engångsbelopp, är fortfarande i kraft.

1 gillning

Hoppas det klarar sig med en nickning. Hur har verksamheten i Tyskland drabbats?

1 gillning

Angående Scanfils bolagsstämma kom jag på att en ganska kompetent person är nominerad som ny medlem i styrelsen.

2 gillningar

SCANFIL-KONCERNENS DELÅRSRAPPORT 1.1–31.3.2020

Q1/2020: En stark inledning på året, vi står fast vid vår prognos för resten av året

Januari – mars

• Omsättningen 144,1 (Q1 2019: 129,9) miljoner euro, en ökning med 10,9 %
  • Rörelseresultatet 8,6 (6,8) miljoner euro, 6,0 % (5,3 %) av omsättningen, en ökning med 26,1 %
  • Vinst under rapportperioden 7,5 (4,8) miljoner euro
  • Resultat per aktie 0,12 (0,08) euro

Överraskande stark utveckling

4 gillningar

Och det finns inte många företag på börsen som fortfarande prognostiserar omsättning och resultat så exakt.

2 gillningar

{“content”:“Det var sånt jag anade när det inte kom någon resultatvarning. Tur att jag samlade på mig även denna för portföljen.”,“target_locale”:“sv”}

Jag måste erkänna att en vinst per aktie på 0,12 euro (+53 %) var en liten överraskning även för mig – en trevlig sådan förstås. Mycket stark utveckling.

Länk till översikten

1 gillning

Skuldsättningen har sjunkit till en mycket låg nivå igen. Vore det ett bra tillfälle för en lite större företagsomstrukturering om priset är rätt?

1 gillning

Från kvartalsrapporten:

“Scanfil undersöker dessutom förvärvsmöjligheter, särskilt i Norden och Centraleuropa.”

Med coronakaoset kan det öppnas en möjlighet för ett lämpligt företagsköp.

1 gillning

De har ju gjorts regelbundet, men kanske har något redan siktats in när det specificerades så specifikt

Fabrikerna i Kina har gått relativt normalt, men i Europa finns det säkert gott om konkurrenter i en svår situation

1 gillning

Analytikernas senaste insikter:

• Evli, målkurs 5,25
  • Inderes, målkurs 5,00
  • Nordea, verkligt värde 4,50–5,50

Följer OP Scanfil…?

1 gillning

OP har såvitt jag förstår inte Scanfil under bevakning.

Siffrorna talar för sig själva.
De långsiktiga utsikterna ser realistiska och bra ut, och det verkar inte som att corona stör så mycket.

1 gillning