Bio-Works Technologies – Potentiellt turnaroundbolag inom läkemedelsrening

Vi öppnar en ny tråd om ett intressant svenskt bioteknikbolag som just nu ser ut att kunna bli ett potentiellt turnaround-case. Låt oss börja med att jag inte är en expert inom området, men jag sprang på bolaget för flera år sedan på, om jag minns rätt, Avanzas forum i samband med Genovis och har följt bolaget mer eller mindre till och från sedan dess. Bolagets utveckling har varit en rejäl berg-och-dalbana, men prestationen under 2025 tyder på en möjlig vändning.

”Vad gör de?”
Bio-Works affärskoncept är att utveckla, tillverka och marknadsföra kromatografihartser (WorkBeads™) för rening av biomolekyler. Bolaget hjälper bioteknik- och läkemedelsbolag att implementera effektiva och hållbara lösningar inom läkemedelsutveckling och produktion – hela vägen från laboratorieskala till kommersiell bioprocessning.

Bolagets produktportfölj fokuserar särskilt på affinitetskromatografi samt den snabbväxande reningen av oligonukleotider (såsom RNA-baserade läkemedel). Lösningarna hjälper kunderna att eliminera flaskhalsar i produktionen och förbättra kvaliteten på slutprodukten. Produktion och FoU (Forskning och Utveckling) ligger i Uppsala, och försäljningen sker globalt både genom direktförsäljning och via distributörer i Europa, Nordamerika och Asien (senast genom ett strategiskt partnerskap i Sydkorea).

Den nyligen publicerade bokslutskommunikén för 2025 (Q4) visade att bolaget håller på att göra ett starkt kommersiellt genombrott.

Några utdrag ur rapporten:

• Orderingång 2025: Hela 94,5 MSEK (en ökning med 244 % jämfört med 27,5 MSEK under 2024).

• Omsättning Q4: 23,7 MSEK (2,6 MSEK under jämförelseperioden). Omsättningen för helåret mer än fördubblades till 62,5 miljoner kronor.

• Skalbarhet: Trots den enorma omsättningstillväxten ökade personal- och externa kostnader endast med 1,6 % under helåret.

• Lönsamhet: Det operativa resultatet för Q4 (-0,9 MSEK) närmade sig redan nollresultat (break-even).

Givetvis finns det risker. Bolagets operativa kassaflöde är fortfarande negativt och kassan ligger på cirka 35 MSEK. Dessutom kan försäljningen inom bioteknik historiskt sett vara väldigt ”hoppig” mellan kvartalen. Det återstår att se om 2025 bara var ett undantag i det avseendet.

Förhoppningsvis finns det andra här som förstår underleverantörskedjor inom läkemedelsindustrin eller siffror bättre, som har tid att analysera caset mer ingående.

6 gillningar

I den meningen kan dessa produktionsrelaterade företag vara intressanta, eftersom när godkännandena väl har erhållits efter år av utveckling är det bråttom att snabbt få ut läkemedlen eller de produktionsrelaterade innovationerna och uppfinningarna, då patenten trots allt löper ut vid något tillfälle. Därmed borde detta i grunden vara ett bra businesscase. Måste bekanta mig med detta!

2 gillningar