Biohit - Tillväxtåtgärder fungerar

Biohit Oyj är ett finländskt bioteknikföretag grundat 1988 som verkar på den globala marknaden. Biohits huvudkontor ligger i Helsingfors, och dotterbolagen finns i Italien och Storbritannien. Biohits B-aktier (BIOBV) är sedan 1999 noterade på NASDAQ OMX Helsinki Oy i gruppen Small cap/Hälsovård.

En lista över produkter och vad som är på gång hos Biohit. Jag kan redigera denna lista enligt bra förslag, men här är något till en början “från eget huvud”:

Biohit har ensamrätt för försäljning i Kina för norska Genetic Analysis AS:s dysbiostest (Biohit äger 18 % av GA).

Centra för screening av tidig magcancer har öppnats i Kina. En samarbetspartners nya fabrik håller också på att färdigställas i Kina för att säkerställa att kapaciteten räcker till för screeningarna.

Nationella screeningar med Gastropanel har påbörjats i Ryssland:

Min egen vision är att detta kommer att bli en utmärkt utdelningsmaskin i framtiden, då vändningen till lönsamhet är nära förestående, marginalerna generellt är goda och skalbarheten är bra. Den kinesiska samarbetspartnern äger en stor del av Biohits aktier (till ett pris av cirka 4,3 euro), så risken för att bli lurad är därmed ganska liten.

Svagheter:

12 gillningar

Här är några möjliga överraskningar:

• Försäljningen av någon av acetiumprodukterna skulle ge en mycket stor engångsersättning. Kapseln har stora möjligheter i Asien (för att förhindra baksmälla, problem med asiatisk flush, dvs rodnad från alkohol, och till och med hudblekning, vilket är en trend bland asiatiska kvinnor). När det gäller Imuacetium har man undvikit exklusiva avtal och söker försäljningskanaler över hela världen med stora aktörer. https://www.sagehealthcare.com/post/2019/12/02/sage-represents-biohit-healthcare-opportunity-for-leadership-in-nicotine-free-smoking-ces

• GA:s notering i USA skulle innebära en värderingshöjning till nästan amerikanska nätverksnivåer även för Biohit.

• Försäljningen av Gastropanel-produkten till kineserna skulle ge en mycket stor engångsersättning. Å andra sidan bör detta undvikas eftersom Gastropanel kommer att vara en kassako i framtiden.

2 gillningar

Inga skulder, operativt lönsamt, pengar i kassan och äger en stor del av GA:s aktier. Screeningar startas i Kina och Ryssland. Marknadsvärdet är bara 55 miljoner.

Biohits nära framtid ser verkligen ljus ut och för att förstå uppsidan är det mycket meningsfullt att jämföra detta med Revenio.

Nedan är Revenios 2018

Januari-december 2018 i korthet

• Omsättningen var 30,7 (26,8) miljoner euro, en ökning från föregående år med 14,4 %
  • Rörelseresultatet var 10,2 (8,1) miljoner euro, vilket motsvarade 33,3 (30,3) % av omsättningen, en ökning med 25,7 %
  • Den valutakursjusterade organiska tillväxten i omsättningen var 14,9 %, vilket var något starkare än den rapporterade tillväxten
  • Betydande framgångsrika produktlanseringar: Icare ic200, astmaprodukten Ventica samt mobilappen mHome
  • Försäljningen på tillväxtmarknaderna i Indien och Kina ökade tydligt
  • Under rapportperioden såldes nästan 18,5 miljoner sensorer, vilket var över 23 % mer än föregående år
  • Resultat per aktie, oförvattnat 0,339 (0,288) euro
  • Styrelsen föreslår årsstämman den 20.3.2019 att en utdelning på 0,28 (0,26) euro/aktie delas ut

Revenio gjorde ett resultat på 10 miljoner med en omsättning på 30 miljoner. Biohit har sakta nått break-even med en omsättning som har vuxit till cirka 10 miljoner. Det verkar också som att när tillväxten har följts, så kommer hälften av den ökade omsättningen att hamna under linjen. När rekommendationer och påbörjade screeningar börjar omvandlas till pengar tror jag att Biohits bokslut om 2 år kan se mycket likt Revenios 2018. Revenios kurs vid bokslutet 2018 låg runt 15€ med ett marknadsvärde på cirka 400 miljoner. (Efter det har kursen fördubblats på kort tid). Om Biohit värderas till 30 miljoner i omsättning och 10 miljoner i resultat till samma 400 miljoner skulle kursen ligga runt 26 €. Jag anser inte att detta är omöjligt.

2 gillningar

Bra, jag måste börja följa det här också, och framtiden ser bra ut

Visst finns det potential här, men ganska många gånger har löften brutits och blickarna flyttats till nästa år. Förhoppningsvis efter bokslutet kommer det inte att stå -30% på tavlan igen, utan hjulen kommer verkligen att börja snurra i en mer positiv riktning.

1 gillning

Under tidigare år har det förekommit obehagliga förseningar på grund av bland annat Kinas byråkrati. Godkännandet av Gastropanel fördröjdes med ett år och screeningarna i Kina har börjat långsammare än förväntat, men nu är de igång, liksom den nya ryska “screeningsstarten” – båda med bevis online, men som Biohit ännu inte kan kommentera.

Gastropanel quick test är flera år försenat gällande CE-märkningen.

Acetium-produkterna har också varit plågsamt långsamma att generera intäkter, inte minst för att Biohit är ett etiskt företag och inte marknadsför kapseln mot baksmälla, trots att många har funnit att den hjälper. Nu har Biohit anlitat proffs för att hitta samarbetspartners till Imuace. Kapseln har redan samarbetspartners över hela världen.

Att de kontinuerliga verksamheterna redan går med vinst utan dessa screeningar är något som inte funnits tidigare, och även nu var resultatet i förra delårsrapporten negativt endast på grund av detta: “Under 2017 aktiverade vi ett patent relaterat till försäljning av Biohit Healthcare (Hefei) Co. Ltd. värt 7,1 miljoner euro, vilket vi avskriver med cirka 1,5 miljoner euro per år fram till slutet av 2021.”

1 gillning

Biohit var min första investering någonsin. Jag förlorade pengar utan att förstå någonting. Kanske jag borde läsa några av företagets pressmeddelanden och rapporter efter några års paus. Bara av nostalgiska skäl.

4 gillningar

Mina största förluster har kommit med Biohit, så jag har varit tvungen att lägga undan känslorna och se situationen realistiskt. De framtida vinsterna är lyckligtvis skattefria just tack vare hiten, då jag sålde förra året mellan 3 och 2,9 och köpte tillbaka mellan 2,5 och 2,09. Dessa sålde jag sedan med vinst på grund av skattefördelen (så att förlusterna inte preskriberas), men jag har ändå ökat under uppgången och även idag ökade jag med 10 %.

1 gillning

{“content”:“Nu börjar omsättningen vara tillräckligt stor för att risken för aktien har minskat. Företagets namn och produkter är med i så stora sammanhang nu att detta fortfarande är en potentiell tenbagger. Även om jag är med med en liten position, så måste jag vara med.”,“target_locale”:“sv”}

1 gillning

{“content”:“Företagets kommunikation var så dålig och det var svårt att hitta information, så jag bestämde mig för att hoppa av med en liten vinst. Jag hoppas att framtiden är ljus i alla fall. :+1:t2:”,“target_locale”:“sv”}

2 gillningar

Japp, samma här. Produktfamiljen verkar lovande, men informationen till investerare och investerarrelationerna är som en korvkiosk och träningsbyxor. Jag har förlorat tillräckligt med pengar för flera år sedan med det här dynamiska gänget. Jag håller mig borta men hejar (inte där) på dem som orkar tro.

Detta aktie har varit intressant att följa, affärerna verkar gå åt rätt håll, saker och ting utvecklas bara betydligt långsammare än vad många investerare förväntar sig. Att bolaget fortfarande är skuldfri är något att ta av hatten för när man tänker på hur många år man har kämpat för att få ut Gastropanel, Acetium och andra produkter på marknaden och i allmänhetens medvetande. Jag förväntar mig också att den positiva trenden (stora projekt globalt, t.ex. Gastro Panel / Asien) kommer att börja synas i resultatet för 2020. Jag anser att Acetium sugtablett för rökavvänjning har kommit in på marknaden vid en mogen tidpunkt, där man på statlig nivå strävar efter att påverka för att bli av med rökning. Att sälja rättigheterna till denna Acetium sugtablett vid något tillfälle skulle kunna vara en lönsam engångstransaktion!

1 gillning

Första månaden på året är avklarad och 24% står på tavlan, inte illa efter en stark uppgång under hösten. När fundamenta börjar synas även i siffrorna, börjar uppgången få en grund att stå på. Aktien är mycket volatil så det är bäst att hålla säkerhetsbältet fastspänt under resan eftersom stora rörelser med liten omsättning är det nya normala i båda riktningarna. Volymen var ganska låg idag så vi får hoppas att den ökar, vilket skulle jämna ut hoppen och priset skulle börja närma sig marknadspriset. Jag är lite orolig för helgen och Kinas öppning på måndag. Då får vi se om efterfrågan är stark eller om sentimentet vinner över haussen.

TJ retweetar tweets från Storbritanniens dotterbolag om företagets mindre projekt som också fortsätter att framskrida globalt:

Acetium UK

@AcetiumUk

·

8 jan.

Gör 2020 till året då du slutar röka ordentligt, för gott! Studier har visat att med Acetium kan du bli fri från cigaretter och nikotinberoende på 3–6 månader.
#acetium #slutaröka #nikotinfritt

1 gillning

I denna bild Biohits produkter relaterade till magsäckens hälsa i blått, och screeningarna kommer också att baseras på detta. Länken till bilden innehåller mer detaljerad information

1 gillning

Jag undrar när Biohits VD Semi Korpela kommer att intervjuas av Inderes. Båda har gett tummen upp för detta, så nu är det bara att vänta. En lämplig tidpunkt skulle vara snart efter bokslutet, men jag vet inte om det går att ordna med så kort varsel. Det är dock positivt att vi med kunniga frågor får ett nytt perspektiv på verksamheten och framtidsbedömningarna, och om allt går riktigt bra så kanske Semi nappar på mitt förslag att Inderes ska börja följa företaget nu när det står inför en vändpunkt.

6 gillningar

Det finns inga speciella förväntningar när kursen har sjunkit de senaste veckorna och bokslutet är om tre dagar. Denna vecka har man lugnt kunnat öka insatsen och bara en gång från kanten när en lämplig möjlighet dök upp. Vi skulle kunna öppna upp utsikterna lite mer detaljerat för en gångs skull, men att döma av kursen är det önsketänkande.

Nu kunde man rätta till stämningarna så pass att en hel del besvikelse redan har laddats in i bokslutet, eftersom kursen har sjunkit i februari från 4,2 eur till 3,6 eur, dvs. ca 15%. Jag försöker själv komma ihåg att Hefei köpte sig till den största ägaren för 4,26 euro för ett par år sedan, och sedan dess har många positiva nyheter kommit.

2 gillningar

Jösses, det var Bioshit igen. Resultatet kom ut och aktien sjönk med 10 %.
Begraver den längst ner i portföljen och väntar på bättre tider.

2 gillningar

Det här är verkligen ett långt papper. Jag tror att det kommer att bli några anbudsvinster från Ryssland i år, eftersom federationens rekommendation är att använda en gastropanel för screening. Det är synd att de inte vågar ta en bättre syn än “omsättningen kommer att växa”.

1 gillning