Gatekeeper Systems - Säkerhet för kollektivtrafiken från Kanada

Gatekeeper Systems (https://www.gatekeeper-systems.com/investors/) är en ledande leverantör av intelligenta videolösningar, med fokus på att utforma säkrare transportmiljöer för barn, passagerare och personal inom allmän säkerhet i flera olika transportslag.

Gatekeepers huvudprodukt är kameror som installeras inuti och utanför fordon för kollektivtrafik, samt realtidsanalys av den data de genererar. Videodata kan även användas som bevis för och emot vid olyckor, och i till exempel USA har SEPTA (Southeastern Pennsylvania Transportation Authority) uppskattat att de sparar cirka 20 miljoner dollar årligen enbart i försäkringspremier när videodata talar till deras fördel.

image
image
image
image
image
image

Företaget kommer från Kanada men strävar nu efter att expandera kraftigt på den amerikanska marknaden. För cirka ett år sedan beslutade Federal Railroad Administration (FRA) att varje tåg måste utrustas med kameror både inomhus och utomhus (https://railroads.dot.gov/about-fra/communications/newsroom/press-releases/fra-publishes-final-rule-requiring-installation-0). Som ett resultat av detta för Gatekeeper redan diskussioner med 4 av de 6 största tågtillverkarna i världen, samt andra OEM-tillverkare inom kollektivtrafik [hämtat från SEDAR+ 2024 Q3 MD&A]. Deras produkter skulle alltså även kunna bli en global lösning.

image
image
image

Gatekeeper Systems tillväxt vilar på en hållbar grund. Bolagets bruttomarginal (Gross Margin) ligger runt 50 %, och företaget har varit nettopositivt i princip varje räkenskapsår sedan 2016, med undantag för 2018:
image

Marknadsvärdet efter gårdagens uppgång vid den positiva vinstvarningen är 56 miljoner CAD, vilket motsvarar cirka 40 miljoner USD. Det finns alltså gott om utrymme för tillväxt i företagsvärdet. Detta marknadsvärde ger ett P/S-tal på cirka 1,5 och ett P/E-tal på cirka 9 (notera att nettovinsten för 2024 är en uppskattning baserad på Q1-Q3 + estimat för Q4-omsättningen, hämtat från CEO.CA-forumet). Det är alltså inte tal om ett dyrt bolag. Dessutom har företaget 9 miljoner CAD i kassan samt omsättningstillgångar (Current Assets) på 18,8 miljoner CAD, vilket motsvarar nästan 33 % av hela marknadsvärdet. Bolaget har inga skulder alls, men de kortfristiga skulderna (Current Liabilities) är 2,9 miljoner CAD, vilket inte är särskilt mycket. Balansräkningen (Balance Sheet) är alltså i gott skick.

Omsättningstillväxten 2024 jämfört med 2023 är cirka 35 %, och jag förväntar mig att detta accelererar i och med företagets nyligen förnyade strategi där man satsar mer på tillväxt. Av denna anledning har även kostnaderna för försäljning och marknadsföring (Sales & Marketing) ökat under året från 0,8 miljoner CAD till 1,3 miljoner CAD. Det rör sig alltså inte om något enormt slukhål för pengar.

Sammanfattningsvis: en lönsamt växande PaaS-verksamhet (Platform as a Service) från Nordamerika med stora tillväxtambitioner. Det kan för många låta lite för bekant och likt ett visst företag som börjar på V på TSXV, men den här gången är skillnaden lönsamheten och skicket på balansräkningen.

Mer information går säkert att hitta på företagets egna webbplats (https://www.gatekeeper-systems.com och Investor Presentation https://www.gatekeeper-systems.com/investors/) samt på CEO.CA-sidorna (https://ceo.ca/gsi).

image

Som disclaimer vill jag nämna att jag äger en relativt stor andel av företaget i min egen portfölj. Dessutom kan informationen och siffrorna ovan vara felaktiga, så gör din egen analys och efterforskning. Jag ansvarar inte för en eventuell total förlust av ditt investerade kapital, så detta får inte betraktas som en investeringsrekommendation. Tanken var att uppmärksamma Inderes på ett nytt lönsamt växande företag, eftersom det för närvarande bara finns 14 ägare via Nordnet.

24 gillningar

Nu har det återigen funnits ett kort ögonblick att fördjupa sig ännu mer.

VD:ns Q2-intervju ger dock en bra inblick i frågor relaterade till företaget och dess kultur:

Det vill säga, VD:n är ganska konservativ när det gäller att upprätthålla kassapositionen, vilket i mina öron låter positivt. Nu har man börjat investera lite mer av pengarna i kassan i produktutveckling och försäljning. Dessutom har investeringar gjorts i infrastruktur (datacenter), vilket möjliggör hantering av större mängder företag samt utökar kundmöjligheterna även utanför de nuvarande kundgrupperna.

Där diskuteras även själva produkten – varför dessa inspelande kameror behövs för kollektivtrafik och skolskjutsar. Samt hur Platform as a Service-affärsmodellen fungerar, hur man talar om ”revenue per vehicle”, osv.

Det talas även om expansion utanför Nordamerika, särskilt inom tågbranschen. Ett ”baspaket” för buss kostar cirka 3 000 USD/fordon, men detta kan stiga till 8 000 USD om man väljer ett mer omfattande paket, vilket det kan finnas grund för baserat på VD:ns uttalanden. För tåg talas det däremot om 20 000 – 30 000 USD per tågset.

Det nämns också att konkurrensen i branschen är liten och att det inte riktigt finns några aktörer. Mer om detta i kommentarsfältet, det vill säga att konkurrenterna främst är fragmenterade små enskilda aktörer, och att det inte finns någon tillverkare av hela produktplattformen likt Gatekeeper.

6 gillningar

IMG_2225

Hämtat från CEO.ca. Institutionella investerare har börjat intressera sig för aktien efter den positiva vinstvarningen.

Jag hann lyssna klart på resten av videorna idag, det kan hända att jag hinner/orkar skriva en sammanfattning nästa vecka. Men håll inte andan.

2 gillningar

Sedan ännu ett TA-perspektiv:

På dagsgrafen bröt vi igenom den kortsiktiga nedåtgående trenden samt MA200-motståndsnivån. Nästa motstånd vid 0,70 CAD-nivån, sedan den längre trendens fallande trendlinje vid 0,77 CAD och slutligen 0,86 CAD. Efter detta ligger vägen öppen mot de tidigare topparna från 2021, det vill säga nivån 1,35 CAD.
image

Dessutom bröt vi precis igenom motståndsnivåerna för MA20 & 50 samt den fallande kortsiktiga trenden även på veckografen.
image

I den längre trenden ser det sedan ut att ha bildats ett perfekt Cup & Handle-mönster, vilket indikerar en möjlig explosiv uppgång inom den närmaste tiden.
image

OBS: Fortfarande ingen investeringsrekommendation, utan egna observationer och åsikter.

2 gillningar

IMG_2234

En hisnande procentuell ökning av antalet ägare hos Nordnet, 20 %!!

Vem erkänner?

1 gillning

Den senaste VD-intervjun, som förklarar det senaste kvartalets positiva besked närmare.

Målet är att öka antalet Mobile Data Collectors i bussar, vilket i sin tur skulle ge mer återkommande kassaflöde. Som det ser ut nu fungerar även genomförandet av strategin.

3 gillningar

Djupare analys finns att tillgå på Seeking Alpha för de intresserade:
https://seekingalpha.com/article/4699525-gatekeeper-systems-recent-legislation-can-help-sustain-a-track-record-of-20-percent-growth

Ett kort bullish-citat från jämförelsen med referensgruppen:
“Jag jämförde Gatekeeper med 44 andra företag inom branschen ”security & protection services” på Morningstar och fann att Gatekeeper var 400 % mer lönsamt, 50 % billigare (baserat på P/E-tal) och växte 100 % snabbare än genomsnittet.

3 gillningar

IMG_2407

Antalet ägare ökade med fyra igår, vilket innebär att baserat på Köpt & Sålt-tråden rapporterade en person och tre andra hängde på.

Inget nytt i verksamheten, i väntan på helårsresultaten (Full-year).

Ny kund från några veckor sedan.

Gatekeeper slutför kontrakt med Lexington County School District One, med en banbrytande implementering av Student Protector Stop Arm-kameror

Abbotsford, BC – 21 november 2024 – Gatekeeper Systems Inc. (”Gatekeeper” eller ”Företaget”) (TSX-V:GSI) (OTC:GKPRF), en ledare inom intelligenta video- och datalösningar för kollektivtrafik och smarta städer, är glada att meddela slutförandet av ett kontrakt med Lexington County School District One (”Lexington One”) för fullständig implementering av Live View Wireless och intern video på distriktets 250 skolbussar.

Lexington One, ett av South Carolinas största skoldistrikt, har också installerat Gatekeepers Student Protector stop arm-kameror på 150 bussar i flottan, vilket markerar det som en av Gatekeepers största enskilda implementeringar av Student Protector stop arm-kameror hittills. Student Protector stop arm-kameror använder avancerad AI och videoanalys för att upptäcka och fånga överträdelser av fordon som olagligt passerar skolbussar när stopparmen är utfälld. Systemet registrerar högkvalitativa bevis, inklusive registreringsskyltdata, som också sömlöst kan behandlas för automatiserad bötfällning när Gatekeepers egenutvecklade programvara väljs som tillval.

”Nyligen var en av våra elever bara några meter från att bli påkörd av ett fordon som olagligt passerade en stoppad skolbuss”, kommenterade Will Hall, transportchef på Lexington One. ”Att lägga till Gatekeepers Student Protector-lösning för att fånga kritiska bevis på överträdelser av stopparm kommer att fungera som ett avskräckande medel och lägga till ett lager av säkerhet för våra barn när de går på och av våra bussar.”

Hall fortsatte: ”Jag kan inte nog betona hur mycket Live View Wireless har hjälpt oss här på Lexington One bara för att påskynda våra utredningar eller svara på farliga eller riskfyllda situationer. Tidigare hade vi kunnat skapa ytterligare en heltidstjänst för någon som manuellt hämtade video.”

Innan man bytte till Gatekeepers Live View Wireless-lösning krävde distriktets manuella videoåterställningsprocess att personalen fysiskt lokaliserade bussar, tog bort hårddiskar och gick igenom timmar av videomaterial. Live View Wireless möjliggör videoströmning i realtid från bussar, GPS-spårning, avancerade ljudfunktioner, händelsebaserade varningar och exceptionell kundsupport.

Gatekeeper har också publicerat en detaljerad fallstudie om denna implementering, tillgänglig på Gatekeeper Success Stories.

1 gillning

Denna höst har varit intensiv, stora affärer med några veckors mellanrum. Tack @Seeras för att du gjorde en tråd om företaget på forumet :folded_hands:, jag köpte denna för ett år sedan.

2 gillningar

Inga problem!
Jag själv slutade med att sälja till det ursprungliga inköpspriset i februari när jag blev rädd för försäljningsdippen och trodde att ett annat globalt tågkamerföretag skulle vinna marknaden i USA.

Jag hade fel, och jag underskattade amerikanernas entusiasm för amerikansk teknologi. Fy fan och vad irriterande, tiotusentals blev nu utan.

Men som tur var gick pengarna till Nebius, så det är ganska jämnt ändå.

1 gillning