Hej!
För er uppmärksamhet:
Cybersäkerhetssektorn är en av världens snabbast växande branscher. Integrationer av olika teknologier, t.ex. Internet of Things, Big Data och maskininlärning, är fortfarande i omvälvning och växer snabbt, även om hypen kring dem har avtagit något. Tillväxtkurvan för IoT-enheter är fortfarande vertikal (bild på detta nedan). Min cybersäkerhetslärare på universitetet nämnde att IoT-enheter tillverkades under lång tid utan några säkerhetslösningar, men nu har man vaknat upp till det.
Har coronan påverkat sektorn?
Inte särskilt mycket, nästan alla företag har kunnat lyckas med 100 % distansarbetskraft.
Källa till statistik
Företagens satsningar på ‘cloud security’ förutspås öka med 26,5 % årligen (Forbes artikel om sektorns utsikter). Också ett intressant faktum: Distansarbete har ökat risken för cyberattacker. I Monsters artikel diskuteras sysselsättning inom branschen – svaret är brutalt:
Cybersecurity jobs are in high demand and it doesn’t seem like the need for more security professionals is going anywhere in the foreseeable future. Cyber attacks are only becoming more common and more harmful, and even though we tend to only hear about the attacks of high-profile entities, no company – or individual for that matter – with an online presence is immune to attacks.
Bild på sektorns tillväxttakt (2019, Källa till bilden)
Jag förvånades över hur många attraktiva hypes som har tagits upp på forumet; det finns vätgasbranschen, Nikola och annat – men ingenting sägs om cybersäkerhet. I Finland finns Nixu, F-Secure och SSH som rena cyberföretag. De kommer dock inte i närheten av sina utländska motsvarigheters siffror, och därför är det värt att titta på situationen t.ex. från andra sidan Atlanten. Det var trevligt att se att InderesPods cybersäkerhetsavsnitt också gav lite tid åt dessa utländska företag.
Vilka företag finns på NASDAQ eller NYSE (+P/B)?
Som nämnts har cybersektorn varit i en enorm uppgång under coronatiden. Hela sektorn och särskilt marknadsledarna har varit de största vinnarna när COVID-19 har plågat världen. De företag som har P/B i skyarna ökar sin omsättning med ca +85 % (och EPS med anständiga mängder) per år.
Några intressanta företag:
- CrowdStrike Holdings (P/B 29,7)
- Zscaler (P/B 42,95)
- Okta (P/B 59.01)
Det är värt att titta på, även om siffrorna är skyhöga just nu.
Sedan finns det också mer måttligt växande företag, som:
- SecureWorks (P/B 1.4)
- Ett litet företag som Dell äger cirka 75 %, om jag minns rätt
Stora och stabilare företag utan P/B-tal:
- Palo Alto Networks
- Fortinet
- CyberArk Software
- Splunk
Varför investerar jag själv i cybersektorn?
Här är svaret: Företagens resultat är mycket lätta att förutsäga tack vare den prenumerationsbaserade affärsmodellen (jfr Admicom). SaaS-företag har vanligtvis också utmärkt lönsamhet, och detta gäller även för dessa cyberföretag. För närvarande satsar många företag kraftigt på tillväxt på bekostnad av lönsamheten, men under de kommande åren, när tillväxtinvesteringarna avtar, kommer lönsamheten att öka kraftigt.
Min första trådstart, jag vet inte hur det gick.
Om ni har några frågor svarar jag gärna. Jag har följt branschen i ungefär ett år nu, så jag är ingen professionell. Om det finns cyberproffs på forumet, välkomna att diskutera!
Slutligen, ett mycket omfattande paket att läsa, erbjudet av Seeking Alpha:
https://seekingalpha.com/article/4288469-picking-winners-in-cyber-security-space