GCT GigaCloud technology - end to end b2b e-com marknadsaktör

-GigaCloud B2B Marketplace; Integrates everything from product discovery, payments, and messaging portals, leveraging channel diversification for suppliers, while resellers gain access to thousands of products backed by a complete logistics package

End-to-end marknadsplatsdrift för B2B möbler, fitness, trädgård och andra större paketvaror

GigaClouds 3P affärsmodell i enkla termer:

B2B-köpare (retailers) listar produkter på e-handelsplattformar som Amazon, Walmart, Rakuten m.fl. När konsumenten köper produkten i webbutiken, levererar GigaCloud (GCT) produkten hem till konsumenten från sitt lager.

→ GCT erbjuder alltså återförsäljare en logistikkedja, ett lager och ett brett utbud av produkter

B2B-säljare (manufacturer) erbjuder sina produkter till GigaClouds marknadsplats för att öka sin försäljning och synlighet. GCT lanserar en BAAS-modell (branding as a business) riktad till tillverkare, som erbjuder synlighet på marknadsplatsen för produkter som uppfyller kvalitetskraven. Tillverkare betalar också GCT för att lagra deras produkter.

→ GCT erbjuder producenter synlighet, försäljning och logistiklösningar.

GCT:s verksamhet består alltså av två kärnkomponenter:

1. En B2B-marknadsplats, där man på ett Network Effect-liknande sätt strävar efter att få fler köpare för att locka fler säljare, och fler säljare för att locka fler köpare.
  2. Dess logistik-/lagerkedja, där godstrafiken optimeras med datoralgoritmer, så att paketen kan transporteras så snabbt och kostnadseffektivt som möjligt från GCT:s lager till konsumenterna.

En mer detaljerad beskrivning av verksamheten får man genom att lyssna på VD-intervjun från 7:30 minuter. https://seekingalpha.com/article/4697823-webinar-replay-live-with-larry-wu-ceo-of-gigacloud-technology

Marknad/aktie:
-GCT:s potentiella marknadsstorlek är 65 miljarder, som beräknas växa med +10% per år
-pionjär/market disruptor på sin marknad
-omsättningen var 0,7 miljarder år 2023
-omsättningstillväxt annualiserad 59% över 5 år
-EPS-tillväxt annualiserad 208% över 5 år
-PE 8.3; P/FCF 8.3
-Senaste H1: omsättningen växte med 100%, bruttovinsten (gross profit) växte med 105%
-YTD avkastning 24%, aktien var i en starkare uppgång, men en shortrapport i maj har lugnat ner kursutvecklingen, VD:n kommenterar rapporten i videon ovan

Jag vill uppmärksamma andra på detta företag, då det ännu inte finns någon omnämning av det på denna plattform. Gör gärna er due diligence och utbyt perspektiv. Disclaimer, jag äger denna aktie.

8 gillningar

GigaClouds omsättning steg till 295,8 miljoner dollar, vilket är en ökning med 20,9 procent från föregående år. ROE var 10,5 %, jämfört med 14,5 % ett år tidigare.

Bolaget överskred för första gången en årlig omsättning på en miljard dollar, vilket indikerar styrkan i bolagets affärsmodell. Särskilt i Europa var tillväxten betydande och GMV ökade med 155 procent på ett år. Expansion och innovation kommer att bidra till bolagets långsiktiga tillväxt och utveckling.

Styrelsen utsåg Erica Wei till finanschef och hon förväntas stärka bolagets finansiella strategi. Inom återköpsprogrammet för aktier har köp för 29 miljoner dollar genomförts, vilket något stöder ökningen av ägarvärdet.

https://x.com/Thedogolonyafa1/status/1896671942377414931

image
https://x.com/search?q=%24GCT&src=cashtag_click&f=live
image

Officiellt material

image

2 gillningar

Affärsverksamheten har utvecklats väl. I USA syns en svaghet hos konsumenterna, men i Europa har omsättningen vuxit med 70% jämfört med för ett år sedan. Man kunde ha föreställt sig att verksamhetsmiljön under detta år varit katastrofal på grund av tullregleringarna i USA, men kassaflödet utvecklas väl. TTM operativt kassaflöde 190 miljoner. Fortfarande ingen nettoskuld, 366 miljoner i kassan. Under årens lopp har verksamheten snarare vuxit än minskat. De har nu under drygt ett år köpt tillbaka drygt 15% av sina egna aktier. Det fria kassaflödet motsvarar i huvudsak det operativa kassaflödet, eftersom verksamheten är kapitallätt. Den operativa kompetensen visas också av att GCT köpte det konkursfärdiga Noble House i USA, genomförde effektiviserings- och SKU-hanteringsåtgärder och lade ut produkterna till försäljning på sin egen marknadsplats. I och med detta blev det konkursfärdiga företaget åter lönsamt. Låt oss nämna som vägledande siffror att Noble Houses omsättning tidigare hade varit 400-600 miljoner. Köpeskillingen var 85 miljoner → efter drygt ett års effektiviseringsåtgärder gjorde GCT Noble House lönsamt.

I sig går affärerna åt rätt håll och nu har även kursen korrigerat sin värdering något. Efter förra årets inlägg föll kursen kraftigt, till cirka 11 dollar som bäst/värst. Denna nedgång var helt relaterad till marknadspsykologi, förväntningar och rädslor, eftersom själva affärsverksamheten inte visade någon svaghet. När kurserna föll sattes tron på den egna tesen på prov. Jag själv trodde på affärerna och köpte när kurserna föll. Ärligt talat erkänner jag att jag lättade lite på aktieinnehavet igår på grund av den kraftiga uppgången, men detta berodde på att jag hade köpt aktier för fullt när kurserna var låga. Jag skulle gärna se ett marknadsvärde på 2 miljarder, baserat på fundamenta, vilket innebär att det borde finnas en viss uppsida även om vi redan har kommit upp 3x från botten.

1 gillning