Det rör sig om ett litet kanadensiskt mjukvaruföretag som verkar inom byggbranschen med 3D-visualisering, med USA som huvudmarknad. De har en programvara som heter Renoworks Pro, med vilken man kan planera till exempel en fasadrenovering av en fastighet. Fördelen med programvaran är att allt material som finns där – garageportar, färger, fönster, ventilationsgaller osv. – kommer direkt från produkttillverkarna själva. De har alltså branschens största databas när det gäller tillverkarnas produkter (ca 350 tillverkare). Det är alltså enkelt för en entreprenör att sälja en fasadrenovering till en kund direkt vid köksbordet, då man ser slutresultatet omedelbart.
Programvaran innehåller även en lead-generator och andra funktioner. Den amerikanska marknaden är enorm eftersom det görs cirka 7,2 miljoner fasadrenoveringar i USA årligen.
Enligt företagets data ökar deras program entreprenörens försäljning med upp till 5 gånger, vilket mycket väl kan vara möjligt; när jag själv tittade på användningen av programmet så underlättar det verkligen försäljningen avsevärt.
Deras omsättning kommer från försäljning av programvara, varav den mest betydande är Renoworks Pro (2388 USD per år / 249 USD per månad).
För några år sedan försökte Constellation Software köpa upp dem hela 7 gånger! Enligt rykten till ett pris på ca 0,75 CAD, men insynspersoner som äger över 40 % avvisade budet.
Dessutom har företaget i flera år samarbetat med ett företag som heter Eagleview (marknadsledare), som i åratal försökte bygga en liknande programvara själv, men företaget lade ner projektet och tecknade ett samarbetsavtal med Renoworks. Eagleview har 70 000 entreprenörer i sin databas och de säljer RW:s programvara vidare, enligt ett avtal som slöts för cirka en månad sedan. Dessutom har de en integration av RW:s program i sin egen programvara.
RW får behålla 80 % av försäljningen som sker via EV.
Så om detta nyligen inledda stora samarbetsavtal tar fart, är Eagleview säkerligen nästa uppköpskandidat för företaget.
Det är alltså inte logiskt för EV att betala en 80-procentig andel av försäljningen till RW. Detta skulle dessutom passa bra in i deras företagsportfölj, då EV är ett lönsamt företag med en omsättning på cirka 300 miljoner.
De har några konkurrenter i USA; en är kraftigt förlustbringande Hover som redan tagit in 120 miljoner i finansiering och har en omsättning på endast 22 miljoner. Dessutom Chameleon Power med en omsättning på 7,9 miljoner, som Hyphen Solution köpte upp 2021; Chameleon fokuserar främst på inredningsdesign.
Om man till exempel skriver “Home Visualizer” på Google, använder en stor del av webbplatserna som erbjuder dessa tjänster RW:s programvara.
Marknaden för 3D-visualisering förväntas växa med cirka 28 % årligen fram till 2030.

Webbplats: https://www.renoworks.com/
Siffror:
Omsättning 2020 5,1m CAD, nettoresultat 120k CAD
Aktier 36m, bruttomarginal 68 %
Omsättning 2021 5,5m CAD, nettoresultat -600k CAD, bruttomarginal 62 %
Omsättning 2022 5,9m CAD, nettoresultat -1,3k CAD, bruttomarginal 63 %
TTM 5,99m CAD, nettoresultat -990k, bruttomarginal 69 %
Q2/23 omsättning 1,7m CAD, nettoresultat 30k CAD, bruttomarginal 71 %
Q3/23 omsättning 1,7m CAD, nettoresultat 68k CAD, bruttomarginal 71 %
Börsvärde 11,6m CAD, EV 10,6m CAD
Kurs 0,285 CAD och 40,66m aktier
Dessutom tror jag att förra årets sista kvartal kommer att bli bra, då företaget meddelade i oktober att de tagit emot kundfordringar på över 500k. Dessutom köpte en styrelsemedlem ytterligare 300k aktier i december.

Här är en video om programvaran som verkligen öppnade mina ögon för detta.
Enligt min mening påminner detta om XPEL, eftersom hemligheten bakom deras framgång också bygger på programvarans databas som innehåller konstruktionsritningar för alla bilmodeller.
Nedan finns även en intervju med VD:n där han går igenom uppköpserbjudandet. Snacket om uppköpserbjudandet börjar vid cirka 40 minuter.
En sympatisk man som berättar att han levt ur hand i mun de senaste 17 åren. Jag förstår hans inställning till försäljningen; jag skulle inte heller sälja min egen andel på 7 % i ett lönsamt företag för ett vrakpris.