Fortnox kommer, er Talenom klar?

image

Her er det godt at starte med at fortælle, at den vigtigste kilde var denne.

Dette var naturligvis ikke den eneste kilde; jeg har besøgt forskellige sider, sat mig ind i branchen og undersøgt virksomhedens hjemmeside, men som sagt, uden Lucas Mattssons materiale havde jeg ikke gjort dette. :slight_smile:

Misforståelser og fejl i teksten nedenfor er mit eget ansvar, da jeg kan have misforstået noget osv.

Fortnox er en førende svensk udbyder af virksomhedsstyringssystemer (ERP :grimacing:, en akronym-forkortelse der er som et bandeord for mig), som fokuserer særligt på små og mellemstore virksomheders behov. Virksomhedens succes er i høj grad baseret på udbuddet af skybaserede softwareløsninger, herunder bogførings-, fakturerings-, betalings- og finansieringstjenester osv. Fortnox har formået at imødekomme markedets moderne behov ved at bevæge sig fra “brevordner- og kugleramme-platforme” mod digitale og skybaserede løsninger.

Fortnox’ vækstrejse kan opdeles i tre væsentlige faser:

1. 2001-2010: Virksomhedens tidlige år var udfordrende. Fortnox kæmpede med tab og en mislykket international ekspansion (lyder som en finsk virksomhed), hvilket bremsede udviklingen.

2. 2011-2019: Fortnox begyndte at vokse lønsomt og kunne øge sin markedsandel betydeligt. Virksomheden nød godt af et udvidet produktsortiment og var i stand til at skalere sin forretning.

3. 2020-2023: Fortnox fokuserede på uorganisk vækst og gennemførte fem opkøb for at udvide sin produktportefølje. Denne strategi styrkede virksomhedens position på markedet yderligere.

Fortnox har også været imponerende med hensyn til omsætning, da væksten i gennemsnit har været 37 procent årligt over det sidste årti. Virksomhedens lønsomhed har også været betydelig, idet dens EBIT-margin er steget fra 17 procent til 41 procent i perioden 2014-2023.

Forretningsmodellens skalerbarhed er i topform, og bruttomarginerne ligeledes: over 90 procent. Derudover har Fortnox formået at holde egenkapitalens forrentning (ROE) på i gennemsnit 51 procent og afkastet af den investerede kapital (ROIC) på 43 procent.

Væksten i Fortnox’ kundebase har været en væsentlig drivkraft for omsætningen, men i de senere år er øget omsætning per kunde også blevet stadig vigtigere; der bliver vel løbende “presset” flere tillægsydelser ind. Udvidelsen af virksomhedens produktsortiment og de høje skifteomkostninger har styrket Fortnox’ konkurrenceposition på markedet.

Fortnox’ aktieværdi er vokset betydeligt – mellem 2014 og 2024 steg aktiekursen med ca. 7285 procent (når der også tages højde for udbetalte udbytter), hvilket svarer til et gennemsnit på 49 procent. “De kan vel ikke stige mere,” sagde Alokas, da han kiggede på kurserne for de syv store i 2019.

Kort fortalt:

Fortnox har etableret sig som en førende aktør på det svenske ERP-marked, især blandt små og mellemstore virksomheder. Virksomhedens strategi fokuserer på at øge kundebasen og udvide produktsortimentet, hvilket muliggør fortsat stærk vækst og langsigtet værdiskabelse for aktionærerne. Man skulle tro, at en sådan virksomhed ville få større succes med internationalisering på lang sigt; et stærkt fundament og uorganisk fremdrift, så er den hjemme. :slight_smile:

Q2/2024

(jeg beklager det kluntede format i tabellen nedenfor. Tallene er i “millioner svenske kroner”, medmindre andet er angivet.)

image

OMXHGI er med i dette billede, men kan ikke ses, da den er næsten snorlige. :smiley:

image

EDIT:

Jeg tror, at @lucas.mattsson vil være glad for at svare på spørgsmål. Spørgsmål kan sandsynligvis stilles på engelsk eller svensk. :slight_smile:

26 Synes om

Lauri Nikula har skrevet sit eget indlæg om Fortnox. :slight_smile:

Værdiansættelsen af Fortnox er høj, ligesom det er tilfældet for mange vækstaktier. P/E-tallet målt på indtjeningsprognosen pr. aktie for 2024 er 55,0. Aktiens kursrisiko er høj, og den egner sig ikke til en risikosky investor.

2 Synes om

Jeg har længe haft i tankerne at åbne en tråd om Fortnox, fantastisk at den nu er åbnet.

Her er også årsrapporten for 2023: https://a.storyblok.com/f/134143/x/f48e6df012/fortnox_annual-and-sustainability-report-2023.pdf

Samt Q2 https://a.storyblok.com/f/134143/x/db735291e6/fortnox_q2-2024-eng.pdf

En nævneværdig nyhed fra de seneste måneder er administrerende direktør Tommy Eklunds afgang

7 Synes om

Q3 2024

6 Synes om

Fortnox rapporterede om rekordhøj vækst i antallet af kunder i tredje kvartal, hvilket også løftede aktiekursen.

Virksomhedens mål er at nå 700.000 kunder inden 2025, selvom recessionen giver udfordringer. "Vi opgiver ikke målet, men vi har brug for lidt medvind", siger fungerende adm. direktør Roger Hartelius.

https://x.com/Quality_stocksA/status/1849376988768649290

image

image

1 Synes om

Priserne er igen blevet hævet. Fortnox har torsdag sendt information ud til sine kunder om prisstigninger. De nye priser gælder fra i dag, den 30. januar, for nye og yderligere ordrer. For eksisterende licenser vil de nye priser først gælde, når en ny kontraktperiode starter fra den 1. marts.

https://www.redeye.se/research/1070838/fortnox-adjustments-following-price-increase

Jeg ejer ikke Redeys loginoplysninger, så jeg har selv udvalgt de vigtigste priser / måned (SEK). Andre forhøjelser er også foretaget på tværs af tjenesterne. Forhøjelserne er betydelige år-over-år (YoY). Delvis omemballering gør YoY-sammenligningen vanskelig, men Sole og Packages for accounting firms burde i det mindste være fuldt ud sammenlignelige.

Teserne om fortsatte prisstigninger holder altså godt stik, hvilket i høj grad er, hvad min investeringscase med denne værdiansættelse bygger på.

image

Man kunne forvente, at den gode udvikling i marginerne også fortsætter i år.

fortnox-ab-publ-fnox

4 Synes om

IMG_1591

På ugebasis c&h op fra håndtaget i forgårs. I går var volumen den højeste siden 5.12.

Er der ejere til stede her? Denne dukkede op i screeneren, da jeg havde masser af tid og lidt energi under min sygeorlov. Selskabet har næsten altid handlet med rigtig skarpe multipler. Hvordan ser selskabets fremtid egentlig ud; kan flyvningen fortsætte?

Når man ser på kursen og værdiansættelsen, har lignende situationer faktisk set ud som ret gode købsmuligheder. Der er mange ting at kunne lide ved selskabet, men jeg ved ikke, om værdiansættelsen er en af dem :smiley:

fortnox

6 Synes om

Købstilbud på Fortnox fra EQT og First Craft.

Tilbud på 90 SEK/aktie.

https://fortnoxgroup.com/nyhetsrum/uttalande-fran-styrelsen-i-fortnox-med-anledning-av-det-offentliga-uppkopserbjudandet-fran-eqt-x-och-first-kraft

9 Synes om

Ikke så mærkeligt, at insiderne købte løs sidste år. Jeg også heldigvis :slight_smile:

2 Synes om

Nå ja, det virkede som et ganske godt sted at handle også her. Firmaet blev dog glemt et sted i noterne efter opslaget :grinning:

1 Synes om

Hej,

Kan nogen klogere bekræfte, men tilbyder Fortnox ikke et arbitrageafkast på ca. 5,5% i forhold til købstilbuddet til den nuværende kurs på 85,24 SEK? Ser I en større risiko her for, at købstilbuddet ikke bliver gennemført?

Jeg er ikke klogere, men gabet virker faktisk ret bredt i betragtning af, at køberen ikke er en ukendt ubetydelig fond, og at ledelsen og hovedejeren anbefaler godkendelse osv.

Jeg venter selv på niveauer over 89 kroner, før jeg sælger, eller lader det gå til indløsning. Efter min mening er det ret sikkert at handle med dette, hvis man vil tage lidt mellemafkast hjem. Jeg tror dog, at afkastet vil indsnævres betydeligt efter den generalforsamling.

2 Synes om

Jeg måtte lige vende tilbage til min egen artikel om Fortnox fra april 2021 og se, hvordan mine forudsigelser ramte plet:

• Jeg forudsagde, at Fortnox’ resultat ville femdobles fra 2020 til 2025. Ifølge analytikernes prognoser vil Fortnox opnå et resultat på 857 millioner svenske kroner i år. I 2020 var resultatet 205 millioner. Altså godt 4x, men dog ikke 5x.

• En årsag til dette er min egen forudsigelse om Offerta. Ikke engang Fortnox opnåede større synergifordele i omsætningen, hvilket ret godt fortæller, hvor svært det er at skabe værdi gennem virksomhedsopkøb. Fortnox havde allerede dengang over 350.000 kunder, mens Offerta kun havde et par tusinde – alligevel var krydssalg ikke en selvfølge. Nu har over 40 % flere mennesker brugt Offertas service end i marts 2021, men jeg forventede dog, at tallet ville have været meget højere.

image

• Jeg luftede tanken om ekspansion uden for Sverige senere. Nå, via Talenom skete det i hvert fald ikke :grin: Men nu hvor EQT kommer ind via opkøbet, vil Fortnox så blive skaleret internationalt? Virkelig interessant at følge.

• Jeg talte i sin tid flere gange med Fortnox’ daværende administrerende direktør, Tommy Eklund. Han mente, at hybridmodellen ikke var den rigtige retning, og at Talenom manglede den nødvendige udviklerkraft sammenlignet med Fortnox’ hær af kodere. Set i bakspejlet – den forudsigelse ramte vist ikke helt ved siden af, vel? :thinking:

• Vil Fortnox blive gennoteret en dag, når virksomhedens forretning er international? Capman & Harvia 2.0 :wink:

16 Synes om

To betydelige ejere ser ud til at have afvist købstilbuddet. Spændende at se, hvordan det ender, men hvis det ikke går igennem, så ville man nok kunne få aktien væsentligt billigere sammenlignet med den nuværende kurs.

Link til DI’s (bag betalingsmur) artikel, hvor sagen gennemgås.

4 Synes om