Heeros: SaaS-virksomhedssoftwarens pioner

Lad os også åbne en egen tråd til Heeros her, da der nu er masser af interessant nyhedsstrøm omkring selskabet, som har underpræsteret i lang tid.

Som den seneste nyhed i dag Heeroksen kilpailija päättää suositun kirjapito-ohjelmiston kehittämisen - Inderes

Og i september blev der informeret om rekrutteringsprocessen for en ny adm. direktør Heeros vaihtaa toimitusjohtajaa - Inderes

6 Synes om

Jeg ser fremtiden for Heeros ret dyster. Mange konkurrenter er 2-3 år foran Heeros ud fra et teknologisk synspunkt (produktkvalitet og avanceret natur). Eksempler inkluderer Procountor, Netvisor (muligvis også andre Visma økonomistyringssoftware), Talenom og Fennoa. Heeross potentiale ser ud til at være stærkt afhængig af den lave værdiansættelse (helt berettiget), den generelle væksttrend for SaaS-virksomheder og den internationale ekspansion. Blandt disse hjælper en lav værdiansættelse ikke, hvis virksomheden ikke klarer sig i konkurrencen. Væksttrenden for SaaS-virksomheder kan hjælpe, hvis f.eks. Tikon-kunder skifter til Heeros. Dette anser jeg for usandsynligt, da de fleste kunder ikke ønsker at risikere deres softwarevalg igen fra gammel teknologi til usikker teknologi (læs Heeros). Sidst, den internationale ekspansion for en finsk softwarevirksomhed, især inden for økonomistyring, har været yderst udfordrende og kræver meget mere markedsundersøgelse samt øgede R&D-investeringer. Dette kan heller ikke støtte virksomhedens fremtid for meget på grund af usikkerheden.

Derudover erobrer typisk 2-3 stærkeste spillere markedet, mens resten før eller siden visner væk. Heeros er ikke blandt disse (stærke spillere) i øjeblikket. Den største trussel mod disse stærke markedsdominatorer kommer fra små, markedsskælende produkter, ofte udviklet med nye teknologier (automatisering, brugervenlighed, ny driftslogik). Heeros tilhører heller ikke denne gruppe. Jeg ser den eneste virkelige positive drivkraft for Heeros på dette marked i, at nogle aktører aggressivt forsøger at vokse ved at opkøbe konkurrenters kundebaser og integrere dem som en del af deres egne produkter. Altså det samme som Accountor Finago gør nu fra Tikon til Procountor.

8 Synes om

Interessant, hvis Heerons omsætning i 20 år voksede 10 % om året og endte på samme niveau som Talenoms nuværende omsætning, og driftsresultatet også var på samme niveau. Virksomhedsværdien skulle vokse 17,5 % hvert år, for at vurderingen var på samme niveau.
For det andet, som en lille SaaS-virksomhed har Heeros et lille underskud, så i princippet burde rentabiliteten vokse enormt. Balancen er stadig i god stand i modsætning til Talenom. Det kan selvfølgelig gå galt, og man kan miste 100 % af sin investering, men der kan også komme et afkast på +2000 %.

1 Synes om

Jeg spekulerer på, om mange revisionsfirmaer ville skifte til Accountor Finago. Det ville være et charmerende masseselvmord, når revisionsfirmaerne selv finansierede, at Accountor i tide ville feje dem væk. Med Heeros er der ingen risiko for dette.

{“content”:“Er dette ikke en god mulighed for hurtigere omsætningsvækst, hvis blot en del af revisionsfirmaerne skifter til Heeros? De har i hvert fald forsøgt at tiltrække skiftere i løbet af efteråret. De tilbyder en overførselstjeneste fra Tikon til Heeros næsten gratis (tilbud gælder indtil 30.11.). Selvom det er en reklame, er det værd at se på brugeroplevelsen fra en, der er skiftet fra Tikon.\n\nhttps://www.youtube.com/watch?v=pWpffIAv9DU\n\nJeg er enig med brugeren Ripelein. Hvis Heeros blot opretholder den nuværende vækstrate på 10%, ser aktien billig ud til en pris på 2,2 euro. Et godt opkøbsmål. Nedlæggelsen af Tikon gør det i hvert fald ikke sværere at øge omsætningen. Heeros har allerede en respektabel masse af revisionsfirmaer og en god position, især i Sydvestfinland.”,“target_locale”:“da”}

1 Synes om

Interessant sted også for Talenom at vokse! Det er nok i denne retning, de har antydet, forstår jeg nu.

For eksempel bruger Rantalainen den software, kunden ønsker. Bogføringsprocesserne afviger ikke væsentligt mellem forskellige software. Selvom der var store forskelle, kan man i dag også bruge software-robotik (RPA), hvor manuelle trin automatiseres.

Heeroks økonomiske position er ikke stærk i øjeblikket (soliditetsgrad under 30 %), og selskabets investeringskapacitet er også ret begrænset med hensyn til indtjeningsevne og likvide midler.

Et par millioner fra en emission ville gøre godt for balancen, men en emission arrangeres ikke for små grunde. Ærgerligt, at der kun er to resultatmeddelelser om året. Man burde starte med en ret lille position, for at kunne holde ud at hænge på.

Ifølge Heeroks’ ejerliste er der igen blevet overført flere aktier til nominee-registret (OP opbevaring, nominee-register). Andelen er nu 3,21%. Det ville være interessant at vide, hvilken udenlandsk(?) part der har spottet et billigt SaaS-selskab og øger sin andel måned efter måned.

2 Synes om

Mikko Pilkama udnævnt som ny administrerende direktør for Heeros Oyj

1 Synes om

Godt, at vi fik en usikkerhed af vejen, og Pilkama starter praktisk talt med det samme. Forhåbentlig vil Heeros med den nye CEO i spidsen være mere synlig over for investorerne, end det har været indtil nu. Aktiens likviditet er ekstremt lav, finansielle rapporter udkommer kun to gange om året, der “spares” også på pressemeddelelser, og selskabet er sjældent set ved investorarrangementer. Heldigvis følger Inderes med! Det er svært for småinvestorer at blive begejstrede for et selskab, der stort set ikke siger noget, og som er ret duftfrit og usynligt. Jeg har selv allerede foretaget mine Heeros-tankninger. Så nu forventer jeg en forbedring i synligheden og selvfølgelig også aktiekursen for dette SaaS-selskab :grinning:. Aktiebaseret aflønning/optionsordning for Pilkama er også en god ting. Jeg støtter det!

I går skiftede 400.000 styk ejer:
image

2 Synes om

Sælgeren skal enten være den snart tidligere direktør Lattu eller den største aktionær Räisänen. Den tredjestørste aktionær, pensionsselskabet ELO, har kun 325.000 aktier. Interessante tider i Heeroksen.

Heeroksen har 4.349.963 aktier. Det betyder, at godt 9% af aktierne skiftede ejer.

2 Synes om

Det gik ret billigt. Salgssiden havde sandsynligvis et par tusind aktier i gennemsnit i går, og det femte salgsniveau var sandsynligvis 2,60 €.

2 Synes om

Bestyrelsesmedlem Marko Kauppi (Tenendum Oy) købte mindst 90.000 stk. fra den solgte pulje. En meddelelse om ledelsens transaktioner blev udsendt. Ikke dårligt, når bestyrelsen køber :smiley:

Edit: Nå, der var vist stadig mønter tilbage i lommen. Ifølge den nye meddelelse var der også småindkøb i dag:

Dato for transaktion: 2019-12-10
Handelssted: FIRST NORTH FINLAND (FNFI)
Instrumenttype: AKTIER
ISIN: FI4000127527
Transaktionens art: KØB

Detaljer om transaktionerne
(1): Volumen: 500 Enhedspris: 2,2 EUR

1 Synes om

Kimmo Rasila, bestyrelsens formand, købte også 1961 stk. i går.

{“content”:“Hvis direktøren var sælger, burde der så ikke også have været en meddelelse om det?”,“target_locale”:“da”}

{“content”:“Ja, direktøren burde have meddelt det, hvis han havde solgt, da han er insider. Men Räisänen behøver sandsynligvis ikke, da en enhed klassificeret som blot aktionær i First North ikke er forpligtet til at flagge. Den største ejer tilhører ikke bestyrelsen eller ledelsen.\n\nDet bliver interessant at se, hvem/hvilke de resterende 300.000 aktier gik til. Jeg håber i al hemmelighed, at det er en vis KK. Af rent egoistiske grunde, for så ville flokken følge med, og jeg ville nyde turen”,“target_locale”:“da”}

Det er nok svært at få aktier til under 2,50 længere, ikke?