Var ophøret af Kinas corona-nedlukninger en officiel forklaring på faldet i omsætningen? Det missede jeg fuldstændig. Det ville selvfølgelig forklare sagen til en vis grad.
Ikke officielt, men det ville forklare, hvorfor corona-tømmermændene først ramte nu og ikke for et år siden, da størstedelen af resten af verden opgav restriktionerne. Asien er jo Flexions største marked.
Ja, Asiens andel var allerede kendt
Jeg kender ikke Kinas andel af dette Asien, men den er nok ret betydelig.
Jeg må indrømme, at jeg købte denne her lidt forhastet, og kursen er jo faldet en del, men jeg ejer den stadig. Det er på en eller anden måde virkelig svært at vurdere, hvad den “rigtige” værdi af sådan et firma er. Lovgivningen ser stadig ud til at bevæge sig i en retning, som Flexion kunne drage fordel af, så jeg har besluttet at holde fast indtil starten af næste år, og så se om tingene går i den rigtige retning eller hvad. Man vil selvfølgelig gerne høre nyheder om nye spil osv. inden da. Og hvis tingene bevæger sig i den rigtige retning, skulle man tro, at der på et tidspunkt begynder at komme flere af dem
men i det mindste det der Monopoly, som allerede er i distribution, må man formode, at det printer penge ret pænt nu, hvis det også skovler guld ind på andre platforme. Men det er vel ikke nok til at bære det alene, og i fremtiden er der selvfølgelig brug for betydeligt flere spil. Nå, det var dagens overvejelser. Ser frem til Q3!
Den nuværende EV er godt nok latterligt lille i forhold til pengestrømmen eller EBITDA. Det føles som om, der prissættes efter begyndelsen på enden, selvom selskabet kun lige er ved at komme i gang. Jeg tror lidt, at denne akties forbandelse er, at selskabet er lille, britisk og rapporterer i pund, men er noteret i Stockholm. Synligheden i Sverige er helt sikkert meget lille. Desuden skal man gøre en lille indsats for at få gravet relevante nøgletal ud af rapporteringsvalutaen og aktiekursen.
Selvfølgelig ville jeg også ønske, at der kom nyheder om nye spil og samarbejdsaftaler hyppigere. Min egen mening er dog, at selskabet stadig på et vist plan er i en proof of concept-fase. Spilselskaber afprøver i starten tjenesten med enkelte spil, og hvis det fungerer, udvides kontrakten ved at øge antallet af spil eller tage større spil med. Et eksempel på dette er Scopely.
Og som du sagde, så kan vi, mens vi venter på nye annonceringer, nyde de pengestrømme, som Monopoly Go bringer.
Edit. Jeg har i hvert fald selv med glæde tanket mere op.
Jeg har også selv overvejet at købe mere op, men jeg har ikke gjort det endnu. Pengestrømmen har jo ikke engang været positiv endnu, så jeg spekulerer lidt på, hvor meget der skal til, før den vender. Men Monopoly Go plus de andre spil er måske nok til det. Hvis pengestrømmen bliver positiv, og vi får lidt flere spil, så begynder det her at ligne et ret billigt papir. Men vi får se.
Sandt, det har ikke været positivt endnu, men hvis man renser tallene for H1/2023 for de udsving i arbejdskapitalen (hvilket jeg ikke mener er væsentligt) samt virksomhedskøb, så ville FCF for H1 være 1,1 mio. GBP, hvilket selvfølgelig ikke er meget, men resultatet og pengestrømmene er, i overensstemmelse med Q1-kommentarerne, vægtet mod H2. På den anden side er der ikke taget højde for distributionsrettigheder – dem kan der jo komme flere af i fremtiden.
Et andet tal, man måske kunne følge ved siden af FCF, ville være [EBITDA - vedligeholdelsesinvesteringer - aktiverede udviklingsomkostninger - afskrivninger på distributionsrettigheder]. Dette var i H1 kun 1,26 - 0,03 - 0,12 - 0,7 = 0,41 mio. GBP
Men jeg mente primært fremtiden med den pengestrøm. Hvis H2 bliver en fuser, så begynder mistroen at melde sig i dette tilfælde.
Og der kom nedjusteringen, og vækstprognosen for hele året blev sænket fra 20-40 % → 0-10 %. Årsagerne bag er dog ret lovende (store forhandlinger er i gang, men de har trukket længere ud end forventet), og Q4 tegner til at blive stærkt.
Sidder med en lidt blandet følelse omkring det, men på den anden side vil jeg hellere have et svagt kvartalsregnskab og gode udsigter end omvendt.
Vores bedring startede i september og blev drevet af de succesfulde lanceringer af vores nye titler sammen med en betydeligt stærkere distribution i nogle af vores vigtigste butikker og den nylancerede Xiaomi GetApps-butik. Dette sås yderligere i oktober, som var den stærkeste måned i Flexions historie med en omsætningsvækst på 26 % (år-til-år) i distribution målt i faste valutakurser. Finansielt står Flexion også meget stærkt med et langsigtet positivt operationelt cashflow og en likvid beholdning på 8 mio. GBP pr. september 2023.
Siden lanceringen af Monopoly Go og Stumble Guys i vores kanaler i 3. kvartal har vi skiftet gear og oplever øget interesse fra de mest indtjenende spiludviklere i verden. Det ruster os til et solidt 4. kvartal 2023 og et skelsættende 2024 – det år, hvor den europæiske forordning om digitale markeder (Digital Markets Act) vil bidrage til at drive yderligere vækst i alternativ distribution, afslutter Jens Lauritzson.”
Et eksplosivt 2024 er på vej. Det løfte skal nu indfries.
Ja, der kom en nedjustering derfra. Det var egentlig forventet, at de to nyeste spil først ville øge omsætningen nu, og hvis de først kom på platformen i september, så begynder de jo først at kunne ses i tallene nu. Men som vi har talt om, er der stadig brug for nye spil, og tilsyneladende er der store diskussioner i gang om det, hvis man kan stole på det, der bliver sagt. Det er jo på grund af det revolutionerende næste år, at man hænger på her, så de må hellere se at begynde at præstere til den tid
Men på det talte plan er der stadig styr på sagerne. Der er vist ikke andet at gøre end at vente igen.
Ny kontrakt i den mindre ende:
LONDON, 10. november 2023 - Flexion (Nasdaq: FLEXM), spilmarkedsføringsvirksomheden, har indgået en aftale med Special Gamez, mobilspilsudgiverdivisionen af iQIYI, en innovativ markedsledende online underholdningstjeneste i Kina, om at udgive udviklerens globale hitspil Wolf Game: Wild Animal Wars på de alternative app stores. Flexion vil distribuere spillet på Amazon Appstore, Aptoide, ONE store, Samsung Galaxy Store, DT Hub, Huaweis AppGallery og Xiaomi GetApps i 4. kvartal 2023.
Wolf Game: Wild Animal Wars tjener over 2 mio. USD i nettoomsætning samlet på Google Play og Apples App Store. Flexions distributionstjenester vil tilføje omsætning og nye spillere fra de alternative app stores gennem monetarisering, platformsrelationer og anskaffelse af nye brugere. For Special Gamez repræsenterer partnerskabet med Flexion en mulighed for at forbedre sit brand- og produktkendskab, samtidig med at de når ud til nye brugere uden for deres eksisterende distributionskanaler.
“Smarte udviklere som Special Gamez driver øget omsætning og et bredere publikum takket være de alternative app stores,” siger Jens Lauritzson, CEO for Flexion. “Flexion tilføjer i gennemsnit 10 % til et spils Google Play-omsætning ved at bringe det til de alternative app stores. Vi har mere end 100 personer med ekspertise og erfaring samt teknologi til at øge omsætningen og publikum på de alternative app stores. Ingen andre kan tilbyde dette.”
Det bringer os ikke til månen, men endnu en spiludvikler er kommet med ombord. Hvis man antager, at 10 % af de 2 mio. USD/md. i salg fra Google Play & App Store bliver til Flexion-distribueret omsætning, hvoraf der opnås 10 % EBITDA => om året 24 mio. USD x 10 % x 10 % = 0,24 mio. USD i EBITDA pr. år. Bedre end ingenting, men forhåbentlig ikke en af de store aftaler, der blev nævnt tidligere…
Stort set de samme tanker efter dette Q3 som i de tidligere indlæg. Kassebeholdningen er svundet med over 5 millioner siden sidste kvartal, og der er godt 7 millioner tilbage. Forhåbentlig kan vi få opbygget kassen lidt i de næste kvartaler, så man ikke begynder at blive nervøs for behovet for yderligere finansiering
Der var igen betalt over 3 millioner for nogle spilrettigheder. Gad vide hvilket spil, der er tale om? Det ser ud til, at man også fremover bliver nødt til at betale noget for dem. Snakken om næste år er stadig stor, og dette Q4 bliver sikkert også stærkt. Der er forlydender om store aftaler på vej. Nu venter vi bare på, at løfterne bliver indfriet ![]()
Det samme her – der er ikke rigtig noget nyt i forhold til den information, der blev givet i forbindelse med resultatvarslingen. Q4 bliver sandsynligvis stærkere i forhold til omsætning og EBITDA end for et år siden, hvis man skal tro på tallene for oktober og udviklingen i november (omsætningsrekorder bliver slået uge for uge).
Man kunne godt ønske sig mere gennemsigtighed omkring de spillerettigheder. Den tidsmæssige sammenhæng passer kun med lanceringen af Monopoly Go og Stumble Guys, hvilket vil sige en form for tillægsvederlag, som måske kunne være relateret til et bedre salg end forventet af spillene i Google Play og Apple Store
En ret stor satsning fra selskabets side, hvis det er relateret til de spil.
Derudover er kassebeholdningen blevet drænet af ændringer i arbejdskapitalen i en negativ retning, dvs. at debitorer er steget og “leverandørgæld” er faldet. Omkring 3,7 mio. GBP i minus YTD. Det bliver vel i det mindste delvist rettet op i Q4 plus et stærkt resultat for slutningen af året.
Men man skal virkelig være opmærksom på kassebeholdningen, hvis nye spiludgivelser fortsat dræner kassen forud i form af spillerettigheder. Det kunne jo begynde at begrænse væksten.
Tilsyneladende er der også andre udviklingsprojekter i gang. Forhåbentlig ender de ikke med at sprede sig i alt for mange retninger.
“Vi deltager i flere spændende nye strategiske initiativer, herunder integration af tredjeparts betalingstjenester i spil, cloud gaming og direkte distribution. Alle disse initiativer tjener til at generere mere omsætning og et større publikum til de spil og udviklere, som vi samarbejder med.”
Uddrag fra Redeyes seneste opdatering:
“I denne forbindelse ser vi også eksisterende brancheaktører intensivere deres indsats på området. For eksempel afslørede Digital Turbine, en amerikansk børsnoteret platformsvirksomhed, som Flexion Mobile indgik partnerskab med i marts 2023, sin hensigt om at allokere mere kapital til dette område for at gribe fremtidige vækstmuligheder, mens de henviste til partnerskabet med Flexion i deres seneste earnings call. Desuden understreger Digital Turbine, ud over alternative app-butikker til spildistribution, betydningen af direkte distribution – et område, som rygter tyder på, at Meta også udforsker. Dette indebærer, at brugere downloader et spil direkte via en annonce, hvilket præsenterer en yderligere dimension og kompleksitet, som Flexion kan drage fordel af. Efterhånden som distributionen af spil bliver mere kompleks, øges værdien af Flexions løsninger. Endnu en gang understreger dette Flexions potentiale for øget værdi og lønsomhed, efterhånden som landskabet for spildistribution udvikler sig i kompleksitet.”
Det Digital Turbine-samarbejde blev allerede offentliggjort i 3/2023, men dengang forstod jeg ikke rigtig, hvad det handlede om. Efter at have læst det, begynder det at se ud til, at der kan være tale om en større disruption inden for distribution af mobilspil, som ikke kun læner sig op ad alternative app-butikker. Teksten nævner også, at Digital Turbine har øget sin ejerandel i Aptoide (en alternativ Android-app-butik), hvilket betyder, at en investering i Flexion også kunne være på dagsordenen. Virksomhedens mcap er på godt 500 mio. USD, men den er meget gældstynget og kører med underskud, hvilket sænker forventningerne til investeringer.