Fiskars meddelade även om ett CFO-byte idag. Enligt min mening är detta en neutral nyhet för aktien. Jag är inte alls förvånad över att Jussi Siitonen, som varit i bolaget i fem år, lämnar. Han kom in för att driva tillväxtstrategin för ett integrerat konsumentbolag, men under de senaste åren har bolaget saknat både tillväxt och, i och med uppdelningen i två segment, även integration. Rollen som CFO för en koncernförvaltning av mer holdingbolagskaraktär är därmed annorlunda än tidigare. Ekonomiskt sett har perioden förvisso varit svag för Fiskars, men det är knappast det som ligger bakom avhoppet. Jussi kunde också ha varit en mycket potentiell VD för den nuvarande strukturen, men jag vet dock inte om han var intresserad av posten förra året när Nathalie slutade och Jyri valdes som ersättare.
Ersättaren Niko Haavisto lämnade Nokian Tyres för drygt ett år sedan och har uppenbarligen varit utan fast jobb sedan dess. Med erfarenhet från både ett konsumentbolag (Tyres) och ett riskkapitalbolag (CapMan) är Niko en mycket passande person för rollen med fokus på portföljförvaltning av konsumentvarumärken hos Fiskars. Hans syfte skulle även kunna vara att så småningom sälja Vita-segmentet, förutsatt att dess ledning först genomför den förväntade resultatvändningen.