Jag tänkte öppna en gemensam Marimekko-tråd för oss, eftersom det inte fanns någon här än.
Bolagets aktie stiger idag på börsen (+15%) efter en stark Q1-rapport. Vår rekommendation för aktien har varit “Sälj” sedan februari och tidigare denna vecka uppdaterade vi den till “Minska”. Nu har vi under början av året underskattat hur god resultatförmåga Marimekko har och varit på fel sida vid Q1-rapporten. Misstag händer och de kan inte undvikas i detta yrke. (Nedan en mer detaljerad rekommendationshistorik sedan bevakningen inleddes).
Jag fick idag feedback om att jag kanske inte är helt kompetent att analysera Marimekko som investeringsobjekt, eftersom jag är en man Eftersom jag inte kan botas från denna “åkomma” åtminstone inte omedelbart, så skulle jag kunna försöka utvecklas genom att öppna en tråd här där alla kvinnor, män och andra intresserade av mode och Marimekko kunde lyfta fram sina tankar om Marimekkos situation, mönster, kollektioner, framgångsutsikter i Finland och globalt, samt om mode i allmänhet.
All tyst kunskap från branschen, trender, nyheter relaterade till Marimekko är intressanta, så att vi tillsammans kan dela information här och bli klokare. Jag uppskattar era bidrag och ska försöka använda dem så väl som möjligt när jag analyserar bolaget.
Lycka till, den här analysen är svår, även som man.
Sådana fall där varumärket spelar en stor roll kan inte alltid förklaras med logik eller en kalkylator.
Men Marimekko-religionen existerar, precis som med iPhone, man köper dyrt trots att produkterna tekniskt sett inte sticker ut.
Med tanke på sin storlek ser man Marimekko mycket utomlands, är det större än sin storlek?
Jag anser att mode är en mycket utmanande långsiktig investering. Smaker och stilar förändras snabbt, och det som är på topp nu kommer troligen att vara uttjatat om några år – tills det kanske dyker upp igen om 10–20 år.
Marimekkos momentum började synas i gatubilden som ett val för en viss typ av kunder för ett år sedan. De är villiga att betala, och Marimekkos mönster och stil passar in i den här tiden. Då strök jag nervöst över köpknappen flera gånger, men genomförde tyvärr inte min magkänsla. Kanske ska mina fortsatta tankar läsas som ett irriterat mummel från någon som missat tåget
Jag tror att Marimekko åtminstone ett tag kommer att kunna dra nytta av detta, även utanför Finland. Som en kortare investering är det säkert utmärkt (även om priset åtminstone för en tid sedan var högt av samma anledning). Jag har dock en mycket stark tvekan om den här vågen kommer att hålla. När Marimekkos stil börjar drabbas av inflation och deras kundsegment flyttar till nya saker, vad händer då? Till dessa priser borde de kunna hålla på längre än ett par år, vilket i dessa marknader är en livstid. Samma tankar väcktes av Levi’s (hur böjer man det här?!?) börsnotering i sista stund, då deras bräda igen har fångat en stor våg och varannan person har en vit t-shirt med rött tryck som är bekant från min egen ungdom Jag tror ändå inte att uppgången kommer att hålla i sig i flera år; klassiker grävs bara fram ur malpåsen då och då, innan de blir pinsamma igen före sin nästa comeback…
Marimekko har naturligtvis gjort många saker smart. De har inte gjort Ainot&Reinot-misstaget och gått in för massförsäljning i Prismas/Cittaris med rea-priser, utan har prissatt sig som lyx för en ganska stor grupp och därmed hållit sig uppskattade. De har lyckats utnyttja turismen och Finlands-boomen till sin fördel. Sällsynt marknadsföringskunnande från ett finskt företag. Och det finns alltid ett alternativ att någon kommer och köper upp dem…
Jag lämnar det här, och återkommer om tio år för att bittert äta upp mina ord, när Marimekko har visat sig vara en uthållig, anpassningsbar trendsättare, vars mönster pryder Tokyos gatubild och den kinesiska överklassens kattkalas…
Ja, analytikern borde kunna upptäcka den differentiering som ett starkt varumärke medför och prissätta det korrekt. Helt oberoende av kön. Nu har det bara varit för många missar.
Jag satt ner förra veckan i 2,5 timmar med Marimekkos Tiina (VD) och Elina (CFO) och vi pratade om företagets framtid. En mycket bra diskussion och jag måste säga att Tiina är en av de mest energiska människorna jag känner och jag skulle inte kunna tänka mig en bättre VD för Marimekko. Tiinas branschkunskap och passion lyser igenom på kilometers avstånd, och det kom fram riktigt bra idéer om hur man kan höja varumärkets “coolness” i framtiden genom att locka bredare och nya publiker. Elina har också en stark erfarenhet från ekonomisidan och bakgrund inom modebranschen i större skala, till exempel från H&M. Bådas prestationer under Marimekko-tiden är verkligen imponerande att se och jag anser att företaget nu är i goda händer.
En rolig sak som jag minns från diskussionen var de Marimekko-kiosker som nämndes i Financial Times-artikeln nedan, och som företaget planerar att öppna i år. Idén är att skapa nya typer av Marimekko-kiosker där de mest kända vintage Marimekko-printen är tryckta på kepsar, huvtröjor etc. i en unisex-stil, och att bredda de vanliga Marimekko-kollektionerna med lite mer urban street-mode. Redan nu ser man till exempel i Helsingfors många av dessa nya kollektioner på folk (ett bra tecken på att de nya fullpris-kollektionerna säljer) och många män som bär Marimekko, trots att Marimekko egentligen inte har kollektioner för män (om man inte räknar randiga skjortor och strumpor).
Jag fick åtminstone en väldigt positiv bild av diskussionen och vart företaget är på väg, och det finns roliga, nya, gatu-trovärdighetshöjande saker under utveckling för den nya “millennie-instagram-generationen”. Diskussionen gav till och med intrycket att Marimekko i framtiden skulle kunna vara mer intresserade av att locka manliga kunder, även om detta inte är företagets uttalade kärnkundgrupp. Man ser dock redan mycket Marimekko på män i Helsingfors, bland “modeinfluencers” (t.ex. JVG, Mikael Gabriel, Stubbs valborgsbilder mm.), och de nya kioskerna visar också att man strävar efter att inkludera fler sådana urbana unisex-kläder i kollektionerna som även män kan bära.
Och förresten, bra funderingar om mode som investering generellt @Iiiks. Speciellt att känna av “när något är coolt och inte är coolt” är väldigt viktigt när man investerar i dessa företag, och det kan lyfta resultatnivån/aktien vilt på kort sikt. Till exempel var Michael Kors för några år sedan väldigt cool (kanske på grund av Project Runway-publiciteten?) och aktien fyrdubblades på ett par år. Plötsligt försvann dock coolheten och aktien återvände nästan lika snabbt till botten. Upp- och nedgångarna är hårda i modets värld.
Reflekterande tänkt hade jag missat hela kioskhistorien i våras - även om jag tydligen är en Marimekko-nörd.
Nu är äntligen de av Petri nämnda urbana men mycket stiliga och ungdomliga - om än med väldigt få ersättningskollektioner - ute. De har sålt bra i webbutiken, vilket indikerar att en huvtröja faktiskt är nästan dubbelt så dyr som en GANT-huvtröja.
Håll i era aktier.
Och till analytikern fortfarande detsamma som någon gång i Shareville när jag ångrade mig över en säljrekommendation; Marimekko förtjänar premiumprissättning.
Jag besökte Marimekko-butiken i Tapiola igår med min fru för att göra lite Peter Lynch-inspirerad fältundersökning inför aktien.
Vi har en del Marimekko-porslin och andra hushållsprodukter hemma, men kläderna har, åtminstone enligt min fru, varit ganska ”big no-no” under nästan hela vår tid tillsammans (12 år). Nu blev jag förvånad när jag plötsligt började hitta plagg efter plagg på hyllorna och tänkte ”oj vad fin den här är” och ”den här är också snygg” och ”När började Marimekko göra så här coola kläder?”…
Vi pratade också en stund med expediten och hon hade precis samma känsla, att kollektionerna nu börjat se riktigt bra ut och att många konsumenter gett liknande feedback som min fru.
Det börjar se bra ut för historien, att en ny publik lockas till varumärket.
Jag köpte också ett par Marimekko-mönstrade strumpor och nästa vecka är tanken att besöka butiken på Mikonkatu för att titta på Kioski-kollektionen live, om något skulle följa med hem då också
Nästa sak som säkert kommer ut är boxare, eller så inte eftersom företaget direkt har antytt, mellan raderna, att det inte kommer att finnas direkta herrkläder. Denna textlogotyp kommer bara långsamt att skalas upp till så kallade unisexprodukter. Detta är extremt förnuftigt ur ett varumärkes-, modernitets- och modeperspektiv. Manlig-macho finns det gott om här och där.
Kepsar, hattar, bälten, plånböcker, etc.
Jag måste lyfta på hatten för att de går framåt så lugnt trots att det går så snabbt. Rätt.
Jag rekommenderar också varmt att alla #marimekko-följare på Instagram följer. Bra synlighet för varumärket att trenda. Det verkade som att ett visst kolpkaksgäng (JVG) också syntes till i allas (snyft)program och gav vårt Marimekko synlighet…
Nu lite av en säljknepskänsla .
Jag besökte Vesa Keskisen bybutik och Vesa har en Marimekko-avdelning med ett brett utbud. När vi klämde på produkterna fastnade blicken på prislapparna, en del var skyhöga…
En jeansjacka för 250 €, etc., jag skulle förstå om produkten var inhemsk, nu kommer Marimekko ju från lågprisländer…
Jag önskar Marimekko all lycka, jag undrar fortfarande varför Marimekkos personalerbjudande i praktiken gick i stöpet, det egna folket blev inte riktigt entusiastiska.
Herregud, jag undrade över priserna, som till exempel dubbelt upp för en hoodie på Gant.
Därifrån till Instagram med den tredje uppmaningen att titta på hur mycket folk är villiga att betala för Marimekkos grejer nu. Och också aktiv övervakning online. Jackorna är nu på rea och prisintervallet är 150-600€.
Men en bra poäng och ifrågasätter på ett sunt sätt.
Vilka värderingsmetoder är bra för en sådan här tillverkare av konsumentprodukter? Jag tittade på P/B-priset och det är ganska högt. P/E-talet är i alla fall inte så farligt.
Å andra sidan borde man inte titta så noggrant på dessa nyckeltal. Sa inte Buffett att man kan investera i ett utmärkt företag även när det känslan är att det är lite dyrt?
I Marimekkos fall är P/B-talet ett mycket dåligt mått. Detta beror bland annat på att Marimekkos viktigaste tillgång i balansräkningen (dvs. Marimekko-varumärket) inte syns alls i balansräkningens tillgångar. Om man tittar på andra varumärkesföretag som till exempel har gjort företagsköp under årens lopp, så har de i samband med förvärven bokfört betydande immateriella tillgångar eller goodwill i sina balansräkningar och därför kan de ha lägre P/B-tal. Marimekko däremot har utvecklat varumärket själv sedan 50-talet och investerat tiotals eller hundratals miljoner euro i det, och det syns inte alls i balansräkningen. En annan anledning är att Marimekko växer bra och genererar en riktigt hög kapitalavkastning (ROE 30-40%), vilket vanligtvis går hand i hand med ett högt P/B-tal.
För Marimekko skulle jag föredra mycket mer resultatbaserade multiplar som P/E-tal, EV/EBITDA, direktavkastning och kassaflödesmodell, eftersom företaget har en bra prissättningskraft tack vare varumärket och därför är resultatet mer relevant än balansräkningen. Marimekko har också ett bra kassaflöde på grund av små investeringsbehov, vilket gör kassaflödet mer relevant än balansräkningen.
Jag var tvungen att uppdatera min kunskapsnivå om Inderes analys av värderingen av jämförbara företag. Med ett pris på 38 euro var den redan med nästan 20% rabatt vad gäller EBITDA, och naturligtvis efter styrelseordförande Ihamuotilas “likviditetsförbättring” är rabatten ännu större.
Vi lever i otroligt intressanta tider.
Företaget går som tåget.
Undrar om även Mikas utbrott om köp av finska företag snart kommer att vända upp och ner…
Marimekkos varumärke är gammalt och balansräkningen har värderats länge med ett P/B-tal på 3. Den nuvarande värderingsnivån är P/B 7,4. Frågeställaren söker väl ingen likvidationsvärdering här, utan en korrekt värdering av ett cykliskt företag med svängande avkastning på eget kapital i takt med modetrender. Då ger ett års P/E lättare en bild av ett billigt företag på grund av någon tillfällig omständighet (jfr Outokumpu 10 €), utan att det nödvändigtvis har skett en permanent förändring i företagets fundamenta mot en större intjäningspotential. Marimekko har dock lyckats öka sin omsättning över cyklerna.
Jag kommer nog att tanka mer. Det skulle ha passat bra för en månad sedan om jag hade kunnat få det till det här priset, och affärsmässigt har ingenting hänt. Det enda är dippen som orsakades av styrelseordförandens försäljningar, och priserna var nog överenskomna redan före rallyt i början av november. Till portföljen och i väntan på 40.
Målmedvetet och systematiskt har varumärket och produkterna byggts upp under de senaste åren. Mycket bra. Dessutom kommer träbaserade fibermaterial också att inkluderas i MM-produkterna. Skulle det finnas potential för nästa tillväxttopp i dessa? Vad är MM:s andel i tillgängligheten och användningen av detta råmaterial, när den industriella produktionen också startar i Finland inom kort?
Jag tror också att detta kommer att ta fart efter årsskiftet och en stor boost när Q4-resultaten kommer ut. Nu är det bara att hålla i och 40€ är snart ett minne blott.