Det har varit väldigt få kommentarer om Kemira i det här forumet, så jag dristar mig till att starta en helt egen tråd genom att fråga på vilka grunder du valde Kemira till din investeringsportfölj? Själv tänkte jag att produkter och lösningar relaterade till rent dricksvatten och avloppsvattenrening även skulle kunna vara en lönsam investering på lång sikt.
Resultatdagen är om fem dagar. Stora överraskningar lär väl knappast vara att vänta?
Till den listan skulle jag lägga till en hyfsad utdelning och tekniskt sett en bra uppåtgående trend IMO. Om jag minns rätt har effektiviseringsåtgärder också vidtagits.
Kemira hade förmodligen ett okej år 2019 med en tryggad traditionell utdelning, men det finns utmaningar för 2020. Strejkerna inom massa- och pappersindustrin i Finland kommer att ha en försvagande effekt på Q1, och detta kommer sannolikt inte att återhämtas under resten av året. I Finland är kommunerna pressade eftersom skatteintäkterna inte räcker till de ökande utgifterna, så prisökningar inom vattensektorn kommer sannolikt att vara svåra att genomföra. Kemira har också verksamhet i Kina, där coronaviruset nu orsakar ett litet bakslag. Gick okej, framtida utsikter?
Jag minns att när jag funderade på att investera i Kemira, meddelade Kemira en investering i en vattenreningsanläggning i Storbritannien. Man kan inte riktigt lämna människor utan rent dricksvatten, oavsett vad det kostar.
Jag ser god tillväxtpotential under flera decennier inom Kemiras segment Industri & Vatten, med begränsad tillgång till rent vatten på jorden och växande produktion av skifferolja som drivkrafter. Jag köpte själv Kemira i slutet av december 2019, enbart baserat på teknisk analys (TA). Det hade funnits goda köptillfällen under hela 2019. Först i början av december sjönk kursen till 13,20, vilket hamnade under min radar för Kemira. Kursen rör sig stadigt vid den nedre gränsen av en stigande trend. Jag förväntar mig en stark Q4-rörelsemarginal på 17%.
Jag blev själv intresserad av Kemira när det i tidningen Arvopaperi i maj 2019 fanns en artikel om vatteninvesteringar. Där nämndes drivkrafter som “Vattenbrist förutspås bli vardag” och “Rent vatten räcker inte till alla”. Vatteninvesteringar kan också göras via fonder. Jag har en liten post i Kemira, jag tror att trenderna stöder den och jag anser den vara ganska defensiv. De verkar ha fått lönsamheten till en ny nivå, vilket också indikeras av att aktien har stigit från den 9-12 euro-nivå som den låg på i flera år. Även i augustinumret 2019 av Arvopaperi finns en helsida om Kemira. Och hej, glöm inte den möjliga 100-årsjubileumsutdelningen från Kemira, som flera kändisinvesterare har spekulerat om
Inderes har publicerat en ny analytikerkommentar gällande Kemira. Tack @Petri_Gostowski!
Målkursen var 14,50€ i den tidigare rapporten och har nu höjts till 15€.
Det ska bli intressant att se om detta leder till ett Inderes-hopp. Efter den tidigare analyskommentaren skedde det inte. Jag minns detta ganska väl eftersom jag själv köpte Kemira vid två tillfällen efter publiceringen av den tidigare analytikerkommentaren. Jag antog då att kursnedgången berodde på statens försäljning av Kemira-aktier.
Inga problem! Jag ska bara förtydliga att målkursen inte ändrades i dagens resultatförhandsvisning. Målkursen höjdes till 15 euro redan i samband med uppdateringen i december
Större bolag i samma bransch som Kemira värderas vanligtvis till P/E 13–15, och dessa kan vara intressanta att ha i portföljen när aktien sjunker till P/E 10–11. I Kemiras fall, när man tittar på de långsiktiga rörelseresultaten och EBIT-%, skulle bolaget kunna vara intressant till ett pris av 9–10 euro. Det har alltså blåsts upp en del luft i bolaget, som under Q4 drabbades, liksom alla andra bolag, av neddragningarna inom amerikansk skifferolja, vilket kommer att fortsätta åtminstone under hela första halvåret 2020.
Jag måste också undersöka de jämförbara företagen. Jag tittade på gårdagens webcast och det är kanske en del av VD:ns m.fl. professionalism att kunna ge en positiv bild av företaget.
Jag köpte en extra omgång Kemira under morgonens dipp och om kursen sjunker tillräckligt nära mitt ankarpris i mina egna tankar så köper jag mer. För mig räcker bara utdelningsavkastningen för tillfället. På något sätt litar jag på att nu när den höjts så kommer det att bli en ny utdelningsnivå i framtiden Baserat på ett par månaders observationer känns Kemira som ett stabilt tråkigt företag för en långsiktig utdelningsportfölj när det gäller kurssvängningar, även om det var ett större fall igår.
Rörelserna är fortfarande ganska vilda även den andra dagen. Jag gjorde ett köp på 13.24 som jag redan glömde när kursen började rusa direkt i början. Igår var en eländig dag för jag tog ett över natten-lån i Kemira på måndagen. Ut på morgonauktionen och tillbaka dubbelt till priset 12.93, och dem var jag tvungen att sälja innan auktionen eftersom jag fick oväntade köp i mindre lånefasta aktier. Men nu fick jag tillbaka den ursprungliga satsen och får se om jag behåller dem längre. Min helhetsbild av rapporten var positiv, och på den grunden skulle jag kunna betrakta detta som ett bra, relativt säkert långsiktigt köp.
Jag uppdaterade mina Kemira-beräkningar igår morse: min syn på aktiens värde är 13.97–15.31 euro, så en ökning på ~12.8 euro kändes säkert.
Idag gav Inderes en sälj-rekommendation och ett målpris på 14.0 euro, medan Nordea gav en köp-rekommendation och 15.0 euro. För åren 2020–2022 förutspår Inderes en rörelsemarginal (EBIT) på 8.1 %, Nordea ungefär en procentenhet mer. Även när det gäller avkastning på eget kapital (ROE) är Nordeas prognos (12.2 %) något högre än Inderes prognos (11 %). Nordea förutspår att utdelningen kommer att öka med några eurocent per år, Inderes förutspår en konstant utdelning på 0.56 euro.
Handelsbanken sänkte målkursen till 12 euro och sälj (14 behåll). De tror inte att innevarande års mål kommer att nås, med kostnader för produktionsstart, pappersindustristrejk och coronaviruset som hotbilder. Q1 förväntas fortfarande vara okej på grund av positiv pris- och råvarumomentum. De tror inte på en återhämtning av vinsterna förrän år 2022.
Tillägg: Så rekommendationerna är mycket spridda som vanligt
Dessa rekommendationsinlägg var ett bra tillägg till den här tråden. Jag missade själv Inderes rekommendation att minska, eftersom den fortfarande var en ökning igår?
Kemira publicerar sin Q1-rapport nästa tisdag runt kl. 8.30. Konsensus förväntar sig att bolagets omsättning har minskat och lönsamheten försämrats i förhållande till jämförelseperioden. Kemira tillhör en liten grupp som har behållit sin helårsprognos oförändrad, medan konsensusförväntningarna har sjunkit under den nivå som prognosen indikerar. I samband med resultatrapporten riktas vår uppmärksamhet mot kommentarer om utsikterna, särskilt utsikterna för Oil & Gas-verksamheten efter oljeprisraset.
Vi förväntar oss att Kemiras Q1-omsättning minskade med 3 % från jämförelseperioden till 628 MEUR, medan konsensusprognosen ligger på 639 MEUR. Vi förväntar oss en liten minskning av omsättningen i båda segmenten, då volymerna inom Pulp & Paper har påverkats av strejkerna i Finland under början av året. Motsvarande förväntar vi oss att tillväxten inom Industry & Water-segmentet har pressats av den utmanande marknadssituationen inom olje- och gasverksamheten, vilket har återspeglats i minskade volymer och prispress. Verksamheten är dock relativt liten i segmentets storleksklass och därmed bedömer vi att den övriga verksamheten, som har varit stabil, bromsar segmentets omsättningsminskning.
Vår prognos för rörelseresultatet (EBITDA) för Q1 är 82 MEUR, vilket ligger under konsensusprognosen på 92,4 MEUR. Vi förväntar oss att ökade kostnader (bl.a. logistikkostnader) tillsammans med minskad omsättning har pressat resultatet nedåt i förhållande till jämförelseperioden. På de lägre raderna förväntar vi oss inga överraskningar vad gäller finansnettot eller skatter och därmed vår prognos för resultat per aktie på 0,12 euro, vilket speglar den operativa resultatutvecklingen. Konsensusprognosen ligger på 0,17 euro.
Kemira har guidat att det operativa rörelseresultatet för 2020 kommer att öka från föregående år (2019: just. EBITDA 410 MEUR). Konsensusprognosen före Q1-rapporten för det operativa rörelseresultatet för innevarande år har sjunkit till 371 MEUR, så en förändring av prognosen är redan inkluderad i konsensusförväntningarna. Vi skulle dock inte bli förvånade om Kemira upprepar prognosen i detta skede och vid behov omprövar den under året. I samband med resultatrapporten riktas vår uppmärksamhet mot ledningens marknadskommentarer och särskilt vad gäller marknaden för skifferolja- och gasverksamheten, som vi bedömer att kommer att lida tydligt av oljeprisnedgången. Dessutom följer vi som vanligt med intresse den relativa utvecklingen av försäljningspriser och råvarukostnader.