Nixu som investering

Jag märkte att Nixus VD Petri Kairinen hade köpt Nixu-aktier för cirka 10 000 euro strax före perioden för resultatrapportering. Vad tycker ni? Kan det vara en signal? Jag kollade insideraffärer.

4 gillningar

Nixu publicerade redan igår sin omsättningsinformation, Kairinen drog på sig köpbyxorna idag. Det är i vilket fall som helst ett förtroendebevis. Man ska dock inte fatta några köpbeslut baserade enbart på dessa insiderköp.

4 gillningar

H1-rapporten lovade åtgärder för att förbättra lönsamheten, och sådana kommer troligen att medföra ett tryck på långsammare tillväxt. Det finns alltså två sätt att se på detta:
– Om den 17-procentiga tillväxten som sågs i början av året kunde uppnås under Q3 trots inbromsning och lönsamheten samtidigt förbättrades avsevärt, då låter det riktigt bra.
– Om inbromsningen sker först under Q4, det vill säga om denna tillväxt är kombinerad med H1:s lönsamhet, då delar jag Inderes oro.

Det är svårt att bedöma utan att se EBITDA, så vi blir klokare efter jul.

Om insiderköp: Jag kommer ihåg att Inderes i våras flyttade till “minska”-sidan för Innofactor och samtidigt sänkte riktkursen kraftigt. Strax efter köpte VD Ensio aktier i stor skala, och sedan dess har kursen fallit med ungefär en tredjedel. Hoppas det går bättre för Kairinen :slightly_smiling_face:

4 gillningar

Jag lade själv märke till Petris köp rakt motsatt till vår sänkning av målkursen :wink:

Jag tycker att det är ett välskött och välstyrt företag, jag har inga problem med förtroendet för ledningen efter att ha följt företaget sedan börsintroduktionen. Som investerare skulle jag för närvarande uppmärksamma att det kan vara en liten “smältfas” efter den kraftiga tillväxten under de senaste åren. Företaget har aggressivt vuxit, särskilt utomlands och genom företagsköp, och nu finns det små tecken på lönsamheten som visar att det ibland behövs en putsning av maskineriet för att den kraftiga tillväxten ska kunna fortsätta. För närvarande är kombinationen av tillväxt och lönsamhet svag, men jag förväntar mig att situationen ser helt annorlunda ut om 12 månader. Risken är dock förhöjd så länge aggressiv tillväxt har eftersträvats utomlands genom företagsköp och lönsamheten för utländsk verksamhet är tydligt negativ.

Den långsiktiga historien är stark, vilket är anledningen till att jag har en liten del i min egen portfölj, även om jag har minskat under detta år.

5 gillningar

Håller med Ritvan. Det är svårt att säga något om VD:ns lön, men det här är oundvikligen bara en symbolisk gest för att kompensera för att det annars inte fanns mycket positivt att säga (åtminstone inget som kunde sägas offentligt) i resultatrapporten.

VD:ns åtgärder uppvägs delvis av det faktum att både styrelsen och ledningsgruppen har ett par personer som inte äger något alls, och ingen förutom Kairi har köpt (men inte heller sålt) något på två år. DNV Cyber

3 gillningar

Om man tittar på nyhetsflödet från jämförbara företag (Vincits nolltillväxt, Siils negativ, F-Secures negativ), så verkar Nixus prestanda, som publicerades på måndagen, inte alls dålig i relativt sett.

4 gillningar

{“content”:“Nu kom en vinstvarning från Nixu, även om Inderes kanske redan förväntade sig det:\n\n"Företagets EBITDA förväntades tidigare vara låg, men lätt positiv under 2018. Baserat på preliminära oreviderade uppgifter förväntas EBITDA nu vara lätt negativ. Detta påverkas av flera orelaterade faktorer. Den största förändringen jämfört med tidigare var kostnaderna för ett tjänsteutvecklingsprojekt som genomfördes under första halvåret och skrevs ned vid årsslutet (ca 100 k€). Dessutom kommer företagets resultat att belastas av en nedskrivning av goodwill (372 k€) avseende kundvärdet för det förvärvade ESSC BV, då en stor, men icke-strategisk kund sade upp sitt avtal att gälla från och med utgången av 2018."\n\nOm jag läser detta rätt, så har den omhuldade tillväxtsatsningen skrivits ner (dvs. misslyckats) och för mycket betalats i företagsköpet?”,“target_locale”:“sv”}

1 gillning

Nixu har tydligt läst Nokias spelbok. Pressmeddelandet försöker vända uppmärksamheten mot den kommande förbättringen. Över 20 procents organisk tillväxt och ett tydligt positivt rörelseresultat låter otvivelaktigt bra, nu måste det bara uppnås.

Varningen kom ganska sent. Åtminstone nedskrivningen till följd av avtalets upphörande borde ha varit känd tidigare. Förhoppningsvis tyder detta inte på kommunikationsproblem mellan verksamhetsländerna och moderbolaget Nixu. Annars lämnar detta en till och med försiktigt positiv känsla på grund av den starka prognosen för 2019.

Jag tänkte samma sak, att det inte är en särskilt negativ nedgång.

Riktlinjer är riktlinjer. För ett år sedan, i februari-mars, var riktlinjerna för 2018 som följer:

"Finansiell vägledning för 2018

Nixu strävar fortsatt efter lönsam tillväxt och snabbare tillväxt än dess marknader. Mellanlånga målen är en årlig omsättningstillväxt på över 15 % och en EBITDA-marginal på över 10 %.

Drivet av stark organisk tillväxt och genomförda förvärv, strävar bolaget efter en omsättningstillväxt för räkenskapsåret 2018 som är betydligt snabbare än det medellånga målet. Vi fortsätter med tillväxtinvesteringar även under innevarande räkenskapsår, vilket förväntas leda till att EBITDA-marginalen ligger under det medellånga målet."

Med andra ord, riktlinjerna var positivt färgade även då, men lönsamheten nåddes inte (omsättningstillväxten gjorde det dock). Personligen misstänker jag att samma risk finns för i år och att tillväxten inte är tillräckligt lönsam för att stödja aktiekursen. Jag har därför ingen brådska med att köpa (fler) aktier, även om man spekulerar i att konsolidering skulle ske (i rollen som köpare eller säljare). Jag går in större när ledningen bevisar att de kan hantera lönsamheten och inte bara dyr tillväxt.

Har någon annars en exakt uppfattning om tillväxten kommer genom priskonkurrens eller varför lönsamheten försämras trots att omsättningen ökar?

3 gillningar

{“content”:“Jag minns att Kairinen i intervjuer konstaterade att man inte har kompromissat med den sunda täckningsgraden för grundverksamheten. Utvecklingen av teknikbaserade tjänster kräver investeringar, och när dessa inte aktiveras i balansräkningen, lider den rapporterade lönsamheten under tillväxtfasen. Dessutom har moderbolaget under en tid uppvisat ett positivt rörelseresultat före avskrivningar, och nettotapparna kommer från utlandet – vilket naturligtvis delvis är oroande och åtminstone jag ser fram emot ny data om denna utveckling med stort intresse. Att bevisa lönsamheten för den utländska tillväxten skulle enligt min mening motivera en återgång av ”cybersäkerhetspremien” i aktiekursen, men åtminstone baserat på H1’18-resultatet finns det fortfarande mycket att göra.”,“target_locale”:“sv”}

3 gillningar

{“content”:“Bra kommentarer och observationer! Jag skulle säga att 2018 var ett “smältår” efter företagsköp och en stark tillväxtfas (plus att flytten till huvudlistan belastade företaget ganska mycket), och samtidigt återgick aktien till rimliga nivåer efter övervärderingen. Nu är företaget på väg tillbaka till sin normala tillväxtbana och aktien har återgått till mer rimliga priser. Som en långsiktig investering börjar det se mer attraktivt ut igen, även om företaget ännu inte har visat bevis på en förbättrad lönsamhet… det vill säga, detta behövs i år för att få bekräftelse på att utmaningarna är kortvariga och inte strukturella.”,“target_locale”:“sv”}

2 gillningar

Nixuns tillväxt sysselsätter tydligen analytiker dygnet runt, med en snabb kommentar som dyker upp klockan 5:53 på morgonen. Jag hann redan fundera på var Inderes uppfattning om en organisk tillväxt under 20 procent för innevarande år, som presenterades i den senaste bolagsrapporten, kom ifrån. Men det senaste meddelandet klippte vingarna på den tanken, och det finns återigen uppåttryck på prognoserna.

De nya affärerna låter strategiskt mycket kompatibla, men bevis krävs för att lönsamhetsvändningen i de utländska verksamheterna överhuvudtaget ska lyckas innan man kan hoppa av glädje över nya förvärv. Visst finns det förtroende för detta, så jag ser positivt på dessa förvärv också.

Nixuns nya optionsprogram låter för övrigt bra i ägarens öron: optioner ges om 1) man deltar i personalemissionen, det vill säga satsar sitt eget skinn i leken, och 2) bolaget uppnår mål relaterade till tillväxt samt kund- och personalnöjdhet. Eftersom teckningskursen baseras på aktiekursen utan rabatter eller gratisutdelningar, är optionen sannolikt värdelös om ovanstående mål inte uppnås på ett lönsamt sätt, så även detta perspektiv beaktas. Det betyder att om ledningen lyckas berika sig med optionerna, gynnas även alla andra.

2 gillningar

Detta är den tusenkronorsfrågan. Är detta ett hot eller en möjlighet? Historiskt sett har dessa förvärv inte gått 100% smidigt (jämför H2-nedskrivningen och den försämrade lönsamheten). Det betyder förstås inte att de inte kan lyckas – men jag funderar ofta på att säljaren alltid tenderar att ha mer information än köparen. :slight_smile:

Håller till stor del med om detta. Det som har förvånat mig är andelen fripassagerare i den nuvarande styrelsen och ledningsgruppen. Hittills har det inte funnits något intresse att köpa, trots att VD:n till och med berömde det som billigt på Twitter i höstas. Tydligen har detta program varit under arbete en tid och de har väntat på det?

Det är värt att notera att man inte behöver göra en enda euro i vinst för att uppfylla optionsvillkoren. Kriterierna var nöjdhet (kund- och personal) samt omsättning. Naturligtvis hoppas mr. market att se till att man bara blir rik om ägarvärde (vad det nu än är) skapas.

2 gillningar

Inde fick Nixuun att gå fortare :slightly_smiling_face:

Men kursen tröttnade…

…och fortsätter att springa igen.
+6,67% 11,20 EUR 24.5. 15:58

En riktig berg- och dalbana på en dag.

1 gillning

Så Inderes-pojkarna har en egen ko i diket här, som vi kan se från forumet. Detta är halvt intressant… om inte helt, här kan man få draghjälp…

Hej alla, Petri från Nixu här. Eftersom jag hittade en så utmärkt namngiven tråd här bestämde jag mig för att delta i diskussionen.

Vi bestämde oss för att prova att erbjuda tjänster till privata investerare via Inderes forum så att investerare kan få svar på liknande frågor som institutionella investerare kan ställa vid sina egna evenemang.

Som ett pilotprojekt förbinder jag mig att delta i forumet fram till slutet av september och svara på frågor med rimlig framförhållning. I praktiken kan det ta en dag eller två att få ett svar, och dessutom kan vi inte kommentera vissa saker om de inte har rapporterats officiellt. Ni har förmodligen redan märkt att H1-resultatrapporten nu har släppts, och ni är välkomna att ställa frågor om den och dess omgivning!

34 gillningar

Toppen, Petri. Välkommen :blossom: Här finns det endast ett fåtal personer från några företag som deltar i diskussionen i egenskap av anställda. Visst finns det frågor, och det är okej med en eventuellt fördröjd svarstid. First things first…

Grattis också till den utmärkta resultatvändningen. Vi investerare söker tillväxt, men lönsamhet vore också en trevlig sak.

Sedan till frågorna.

Vad tycker du, skulle en sammanslagning av F-Secure och Nixu kunna fungera? Ni kommer ju från olika håll, F-Secure från produktsidan och Nixu från tjänstesidan, grovt räknat. Jag förstod från resultatredovisningen att ni också är intresserade av produkter till försäljning.

Andra. Vilket är ert tillväxtmål? Finns det en marknadsstorlek där det är lättare att vara lönsam(mare)?

Tredje. Är Nixus mål (först att växa sig stort och) sedan att bli uppköpt? På senare tid har många fina finska företag övergått till utländskt ägande. Har ni blivit uppvaktade?

Dessa är inte direkt frågor från resultatredovisningen, men det skulle vara intressant att höra. Jag förstår naturligtvis om det finns begränsningar gällande svaren.

12 gillningar