Som regel overdrages tilbagekøbsprogrammer til en tredjepart på tidspunktet for programmets etablering, og selskabet har derefter ingen kontrol over, hvordan købene gennemføres. Derfor anser jeg det for usandsynligt, at dette skulle have nogen informationsværdi. Forskellen skyldes sandsynligvis forskelle i mandatet for de respektive tilbagekøbsprogrammer og ikke så meget niveauet for den aktuelle kvartalsrapport.
Der har bestemt været en vis systematik at spore her, således at når der har været et dårligt kvartalsregnskab (osari) på vej, er tilbagekøb af egne aktier blevet afbrudt, og når der har været et ok/godt regnskab på vej, er de ikke blevet afbrudt.
Playtech udsendte i dag en handelsopdatering (Trading Update), og aktiekursen er steget med 15 %. Det er væksten i Amerika, der driver værket, og de opjusterer EBITDA-forventningerne til +270 mio. € (+30 % mere end konsensus).
Playtech plc (LSE: PTEC) er glade for at kunne rapportere om fremragende handel for perioden fra 1. januar 2026 til 30. juni 2026.
Playtechs handel har leveret resultater, der ligger væsentligt over markedets forventninger, drevet af en fremragende performance i USA og fortsat styrke i Mexico, Colombia og visse europæiske markeder. Resultaterne i Amerika, som konsekvent er blevet fremhævet siden årets start, fortsatte med at accelerere gennem maj og juni.
Snart får vi at se, om EVO også har nydt godt af væksten i Amerika. Valutakurserne (FX) bør nu være bedre end i Q1, hvilket betyder, at væksten i euro også vil slå bedre igennem.
Tyskland har tidligere været et af de strengeste lande i Europa, hvad angår pengespil, men nu ser det ud til, at de gradvist har forstået realiteterne omkring skatteindtægter, der siver ud til uregulerede markeder. Derfor er indsatsgrænsen for spillemaskiner blevet hævet fra 1 til 5 euro. Naturligvis skal man, på den bureaukratiske facon, som mange finner kender, være over 21 år og ikke udvise tegn på problematisk spiladfærd, ellers er maksimumsgrænsen 3 euro pr. spin. Det er i sig selv en ret radikal ændring, at en problematisk spiller nu kan spille med 3 gange højere indsatser end en uproblematisk spiller tidligere kunne, men det understreger blot, hvordan et licensmarked skal kunne matche den frie bevægelighed for spillere, der spiller online hos forskellige operatører.
Tempoet for tilbagekøb er fortsat livligt, og målt på antallet af aktier er der blevet købt flere aktier pr. dag sammenlignet med starten af juni. Da aktiekursen er lavere, ser vi et eksempel fra 3. juli, hvor EVO købte 198.386 aktier for 133 MSEK, mens man til sammenligning den 12. juni betalte 141,6 MSEK for et lidt mindre antal aktier (195.000 aktier). Det er en stor forskel fra tidligere resultatmeddelelser, hvor man i god tid op til kvartalsregnskabet har sat bremserne i for opkøbene. Der har ikke været nogen væsentlig ændring i EUR/SEK-kursen inden for den seneste måned (se billede nedenfor), kun 0,42 %.
Sidste uges opkøb var (over en million aktier) 0,5 % af den samlede aktiebeholdning. Den 1. juni skrev @Gwertheney, at med det daværende tempo “forsvinder omkring 0,35 % af aktiebeholdningen om ugen til den nuværende kurs, og omkring 1,4 % om måneden”. Siden da er tempoet accelereret til et niveau på 2 % om måneden (helt præcist 2,026 %), hvilket ville svare til svimlende 24,3 % på årsbasis.
Jeg gentager – 1/4 af hele selskabets aktiebeholdning med dette tempo på årsbasis.
Dette tempo kan naturligvis ikke fortsætte, da maksimum er knap 20 millioner aktier (10 % af aktiebeholdningen), hvoraf der ved udgangen af sidste uge var opkøbt 5,7 millioner styk, svarende til 2,88 % af den samlede aktiebeholdning. Det bliver interessant at se, om der også i denne uge, når dagen i dag medregnes, er blevet opkøbt ca. en million aktier.
Jeg lavede lige et par billeder mere ved hjælp af kunstig intelligens. Som nævnt tidligere har aktiekursen ingen større betydning for de daglige købsmængder (EVO råber ikke til den part, der har fået ordren: “Køb for pokker mere nu, hvor det er billigt i dag”), men man kan konstatere, at købsmængderne baseret på rapporterne er steget markant siden programmets start (slutningen af maj).
Og til sidst procenterne for, hvor meget der er købt af den daglige handelsvolumen.
CoPilot-observationer:
- I den tidlige fase af programmet lå andelen typisk på omkring 15-25 % af dagens volumen.
- I slutningen af juni og begyndelsen af juli steg andelen på flere dage til over 30 % af markedets handelsvolumen.
- Det højeste observerede niveau var 32,7 % (3.7.2026), hvor Evolution købte 198.386 aktier, og den samlede daglige volumen var 606.105 aktier.
- Graferne viser tydeligt, at programmets fremdrift i stigende grad er mere afhængig af markedets likviditet end af den tilgængelige bemyndigelse på 2 mia. euro.
Jeg spurgte også, hvordan det er muligt, at EU’s Safe Harbour-grænse (maks. 25 % af volumen) ser ud til at være overskredet indimellem. Svaret var:
"Det skyldes sandsynligvis ikke, at Evolution har overtrådt Safe Harbour-reglen, men derimod at vores beregninger bruger den forkerte nævner. Vi brugte dagens realiserede børsvolumen, selvom Safe Harbour-grænsen normalt er baseret på den gennemsnitlige daglige volumen (Average Daily Volume, ADV), som beregnes over en længere periode. Derudover kan der være undtagelser og særlige regler for udførelsen af købene. Evolution oplyser selv, at programmet gennemføres i overensstemmelse med MAR- og Safe Harbour-reglerne.
Som et eksempel på den førnævnte dag med 32,7 % for en uge siden: Safe Harbour bruger normalt ikke den endelige realiserede volumen fra den samme dag, da den slet ikke kendes under selve handlen. I stedet er reglen typisk baseret på den gennemsnitlige daglige volumen (ADV) for de 20 foregående handelsdage. Hvis ADV for eksempel var 900.000 aktier, ville et køb på 198.386 aktier kun svare til ca. 22 % af ADV og dermed ikke overstige 25 %-grænsen."
MarketScreener rapporterer Evolutions 20-dages gennemsnitlige volumen til at være cirka 818.000 aktier om dagen i starten af juli.
Hvis man bruger en ADV på 818.000 aktier:
- 198.386 / 818.000 ≈ 24,3 %
- 202.104 / 818.000 ≈ 24,7 %
- 205.504 / 818.000 ≈ 25,1 %
På den baggrund ser de fleste dage ud til at være meget tæt på, men ikke væsentligt over Safe Harbour-grænsen.
Undskyld hvis AI giver nogen “udslæt”, men jeg var nysgerrig, undersøgte tingene og stillede opfølgende spørgsmål, og jeg føler, at jeg har lært noget nyt. Jeg håber, at andre har det på samme måde.
Summa summarum - EVO river nu alle de aktier ud af markedet, som volumen tillader.
Det bekymrer/undrer mig en smule, at kursen ikke stiger, selv med dette store tempo i tilbagekøb af egne aktier. Der er altså rigeligt med villige sælgere. Hvordan mon det går, når tilbagekøbene en dag stopper, og dette voldsomme købspres aftager…
Som aktionær siden 2000 kan jeg sige, at den aktie stiger ikke. Hver eneste nyhed eller rygte fører til kursfald. Overskuddet vokser, men aktiekursen gør ikke.
Denne bliver bare holdt, indtil virksomheden har opkøbt sine aktier, og du står tilbage som den eneste aktionær og ejer hele guldminen. ![]()
Det er planen, men jeg tror nok, der er flere af os guldgravere tilbage end bare mig ![]()
Her er Jani Järvisens spændende tanker og refleksioner vedrørende Evolution ![]()
https://x.com/jjamber0/status/2076603356231921859
For et år siden nævnte jeg den samme “sølvpapirshatteori” i denne tråd, men dengang fik jeg læsset en masse kritik over hovedet om, at det ikke kunne passe. Indtil i dag har det holdt stik hvert kvartal, mens deres egne opkøb har været i gang. Jeg er ret sikker på, at Q2 har været mindst acceptabel, da opkøbene er blevet foretaget med maksimal volumen.
Hvis nogen har tid, kunne de også lave en analyse af, om en pause i opkøb kunne hænge sammen med den kraftige kursstigning, eller om aktiens 14-dages RSI bliver overkøbt eller lignende. Det ville nemlig være parametre, som man kan definere for en tredjepart, OG store kursstigninger op til et regnskab fører ofte til en negativ kursreaktion på selve regnskabsdagen, selv hvis regnskabet er rimeligt, fordi forventningerne er løbet af sporet.
Jeg ville selv have foretaget undersøgelsen, hvis jeg ikke havde så travlt med småbørnslivet ![]()