Evolution AB - Kongen af iGaming

Det første spørgsmål i opkaldet handlede om overskudsudlodning, og de kommenterede ikke yderligere på det, udover at bestyrelsen vil informere, når der er noget at meddele.

11 Synes om

Som det sidste i audiocastet siger CEO’en: (egen transskription)

”…der vil ikke blive udbetalt udbytte. Kontantudbytte er ikke den bedste måde at skabe langsigtet aktionærværdi på. Bestyrelsen har endnu ikke truffet yderligere beslutninger om kapitalallokering for 2026. Det er ikke dramatisk, snarere forfriskende. Når der træffes yderligere beslutninger, giver vi jer besked om det.”

Martin mener, det er forfriskende, at man endnu ikke har besluttet metoden for udlodning (at man ikke bare pr. automatik har valgt udbytte+tilbagekøb?), og at der ikke er noget drama bagved.

Derefter det første spørgsmål relateret til dette og svaret var nogenlunde:

”Bestyrelsen beslutter og overvejer, hvad der er den allerbedste måde set fra aktionærernes synspunkt.”

4 Synes om

https://x.com/M1nvest/status/2046839345324204511

Martin fortalte i dag i et interview med Dagens Industri, at det kan tage tid at beslutte overskudsudlodningen. Når nu der ikke er noget dramatisk på vej, burde der vel ikke være noget, der retfærdiggør så dårlig investor-kommunikation.

7 Synes om

Jep, kommunikationen omkring den overskudsudlodning har under alle omstændigheder været uklar, uanset hvor ”forfriskende” CEO’en synes, det er. Planen skulle have været tæt på færdig for måneder siden, så der begynder at være drama under opsejling, uanset om direktøren selv indrømmer det eller ej. Forhåbentlig afsløres der en logisk forklaring på dette senere.

Nu hvor det stadig trækker ud, ville det nærmest være en endnu større farce, hvis slutresultatet blot er et aktietilbagekøb. Der må ligge noget andet bag, som der forhandles om, eller noget man venter på. Hvorfor skulle det ellers tage så lang tid? :smiley:

Og det må man jo så bare vente og se, hvad der kommer ud af. Derudover lyder retssagen mod Playtech relativt stærk set med Evolutions øjne, og der er vel altid en lille chance for at lande et tidligt forlig dér også. Der er i hvert fald nogle mulige drivere her.

5 Synes om

Jeg ser heller ikke selv denne situation med uvished som værende særligt positiv, og jeg erkender, at der i starten af året blev talt om et par uger, og annonceringen af den manglende udbyttebetaling trak ud i et par måneder. Jeg anså under alle omstændigheder den manglende udbyttebetaling som noget positivt. Eller i det mindste burde forholdet have været mere end 50 % af overskudsudlodningen til aktietilbagekøb.

Kom gerne med bearish synspunkter og scenarier i forhold til overskudsudlodningen. Hvis der annonceres aktietilbagekøb for en milliard, og kursen stikker af med 20 %, så er det selvfølgelig ærgerligt. Men hvis planen bare var at gennemføre 100 % aktietilbagekøb, kunne de så ikke bare have meldt det ud og være gået i gang? Det må indrømmes, at hvis de i maj fortæller, at de nu køber egne aktier for alle pengene, så er det et latterligt resultat, men selv da ville jeg tro, at en eller anden master plan var gået i vasken. Der er vel en eller anden virksomhedsovertagelse eller lignende manøvre under overvejelse, som man ikke kan fortælle om endnu. De er ved at have penge nok på kistebunden til at opkøbe alverdens virksomheder.

Eller også pønser Kenneth Dart på en eller anden måde, der er gunstig for ham selv, til at købe hele biksen. Hvem ved, men der ruller flere penge ind i virksomhedens kasse hver måned.

Enten stoler investoren på ledelsen og lader dem kokkerere, eller også gør man ikke og sælger? En del stoler ikke på dem/orker ikke at se på det, og faldet har været støt fra “de seneste års top” frem til nu 14 723. Der har altså været rigeligt med sælgere.

6 Synes om

Evolution har betalt et generøst og voksende udbytte siden 2016; i 2016 var udbyttet under en krone, og for et år siden var det over 30 kroner.

Jeg vil tro, at ledelsen og bestyrelsen nøje overvejer, hvordan de kommunikerer et brud på denne stime, og hvordan de overbeviser investorerne om, at det er en god ting. Det svarer lidt til, hvis f.eks. Nordea besluttede at stoppe udbyttebetalingen helt (hvilket vist ikke er teknisk muligt – men som et eksempel), så ville det helt sikkert skabe stor postyr, og ledelsen skulle virkelig tænke sig godt om i forhold til, hvordan de kommunikerede det.

Og selvfølgelig er der muligvis et opkøb på vej, som der naturligvis ikke siges hverken ja eller nej til.

Evolution har også et stærkt ledelsesejerskab; CEO’en har alene over 784.000 aktier. Hvis han trumfede en idé igennem om et udbytte på f.eks. 3 € pr. aktie, ville han få godt 2,3 millioner euro. Af en eller anden grund ønsker man dog slet ikke at betale udbytte, så man har sikkert fundet en anden anvendelse for pengene.

4 Synes om

Dette gør sagen ret mærkelig. Ledelsens kommunikation om emnet er ren varm luft, selvom det er en virkelig vigtig sag for ejerne. Evos vækst har været på nulpunktet i lang tid, men de tjener stadig penge. Nu bliver de heller ikke udloddet, og der gives ingen grund. Det begynder at gå mig lidt på.

3 Synes om

Jeg er ikke helt enig. En sådan sum i kassen betyder kun et par ting:

1. Et opkøb eller et andet vækstprojekt, der kræver investering, er i støbeskeen (lidt svært for Evolution, da de ikke kan foretage engangsinvesteringer uden at foretage opkøb).
  2. Man ser en helt forfærdelig sort svane i den relativt nære fremtid.

Vi har nu ikke udbetalt udbytte i et år; hvis der foretages en større strategisk ændring, og der derfor ikke udbetales udbytte, er det helt fint for mig at indefryse udbyttet i et år eller to. Denne utålmodighed hos investorerne om, at der skal ske vilde tryllekunster på ét år, er efter min mening gift for virksomhederne på lang sigt.

11 Synes om

Problemet med den nuværende situation er ikke forandring eller udbytte, men dårlig kommunikation. Jeg håber også, at der her er tale om et træk på strategisk niveau, som ledelsen foretager, men håb er en helvedes dårlig strategi. Lad os se, om vi er klogere efter på fredag.

3 Synes om

Det er på en måde problematisk, men man skaber ofte mere rod, hvis man melder ud om virksomhedsopkøb eller andre strategiske projekter, før de er helt sikre. Jeg synes egentlig, det er helt okay at arbejde på strategien i et år eller to (især hvis man laver en større markedsanalyse), før man kommer med en officiel udmelding.

Selvfølgelig ville jeg selv ønske, at der blev udbetalt udbytte som normalt, og at man købte opkøbsemnet med lånte penge, når det er fundet, men EVO har jo alligevel en ret lav gældsgrad, så jeg er ikke overrasket over, at de i stedet øger kassebeholdningen.

1 Synes om