Hmm. Jeg ved ikke, om jeg kan svare på dette på en særlig udtømmende måde, men jeg kan da slide lidt på tastaturet for at få tiden til at gå.
ESG-pres fra de store kanoner kan måske afskrække folk fra at investere i Evolution? Fondes og institutioners tilbagetrækning på grund af omdømmerisiko kan være et stort slag? Det er bare ikke særlig sexet at investere i denne sektor i dag. Kenneth er bare en lone wolf.
Jeg påstår ikke, at EVO’s vækstrater eller andre tal er på et niveau, hvor aktien bør værdisættes som i “gamle dage”, men jeg tror alligevel på, at biksen i et stykke tid har været underlagt kræfter, der gør det meget svært at få det offentlige og positive momentum, som kunne drive aktien mod nordøst.
Jeg har selv fulgt denne rutsjebanetur nedad fra omkring 1000 SEK og helt hertil. Har dette fald en bund, og hvornår vender skuden? Det er et rigtig godt spørgsmål. Undervejs har der været aftagende vækst i Asien, faldende marginer på grund af europæisk regulering, retssager og generel usikkerhed. Kun Martins store køb way back gav en rigtig god mulighed for at tage profit, men ellers har det været ret surt i salonvognen.
Det er sikkert rigtig svært at forbinde short-sælgere, konkurrenter og andre eksterne aktører, der muligvis arbejder sammen om at skade Evolutions omdømme – i hvert fald uden klare beviser – så derfor vil jeg heller ikke påstå, at den slags overhovedet finder sted. Men det er godt at have in mente, hvis man overvejer at investere i denne biks.
På den anden side, måske har Kenneth et es i ærmet? Måske bliver biksen købt af børsen? Svært at sige.
Selvom jeg ikke ved noget som helst om noget, ville jeg stadig være påpasselig med Evolution, selvom værdiansættelsen ser fristende ud nu.
Stay safe, and don’t gamble too much.