Evli - ren förmögenhetsförvaltare

Hur ser utsikterna ut för resten av året?

1 gillning

Skulle du vilja utveckla trådens öppning lite mer? Vilka är utsikterna enligt dig? Varför bara ett perspektiv för resten av året, borde man inte titta på nästa år och längre fram?

5 gillningar

Evlis bokslut för 2018 har publicerats. Utsikterna “utmanande” för 2019.

https://www.inderes.fi/fi/tiedotteet/evli-pankki-oyjn-tilinpaatostiedote-11-31122018

Sauli: något bättre än förväntat.

En överraskande bra resultatrapport vid en snabb översyn. Marknaden är verkligen utmanande, men jag stannar gärna kvar i detta papper ändå, och lägger till när kursen går tillräckligt lågt. :+1:

Jag lade till Evli i min portfölj på lång sikt runt 7,90 euro, även om Inderes rekommenderar att minska. Jag menar inte slutet av året utan på årsbasis. Jag tror att marknaden förr eller senare kommer att klarna, även om vi navigerar i dimma nu. Om vi går neråt mer, lovar jag att fylla på mer. Medan vi väntar på att det ska klarna, kan man ju höja utdelningen, som inte borde vara på gång enligt min förståelse. Jag kan också ha fel. Med nuvarande kurs ligger vi dock redan på nästan 8 %. Å andra sidan, om finanssektorn börjar svaja ordentligt nu, kan man snart få kvalitetsbolag till ett mycket bättre pris. Även om jag aldrig grundar mina beslut på handelsspekulationer, är det också ett alternativ.

4 gillningar

Vi är över 10 € igen. :sunglasses:

2 gillningar

Det var ett förväntat bra resultat. Utdelningen ökar också med några procent jämfört med förra året.

1 gillning

Resultatrapporteringen för mitt portföljbolag 2019 har börjat och jag är väldigt nöjd med siffrorna, Q4 var starkt för Evli. Jag övervägde ett ögonblick att minska efter Inderes rekommendationsändring, eftersom uppgången verkligen har varit snabb. Men utdelningen börjar närma sig 10% avkastning på mitt investerade kapital, så jag kan tryggt fortsätta äga. Bra prestation. Vägledningen är återigen typisk Evli, på nivån Solen skiner på sommaren :sunny:

1 gillning

Låt oss bumpa upp tråden ifall någon skulle få en gnista till att kommentera eller kanske intressera sig för bolaget. Någon vis har talat om cigarettfimpar-bolag, Evli kan man inte riktigt räkna in i den kategorin, men det finns en viss cigarrstump-egenskap hos bolaget. Det är värt att titta på Saulis senaste video om Evli, det sägs ganska tydligt att a) Evli kommer att vara bland vinnarna i sin sektor b) Evli kommer att öka sin vinst under de kommande åren (gå in i nästa storleksklass). När det nuvarande P/E-talet är billigt, vad är det då när storleken växer och vinsten växer? Ganska intressant information att Evli förra året var bland de 100 största bolagen i Europa som sålde nya fonder. Jag rekommenderar att du bekantar dig med bolaget och drar dina egna slutsatser.

5 gillningar

Om världsekonomin och aktierna går starkt, så går det bra även för Evli. Om de hostar, som i slutet av 2018, hostar Evlis resultat också, och rejält. Då, före nedgången 2018, var Inderes väldigt positivt inställda till Evli. För mig klarnade det egentligen först under nedgången vad det innebär när Inderes sa att Evli är extremt beroende av konjunkturens hållbarhet. (Det vill säga, den påminnelsen fanns alltid där, jag förstod bara inte hur jag skulle förhålla mig till det förrän jag själv såg det.) Så Evli har tydligen många plus, men som ett minus att det verkligen tar stryk i en nedgång, det vill säga extremt icke-defensivt. En intressant vinkel är förstås också den ganska sannolika konsolideringen inom branschen, det vill säga om Evli kommer att vara så här om fem år, och det skulle förstås också kunna ge plus i form av synergier.

1 gillning

Haha :rofl: Måste berömma termen “cigarrfimpen”, den passar Evli riktigt bra :+1:

1 gillning

{“content”:“Vad drar ner Evli? De senaste dagarna har nedgången varit betydligt större än för många andra. Åtminstone baserat på Inderes prognossiffror verkar det vid dessa priser vara en mycket intressant förvärvsmål. Vad förstår jag inte?”,“target_locale”:“sv”}

Utdelningen kom åtminstone igår, alltså.

Sant. Det kom jag inte ihåg. Men dess påverkan är knappast så stor?

Evli är ganska beroende av om marknaden går snabbt nedåt eller uppåt. Det borde reagera på sådana nedgångar, då värdet/mängden av förvaltade tillgångar minskar och därmed också förvaltningsavgifterna, medan kostnaderna förblir desamma.

Investeringsbolag är känsliga för kapitalmarknadsutvecklingen, men Evli verkar vara mer benägna att falla än t.ex. jämförelseobjektet eQ.

Å andra sidan är Evlis risknivå lägre än jämförelseobjektenas, eftersom räntefondernas andel är stor i Evli. Även betydelsen av avkastningsberoende avgifter är förmodligen lägre i Evli än i jämförelseobjekten. De som känner Evli bättre kanske kan förklara situationen mer.

Här är det viktigt att komma ihåg att majoriteten av Evlis räntefonders kapital (2019: 7,0 miljarder) finns i företagslånefonder, som korrelerar ganska starkt med aktiemarknaden. På grund av detta är Evli mycket känsligt för kapitalmarknadernas fluktuationer.

5 gillningar

Evli har hittat sin nuvarande botten runt 7,5 euro. Det är ungefär samma nivå som dippen under årsskiftet 2018–2019. Detta var en av de största positionerna i min portfölj tidigare, men jag sålde allt för ett tag sedan och har följt situationen. Evlis omsättning verkar vara ganska låg och den reagerar ganska snabbt med aktiemarknaden, så jag har inte vågat öka än även om aktien känns rimligt prissatt just nu. Hur är det med er andra, vad tycker ni om den nuvarande situationen och Evli?

1 gillning

:raised_hands:

4 gillningar

Börjar det bli dags att handla nu? Q1 är dock redan inräknat och nedskrivningarna har gjorts. Q2 har sett en ganska rejäl uppgång på marknaden, om detta korrelerar nedåt med aktiemarknaderna, betyder det då inte att det också går åt andra hållet vid uppgångar? Ingen vet hur marknadssituationen blir efter sommaren, men man kan väl anta att Q2 har sett en värdeökning och många order.

Edit: Utöver detta har ledningen tankat den 20.5 och 26.5, om än i ganska rimliga mängder, men de vill nog inte heller kasta sina pengar i sjön.

1 gillning