Låt oss skapa en allmän tråd för företag inom finanssektorn. Utan en längre introduktion:
Enligt detta skulle alltså de stora aktörerna tränga sig in på de nordiska marknaderna för att ta våra rikas och företags pengar till bättre händer. Jag hittade inte snabbt skribentens källa, men visst skulle ankomsten av någon jätte hit säkert förändra konkurrenslandskapet inom förmögenhetsförvaltning och investmentbankverksamhet om det förverkligades.
Så är det. Sedan köper de CapMan och när de gräver i fickan tappar de tillräckligt med sedlar för att av misstag köpa Titanium också. De får lite kundunderlag redo så de behöver bara vänta på att pengarna ska komma
Morgan Stanley köpte nätmäklaren ETrade i en storaffär värd 13 miljarder dollar, och marknadens reaktioner var MS -4,6 % och ETrade +22 %. Det är det största finansförvärvet i USA sedan den galna rushen 2008.
Så här kan Fed:s överraskande räntesänkning påverka bankernas intäkter:
Bankernas intäkter får ytterligare press från den akuta räntesänkningen. I videon diskuteras vart banksektorn, främst i USA, är på väg. Naturligtvis användbar information även om du har tittat på europeiska banker.
Janus Hendersons Maroutsos ser en uppgörelse komma inom företagskrediter:
Det är inte nödvändigtvis bråttom att hoppa på finanssektorns företag även om de redan har måttliga värderingar. Från måttliga värderingar kan det lätt bakas ihop en ganska hög värdering om resultatet försvinner.
Det har arbetats med detta i ett par år. Och det verkar inte ha varit ett helt enhälligt beslut ens inom FED. Ett läger säger:
“Today’s rule gives a green light for large banks to reduce their capital buffers materially, at a time when payouts have already exceeded earnings for several years on average,” Ms. Brainard said in a statement released alongside the changes that were announced on Wednesday.
och det andra:
The rule will cause an increase “as measured through the cycle” in common equity capital of about $46 billion at the eight largest U.S. banks, Mr. Quarles said.
…
“Banks also keep certain voluntary buffers above our required minimums, and those buffers will vary somewhat from time to time — nothing in the S.C.B. rule adopted today gives banks an incentive to reduce those buffers,” he said.
Man måste se detta som en bra sak för bankernas aktieägare. En seger för bankernas lobbyister.
En fantastisk dag för finanssektorn, särskilt i USA. Bankerna, som till exempel Morgan Stanley och Citigroup, föll med över 6 procent. Det verkar inte heller ha gått så bra för försäkringsbolagen, där AIG sjönk med nästan fem procent och till exempel Unum Group med över 7 procent. På den här sidan av Atlanten föll åtminstone DNB med över 4 procent.
Räntenivån förklarar säkert nedgången på många sätt, men samtidigt sjönk också till exempel Morgan Stanley, där ränteintäkterna förra året utgjorde en ganska liten del, 15 %, av företagets totala omsättning. På ett annat sätt kommer en avtagande ekonomi och i värsta fall en recession förvisso att äta upp intäkterna från kapitalförvaltning och trading från bankerna. Jag märkte inte heller vad som tyngde DNB närmare oss här.
I Europa har banksektorn också varit under press. Italiens nedstängning på grund av coronaviruset ökar oron för landets skuldrisk. Dessutom ökar default-trycket från företag på bankernas företagslån när verksamheten stannar.
Det ger ingen trevlig bild av den allmänna ekonomiska situationen. Viruset börjar lyfta fram allmänna bekymmer som man inte orkat prata om under högkonjunkturen, förutom de mest inbitna pessimisterna (paatuneimmat karhut).
Swedbanks böter innebär att Nordeas reserv på >90 miljoner euro lätt skulle räcka, och om det vore proportionerligt skulle Nordeas böter vara under 10 miljoner euro.
DNB har nu vid två tillfällen sänkt bolåneräntorna för nya och befintliga kunder. De har även en gång sänkt räntorna på företagslån. Dessutom har många av deras bolånekunder börjat med amorteringsfria perioder, och nu sänks även de betalda räntorna. Enligt pressmeddelandet är det även möjligt att förhandla om amorteringsfria perioder för företagslån. DNB verkar åtminstone göra allt för att minimera kreditförluster. En mer optimistisk person skulle kunna säga att de gör det för att hjälpa företag och privatpersoner genom svåra tider, men jag håller mig fortfarande till själviska skäl. Oundvikligen kommer detta att ytterligare försämra årets vinster, men på längre sikt kan det betala sig. Det har ännu inte kommit något pressmeddelande om att utbetalningen av utdelning skjuts upp, men det finns en stor möjlighet även till det. I övrigt har DNB kommenterat coronaläget så här:
DNB is one of the most solid banks in Europe, and over the last decade, we have more than doubled our equity. This makes DNB well equipped to meet turbulent times in the market.
…
DNB is also one of the most creditworthy banks globally, with the best possible short-term rating of A1+/P1 from S&P and Moody’s, and a long-term rating of AA. We are monitoring the situation around the corona outbreak closely, and will make ongoing assessments of the bank’s risk.
…
DNB has very limited exposure to, for instance, the airline industry. Beyond this, it is not natural for the bank to comment on the financial prospects for the company until we present our figures for the first quarter.
{“content”:“Låt oss återuppväcka den här tråden. Jag kommer i fortsättningen att aktivt dela med mig av bra innehåll relaterat till sektorn som jag själv läser. Här är Blackrocks (världens största kapitalförvaltare) VD:s årliga investerarbrev: https://www.blackrock.com/corporate/investor-relations/larry-fink-chairmans-letter\n\nJag rekommenderar varmt att läsa det. Utmärkt insikt i bl.a. branschens utveckling och ekonomi.”,“target_locale”:“sv”}
Jag flyttar diskussionen hit från diskussionen om börsernas riktning. Om du är intresserad av låga värderingsmultiplar är det bara att forska inom finanssektorn. I princip alla banker och försäkringsbolag är för närvarande lågt värderade i förhållande till sitt bokförda värde.
Om du är sugen på en amerikansk bank, så prissätts till exempel Citigroup till 0,46 P/B och Morgan Stanley, som nästan helt lever på investmentbankverksamhet, till 0,69. JP Morgan Chase, klassens premiär före krisen, når åtminstone över 1 P/B.
Hela S&P:s finanssektors P/B vid gårdagens stängningskurs och med det egna kapital som jag hämtade från Yahoomedan i helgen är i median 0,87, och detta höjs något av till exempel försäkringsmäklare och kreditvärderingsinstitut som ingår i sektorn, vars P/B naturligtvis är skyhögt i förhållande till banker och försäkringsbolag.
Tack. Jag är inte direkt intresserad av hela den amerikanska banksektorn. I princip bara de starkaste. Bland de ovan nämnda tycker jag att J.P. Morgan & Chase är en bra jämförelse, det vill säga banker som har visat sig klara sig igenom flera stormar utan problem. Med JP Morgan tog du upp en sak som intresserade mig mycket. Wells Fargos kurs har laddats med mycket negativt.
Ja, den sektorn och de största är oundvikligen intressanta även för mig. Jag har följt Citi ett tag, som har en lite mer normal resultatmix, och har även hållit ett öga på JP Morgan Chase, men den är kanske med rätta prissatt med en för hög premium för min smak. Jag har också följt Morgan Stanley och Goldman Sachs en del, eftersom dessa inte är lika beroende av räntenivån. Nyligen tog jag bort Goldman från min bevakningslista, eftersom jag tyckte att Morgan Stanley var en bättre investering i samma stil. Jag har dock inte investerat mina pengar i dessa ännu, eftersom jag redan har ett amerikanskt försäkringsbolag och en europeisk bank i min redan alltför koncentrerade portfölj, så jag behöver inte nödvändigtvis mer från den här sektorn i min portfölj just nu.