Tieto - Lönsam tillväxt i sikte

Hej

Jag funderar på vad som ligger bakom undervärderingen av TietoEVRY:s aktie. Nästan varje vecka dyker det upp artiklar där TietoEVRY hyllas. Idag senast fanns det till exempel i Kauppalehti en artikel “Dessa aktier på Helsingforsbörsen får man billigt nu”, där det konstaterades följande om TietoEVRY:

“Tietos P/E-tal är med årets prognoser 39,5 % lägre än 10-årsmedianen. Tieto hör också till de bästa resultatförbättrarna under det andra kvartalet med en tillväxt på 110 %. Även resultatet för det första kvartalet överträffade analytikernas prognoser. På kort sikt drivs resultattillväxten av fusionens synergier. Enligt uppgifter från Factset finns det en uppsida på ca 15 % i aktien, med ett genomsnittligt riktpris på 28,75 € och en genomsnittlig rekommendation som är övervikt.”

Efter Q2 höjde bland annat Inderes (25 €, öka → 28 €, öka) och OP (26 €, Köp → 30 €, Köp) riktkursen. Efter resultatsäsongen skrev Kauppalehti en artikel “Här är börsens köppapper efter resultatsäsongen - 15 av analytikernas favoritaktier hamnar på listan”. I artikeln konstateras att Tieto-aktien har en uppsida på över 15 %. Likaså lyfter man återigen fram fusionssynergierna och ett Q2-resultat som var bättre än väntat.

Men vad händer efter Q2-publiceringen? Direkt efter rapporten tar kursen ett litet skutt uppåt, varpå den sedan vänder nedåt.

Den 2 september 2020 skickade TietoEVRY ut ett pressmeddelande, där man konstaterade att integrationerna och sammanslagningen av funktioner framskrider enligt plan. Detta sägs påverka totalt högst 550 tjänster.

Vad händer igen? Kursen vill inte stiga utan stampar på stället, precis som den gjort de senaste månaderna.

Har folk fortfarande rubrikerna om Tietos misslyckanden i minnet?

Det här forumet var nog det enda stället där jag inte hittade rubriker om Tieto. Nåväl, nu är det åtgärdat :smile:

Påverkar de där gamla tabbar fortfarande TietoEVRY-aktien eller var ligger felet? Har rubrikerna etsat sig fast i folks medvetande och förstört bolagets rykte?

Det är sant att det alltid finns risker i stora mjukvaruprojekt, men jag tror eller åtminstone hoppas att man också lärt sig något av misstagen.

Vad anser ni om bolaget och vad det är som har hållit tillbaka kursen? Jag hör gärna era kommentarer.

20 gillningar

Jag skulle se det enda hindret för en uppgång vara att marknaden inte tror på det sammanslagna bolagets förmåga att generera vinst.

1 gillning

Det lönar sig att läsa Inderes omfattande rapport som grund och jämföra dess innehåll med “vinddräkternas” (allmänhetens) bild av företaget. TietoEVRY skiljer sig i sin nuvarande profil från de flesta IT-tjänsteföretag. Medias uppmärksamhet kretsar bara kring projekt inom den offentliga sektorn, varav en del faktiskt har misslyckats. Men så är det för andra företag också, och när man jobbar med den offentliga sidan beror projektets misslyckande ofta inte på leverantören.

3 gillningar

Även en svår bransch att driva lönsam verksamhet inom. Tietoevry är ju ett serviceföretag och inte ett programvaruföretag som skulle utveckla ny egen teknologi.

IT-tjänsteverksamhet är utmanande i Finland eftersom den är mycket personalberoende och det är svårt att hitta experter, och den skalar inte på samma sätt som till exempel SaaS-verksamhet. En annan sak är kodningsföretag (Gofore m.fl.) som kan sälja personaltjänster med mycket hög marginal eftersom de behärskar så specifika projekt som andra inte hittar experter till. I Finland är personaltjänster bland de dyraste i världen.

TietoEvry erbjuder grundläggande IT-infrastruktur och slutanvändartjänster till stora organisationer, och när misslyckade projekt uppstår, förloras ryktet snabbt.

Konkurrensen är också mycket hård i branschen och prispressen är mycket stor, marknaden har fått många mindre konkurrenter som tar sig an stora projekt genom att dumpa priserna.

Företaget skulle kunna växa genom företagsförvärv, till exempel genom att köpa mindre programvaruföretag, annars är det mycket svårt.

“Tietoevry är ju ett serviceföretag och inte ett programvaruföretag som skulle utveckla ny egen teknologi.”

Det här är precis den uppfattning som “vindjackorna” har, sammanfattad.

6 gillningar

Tieto är ju listat på 3 börser. Det påverkar säkert också kursen, det vill säga en del av arbitragehandeln. Jag vet inte vilken syn norrmännen har på bolaget till exempel, men det har också betydelse för värderingen. Jag minns att centraleuropeiska analyshus har de lägsta riktkurserna, men har de lika god insyn i de nordiska marknaderna som våra analytiker? På lång sikt kommer Tieto-kursen förmodligen att stiga över 40 euro, men det är svårt att säga hur lång tid det kommer att ta. Det kan vara en riktigt bra investering på 24 månaders sikt.

4 gillningar

I Finland är arbetskostnaden en av de högsta i världen

– Nu måste man komma ihåg att TietoEVRY har anställda även på andra platser än i Finland. De personalförhandlingar som pågår nu berör 160 arbetsuppgifter i Sverige, 150 i Norge, 90 i Finland och 150 i andra länder. Nuförtiden har Tieto 24 000 anställda runt om i världen och t.ex. enligt en artikel i Tivi från den 19.3.2020 skulle TietoEVRY ha rekryterat nya medarbetare i Indien så att antalet anställda i Indien skulle ha ökat med 50%. Detta är återigen just det att dyrare arbetskraft avskedas samtidigt som billigare anställs.

Genom företagsköp skulle man kunna växa, t.ex. genom att köpa mindre programvaruföretag, annars är det verkligen svårt.
– Tieto köpte ju EVRY i juni 2019. Kombinationens sammanlagda omsättning är cirka 3 miljarder euro, vilket nästan fördubblade Tietos storlek :wink:

1 gillning

\u003e Jag ser det enda hindret för en uppgång i att marknaden inte tror på det sammanslagna bolagets förmåga att generera resultat.

• Kanske så, men å andra sidan höjde TietoEVRY sina synergimål från 75M€ till 100M€ i samband med Q2-resultatet. Kanske är marknaden fel ute och analytikerna har rätt den här gången. :smile:
1 gillning

Jaa-a, bra poäng, jag måste erkänna att jag var lite för snabb på avtryckaren innan jag sköt :smiley:

Men som ett traditionellt IT-infrastrukturtjänsteföretag är det verkligen svårt att växa på marknaden just nu, särskilt för en aktör som Tieto vars kundsegment är ganska begränsat och konkurrensutsatt i Norden.

Kanske kan betydande tillväxt uppnås om tjänsteportföljen och kompetensen väl möter växande teknologier, t.ex. offentliga moln (AWS, Azure etc.), AI & robotik, etc.

Men ja, det är sant att Tieto numera har mycket digital kompetens och det är en växande marknad. Jag måste undersöka Tietos kundreferenser närmare, men jag har själv förstått att de inte riktigt konkurrerar i megastora internationella projekt, och om personalen också växer i Indien etc. kan det säkert finnas en plats i stora globala koncerner i framtiden.

Jag känner inte Tieto tillräckligt väl för att våga argumentera, det måste erkännas, jag tar bara på mig vindjackan :smiley: (Y)

1 gillning
  • Ja, det håller jag helt med dig om. Och det gäller inte bara IT, utan också t.ex. inom social- och hälsovården.
    TietoEVRY verkar fortfarande ha projekt inom den offentliga sektorn, och bl.a. måndagen den 14.9.2020 kom ett meddelande där Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata hade valt TietoEVRY som partner för att fortsätta utvecklings- och underhållstjänsterna för digitala tjänster. Men å andra sidan har ju Gofore också knipit en stor mängd av dessa offentliga projekt på sistone.
1 gillning

I Finland är outbildad arbetskraft ganska dyr – experter är löjligt billiga. Kanske lite svåra marknader, ingen är villig att betala 200€/h för en guru, men det är inga problem att låta 25€/h-arbetare förstöra hela företagets infrastruktur.

2 gillningar

hmm…ja okej. TietoEVRY har faktiskt fem tjänsteområden, vilka är

Digital Consulting
Digital Consulting-området omfattar konsulttjänster, inklusive affärs- och teknikkonsultation, samt systemintegrations- och applikationstjänster. Segmentet är främst verksamt i Finland, Sverige och Norge. Tjänsterna produceras huvudsakligen i Norden men också via globala leveranscenter. Områdets marknadsandel är störst i Finland och Norge.

Cloud & Infra
Cloud & Infra-området förnyar och säkrar kundernas affärsverksamhet med automatiserade lösningar som använder flera olika teknologier. Verksamhetens grund är att säkerställa förnyelse, kontinuitet och säkerhet för nordiska kunders affärsverksamhet. Tjänsterna omfattar moln-, informationssäkerhets- och slutanvändartjänster inklusive stöd vid övergång till molntjänster. Det geografiska fokus ligger på Finland, Sverige och Norge. I Finland och Norge är koncernen en ledande tjänsteleverantör och i Sverige bland de tre ledande tjänsteleverantörerna. Tjänsterna produceras både i Norden och i ett leveranscenter i Tjeckien.

Industry Software
Industry Software-området erbjuder branschspecifika mjukvaruprodukter för kunders affärskritiska processer inom offentlig sektor, hälso- och välfärdstjänster, skogsindustrin samt energi-, olje- och gasindustrin. Kunderna finns huvudsakligen i Norden, men koncernen har också branschspecifika mjukvaror för sina globala kunder inom olje- och gasindustrin samt skogsindustrin. Största delen av verksamheten är fortfarande licensbaserad, men andelen programvara som säljs som tjänst ökar. I den licensbaserade verksamheten täcker omsättningen installation av lösningar och licensavgifter samt underhåll, vilket vanligtvis baseras på fleråriga avtal.

Financial Services Solutions
Financial Services Solutions-området hjälper ett flertal nordiska och globala företag inom finansbranschen med digitalisering av affärsprocesser samt effektivisering och tillväxt i en miljö där lagar och förordningar ständigt förändras. Tjänsteutbudet omfattar ett brett spektrum av tjänster och processer som baseras på flexibla moduler och innovativa, skalbara mjukvaruplattformar, från realtidslösningar relaterade till betalningar, kort, förmögenhetsförvaltning och kreditgivning till omfattande bank- och kortverksamhet samt BPO-tjänster.

Product Development Services
Product Development Services-området erbjuder produktutvecklingstjänster framför allt inom telekommunikationssektorn, men expanderar även till exempelvis bilindustrin. Tjänsterna produceras globalt för företag inom telekommunikationsinfrastruktur, hemelektronik- och halvledarindustrin samt bilindustrin. Tjänsterna produceras huvudsakligen i globala leveranscenter i Polen, Kina, Sverige, Tjeckien och Finland.

Den nya verksamhetsmodellen, som består av landsspecifika team, tjänsteområden och stödfunktioner, infördes under andra kvartalet 2020.

Jag märkte också när jag undersökte att de kommer att lansera en slags webbutik i Finland, i Norge och Sverige verkar webbutiken redan fungera. Jag förväntar mig dock inget stort av det.

2 gillningar

Inom affärsenheterna Industry Software och Financial Services Solutions bygger verksamheten huvudsakligen på koncernens egna mjukvaruprodukter. Till skillnad från rena IT-tjänsteföretag har TietoEVRY således betydande IPR (immateriella rättigheter) som är viktig för verksamheten, vilket också har lyfts fram av Inderes som en viktig värdedrivare.

1 gillning

TietoEVRY säljer sin Empathic Building-verksamhet till Haltian

TietoEVRY har ingått avtal med IoT-tjänsteföretaget Haltian om försäljning av sin Empathic Building-lösning, med fokus på smarta kontorslösningar, och dess relaterade verksamhet. Företagen har redan tidigare samarbetat tätt inom smarta kontor.

Mer om nyheten här.

Edit: Här finns även ett pressmeddelande från Haltian i ämnet.

4 gillningar

*CEVIAN SÅLDE 1,6 MILJONER AKTIER I TIETOEVRY DEN 31 AUGUSTI: DI

Det var därför jag inte orkade göra något, det finns ju fortfarande några miljoner kvar.

1 gillning

Utdelningen verkar inte intressera. Kursen har sjunkit till maj-nivå och -15 procent sedan årsskiftet. Ur Gardells perspektiv är det förmodligen inga stora arrangemang på gång efter Evry-affären, så det är inte längre lika lämpligt för Cevians portfölj (som inte strävar efter den absolut bästa avkastningen, annars hade Nordea sparkats ut).

Gardell kanske har någon stor affär på gång eftersom han även har minskat sitt innehav i Ericsson och ABB, och hade bråttom att bli av med Neles.

TietoEvrys aktiekurs tyngs förmodligen av halveringen av den ursprungliga utdelningen och stora engångsposter, som tillfälligt sänker rörelseresultatet.

1 gillning

Publicerat: 6 oktober 2020

Västerås stad har genomfört sin upphandling av IT-driftstjänster och valt TietoEVRY som sin IT-partner inom fyra av fem avtalsområden. TietoEVRY kommer att stödja staden i deras digitala transformation, och avtalet sträcker sig över fyra år och uppgår till ett värde av 300 miljoner SEK. Avtalet inkluderar även en option att förlänga leveransen med ytterligare två år.

Hela nyheten här.

4 gillningar

OP publicerade TietoEVRY Q3/2020 Pre-kommentar på morgonen. I kommentaren upprepade OP sin KÖP-rekommendation och riktkursen på 30 euro.

”Rekommendation och riktkurs. Vi tillåter TietoEVRY ett EV/EBIT-multiplikator på 12.5x, vilket är en drygt 5% premie i förhållande till Tiedos historiska värdering. Multiplikatorn indikerar ett aktievärde på 29-32 euro per aktie för åren 2020-2022. Vi upprepar vår riktkurs på 30 euro och vår Köp-rekommendation”

Investeringsargument

• Stark position i Norden. Tieto går samman med norska EVRY och nya TietoEVRY kommer att bli en stark aktör på den nordiska IT-marknaden. Företagen har historiskt sett en stark position i Finland och Norge, och tillsammans kommer de att bilda en betydande aktör på den svenska marknaden. TietoEVRY är tillräckligt stort för att uppnå skalfördelar, men samtidigt en starkt lokal aktör.

• Synergimål. TietoEVRY strävar efter kostnadssynergier på 100 miljoner euro (tidigare 75 miljoner), varav 75% (70-80 miljoner euro) kommer att uppnås i slutet av 2020 (s.k. run rate i slutet av 2020). Dessutom förväntar sig företaget att uppnå omsättningssynergier senare. Synergimålet kräver utmärkt implementering från ledningen.

• Aktiv utdelningsbetalare. Som ett resultat av en stark balansräkning och goda kassaflöden bedömer vi att TietoEVRY kommer att vara ett bra utdelningsbolag när integrationen är slutförd och engångskostnaderna som belastar kassaflödet är ett minne blott. Vi förväntar oss att investeringarna förblir måttliga (3,0-3,5% av omsättningen) och att TietoEVRY kommer att kunna återföra merparten av det årliga kassaflödet till ägarna.

Drivkrafter

• Marknadstillväxtprognos. Den nordiska IT-marknaden som helhet växer med 2-3% per år, men inom marknaden finns det starkt divergerande segment. TietoEVRY har goda möjligheter att fokusera på växande delområden.

• Investeringskapacitet. Framgång på IT-marknaden kan tillfälligt kräva omfattande investeringar, och TietoEVRY:s investeringskapacitet är unik i förhållande till mindre aktörer.

• Värdeskapande företagsköp. Små företagsköp som kompletterar utbudet skapar ytterligare tillväxtmöjligheter.

Risker

• Kostnadsinflation. Löneinflationen är som bekant hög, och att upprätthålla lönsamheten kräver aktiv kostnadsanpassning.

• Priserosion. Priserosionen på gamla produktlösningar fortsätter och försvagar Tiedos tillväxtmöjligheter avsevärt.

• Internationell konkurrens + små aktörer. De internationella jättarnas konkurrenskraft är stark, och samtidigt undergräver små IT-aktörer TietoEVRY:s tillväxtpotential inom nya lösningar.

17 gillningar

Avtalet mellan TietoEvry och Västerås stad är värt närmare 300 miljoner kronor, det vill säga cirka 28,8 miljoner euro.

Avtalet omfattar fyra av fem delområden inom IT-outsourcing. Utöver infrastruktur-, informationssäkerhets- och arbetsplatstjänster gäller avtalet även support för slutanvändare på plats och på distans.

Tidigare partner till Västerås var CGI, som fick en förlängning av sitt avtal från 2016 innan den nya upphandlingen.

15 gillningar