Hej
Jag funderar på vad som ligger bakom undervärderingen av TietoEVRY:s aktie. Nästan varje vecka dyker det upp artiklar där TietoEVRY hyllas. Idag senast fanns det till exempel i Kauppalehti en artikel “Dessa aktier på Helsingforsbörsen får man billigt nu”, där det konstaterades följande om TietoEVRY:
“Tietos P/E-tal är med årets prognoser 39,5 % lägre än 10-årsmedianen. Tieto hör också till de bästa resultatförbättrarna under det andra kvartalet med en tillväxt på 110 %. Även resultatet för det första kvartalet överträffade analytikernas prognoser. På kort sikt drivs resultattillväxten av fusionens synergier. Enligt uppgifter från Factset finns det en uppsida på ca 15 % i aktien, med ett genomsnittligt riktpris på 28,75 € och en genomsnittlig rekommendation som är övervikt.”
Efter Q2 höjde bland annat Inderes (25 €, öka → 28 €, öka) och OP (26 €, Köp → 30 €, Köp) riktkursen. Efter resultatsäsongen skrev Kauppalehti en artikel “Här är börsens köppapper efter resultatsäsongen - 15 av analytikernas favoritaktier hamnar på listan”. I artikeln konstateras att Tieto-aktien har en uppsida på över 15 %. Likaså lyfter man återigen fram fusionssynergierna och ett Q2-resultat som var bättre än väntat.
Men vad händer efter Q2-publiceringen? Direkt efter rapporten tar kursen ett litet skutt uppåt, varpå den sedan vänder nedåt.
Den 2 september 2020 skickade TietoEVRY ut ett pressmeddelande, där man konstaterade att integrationerna och sammanslagningen av funktioner framskrider enligt plan. Detta sägs påverka totalt högst 550 tjänster.
Vad händer igen? Kursen vill inte stiga utan stampar på stället, precis som den gjort de senaste månaderna.
Har folk fortfarande rubrikerna om Tietos misslyckanden i minnet?
Det här forumet var nog det enda stället där jag inte hittade rubriker om Tieto. Nåväl, nu är det åtgärdat ![]()
Påverkar de där gamla tabbar fortfarande TietoEVRY-aktien eller var ligger felet? Har rubrikerna etsat sig fast i folks medvetande och förstört bolagets rykte?
Det är sant att det alltid finns risker i stora mjukvaruprojekt, men jag tror eller åtminstone hoppas att man också lärt sig något av misstagen.
Vad anser ni om bolaget och vad det är som har hållit tillbaka kursen? Jag hör gärna era kommentarer.