EAB Group - vändningsföretag?

EAB är det sista investmentbolaget som ännu inte har en egen tråd, och jag tänkte att det nu skulle vara hög tid att öppna en tråd även för detta bolag, där man kan samla material relaterat till bolaget.

En relativt färsk och omfattande rapport om EAB finns här: Kannattavuusloikka vaatii kokoluokan kasvua - Inderes

Här är en kort bolagsbeskrivning:

Bolagets H2 gick i stort sett enligt våra förväntningar, och den omfattande rapporten är mycket aktuell. Här är även den uppdaterade H2-rapporten: Kannattavuuskäänteen kolmas näytös - Inderes

Bolagets egen färska investerarpresentation från gårdagens investerardag finns i sin tur här: EAB Group sijoituskohteena | Sijoittajapäivä 7.3.2022 - Inderes

Ur en investerarprofil är EAB ett ganska klassiskt vändningsbolag. Bolagets ekonomiska utveckling sedan noteringen 2015 har varit mycket blygsam, och bolaget har haft svårt att dra nytta av de mycket gynnsamma trenderna i branschen. De huvudsakliga orsakerna har enligt min mening varit brist på strategisk fokus, svag konkurrenskraft i produkterbjudandet och implementeringen av strategin. Numeriskt sett har bolagets storlek i förhållande till dess breda tjänsteutbud helt enkelt varit för liten för att kunna bedriva en ordentligt lönsam verksamhet.

Under 2020-2021 har bolaget lyckats åstadkomma en betydande resultatvändning. De centrala faktorerna bakom resultatvändningen är en mer fokuserad strategi än tidigare och förbättrad konkurrenskraft i produkterbjudandet (priser har sjunkit och avkastningen har förbättrats). Dessutom har den mycket starka marknaden underlättat denna vändning betydligt. I samband med resultatvändningen har bolagets solvens stärkts och bolagets handlingsutrymme i detta avseende har förbättrats avsevärt.

14 gillningar

På kort sikt är det mest intressanta med EAB enligt mig den möjliga fusionen med Alexandria. Jag har redan tidigare sagt att förvärvet av Alexandrias 9-procentiga andel inte har något att göra med en finansiell investering, även om Alexandria hävdar det. Mina mer detaljerade kommentarer finns i den här videon: Alexandria: EAB ei ole finanssisijoitus - Inderes

Alexandrias kommentarer i samband med H2-rapporten kan ses här: Alexandria H2’21: Tavoitteisiin etuajassa - Inderes

Jag tycker också det är intressant att EAB:s VD sa förvånansvärt rakt ut att EAB skulle vara ett intressant mål för någon annan. Enligt mig är detta en ovanligt direkt hänvisning till att EAB är till salu/villig att vara en del av arrangemang. EAB Group H2’21: Historiansa paras tulos - Inderes

Detta är lätt att förstå, eftersom EAB:s potential inte kommer fram i den storleksordningen, utan bolaget borde nå nästa storleksordning på ett eller annat sätt. En fusion med Alexandria skulle åtminstone på papperet vara en smart lösning. Vi har skisserat detta scenario i EAB:s omfattande analys:

9 gillningar

Om man vill fortsätta med den här M&A-spekulationen lite längre, så är ett tydligt “rökande vapen” rekryteringen av bolagets VD. Bolaget meddelade för knappt ett år sedan att man skulle börja söka en ny VD, då den nuvarande VD:n skulle övergå till operativa uppgifter inom koncernen (EAB:n toimitusjohtaja vaihtuu - Inderes).

Även om VD-rekryteringen inleddes från noll, så brukar en rekrytering normalt inte ta ett år. Vanligtvis tar en rekrytering som startats från noll cirka 3-6 månader. Sex månader börjar redan vara en väldigt lång tid, särskilt i ett mindre företag. Åtminstone kommer jag inte ihåg under min egen börskarriär att en VD-rekrytering skulle ha tagit så lång tid. Det kan förstås vara så att bolaget har haft väldigt otur, t.ex. att någon kandidat har dragit sig ur i sista stund och att man har varit tvungen att börja om. Men minst lika troligt är det att förvärvet av Alexandria har någon roll i detta. Skulle det vara möjligt att rekryteringen läggs på is/skjuts upp om bolagen förhandlar eller om EAB skulle vilja förhandla? Den nuvarande VD:n skulle vara en naturlig person att hantera dessa, och inte en ny VD som troligen kommer utifrån. :face_with_monocle: :thinking:

4 gillningar

Eller förvärvsförsöket. Alexandria lyckades ju inte köpa EAB:s aktier och jag väntar på när FIVA bötfäller Alexandria för underlåtenhet att anmäla flaggning.

2 gillningar

Företagsförvärvsspekulationerna stämde alltså, även om köparen var en annan än förväntat. EAB:s ägare fortsätter sin resa med Evli, när fusionen är klar i höst.

Som nämndes i morgonrapporten är arrangemanget mycket bra för EAB:s ägare. EAB:s ägare får en bra ersättning för sina företag och dessutom en option på Evli-aktiernas värdeökning. Evli är utan tvekan en av branschens långsiktiga vinnare, medan detsamma inte kan sägas om EAB.
Järjestely on EAB:n omistajille erinomainen - Inderes

Detta blev nog den kortaste tråden i Inderes Forums historia :sweat_smile:

4 gillningar

Sauli, hur går det här nu? Alltså, får man en ny Evli-aktie för 5-6 EAB-aktier? Eller hur ser scenariot ut?

De har inte berättat mer om detaljerna i arrangemanget än, eftersom det bara var nyligen som avsikten att fusionera tillkännagavs. De närmare specifikationerna kommer att fås när det officiella avtalet undertecknas under våren. Beloppet kommer att hamna inom den beräknade intervallen.

Tack Sauli för svaret, följdfråga

Hur kommer den eventuella kontantvederlaget på 3 MEUR i ett sådant fall att gynna EAB:s aktieägare? Kommer det ändå som aktier eller i vilken form till ägarna?

Citat:
Evli kommer att ge EAB:s ägare ett antal nya B-aktier som motsvarar 10 % av Evlis nuvarande aktieantal samt ett kontantvederlag på 3 MEUR. Dessutom får EAB dela ut en tilläggsutdelning på 2,35 MEUR före fusionen.

Närmare information har verkligen inte kommit än, men åtminstone enligt min egen uppfattning betalas de 3 MEUR kontant, det vill säga drygt 0,20 euro kontanter per aktie till EAB:s ägare i samband med transaktionen. Med andra ord betalas en del av köpeskillingen kontant till er ägare.

Dessutom delar EAB verkligen ut en utdelning på 2,35 MEUR från sin kassa, det vill säga cirka 0,17 euro. Detta är lika mycket en fråga som kan jämföras med kontantvederlaget. Angående denna utdelning fanns en klausul i meddelandet att den delas ut om bolaget har råd med det (enligt våra beräkningar borde det vara så).

Så totalt får investerarna de ~0,22e+0,17e och sedan det tidigare nämnda antalet aktier.

PS. Inget att tacka för, vi är ju här för er skull :slight_smile:

Jag försökte i tidigare inlägg ställa frågor som kan förbrylla en icke-professionell investerare.

Denna gång tackar jag inte Sauli, men ger 3/3 stjärnor för tjänsten. :star::star::star::wink:

Nu återstår det bara att vänta på det officiella avtalet.

Nedan följer en sammanfattning av fusionen ur EAB:s perspektiv och en beskrivning av EAB.
Visst är en kundbas på 10 000 förmögna personer intressant. :wink:

EAB:s aktieprissättning är på en rimlig nivå

Värdet på EAB:s aktiekapital vid genomförandet av arrangemanget är bundet till de nya Evli-aktierna som erhålls som vederlag (cirka 2,4 miljoner stycken), kontantvederlaget på 3 MEUR samt den ytterligare utdelningen på 2,35 MEUR som ska betalas före fusionen. Därmed får EAB:s marknadsvärde med Evlis nuvarande kurs cirka 50 MEUR och ett aktiepris på 3,6 euro. Detta tar dock inte hänsyn till risken för att arrangemanget inte går igenom, vilken vi anser är liten, men som ändå har en måttligt negativ inverkan på aktiens verkliga värde. Omvänt kan man beräkna att bolagens stängningskurser på fredagen uppskattade sannolikheten för att arrangemanget misslyckas till cirka 4 %, vilket vi anser vara en rimlig storleksordning.

Sammanfattningsvis EAB:
Elite Alfred Berg är ett investeringstjänstbolag grundat 2004 som erbjuder sina kunder spar-, investerings- och kapitalförvaltningstjänster. Bolagets privatbankirer och experter betjänar kunder personligen i Finland på 13 orter. EAB har särskilt fokuserat på kapitalförvaltning för förmögna privatpersoner och bolaget har cirka 10 000 kunder. Kärnan i EAB:s verksamhet är att förvalta kundernas förmögenhet, vilket bolaget genomför enligt sina kapitalförvaltningsmodeller.

Sauli, hur ser du på att EAB har kontor eller service på 13 orter? Kommer Evli att utnyttja dessa för att behålla “servicepunkter” och på så sätt förbättra det lokala servicenätverket runt om i Finland? Har inte Evli för närvarande bara ett kontor i Helsingfors? Visst hanteras saker online nuförtiden, men det kom bara upp. De 13 kontoren verkar vara ganska väl spridda över Finland för tillfället.

1 gillning

https://www.eabgroup.fi/meista/uutiset-ja-tiedotteet/viikkokatsaus-2022-20-sijoittajat-epailevat-talouden-pehmean-laskun

Ursäkta det sena svaret, jag missade detta helt. Alltså, Evli har ju också ett kontor i Åbo, och utöver det kompletteras försäljningen av ett team med några agenter (såvitt jag förstår utanför huvudstadsregionen). Men EAB:s landsomfattande kontorsnätverk och stora agentstyrka är helt nytt för Evli, och jag är osäker på hur Evli avser att fortsätta med detta. Jag antar att nätverket kommer att bibehållas, eftersom EAB:s säljstyrka bygger just på det. Men det här är verkligen en stor förändring i Evlis sätt att arbeta, och det är en anledning till att jag fortfarande är ganska förvirrad över denna fusion ur Evlis perspektiv. Utan denna fusion skulle det nämligen inte falla Evli in att etablera kontor runt om i Finland.

1 gillning

Tack Sauli för svaret. :+1: I dagens Evli-rapport nämndes det fortfarande att man kommer att gå vidare med detta under maj, så vi borde inte behöva vänta länge på att få fler tankar om hur det ska se ut. :smiling_face_with_sunglasses:
Visst finns det mycket positivt här, men det kommer säkert också att krävas mycket harmonisering i företagskulturerna och verksamheterna.

I Evlis strategi / mål nämns: Nordens ledande kapitalförvaltare

I Eabs strategi / mål nämns: Nordens mest respekterade expert inom kapitalförvaltning.

Jahapp, några dagar av maj kvar. :thinking::sweat_smile:

1 gillning

Veckans utveckling:
Efter flera veckors nedgång vände aktiekurserna uppåt på flera stora marknader förra veckan. Den största uppgången i euro sågs i USA (+5 %), men även i Europa (+3,13 %) och Finland (+3,26 %) var uppgången betydande. Däremot var kurserna i Asien (-1,23 %), tillväxtmarknaderna (-0,52 %) och Japan (-0,12 %) nedåtgående, men trots det steg de globala aktiemarknaderna (MSCI World AC) med 3,55 % vid veckans slut.

https://www.eabgroup.fi/meista/uutiset-ja-tiedotteet//viikkokatsaus-2022-22-osakemarkkinoiden-lasku-taittui-ainakin-hetkeksi

Får se om det kommer någon info om situationen ikväll. :hugs: EVLI + EAB

Jaha nu

https://www.inderes.fi/fi/tiedotteet/eab-group-oyj-evli-ja-eab-ovat-allekirjoittaneet-yhdistymissopimuksen

I samband med verkställandet får EAB:s aktieägare som fusionsvederlag 0,172725 nya Evli B-aktier för varje ägd EAB-aktie och en kontant ersättning på totalt tre (3) miljoner euro, som fördelas jämnt mellan de utestående EAB-aktierna den handelsdag som föregår dagen för verkställandet av fusionen. Beräknat med nuvarande aktieantal skulle den kontanta ersättningen vara 0,217196 euro per aktie (“Fusionsvederlaget”). EAB:s aktieägare skulle då äga cirka 9 procent av det sammanslagna bolagets aktier och en (1) procent av rösterna, och Evlis aktieägare cirka 91 procent av det sammanslagna bolagets aktier och 99 procent av rösterna. Fusionsvederlagsaktierna ansöks för handel på Nasdaq Helsinki Oy:s (“Helsingforsbörsen”) börslista i samband med fusionen.

Verkställandet av fusionen (“Verkställandet”) är avsett att slutföras under andra halvåret 2022, förutsatt bland annat att Evli har erhållit Finansinspektionens godkännande för ägarförändringen. Enligt fusionsplanen skulle Verkställandet ske den 1 oktober 2022.

1 gillning

Analytikerns kommentarer nedan :backhand_index_pointing_down:

5 gillningar

Företagsrapporten har också kommit ut. :+1: Tack för den.

Rubrik: Med rabatterat pris in i Evli

Nuvarande värdering erbjuder en bra möjlighet

Rekommendation: öka

:hugs::smiling_face_with_sunglasses::partying_face::star::hot_beverage:

Evli och EAB meddelade tisdagen den sista maj 2022 att de undertecknat ett sammanslagningsavtal, enligt vilket EAB fusioneras in i Evli. Det finns inte längre mycket osäkerhet kring genomförandet av arrangemanget, så i och med fusionen kommer EAB:s aktieavkastning i fortsättningen att bestämmas utifrån Evlis aktie.

1 gillning