Evli - ren kapitalforvalter

Virkelig seværdigt indhold. Med interviewet af Maunu som afsæt: Jeg har på det seneste spekuleret over, hvor lidt administrerende direktører for finske boutique-kapitalforvaltere (eller endda bankernes formueforvaltning) egentlig optræder offentligt, især i de såkaldte nye investormedier som f.eks. podcasts. Deres synlighed i den generelle økonomiske debat er også ret begrænset, især sammenlignet med bankdirektører eller direktører for store børsnoterede selskaber. I USA er direktørerne i kapitalforvaltningsbranchen næsten uden undtagelse selv på banen og bidrager næsten ugentligt med indsigt i verdens begivenheder fra et investeringsmarkedsperspektiv.

Det føles i nogen grad mærkeligt, da kapitalforvaltning netop er en branche, hvor tillid, tænkning og vision er kernen i hele forretningen. Mange boutique-huse har en oprigtigt interessant historie, investeringsfilosofi, et markedssyn og en leder med en klar, egen stemme, men indholdet begrænser sig ofte til kundemøder og kundewebinarer, og selv dér præsenteres det ofte af eksperter og ikke engang på en særlig konsekvent måde.

Man skulle tro, at der netop nu var plads til et enormt thought leadership. De store årgange overfører deres formue til de næste generationer, og denne nye generation af ejere søger kapitalforvaltning på en helt anden måde end før: åbenhed, forståelighed, vision, digitalisering og frem for alt følelsen af, at nogen faktisk tænker over markederne på deres vegne og ikke bare sælger et produkt. I denne situation ville en direktør fra Evli, eQ eller en tilsvarende boutique-forvalter, som tør træde frem, tage stilling, tale om markedet, investering og endda åbent og med egen stemme om branchens problemstillinger, kunne opbygge en enorm top-of-mind-position for sit firma. Hvis jeg i det mindste selv var i den rolle, ville jeg løbe til mange podcasts for at medvirke og forsøge at gøre firmaet synligt gennem indsigt. Jeg kan ikke sige, i hvor høj grad branchens regulatoriske miljø lægger en dæmper på dette, og i hvor høj grad branchen bare er forsigtig og konservativ, men det føles stadig som om, at mange lader en mulighed gå fra sig.

Men det er virkelig godt, at den slags interviews bliver færdiggjort og sendt ud. Det er vel klart, at behovet for ægte, autentisk investorinformation bliver endnu tydeligere i kunstig intelligensens tidsalder. Her har aktører som Inderes efter min mening en stadig vigtigere rolle – og f.eks. dette interview med Maunu er netop den type værdiskabende indhold.

I løbet af det seneste år har jeg i forbindelse med mit arbejde kortlagt og mødt over et dusin aktører i branchen. Man kunne skrive længe om branchen, samt om aktørernes differentiering og udfordringerne ved det i kundens øjne. Men måske en anden gang om det emne.

28 Synes om