Engcon: Vad är det som är så speciellt med tiltrotatorer, och varför är företaget så lönsamt?

Finns det folk på forumet som använder grävmaskiner och gör RIKTIGA jobb? :smiley: Eller personer som är insatta i branschen.

Jag har i några år följt ett svenskt, irriterande lönsamt (hur kan svenskarna vara så duktiga!) skopföretag vid namn engcon. (Följ bolagen här på Inderes)

Bolagets innovation som förändrar grävbranschen är helt enkelt… någon pryl (”tiltrotator”) som får skopan att rotera och tilta. :smiley:

Titta på den här bilden, där det står ”engcon” med liten text på skopan:

Jag förstår att en roterande och tiltande skopa har enorma fördelar för grävarbetet. Men jag förstår inte hur detta kan vara så revolutionerande. Har det verkligen inte uppfunnits tidigare? :smiley:

Denna innovation, som i mina ögon känns ”blygsam”, har dock skapat en affärsverksamhet vars bundna kapital genererar över 40 %! Med andra ord, varje euro som investeras i verksamheten genererar 40 cent per år. :smiley: För vanliga företag är det bra om man når 10 %.

Aktien har legat lågt i en svag byggkonjunktur, men de evigt optimistiska svenskarna håller den flytande på börsen med ett marknadsvärde på över en miljard euro, trots att bolagets omsättning är… cirka 170 MEUR. Alltså högre omsättningsmultiplar än ett genomsnittligt mjukvaruföretag.

Vid noteringen 2022 förutsåg bolaget, baserat på marknadsprognoser, en stark tillväxt (som alltid), men en svår byggkonjunktur har hållit försäljningstillväxten nere: omsättningen har sjunkit från ett par miljarder år 2022 till 1,7 miljarder kronor år 2024 i kronor.

Bolagets marginaler har mött viss motvind efter toppcykeln 2022, men bolagets uppskattning av sin 45 % globala marknadsandel har stått sig sedan noteringen. Fem aktörer står för nästan hela marknaden. Billig konkurrens kan uppstå från Asien, men å andra sidan, enligt bolaget, föredrar kunderna tillförlitlighet och servicenätverk. Det argumentet är lätt att köpa i den meningen att en dyr maskin och operation står stilla om tiltrotatorn skulle gå sönder. Det är alltså fel ställe att spara pengar på.

Här är konkurrenterna och marknadsandelarna enligt noteringsprospektet från 2022:

Screenshot 2025-10-15 at 22.09.47

Aktien kan också ha pressats av svagheten i Nordamerika, men samtidigt har en av de senaste årens framgångar varit Europas uppgång till det största segmentet.

Var är biffen eller vinsten? Jo, i att den nuvarande globala marknadsandelen för tiltrotatorer på ett par procent växer till Sveriges nivå på över 90 %! En tiltrotator ökar grävmaskinens produktivitet avsevärt, vilket skulle vara viktigt i länder som plågas av lägre produktivitet och arbetskraftsbrist. Och allt fler länder i världen passar definitivt in på denna beskrivning, för att inte tala om bränslebesparingar och klimatpåverkan.

Frågor till experterna:

a) Har engcons produkter förändrat er grävupplevelse?

b) Finns det konkurrens för dessa produkter eller anser ni att produkterna är helt unika, som ingen annan (än dessa fem aktörer) kan tillverka?

Dessa frågor har en enorm betydelse för engcon. Bolagets nuvarande lönsamhet skulle knappast vara möjlig i en värld där konkurrensen inom skoprotationssystem var hårdare. Å andra sidan måste bolaget sprida det glada budskapet om tiltrotatorer överallt. Om budskapet inte går fram, förblir den globala tillväxten bara en dröm.

Några ord om aktievärderingen.

Faktum är att bolagets marknadsvärde nu är 11,5 miljarder SEK, omsättningen 1,8 miljarder SEK.

Om vi antar att den nuvarande penetrationsgraden på ~2 % i nya grävmaskiner (vi bortser från potentialen för service, reservdelar och eftermontering) stiger till 40 % under de kommande 20 åren och bolaget behåller sin marknadsandel, skulle omsättningen alltså grovt tjugodubblas.

Situationen år 2021:

Men, eftersom bolagets marknadsandel på t.ex. den stora amerikanska marknaden är svagare enligt noteringsprospektet och vi kan anta att konkurrensen ökar när marknaden växer, antar vi att bolagets globala marknadsandel ändå sjunker till saftiga 30 % från nuvarande 45 %. Ett ganska hemskt antagande, ingen vet var världen verkligen befinner sig om 20 år. Jag vet att det med stor sannolikhet kommer att drickas kaffe och ätas italiensk mat med gafflar, allt traditioner som varat i hundratals år, men hur populära kommer tiltrotatorerna att vara? Vem vet.

Fördelningen av grävmaskinsmarknaden globalt år 2021. Titta inte på noteringsprospektets prognoser. :smiley: De gick som de gick. Säkert är de där CAGR-siffrorna okej på lång sikt, ungefär.

I vilket fall som helst skulle dessa antaganden alltså leda till en omsättning som ungefär femtondubblas.

Omsättningen skulle alltså år 2045 vara knappt 30 miljarder SEK (3 miljarder euro med dagens växelkurser).

Anta att branschen vid det laget fortfarande är i stark tillväxt, eftersom den svenska visionen om tiltrotatorernas världsherravälde visar sig vara ungefär korrekt. Branschen är fortfarande relativt koncentrerad, och engcons rörelsemarginal är cirka 20 % med stöd av service och reservdelar. AI har inte stört branschen, och kinesiska aktörer har inte vunnit stor popularitet globalt förutom i Afrika och Sydamerika.

Rörelseresultatet skulle alltså vara cirka 6 miljarder SEK.

Om bolaget handlades i en anda av ett kvalitetsmaskinföretag med EV/EBIT 15x, skulle företagsvärdet (som för ett skuldfri företag i praktiken är detsamma som marknadsvärdet, förutsatt att det inte finns mycket nettokassa) alltså vara 90 miljarder SEK.

Utmärkt, alltså med dessa antaganden skulle vi ha en aktie som åttadubblas på 20 år!

Men 20 år är en lång tid. På årsbasis skulle avkastningen vara cirka 11 %, plus lite utdelningar (utdelningsavkastning nu 1,3 %). Inte dåligt på något sätt, men inte heller häpnadsväckande.

Och här finns det enormt många antaganden. Kommer tiltrotatorer att bli lika självklara globalt som i Norden? Vad händer om konkurrensdynamiken förändras? Kan engcons hittills ganska välskötta hus förfalla på vägen? Vad tänker huvudägarna om bolagets slutliga syfte?

Det målade scenariot kommer sannolikt att misslyckas, men det kan också överträffas om hela världen blir galen i svenska skopor. Tiden får utvisa.

61 gillningar

Jag vet något om branschen även om jag inte direkt är en användare av utrustningen. Ja, det finns tillverkare utanför de fem stora, och det finns även produktion i hemlandet. Och produkten är naturligtvis inte omöjlig att kopiera.

Produkten är inte särskilt ny, utan såvitt jag förstår gjordes de första på 80-talet och jag har själv sett de första i bruk i mitten av 90-talet. Utvecklingen när det gäller användarvänlighet har varit stor under åren, och numera behöver man till exempel inte ta bort och fästa slangar separat, utan allt fungerar med snabbfästen. Som nämnts förbättrar de produktiviteten avsevärt jämfört med traditionella stela konstruktioner, och med hjälp av utrustningen kan en skicklig maskinförare avsevärt underlätta tidigare manuellt hjälparbete eller fungera som ett extra par händer vid installationsarbeten.

Huvudsakligen är rototiltar en europeisk företeelse. Hittills har försäljningsområdet varit mycket smalt. I Nordamerika och Asien har dessa inte använts alls förrän nyligen, och därför är försäljningen liten eller obefintlig. Under de senaste åren har det såvitt jag förstår sålts en del, även om till exempel Rototilt har strävat efter att komma in på marknaden under ganska lång tid, som man kan se i tabellen. Priset kan vara en faktor, eller så finns det ingen förståelse för hur mycket nytta dessa enheter har. Min personliga åsikt är att Nordamerika ligger 20 år efter Europa i all utveckling inom markbyggnad, till exempel maskinstyrningssystem utöver dessa rototiltar.

14 gillningar

Utmärkt företagsköp

Jag kan inte svara på de där petiga frågorna, men jag måste hålla ögon och öron öppna eftersom jag ändå är i branschen.

Värderingen är nog fortfarande ganska hög.

En snabb undersökning visar att företaget har haft patenttvister med konkurrenter, men dessa har dock lösts.

Varför skulle inte stora grävmaskinstillverkare utveckla en egen produkt? :thinking:

4 gillningar

A. Ja, ingen professionell gräver utan en ”maskinist”

B. Inom branschen finns många märkeslojala

C. Vore intressant – ännu mer att fråga de som är insatta om grävmaskinens 3D-utrustning, har Trimble en liknande marknadsposition?

Tack för svaren!

Jag lade till en reflektion om aktiens värdering i öppningsinlägget, vilket onekligen rymmer en hel del framgångsscenarier.

2 gillningar

Intressant företagsköp! Under det senaste decenniet arbetade jag bland annat med grävmaskiner på eftermarknadssidan och dessa tiltrotatorer blev också bekanta. Det bör noteras i rubriken att Engcon inte egentligen är ett skopföretag, utan i folkmun är tiltrotatorer deras kärnverksamhet.

Engcons styrka är lång erfarenhet av tiltrotatorer, användarupplevelse och absolut den bästa eftermarknadskompetensen bland dessa tillverkare. Service- och reservdelssidan fungerar åtminstone i Finland bäst av dessa tre stora märken. Användarna uppskattar att de kan reparera dessa själva, och inte alltid behöver kalla på en servicetekniker.

Som nämnts ovan är den största flaskhalsen för tillväxt att få sålt behovet av denna produkt till USA och Asien. Där gräver man fortfarande med stela bommar, och ur ett finskt perspektiv ser det verkligen stenålders ut.

Maskintillverkaren JCB har sålt fabriksmonterade Steelwrist tiltrotatorer till vissa maskiner, och nu har de sin egen “raptor”-produkt. Dessa tillverkarnas egna tiltrotatorer väcker alltid misstankar hos kunderna, och man föredrar att ha den bekanta och säkra i bommens ände snarare än att prova något nytt.

Jag misstänker att dessa tiltrotatorer inte installeras på grävmaskiner från fabriken eftersom de också till stor del skräddarsys efter kundens preferenser. Det finns minst två olika typer av skopfästen, och tiltrotatorn kan utrustas på olika sätt (med gripklor eller utan, antal genomföringar etc.), så om ett paket passar en, passar det inte nödvändigtvis en annan, och av denna anledning skulle det behöva tas bort av återförsäljaren.

Detta är mina egna tankar om branschen.

15 gillningar

Jag har aldrig hänvisat till en matematiklektion, så jag kommer att fokusera på att slå ordens svärd i arbetarklassens frågor.

Produkten i sig är tiltrotatorernas Mercedes, som bär pionjärens mantel när det gäller hållbarhet, eftermarknad, användbarhet och innovationer. Detta kommer också att utgöra produktens pris, som ligger i linje med de tre största aktörerna.

Vi lever i ett konservativt ekosystem inom markbyggnadsbranschen, där grannen Markkus användarupplevelser väger tyngre än de fakta som säljarens katalog lovar om produktens överlägsenhet. Därför är det svårare för nya aktörer att komma in på marknaden och få fotfäste. Om produkten är något annat än vad säljaren lovar, är det ofta den första och sista affären. Engcon har funnits länge på marknaden och detta är i sin ordning. Det finns redan bevis från Norden. Produkten är gjord för att vara hållbar i Norden, så den håller även på andra platser.

Marknad. Tiltrotatorn är egentligen bara vanlig i Norden. “Tilten” har blivit branschnorm när man beställer en maskin och utan den har man inget att göra på arbetsplatsen. I Sydeuropa får bara ett skopbyte i änden av bommen Pepe att gapa. Än mindre att få den att rotera/tippa. I Amerika är situationen densamma, så marknaden är enorm.

Jag skulle inte vara orolig för kopierbarheten. Företag har setts genom åren och få har kunnat tillverka en kvalitativt bättre produkt. Även här ligger de tre största i linje. Maskinmärken (CAT) har försökt att introducera “egna” tiltar i samband med maskinerna, vilket i själva verket är en Rototilt målad i en annan färg. Fabriksmonterade tiltar har å andra sidan bara börjat ses under de senaste fem åren från olika maskintillverkare. (Volvo, Develon, JCB.) Maskintillverkarna har också börjat vakna upp till ämnet och vissa maskiner kan fås med Engcon-förberedelse från fabriken, vilket innebär att styrsystemet redan finns i maskinen. Man sätter bara järn i änden av bommen och kopplar in kontakten, så börjar skopan rotera/tippa. Praktiskt!

Den tidigare frågeställaren frågade också om 3D-mätutrustning. Trimble och Leica Geosystems ligger i framkant globalt. I Finland banar inhemska Novatron vägen. Efter tiltarna kommer detta att vara nästa steg som kommer att revolutionera grävningen.

30 gillningar

Jag förmedlade den här tråden till en bekant entreprenör och frågade om hans åsikt, eftersom han har en Engcon-rotator i sin egen grävmaskin. Han svarade att i Finland får en rotator höga poäng i offentliga entreprenader, eftersom den snabbar upp och preciserar särskilt efterbehandlingsarbeten, t.ex. i rörledningar, grönområden och generellt arbete på trånga platser. Manuellt grävarbete elimineras helt eller nästan helt, vilket ger en tydlig konkurrensfördel för entreprenörer som inte har en rotator.

Enligt honom är de flesta grävmaskiner som används i entreprenader för kommuner och städer utrustade med en rotator. Som en svaghet nämnde han att rotatorn ökar vikten och längden på bommen, vilket minskar grävkraften. Därför är den inte lämplig för tungt grovarbete, utan används huvudsakligen i efterbehandlingsmaskiner (med vilka man t.ex. jämnar ut vägkanter och grönområden). Rotatorn kan också användas i tyngre maskiner, men den tål inte kontinuerlig tung grov användning särskilt länge.

24 gillningar

Jag pratade om ämnet med en bekant som känner till saken bättre. Många av samma saker diskuterades som redan har sagts i den här tråden. Enheten är mycket användbar och därför är det värt att betala för den. Några ytterligare funderingar kring detta:

• Enheten är inte helt lätt att tillverka tekniskt, en till synes enkel enhet måste pålitligt tåla ganska mycket vridmoment, det vill säga material, design och tillverkning måste vara i ordning.
  • I den här branschen är tillförlitlighet A och O, om en maskin står stilla på grund av en trasig del är det mycket dyrt och besvärligt. Man är alltså villig att betala för kvalitet och därför byter man inte bara från ett beprövat märke till ett billigare men okänt märke. Att komma in på marknaden är alltså svårt.

Intressant observation detta företag och intressant affärsverksamhet.

14 gillningar

Egna erfarenheter och magkänsla. När jag var i Österrike kom det fram att rototilten är dyr och ingen kräver den. Ja, det är den, men Engcon har ett rykte om sig att vara hållbar och erbjuder många fördelar som redan har nämnts här. Absolut nödvändig faktiskt, om man utför lite mer precisionsarbete. USA-marknaden är säkert öppen, eftersom mina egna erfarenheter från t.ex. Florida påminde mig om stenåldern. Jag kan tänka mig att det inte används i Kina. För att inte tala om afrikanska länder. Ändå, grävmaskiner kan man åtminstone använda även i dessa länder. Ett verkligen intressant investeringscase!

9 gillningar

En grävmaskin är en dyr maskin som ofta köps åtminstone delvis på kredit. Månadsbetalningen påverkas inte mycket om man kan spara tusentals genom att välja ett billigare alternativ för rototilten. Maskinen tjänar bara pengar när den är i gott skick och i arbete, så tillförlitlighet är viktigare än priset. Därför är det svårt att komma in i branschen som en ny aktör, eftersom priset sällan avgör valet. Dessutom ska man inte underskatta det faktum att genom att köpa en Engcon behöver man inte skämmas på arbetsplatsen och förklara för andra varför man köpte något annat. Samtidigt kan man också sluta fundera på om man hade kunnat få en bättre rototilt för pengarna och istället fokusera på att utföra arbetet.

Branschen är bekant, men jag har mest grävt i näsan och rabatter. Visst finns det en egen maskin för hobbybruk, men bara utrustad med en tilt.

15 gillningar

Svenska Rototilt var den första tillverkaren som började med detta på sin tid, och andra har följt efter. Ursprungligen utvecklades den från en skoprotator som Indexator AB tillverkade och utvecklade. Idag har den, förutom rotation, även tiltfunktion och i de mest avancerade modellerna snabbfästen, vilket gör att redskapet kan bytas utan att lämna hytten.

Ursprungligen utvecklad för finjusteringsarbeten och lätta markarbeten där det finns många verktyg som ofta behöver bytas och positioneras om. Tunga sprängningsarbeten är inte riktigt lämpliga för dessa.

I Norden är penetrationen redan mycket hög, förmodligen utrustas 80% med dessa. I Europa kanske högst hälften och i Nordamerika högst 5%, och där finns en stor marknadspotential.

Idag är Engcon marknadsledande, förmodligen tack vare utmärkt företagsledning, noteringen 2022 och aggressiv försäljning. Det finns också skillnader i produkterna, till exempel jämfört med Rototilt. Engcon har en fettsmord, relativt underhållsfri enhet, medan Rototilt har en oljefylld, mer växellådsliknande enhet som kräver underhåll. Märkeslojaliteten är precis som med bilar, vem som nu svär vid vilket namn.

Rototilt har faktiskt Caterpillar som OEM-kund och de skulle precis lansera sin Komatsu-förberedda utrustning anpassad för Rototilt. Steelwrist är i samarbete med Volvo, och Engcon har förutom Volvo ett djupt samarbete med Develon.

Här är några tankar och information, om det nu tillför något värde.

13 gillningar

Fantastiskt att en tråd skapades för detta företag. Branschen är bekant, jag har servat och installerat rototiltar, åtminstone engcon, Rototilt, Marttiini och Steelwrist har blivit bekanta.

Till engcons fördel i Finland ser jag en välfungerande eftermarknad och garanti. Produkten känns av hög kvalitet. Jag ser dock ingen tydlig skillnad i kvalitet eller eftermarknad jämfört med Rototilt. Jag vet att en maskinuthyrare beställde grävmaskiner med Rototilt, eftersom det är något billigare, men ur uthyrarens synvinkel fyller den exakt samma funktion som engcon.

Marttiini utmärker sig med sin stil. Köpare motiverar Marttiini med hållbarhet. Det finns förmodligen sanning i detta, det vill säga att den är mer hållbar om den används riktigt grovt. Samtidigt är den också tyngre och högre, vilket minskar maskinens kraft och ökar bränslekostnaderna.

Steelwrist är vid en snabb granskning av samma stil som engcon och Rototilt. Kvaliteten har dock varit sämre. Vid något tillfälle gick kugghjulen sönder på dem. Att byta ett mässingshjul kostade över 5000€, och Steelwrist ersatte det inte på garantin. Inköpspriset var då något i stil med 20000-25000€ och var något billigare än engcon och Rototilt. Samtidigt var det omsättning i den finska organisationen, och eftermarknaden fungerade inte. Jag har senare fått professionellt stöd därifrån för reparation och installation av rotationsinformation för mätutrustningen, men kundernas minne av dålig service och en icke-fungerande garanti lever kvar länge.

Jag skulle säga att den finska marknaden är så starkt byggd som ett fält för engcon och Rototilt att inga andra kommer att ta betydande andelar, om de inte delar ut sina enheter nästan gratis. Jag skulle säga att vinsten kommer globalt när de systematiskt tar över väldefinierade områden, det vill säga bygger landsorganisationer med bra försäljning, reservdelslogistik och teknisk support. Den som bygger detta i ett område först har en fördel, och konkurrenterna betraktas inte som ett alternativ på grund av en liten prisskillnad.

20 gillningar

Som en fortsättning på det föregående meddelandet skulle jag även svara på frågorna “Vad är så speciellt med svängande skopor”

Titta på videon https://youtu.be/7_iyiOLpRVA?si=USF1v1Cwf6yat4nQ

Genom att titta på denna förstår man hur engcon förvandlar en grävmaskin till en multifunktionsmaskin. Det minskar behovet av andra maskiner och manuellt arbete avsevärt. Videon har 18 miljoner visningar.

Ur ett investeringsperspektiv kommer det att vara avgörande om denna typ av arbetssätt anammas globalt. Om det anammas är tillväxtpotentialen så enorm att det finns utrymme på marknaden, även om fler tillverkare är på väg in. Jag skulle tro att maskintillverkare inte bör utveckla egna enheter, utan snarare utveckla kompatibilitet med tiltrotator-tillverkare. Några maskintillverkare har redan skapat kompatibilitet för engcon, och såvitt jag förstår görs engcons inställningar och justeringar i dessa fall från grävmaskinens display.

I Finland har man tidigare år kunnat ta extra betalt för grävmaskinsarbete om man haft en tiltrotator. Idag är det en obligatorisk utrustning och det finns väldigt få jobb där man tar sig an utan en tiltrotator. Dessa marknader (Norden), där tiltrotatorn finns i över 90% av nya maskiner, kommer inte att minska. På dessa marknader är försäljningen mycket direkt beroende av försäljningen av nya maskiner.

12 gillningar

Just det. En grävmaskin utan Engcon, Rototilt eller vilka benämningar som nu används i branschen, är i mina ögon idag en ganska onödig pryl. Nå okej, man kan ju gräva med den. Jag har funderat mycket för mig själv varför utrustningen inte blir vanligare. Den frigör verkligen spade-personen till annat. Det måste finnas något gammaldags tänkande när ett så användbart tillbehör inte skaffas. Som ett investeringscase är detta under noggrann granskning.

2 gillningar

Idag släpps resultatet
Konsensus förväntar sig 465 MSEK i omsättning och 88 i rörelseresultat

2 gillningar

Resultatet är ute! Beställningarna växer, men försäljningen står stilla och resultatet går redan åt ett annat håll. Lönsamheten mjuknade tydligen på grund av “valutor” och “marknadsmixen”.

Third quarter 2025

• Order intake increased 27 per cent to SEK 467 million (367); organic order growth was 31 per cent.
  • Net sales increased 1 per cent to SEK 415 million (412); organic net sales growth was 4 per cent.
  • Operating profit declined 23 per cent to SEK 70 million (91) and the operating margin was 16.9 per cent (22.0).
  • Profit for the quarter decreased 18 per cent to SEK 52 million (64).
  • Basic and diluted earnings per share amounted to SEK 0.33 (0.40) and SEK 0.33 (0.40), respectively.

January – September 2025

• Order intake increased 19 per cent to SEK 1,441 million (1,211); organic order growth was 22 per cent.
  • Net sales increased 11 per cent to SEK 1,391 million (1,256); organic net sales growth was 14 per cent.
  • Operating profit increased 7 per cent to SEK 248 million (233) and the operating margin was 17.8 per cent (18.6).
  • Profit for the period was unchanged and amounted to SEK 175 million (175).
  • Basic and diluted earnings per share amounted to SEK 1.12 (1.07) and SEK 1.11 (1.07), respectively.

CEO Krister Blomgren comments:

“The quarter was characterised by continued high demand with a record-high Q3 order intake. A strong order book is laying the foundation for future deliveries.

The order intake increased significantly in all regions and amounted to SEK 467 million (367) for the quarter, an organic increase of 31 per cent. Net sales in the quarter amounted to SEK 415 million (412), a weak year-on-year increase partly due to a build-up of inventory in our geographically distant markets. Operating profit amounted to SEK 70 million (91), down 23 per cent, and the operating margin amounted to 17 per cent (22). The operating margin declined mainly due to a weaker gross margin, which in turn is impacted by currency effects combined with a less favourable market mix.

In the coming quarter, we expect continued stable demand driven primarily by the Nordic region and Europe. The Nordic region has returned to its historical seasonal pattern, which would indicate some pre-ordering effects ahead of the spring digging season. We are also seeing continued solid demand in Europe driven by increased market penetration, while also carrying a strong order book from previous quarters.

3 gillningar

Rototilt stämde engcon igen i september angående ett patent, men den tidigare stämningen avslogs så bolaget har inte gjort några avsättningar.

Rättstvist

Den 15 september 2025 mottog engcon AB stämningar mot engcon och dess dotterbolag angående påstått intrång i Rototilts patent. Rototilt har tidigare initierat rättsliga förfaranden mot samma engcon-bolag för påstått intrång i samma patent. I mars 2025 meddelade Patent- och marknadsöverdomstolen att det inte förelåg något patentintrång från engcon eller dess dotterbolag och avvisade Rototilts talan. I samråd med experter inom patenträtt anlitade av engcon samt med bolagets juridiska rådgivare har engcon bedömt att inget patentintrång har ägt rum och har i sitt svaromål yrkat att Rototilts stämningsansökan ska avvisas då frågan redan har varit föremål för prövning i Patent- och marknadsöverdomstolen. engcon har inte gjort någon avsättning för tvisten i sin redovisning. Patent- och marknadsdomstolen förväntas fatta beslut om huruvida yrkandets grunder ska prövas eller avvisas under fjärde kvartalet 2025.

4 gillningar

Jag gjorde också en kort video om engcon för TikTok och IG, där jag sammanfattade kedjans höjdpunkter till en minut. Utmärkt affär, stor tillväxtpotential men med en snabb bedömning är redan lite gott inprisat i priset. :smiley:

15 gillningar

Medvetenheten sprider sig i Frankrike, men en affär på över en miljon euro förändrar inte så mycket ännu.

3 gillningar