Till att börja med, tack Verneri för att du startade tråden. En av de mest intressanta trådarna på forumet.
Själv stiftade jag bekantskap med bolaget första gången genom en användarupplevelse 2022. Jag grävde dränering hemma med en Yanmar ViO17 (min första erfarenhet av grävmaskiner), som var utrustad med en skraptilt och svängbom. För att byta massor på gården lånade jag en ViO57, som dessutom hade en Engcon. Maskinen var som från en annan planet jämfört med den tidigare, och mångsidigheten överraskade mig. Då slutade det med att jag, i sann Lyncheily-anda, började undersöka om Engcon var ett börsnoterat bolag. Det var det, men värderingen avskräckte mig och bolaget hamnade på bevakningslistan. Under hösten 2023 uteblev köpet vid dippen på grund av brist på likvida medel, då de små pengar jag hade gick till det avknoppade Mandatum. Nu i början av året har man kunnat köpa på mer rimliga nivåer och Engcon har vuxit till att bli ett av de största innehaven i portföljen. För att fortsätta på min egen erfarenhet: det finns ständigt behov av grävning, och när möjligheten att låna maskiner försvann på grund av ett företagsförvärv beslutade jag mig för att skaffa en egen liten Komatsu. Snål som man är blev det förstås en äldre modell med stel bom (svängbom finns i alla fall). Jag måste säga att jag saknar de tidigare maskinerna, särskilt den ViO57:an med Engcon. Jag kan inte annat än förundras över den låga penetrationsgraden och jag tror att utrustningen kommer att bli mer vanlig globalt framöver.
Jag pratade med en bekant markentreprenör i början av året om jämförbara bolag. Han var av åsikten att Engcon är tiltrotatorernas Mercedes, att “tiltrotator” (som generisk term) är helt okej, men han sågade Steelwrist vad gäller användarvänlighet. Detta stärkte i sin tur min tro på att hoppa på tåget med marknadsledaren.
För att det inte bara ska bli historier så kom även en bra rapport från Engcon idag:
Second quarter 2026
Order intake increased 8 per cent to SEK 487 million (451); organic order growth was 10 per cent.
Net sales increased 12 per cent to SEK 594 million (530); organic net sales growth was 13 per cent.
Operating profit (EBIT) increased 8 per cent to SEK 102 million (94). Operating profit (EBIT), adjusted for items affecting comparability, amounted to SEK 115 million (94) and increased by 22 per cent.
The operating margin amounted to 17.2 per cent (17.8). The operating margin, adjusted for items affecting comparability, amounted to 19.4 per cent (17.8).
Profit for the period increased 18 per cent to SEK 82 million (70).
Basic and diluted earnings per share amounted to SEK 0.55 (0.46) and SEK 0.55 (0.45), respectively
January – June 2026
Order intake increased 7 per cent to SEK 1044 million (975); organic order growth was 10 per cent.
Net sales increased 16 per cent to SEK 1132 million (976); organic net sales growth was 18 per cent.
Operating profit (EBIT) increased 5 per cent to SEK 186 million (178). Operating profit (EBIT), adjusted for items affecting comparability, amounted to SEK 199 million (178) and increased by 12 per cent.
The operating margin amounted to 16.5 per cent (18.2). The operating margin, adjusted for items affecting comparability, amounted to 17.6 per cent (18.2).
Profit for the period increased 23 per cent to SEK 151 million (123).
Basic and diluted earnings per share amounted to SEK 1.00 (0.80) and SEK 1.00 (0.79), respectively.
CEO Stig Engström comments:
“I took over the role as the company’s CEO on 1 May tasked with bringing engcon back to the financial targets set by the Board of 20 per cent annual growth with a 20 per cent operating margin. The quarter shows that our underlying business remains strong, with an increase in organic net sales and order intake. The operating margin is recovering despite restructuring costs of SEK 13 million, at the same time as we have more to offer. The journey is long, but we are moving fast. Now begins a new chapter in an old story, focusing on R&D, production and sales, the core areas that helped the company to grow quickly, at scale and profitably – Back to basics.” says Stig Engström, President and CEO.