Maskinuthyrare på Helsingforsbörsen

{“content”:“Jag har inte märkt att maskinuthyrningsfirmor har en egen tråd ännu på forumet. För närvarande finns Cramo och Ramirent på Helsingforsbörsen. \n\nMina tankar om företagen och branschen. \nMarknaden och analytikerna verkar vara påfallande eniga om att denna bransch inte har någon framtid, och rekommendationerna och kurserna har sjunkit glatt den senaste tiden. \n\nJag ser en överreaktion här. Speciellt Ramirent har redan fallit nära 5-årsbotten. Är det verkligen så att byggandet kommer att upphöra tvärt och maskinuthyrarna är i knipa? \nFöretagen har dock förbättrat sina resultat kvartal efter kvartal, och åtminstone Ramirent, som jag följer mer, har kommunicerat att det fortfarande finns utrymme att förbättra den egna verksamheten. Samtidigt måste jag undra varför det finns många företag på börsen som inte ens gör vinst under en bra konjunkturfas, och ändå värderas med mycket högre multiplar. \n\nPå något sätt har jag en känsla av att nu när byggföretagen kämpar med lönsamhets-/projektutmaningar, så ska allt som ens avlägset är relaterat till byggande undvikas. Omsättningen visar åtminstone inte någon dramatisk nedgång än, tvärtom. \n\nOm man å andra sidan tänker på uthyrningsfirmor, så är stora byggföretag inte det enda kundsegmentet, och Keskos information indikerade att försäljningen av byggmaterial har förbättrats, särskilt i länder utanför Finland. \n\nOm herr Marknad den här gången har fel om företagen eller konjunkturcykelns tidpunkt, verkar priserna till och med billiga. \n\n@Sauli_Vilen kommenterade i den senaste Heikkilä&Vilen show lite om fallet Ramirent, och Taaleris Olli Viitikko hade också kommenterat i sin blogg i samma riktning. \n\nSpeciellt Ollis blogg var bra, då man kan förnimma en lätt frustration där :smile:\n\nhttps://www.taaleri.com/fi/ajankohtaista/sijoitusblogit/osakemarkkinat-kaksijakoiset-halpa-halpenee-ja-kallis-kallistuu",“target_locale”:"sv”}

1 gillning

katos, här fanns det ett ämne om maskinuthyrning. Jag har haft Ramirent i min portfölj flera gånger och jag tycker att det är en trevlig aktie att köpa till ett lämpligt pris, vänta på utdelningar och sälja senare med en rejäl vinst. Man måste bara köpa tillräckligt billigt. Jag hade faktiskt fått in Ram igen i portföljen i fredags till priset 5,38.

Det fanns svagheter i Sverige, men köpet till Stockholm/Göteborg-området lät bra. Med det priset har resultatet råd att sjunka och utdelningsförmågan är förmodligen okej över cykeln.

Ingen hade kommenterat den första skribenten.

Så vitt jag förstår är maskinuthyrningsbranschen dock ett växande delområde, eftersom byggföretagen hela tiden minskar sin egen utrustning och hyr mer.

1 gillning

Liten överraskning för Ramirents ägare idag!

3 gillningar

Förhoppningsvis var det fler ägare från forumet än vad det var kommenterare i den här tråden :smiley: Osexigt, men det dög för mig! Tack fransmännen!

3 gillningar

Idag är det särskilt trevligt att vara ägare till Ramirent!

2 gillningar

Jag har inte längre en :wink: Jag har redan lagt ut den till försäljning. Jag hoppas att köpet kommer att avbrytas :wink: :wink:

1 gillning

Jag började på Cramo som anställd.

Jag blir inte särskilt exalterad över Cramo. De avskiljbara flyttbara lokalerna var pärlan bland svinen, och nu återstår bara svinet. Om/när byggandet lugnar ner sig kommer detta att slå ännu hårdare mot nya Cramo.

Det har också varit intressant att observera förändringar i konkurrenssituationen. Speciellt i huvudstadsregionen börjar Renta synas överallt. Verksamheten är ännu inte jättestor, men tillräckligt för att vara en nagel i ögat. Det verkar finnas tidigare Cramo/Rami-ledning i bakgrunden där, så det finns gott om expertis.

Låt oss uppdatera med färskare information. 100 miljoner är inte längre bara småpengar.

3 gillningar

Angående kommentaren, jag ska försöka vara försiktig med cramo.

1 gillning

Cramo stiger kraftigt på grund av Inderes, bryter 9 euro utan problem!

TA-killar: Finns det något motstånd högre upp? Kanske sälja när vinster behövs mot förluster.

Farbror Masse, FA, osäker i bröstet

Lyckligtvis behöll jag det mesta av det jag köpte i portföljen. Jag har ännu inte bestämt mig för mina egna åtgärder, men under 8 euro kändes det som ett ganska bra köp. Jag borde nog kolla upp det närmare.
Hälsningar, tidigare ägare av Ramirent…

Nu cirkulerar köpanbud runt Cramo. Kommer det också att försvinna? Fanns det någon som investerat i Cramo här? Var @Masse fortfarande med i detta? Eller @viljo som också har en slags Midas-touch när det gäller dessa uppköpta företag :smiley:

3 gillningar

Masse var inte längre med. De närmaste är fortfarande. Eftersom Cramons köpbud är så oklart, verkar marknaden idag prissätta nedåt. Den otåliga säljer idag, den modiga tittar till slutet (dvs. någon kommer att köpa den för minst 13.25 euro).

Farbror Masse, FA, efter Lehto-huset har farbror hållit sig borta från byggbranschen

1 gillning

{“content”:“Jag har också redan hunnit sälja de jag köpte för under 8 euro… Jag är inte med just nu.”,“target_locale”:“sv”}

Från Ramirent fick vi tack och lov hela potten och några vinster.

2 gillningar

Ingen större premie, tyvärr

1 gillning

Det har lämnats några Cramo i ryggsäcken som Boels vill köpa. Jag har inte orkat sätta mig in i köperbjudandet än, men det borde jag väl göra så småningom och fatta ett beslut i frågan.

Norges Banks ägarandel verkar vara under 5 % efter igår, men hur stor är EQT:s andel – har de fortfarande över 10 % av Cramo?

Norges statsägda oljefond, förvaltad av Norges Bank, har flaggat flera gånger nyligen i Cramo, eftersom ägarandelen har överskridit och underskridit flaggningsgränsen på 5 %. Bakgrunden till dessa flaggningar har antagits vara aktielån.

Om EQT:s ägarandel i Cramo hade sjunkit under 10 %, skulle förändringen ha behövt flaggas. Enligt Cramos börsmeddelande har EQT åtagit sig att acceptera köperbjudandet.

https://tools.euroland.com/tools/Pressreleases/GetPressRelease/?ID=3667781&lang=fi-FI&companycode=sf-rak&v=sf-rak_new

3 gillningar

Var är vi på väg med detta?? Idag är sista dagen för köpanbudet, OP meddelar att endast 20% har accepterat. Vad är situationen idag? Ska man acceptera?

Inget konkurrerande bud har hörts??

Masse-setä, FA, ska mormors Krampanor behållas tills det tar slut??

Hallå forum!! Bryr sig ingen om Cramo?

Nu svar till farbror på frågorna ovan och snabbt!!!

Masse-farbror, FA, masse-gumman expert på maskinuthyrning

1 gillning