Engcon: Vad är det som är så speciellt med tiltrotatorer, och varför är företaget så lönsamt?

En intressant enhet, denna inhemska Rotyx. Jag skulle genast vilja sätta på mig Finland-glasögonen, låta Den glider in spela och gå till torget för att förkunna Finlands seger i tiltrotatorernas landskamp. Saken är dock inte så enkel.

En nygammal uppfinning. Tyskarna har ju redan lanserat en sådan tiltrotator för ett tiotal år sedan. Tillverkare Kinshoffer och produktnamn NOX. Exakt samma idé som Rotyx, implementerad med olika tekniska lösningar. Samma tiltvinklar jämfört med den inhemska konkurrenten. Idén är mycket bra och några exemplar av dessa har faktiskt sålts i Finland under årens lopp. Större framgång uteblev dock, då produkten inte tålde de nordiska förhållandena, och reparation av enheten visade sig vara mycket kostsam. Ett spetsigt exempel. Om en Engcon tiltrotator får en trasig tilt hydraulcylinder, kan denna snabbt förnyas som en enskild del och bytet är enkelt. Om något däremot gick sönder i en NOX, var felet oftast inuti enheten, vilket krävde att enheten demonterades och reparationen blev dyrare. Både vad gäller delar och arbetsmängd. Till detta kommer maskinens stilleståndstid.

Detta leder i längden till att en begagnad maskin med NOX är svår att sälja, och tiltrotatorn ger inte längre något mervärde. Ofta till och med tvärtom. Samma misstanke gäller även Rotyx, även om jag själv inte har erfarenhet av dess hållbarhet. Detta gäller även för andra mindre tillverkares tiltrotatorer vid maskinbyte. Medan en begagnad maskin utrustad med en tiltrotator av ett stort märke säljs bra, priset är bättre och det är ett säkrare alternativ för köparen.

Som stora märken visar Engcon, Rototilt och Steelwrist vägen. I Finland även Marttiini, vars produkt bevisligen är bra. Men i stor skala en mycket liten konkurrent.

Min egen analys. Marknaden kommer sannolikt att delas mellan de tre största aktörerna. Tiltrotatorerna har kommit för att stanna även i resten av världen, som Norden har visat. Frågan är bara hur snabbt detta sker. Branschen är nämligen ganska konservativ. Goda framgångar har redan setts i till exempel Frankrike och USA. Den i tidigare meddelanden nämnda affären i Frankrike var sällsynt på så sätt att den gick direkt till slutkunden. Vanligtvis säljs tiltrotatorer via maskinhandlare tillsammans med en ny maskin. Jag kan tänka mig att marginalen också är annorlunda när den går direkt till slutkunden.

Jag hoppas verkligen att de inhemska Rotyx eller Marttiini kan nå pallen i detta race. I väntan på det spelar ABBA på radion.

6 gillningar